Pagina 1 van 1

ze houden zich niet aan de koopovereenkomst, wat kan ik?

Geplaatst: 07 jun 2006 18:45
door ik2050
Hallo,

wij hebben een aantal weken geleden meubels bestelt en een koopovereenkomst getekend met een afgesproken prijs. Binnenkort staat de levering gepland.

Nu pas krijg ik een bericht dat de door ons bestelde kast een speciale maatvoering heeft en deze niet in het standaardassortiment zit. Deze moet op maat gemaakt worden en de extra kosten (ruim 1000 euro) willen ze delen!. Eventueel kan ik ervoor kiezen om de kast niet te bestellen.

ik ben het hier natuurlijk niet mee eens en wil de kast voor de afgsproken prijs geleverd hebben.

Mogen ze dit doen?. Moet ik akkoord gaan of zijn ze verplicht te leveren zoals afgesproken in de overeenkomst?

Bedankt.

Re: ze houden zich niet aan de koopovereenkomst, wat kan ik?

Geplaatst: 08 jun 2006 00:32
door Wheeler
Als er een overeenkomst is getekend kan de leverancier nimmer een hogere prijs doorberekenen.

In uw geval blijkt dat er maatwerk geleverd moet worden, dat had de winkelier mijnsinziens vooraf kunnen weten, dus zal deze de hogere prijs voor zijn rekening moeten nemen.

Vraag hierover eens meer informatie bij;
http://www.geschillencommissie.nl/commi ... ommissie=4

Succes

Re: ze houden zich niet aan de koopovereenkomst, wat kan ik?

Geplaatst: 09 jun 2006 10:09
door crazyme
Een hogere prijs berekenen kan alleen wanneer er een duidelijke fout is gemaakt. (een rekenfout bijvoorbeeld, of een belachelijk lage prijs)

Copy/Paste uit de CBW voorwaarden :

Prijswijziging
3. Indien na het sluiten van een overeenkomst met een consument maar voor de op- of aflevering een wijziging van de prijs optreedt, zal deze wijziging geen invloed hebben op de overeengekomen prijs, indien deze zich voordoet binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst.
4. Prijswijzigingen na de hierboven genoemde periode van drie maanden worden doorberekend aan de consument. De consument heeft alsdan de mogelijkheid zich akkoord te verklaren met de gewijzigde prijs of te annuleren als bedoeld in artikel 12. (Annulering)Dit is slechts anders indien bij het sluiten van de overeenkomst door de ondernemer wordt gesteld dat de levertijd langer is dan drie maanden.

Mijn interpretatie : wanneer de order ouder is dan 3 maanden en er een levertijd is afgesproken van <= 3 maanden mag de winkel een prijsverhoging doorberekenen. In dat geval mag u annuleren.

Re: ze houden zich niet aan de koopovereenkomst, wat kan ik?

Geplaatst: 10 jun 2006 12:00
door 16again
Het lijkt mij ook dat de winkelier gebonden is voor de overeengekomen prijs.
Mijn interpretatie : wanneer de order ouder is dan 3 maanden en er een levertijd is afgesproken van <= 3 maanden mag de winkel een prijsverhoging doorberekenen. In dat geval mag u annuleren.
Je mag altijd annuleren! Kost wel 30% van de koopsom.
Bij prijsverhoging na 3 maanden is het voor de consument dus slikken of stikken. Of de hogere prijs betalen, of annuleren volgens artikel12 = 30% annuleringskosten.
Ongelofelijk dat de consumentenbond accoord is gegaan met dat beding, dat op het randje van het wettelijk toelaatbare balanceert.
Billijker zou zijn: verhoogde prijs accepteren, of kosteloos ontbinden van de overeenkomst.
Dit is slechts anders indien bij het sluiten van de overeenkomst door de ondernemer wordt gesteld dat de levertijd langer is dan drie maanden.

Wie die zin begrijpt moet erg goed zijn in kryptosw. Ik kan er geen touw aan vast knopen.

Re: ze houden zich niet aan de koopovereenkomst, wat kan ik?

Geplaatst: 10 jun 2006 22:47
door ik2050
hallo,
bedankt voor jullie reactie's. De opdracht hebben we minder dan drie maanden geleden getekend.

crazyme, het is geen belachelijk lage prijs, maar je geeft aan dat ze wellicht een rekenfout door kunnen berekenen. Ze zeggen nu dus dat de betreffende maat duurder is (een rekenfout?).

We hopen dus dat ze gewoon leveren en willen eigenlijk niet annuleren.
Wat is de waarde van het voorstel dat ze de meerprijs willen delen?

Re: ze houden zich niet aan de koopovereenkomst, wat kan ik?

Geplaatst: 13 jun 2006 17:08
door crazyme
U kunt zelf het beste beoordelen of de prijsaanpassing redelijk is. U bent bij de verkoop aanwezig geweest en weet dus of u inderdaad een afwijkende maat heeft besteld.

€ 1000,- extra voor een afwijkende maat lijkt mij op het eerste gezicht erg veel geld, maar ik kan natuurlijk nooit beoordelen of dat redelijk is. Sommige aanpassingen kosten veel materiaal en tijd (geld dus) en andere aanpassingen kunnen bijna voor hetzelfde geld.

Wanneer direct - zonder veel morren - is aangeboden om het verschil te delen zou u kunnen denken dat men hier al rekening mee heeft gehouden (maar dat is afhankelijk van het type winkel waar u heeft gekocht, een stukje vertrouwen dus)

Wanneer de winkel echt niet wil leveren voor die prijs kan men natuurlijk ook vervelend doen en de levertijd tot het oneindige opschuiven. Ze willen dan wel leveren maar "kunnen" het niet. Ik weet niet of u daar veel mee opschiet.

Het komt dus op de betrouwbaarheid van de winkel aan.

Natuurlijk bepaalt u zelf of u de kast mét de meerprijs nog wel wilt hebben voor dat geld.

Re: ze houden zich niet aan de koopovereenkomst, wat kan ik?

Geplaatst: 17 jun 2006 21:31
door mr T.
wij hebben een aantal weken geleden meubels bestelt en een koopovereenkomst getekend met een afgesproken prijs. Binnenkort staat de levering gepland.

Nu pas krijg ik een bericht dat de door ons bestelde kast een speciale maatvoering heeft en deze niet in het standaardassortiment zit. Deze moet op maat gemaakt worden en de extra kosten (ruim 1000 euro) willen ze delen!. Eventueel kan ik ervoor kiezen om de kast niet te bestellen.

ik ben het hier natuurlijk niet mee eens en wil de kast voor de afgsproken prijs geleverd hebben.

Mogen ze dit doen?. Moet ik akkoord gaan of zijn ze verplicht te leveren zoals afgesproken in de overeenkomst?
Ze zijn inderdaad verplicht te leveren voor de afgesproken prijs. Een prijsverhoging doorrekenen mag niet. Dat er een probleem is met de maatvoering is niet uw probleem. Had de winkel het maar moeten opmeten. U hoeft de kosten niet te delen. Koopcontract is koopcontract.

Re: ze houden zich niet aan de koopovereenkomst, wat kan ik?

Geplaatst: 19 jun 2006 11:42
door joost28
Volgens mij is deze zaak zo helder als glas. De winkel heeft een fout gemaakt en geen kennelijke rekenfout (b.v. als de prijs 9200,- is en men zet op de rekening 2900,- dan is dit duidelijk een foutieve prijs).

Men heeft zich schijnbaar vergist in de maatvoering, pech voor de winkel.

Wat zou er gebeuren als de meubels worden geleverd en de consument zegt: goh, hij past net niet in mijn woning, wilt u ze terugnemen? Dat doet de winkel ook niet.

Conclusie: ze moeten leveren voor de afgesproken prijs. Zo niet, dan zijn ze schadeplichtig wat inhoudt dat je b.v. elders het meubel kunt kopen en de meerprijs moet worden betaald door de partij die het contract heeft verbroken. Ofwel: ze moeten leveren voor de afgesproken prijs.

Licht desnoods je rechtsbijstand in.