LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lakschade door vogelpoep

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
One23
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2006 15:33

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door One23 »

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem, ik bezit sinds november 2005 een Mitsubishi Grandis en daar wordt regelmatig op gescheten door meeuwen (ik woon in Alkmaar). Ik dacht zelf eerst dat iemand zuur op de motorkap had gegooid omdat de plek pas goed zichtbaar werd na de wasbeurt door de wasstraat. Ik ga eens per 2 weken door de wasstraat met het volledige programma. Als het regent staan de druppels op de auto dus de waslaag is goed.

Ik heb zelf nog geen tijd gehad om naar de dealer te gaan maar die zijn van het begin af aan al niet de snelste en meest vriendelijke.

Ik ben overigens over het algemeen niet tevreden over de lak hoewel deze 700 euro extra kostte aangezien het een metalic laklaag is. Ik heb bij de deuren en op diverse andere plekjes al haarscheurtjes waarbij de witte grondlaag te voorschijn komt.

Op de motorkap zijn meerdere plekken te vinden waarbij al een soort roestvorming is ontstaan aangezien de gehele lak laag ervan af is. Ik dacht eerst aan steenslag schade maar er zit verder geen deukje of iets dergelijks.

Ik blijf deze discussie volgen want ik vind het ronduit belachelijk dat dit kan. Je wordt dus verplicht om een garage te hebben of een auto van 20 jaar oud. Elke dag de auto checken is toch geen optie dat doe je toch ook niet met je fiets of tuinmeubilair. Een auto wordt geacht buiten te staan en niet in een glazen kooi.

Wordt vervolgd denk ik dus....

michelheikamp
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 jan 2006 10:55

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door michelheikamp »

als de auto in de lakgarantie zit moet je dit vergoed krijgen lijkt me, maar misschien moet je wel aantonen dat je het er maar kort op heb gehad. Als je het er weken op laat zitten is het denk ik eigen schuld.

Wat eten < drinken die vogels tegenwoordig?? :-)

daneb007
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2006 20:58

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door daneb007 »

Heb een Passat uit 2003 en op de motorkap 2 grote ronde uitgebeten plekken van de vogelpoep (s-ochtends geparkeerd en s-avonds opgehaald en bij de pomp afgewassen) Wellicht dat het Waarborgfonds iets kan betekenen? Ga het proberen....Nico

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door gjvisser »

Heeft weinig zin denk ik.

Quote van hun site:

het Waarborgfonds vergoedt, onder door de wet bepaalde voorwaarden, alleen schades die door een motorrijtuig veroorzaakt zijn. Een dier valt niet onder deze categorie.


Daarnaast is de schade misschien 150 a 200 euro, Waarborgfonds hanteerd iets van 140 euro eigen risico, dus schiet niet echt op dan...

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door Shareena »

Ik heb een grote groene vlek op mijn dak zitten van de vogelpoep die er niet meer afgaat....

vanderkloor
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2006 16:41

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door vanderkloor »

Lakschade door vogelpoep komt vaker voor. Zo werden wij vorige week onaangenaam verrast door het feit dat de autolak van onze splinter nieuwe Renault Megane zowel op de motorkap als op het dak beschadigd is door jawel Vogelpoep. De Lak is geheel verwijderd en de onderlaag is zichtbaar, en dat terwijl de Vogelpoep er niet lang opgezeten heeft.

ook wij zijn inmiddels bij twee garagebedrijven geweest, want ook wij zijn van mening dat het wel ontzettend vreemd is dat 1 klodder vogelpoep zo'n enorme schade kan veroorzaken.

Wij kregen hetvolgende antwoord:
Er is momenteel geen enkele autolak die vogelpoep bestendig is. Om verdere schade te voorkomen, wordt vandaag zowel de motorkap als dak overgespoten. Schade €600 - €800)

Daar wij in het verleden nog nooit op een dergelijke manier een lakschade hebben opgelopen, vragen we ons af of het verhaal van de verschillende garagebedrijven wel correct is en of er een manier is om Renault Nederland aansprakelijk te stellen. reacties zijn welkom.

michelheikamp
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 jan 2006 10:55

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door michelheikamp »

de vogelpoep op de lak met even de zon erop is helaas funest, toch ben ik van mening dat een autofabrikant hier niet voor aansprakelijk kan zijn. Zij kunnen er toch niets aan doen dat de vogel op de auto poept.
Weet iemand of vogelpoep onder de lakgarantie valt?

een
Berichten: 320
Lid geworden op: 05 aug 2006 08:16

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door een »

Ben ik niet met je eens, Michel. De fabrikant is daar wel verantwoordelijk voor. Volgels leven nu eenmaal overal. Ze zijn toch ook een aantal jaren verantwoordelijk voor roestend plaatwerk? Roest komt ook door zaken van buitenaf (vocht). Ze moeten gewoon een laklaag aanbrengen die bestand is tegen de huidige (weers)-invloeden. Dat er door milieu-eisen bepaalde bestanddelen niet meer gebruikt mogen worden is geen reden om het probleem maar bij de consument neer te leggen :(

apinkaarts
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 okt 2006 15:49

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door apinkaarts »

Hallo,
Jullie kunnen nog een merk toevoegen. Mijn antraciet (!) Citroen C5 heeft een stuk of 10 plekken op het dak, waar de lak eraf is; de randen zijn geschilferd. Ook een paar dagen vogelpoep op laten zitten deze zomer.
Is er nu al duidelijkheid of er mogelijkheden zijn om deze schade te verhalen (verzekering, dealer, importeur) ?

sjaan banaan
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 sep 2004 21:23

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door sjaan banaan »

IK VRAAG ME EIGENLIJK AF OF DIEGENE MET DIE AFGEBLADERDE LAK IN DE WASSERETTE ALTIJD DOOR Z ON BORSTELAPPARAAT GAAT. WANT DAT IS DUS OOK NIET GOED VOOR JE LAK, ZET JE AUTO MAAR EENS IN EEN RUIMTE MET TL-LICHT, JE SCHRIKT JE EIGEN KAPOT VAN DE KRASSEN DIE DAN ZICHTBAAR WORDEN. DAT JE KRINGEN IN JE LAK KRIJGT VAN VOGELPOEP DAT GELOOF IK WEL MAAR AFBLADEREN!!?? WIJ HEBBEN HET MEEGEMAAKT DAT BIJ MIJN MAN ZIJN OUDE WERK STOFFEN VRIJKWAMEN DIE BIJ AUTO S VAN COLLEGA S HETZELFDE PROBLEEM VEROORZAAKTEN. EN TOEN ER EEN VRACHTWAGEN KWAM LOSSEN EN ER EEN SLANG LOSSCHOOT WAAIDE ER OOK EEN OF ANDER GOEDJE OVER ALLE AUTO S EN TOEN HADDEN WIJ WEL INGEBRANDE PLEKJES EN BIJ ANDEREN WAS HET DUS NOG VEEL ERGER. MAAR GELUKKIG WERD DAT DOOR DE VERZEKERING VAN DE TRANSPORTEUR VERGOED NEEMT NIET WEG DAT WIJ EEN 2E AUTO HEBBEN AANGESCHAFT OMDAT WE ONZE NIEUWE DAAR NIET MEER WILDEN PARKEREN MET AL DIE ZOOI IN DE LUCHT. DUS ALS JE OP EEN INDUSTRIETERREIN WERKT MAG JE OOK WELEENS GOED UITKIJKEN WAT VOOR ROTZOOI DAAR UIT DE SCHOORSTEENPIJPEN KOMT.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

WAT VOOR ROTZOOI DAAR UIT DE SCHOORSTEENPIJPEN KOMT.
Je hebt schade door een ongelukje bij het lossen van een tankwagen en dan moet je ineens op de zooi uit de schoorstenen gaan letten?
Milieuwetgeving in Nederland is bijna de strengste van Europa en lakproblemen door zuurschade o.i.d zijn gewoon het gevolg van ongelukjes zoals die overal wel eens voorkomen.
Zal overigens de mensen de kost moeten geven die de centen incasseren en dan de wagen oppoetsen en snel verkopen.........

(ps: zet die Capslock eens uit; leest erg onprettig :idea: )

hom
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 okt 2006 21:38

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door hom »

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Ford Focus Zwart Metalic (bj 08-2004), Ook naar de dealer geweest en zij gaven aan dat vogelpoep schade niet onder de 2 jaar lak garantie valt en dat vogelpoep al na 2 dagen problemen kan geven. Als je dat aan geeft dan zou ik er ook geen garantie op willen geven, maar ook niet willen verkopen.

Hiervoor had ik een zwarte VW Golf, op dezelfde wijze onderhouden, nooit geen problemen gehad met de lak.

hom
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 okt 2006 21:38

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door hom »

Ben benieuwd of iemand wel de lakschade vergoed heeft gekregen van de garage. En of hier wettelijk iets over gezegd wordt.

[email protected]

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door Anastasia »

Helaas, maar na alle verhalen gelezen te hebben,
elke vogel eet wat anders, en op een gevoelige Renault met al schade, bijgeverft met gewone verf hebben we een wastest gedaan, en de waslagen van verschillende merken geven verschillende bescherming, alle poep een maand laten zitten, en daarna overgespoten, en met een goede siliconen was, lastig poetsen, maar die zit nu op de overgespoten auto, en de waslaag doen we maar 2x per jaar!

Dus het kan wel goed, maar vraag de dealer als je een auto koopt, en koop niet goedkope huismerkpoets rotzooi, maar kwaliteit die je maar 1 of 2 keer per jaar opbrengt, is dus beter dan wekelijks dat soppen in wasstraten, dus gewoon 2x per jaar met hand, en als ik met regen met harde tuinslang straal spuit verdwijnt door de gladde was laag bijna alles zonder spons, dus vooral geen schuurspons!

Dus afspoelen met harde straal water en maar 1x per jaar poetsen, en de buren met heel veel vogels in boom met overgespoten Renault doen het slechts 2x, dus ook deze lak blijft goed, zowel de overgespoten, als de nieuwe, dus ook waterverf, maar de buren hebben nu wel een maan landschap op hetzelfde merk en type!
Dus dezelfde auto, maar ander produkt erop!

een huisvrouw die liever niet poetst!

TheVoyager
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2007 18:59

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door TheVoyager »

Beste Anastasia,
En als u nu uw wondermiddel of siliconenwas noemt, dus een merk/type, dan kan ik er wat mee. Ook ik heb een Renault van 1 jaar oud. Nieuw gekocht. De auto is toen door de dealer in een waxoil behandeling gezet voor aflevering. Echter, Zelfs poep die ik onderweg konstateer, en direct bij thuiskomt met veel water verwijder, geeft een matte plek. Dan heeft de poep er maar bijv. een middag opgezeten...
Dit is de eerste auto waar ik er zoveel last mee heb.

Veldt01
Berichten: 995
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Er zijn enkele truukjes om vogelpoep te verwijderen. Grootste fout is uiteraard lang (en lang kan soms helaas al een paar uur zijn) laten zitten.
Zit de vogelpoep er eenmaal (en geloof meeuwenpoep verslaat alles) dan is de beste werkwijze: bij een ingedroogde plek niet meteen nat maken en meteen beginnen te boenen maar: vochtige papieren tissue erop leggen een een poosje in laten weken. Als dit gebeurd is plek met veel water afwassen. Vervolgens (als er een doffe plek is ontstaan en de blanke lak is niet weg) plek behandelen met Meguiars scratch away.9 van de 10 keer gaat de vlek zo weg. Als je hiermee klaar bent plek weer verzegelen met een goede autowas.
Echt moeilijke plekken zijn vaak nog te reden door een goed poetsbedrijf in te schakelen. Bij een echt moeilijk geval kan spot repair vaak nog redding brengen.

De oplossing tegen vogelpoep is overigens ook op de markt: Flon behandeling en je heb nergens meer last van (wel regelmatig herhalen). Alternatief en goedkoper is je auto regelmatig (min. 4x per jaar in een kwalitatief goede was zetten. Merken als Mcguiars, Waxwizzard e.d. (met een hoog percentage canuba was) hebben de eigenschap dat ze een laagje opbouwen (hoe vaker hoe beter dus).

Als je goed oplet kun je schade lang uitstellen (heb meerdere niet metallic zwarte Audi's, Seats en Lexus modellen gehad en Zwart icm. de genoemd merken is echt de slechts denkbare combinatie m.b.t. vogelpoep.

Ik ben overigens van mening dat het automerk nooit aansprakelijk is voor invloeden op de lak van buitenaf. We hebben de fabrikanten zodaning zwarte eisen opgelegd dat een toplak eigenlijk niet meer mogelijk is (steenslag is zo mogelijk een nog groter probleem dan vogelpoep). Zie het maar als een producent van geimpregneerd hout die uit milieuoogpunt enkel nog met suikerwater mag impregneren, ook dan zal het hout nooit meer zo lang goed blijven......

Ik had mijn vorige auto aan de voorzijde met een niet watergedragen blanke lak af laten werken (om steenslag te voorkomen) en inderdaad: nergens geen last meer van.

Tenslotte: ik zie eigenlijk zelden nog mensen hun auto in de was zetten. als je dan na anderhalf jaar merkt dat de vogelpoep grip op je auto krijgt (er is een zeer ruw oppervlak ontstaan) ben je in mijn ogen zelf schuld en heb je weinig reden om te klagen.

H.Zuidema
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:32

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door H.Zuidema »

Dag meneer,als u een nieuwe auto koopt moet u er niet van uitgaan dat deze auto niet is overgespoten.Als ex- Autotransporteur bij Koopman AutoTransport weet ik wel beter. Heel veel auto's komen met schade uit het Transportschip aan in Rotterdam.Al deze auto's werden door ons of andere transporteurs naar de spuiterij gebracht.Het komt bij alle merken voor hoor zelf bij Pon Vw importeur waar ze per trein aankomen.Als je vroeger een vracht auto's ophaalde moest je deze nieuwe auto'eerst op schade controleren alvoren's op te laden.Want een niet geconstateerde schade door de chauffeur was voor rekening van de transporteur.

willem de 16de
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 jan 2007 13:28

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door willem de 16de »

Lakken zijn olieproducten.
De olie is duur. daar wordt graag op bezuinigd wanneer het in het groot gaat.
Auto's dienen zodanig gelakt, of af fabriek gespoten te worden, dat met de door de fabrikant gebruikte lakproducten zulke affaires, van ernstige schade binnen een paar uur vogelpoep op die lak, niet mogelijk zou kunnen zijn.
Ik ben van mening dat u ijzersterk staat wanneer u, onder aangekondigde publieke belangstelling via de media, de leverancier/ de dealer!!!! financieel aansprakelijk stelt via de rechtbank. Zover zal het echter niet komen.
Geen enkele dealer heeft zin in zo'n publiekelijk negatief spectakel rond hun product en al helemaal niet de importeur.
Bijna zeker zullen zij met een voor u aannemelijk voorstel komen.

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door Anastasia »

www.flon400.nl en niet schrikken van prijs, maar je kunt dan alle merken maandenlang onder de poep laten zitten, poetsbedrijven doen het vooral voor bepaalde merken, en 3x korea, 3x franse, VW, Seat....
maar beter preventief, want soms wisselen ze zomaar van verf leverancier, en dat zie je pas als het telaat is!

1x per jaar is dus voldoende, en goedkoper als maandelijks poetsen met huismerk....

Pascal62
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 mei 2006 22:09

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door Pascal62 »

Ik zie ook verschil tussen mijn vorige renault 2000 en me huidige 2004, de auto lak was gewoon sterker. Maar de waterbasis lak is toch al voor 2000?

Me broer heeft een nieuwe mini, die heeft ook ene berg vogelpoep op zijn dak gekregen en moest hem ook over laten spuiten.

Gesloten