in nederland eigenlijk wel overbodig.
Hieronder een 3 tal publicaties van de consumentenbond over onze vrienden van upc, alleen al voor upc is het tegendeel wenselijk, en met betrekking tot het door upc reeds in 2005 beweerde dat men zelf de keuze zou hebben voor het al of niet toezenden van de mediabox welke door upc door de strot wordt geduwd moet ik betwisten deze is mij in juli 2006 ongevraagd toegezonden waarbij het niet mogelijk was deze te annuleren.
De berichten:
UPC moet helderheid geven over actie digitale tv
22 november 2005
UPC moet eerlijke informatie geven over de actie die het kabelbedrijf van plan is om te houden. Miljoenen huishoudens krijgen gratis een decoder en een half jaar digitale televisie, maar zitten daarna wel aan een abonnement vast.
Kabelbedrijf UPC gaat 2 miljoen huishoudens aan de deur een gratis decoder aanbieden. Wie het apparaat accepteert, krijgt een half jaar gratis digitale televisie. Daarna zit je wel vast aan een abonnement op digitale televisie als je de decoder niet retourneert. De Consumentenbond vreest dat UPC dat niet voldoende duidelijk maakt.
Eisen
Daarom heeft de bond van UPC geëist dat de kabelaar mensen vooraf goed informeert, ook bij het aanbieden van de decoder, en dat consumenten na afloop van het jaar actief moeten kiezen voor het abonnement. Mochten zij niet verder willen gaan met digitale televisie, dan zal UPC de decoder kosteloos weer moeten terugnemen.
Opdringerig
UPC heeft inmiddels toegezegd de eisen van de Consumentenbond in te willigen. Dat betekent dat consumenten gelukkig de ruimte krijgen om zelf te bepalen of ze digitale televisie willen of niet. Toch blijft de actie van UPC een opdringerige manier van zaken doen.
Consument gebonden aan kabel en internet
24 augustus 2005
Consumenten moeten bij gebundelde kabel- en internetdiensten kunnen opzeggen als hun aanbieder de voorwaarden van één van die diensten wijzigt. De Consumentenbond heeft dat in een brief aan minister Brinkhorst gevraagd.
Eisen
De Consumentenbond wil dat per direct wordt vastgelegd dat als aanbieders op de kabel- en internetmarkt iets veranderen in de voorwaarden voor diensten die zijn gebundeld, de klant binnen 30 dagen het contract kan beëindigen. Opzeggen moet dan dus snel kunnen. Nu heeft u die mogelijkheid vaak niet.
Strijd
De strijd om de digitale consument is volop losgebarsten. Kabel- en telecombedrijven duikelen over elkaar heen om de ogenschijnlijk meest aantrekkelijke aanbiedingen aan de consument voor te leggen. Ogenschijnlijk, want vaak zit er een addertje onder het gras. U wordt via deze aanbiedingen ongemerkt ingesloten doordat de bedrijven diensten bieden waarvoor verschillende voorwaarden gelden. Met de eisen aan de minister wil de Consumentenbond hier een einde aan maken.
UPC
Een voorbeeld van dergelijke insluitpraktijken vindt men bij UPC. Wil je internet bij UPC, dan moet je ook je televisieabonnement bij UPC afnemen. Als je echter je televisieabonnement wilt opzeggen omdat UPC de prijzen verhoogt en het zenderaanbod vermindert, dan kun je niet weg omdat je dan geen internet meer hebt, terwijl je daar wel voor moet doorbetalen.
Chelloklanten mogen opzeggen bij verhoging tv-tarieven UPC
26 augustus 2005
Naar aanleiding van onze berichtgeving en een felle aanval van minister Brinkhorst op UPC in de Telegraaf van afgelopen woensdag, heeft het kabelbedrijf laten weten dat zij geen koppeling beoogt tussen kabeltelevisie en kabelinternet. Als UPC de prijs of het aanbod van kabeltelevisie verandert, kunt u dus ook uw kabelinternet opzeggen.
In reactie op onze actie heeft UPC ons laten weten dat consumenten bij een substantiële wijziging in de kabeltv-voorwaarden zowel het televisieabonnement als hun Chello-internetabonnement kunnen opzeggen. Wij zijn verheugd dat het kabelbedrijf belooft geen gebruik te maken van de mogelijkheid die haar voorwaarden wel degelijk biedt. UPC bepaalt namelijk in aanvullende voorwaarden dat je je internetcontract zou moeten uitdienen of in ieder geval betalen als je je kabelabonnement opzegt. Wij verwachten dat UPC de voorwaarden aanpast aan de beloofde praktijk.
Het ministerie van Economische Zaken heeft inmiddels aangegeven onze visie op de bundeling van diensten zoals internet, telefonie en televisie te delen. Ook het ministerie vindt dat je je kabelinternet moet kunnen opzeggen als de prijs of het aanbod van de kabeltelevisie verandert (of andersom). Als de ene dienst afhankelijk is van de andere, kan die andere dienst ook opgezegd worden.