LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verlengen of overkopen?

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Yvonne

verlengen of overkopen?

Ongelezen bericht door Yvonne »

Het is nog wat vroeg...maar voor het geval dat we de keuze moeten maken....

Het gaat om de winstverdriedubbelaar.
Aandelen ING, ABN Amro en Ahold.
Ze staan nu op iets minder dan de helft van de waarde van aankoop. Het verlies is momenteel bijna 9000 euro (plus de ingelegde 9000 gulden), dus totaal 13.500 euro.
Overname aandelen kost 19.500 euro.
Wat is beter? Het verlies aan Dexia betalen en hopen op goede uitkomst van Stichting Leaseverlies (denk ook aan niet meegetekend en wel gehuwd) of overname van de aandelen en dan maar jaren wachten op hopelijk een kleine winst of in ieder geval een klein(?) verlies, voor het geval de Stichting de procedure niet wint.
Mijn man en ik verschillen van mening. Mij lijkt overname zeer zeker niet verstandig. 45% verlies op de aandelenmarkt is onnoemelijk veel.

Zijn er aandelenexperts op dit site?

Jean

Re: verlengen of overkopen?

Ongelezen bericht door Jean »

Wat wil je eventueel doen? Die aandelen in eigendom krijgen? Afkopen? Verlengen?

Ik denk een kwestie van afwegen....wat staat er in de nabije toekomst te gebeuren....

Ik ben van mening dat de beurs nog wel iets onderuit zal gaan. Veel zal afhangen van wat Bush gaat doen met Hoessein.

Wellicht krijgen we een herhaling van 1990/91. Laten we wel zijn; de beurs stond laag en na de Koeweit oorlog ging het als een speer.

Ben bijna geneigd om in te stappen in beleggingen als de beurs laag staat en mee te liften op de winsten waarmee je de verliezen uit je legiolease weer zou kunnen goedmaken. Hangt natuurlijk ook af van wat je maandelijks kunt missen.

Ik mag het niet zeggen van diverse mensen hier....(effe een deukie uitdelen) maar je zou iets kunnen doen met een stukje overwaarde uit de woning, mits je die hebt natuurlijk.

vriendelijk groet,

Jean.

Yvonne

Gelezen!
Geef zo mijn reactie hierop.

Yvonne

Yvonne

Begrijp je goed dat overnemen tegen de hoge aankoopprijs van het begin is? Je start dan dus weer met diezelfde aandelen.
Ikzelf zie niets in doogaan hiermee, hoe dan ook, betaal leievr mijn schuld. Ik ben huiverig dat we veel te lang niet meer aan dat restant geld kunnen komen.
Met al die negatieve berichten over banken met aandelenlease en geleggingshypotheken ben ik niet zo zeker van een goed vertouwen in de toekomst.
Er zijn nu meer kapers op de kust die ook hun ingelegde geld terug willen.
Kijk maar naar Leaseleed en PAYBACK.
Ik wil die mensen niet tegen me in het harnas jagen, maar het zal wel resulteren in nog verder afname van de aandelen hierin.
Bovendien gaan veel bedrijven niet lekker die hoge leningen bij de bank (ABN Amro en ING) uit hebben staan.

Dat idee van de overwaarde gebruiken vind ik niet zo uitstekend. Dan moet je meer verstand van aandelen en beleggingen hebben en dat heb ik niet. Anders was mijn man ook niet zo stom geweest om aandelen te leasen.

Daarvan hebben we in ieder geval geleerd. Laat de werkelijke waarde van een contract beter tot je doordringen en teken niet bij kleine twijfel.
Wij voelden ons opgefokt door Legio omdat we een brief kregen dat de aandelen al gekocht waren en we ons contract nog ondertekend terug moesten sturen.
Op dat moment twijfelden we omdat we in de kleine lettertjes andere dingen lazen dan in de folders.
Maar Legio bleef aandringen en we dachten dat we er niet meer onderuit konden.

Nu beseffen we dat het slechts opties konden zijn die een afloopdatum hadden, maar zo werd het niet gesteld!

Jean

Yvonne, mag ik weten wat je huidige hypotheek is? Hoeveel rente je betaald en hoe lang ie rentevast staat? En wat de verkoopwaarde van de woning is.

Ik begrijp dat je er helemaal vanaf wilt?

Ik zal je een optie geven per email wat je zou kunnen doen!

groet,

Jean.

Yvonne

Na 1990/91 hadden we ook te maken met veel technologische vooruitgang ineens.
Handwerk werd overgenomen door computers, waardoor veel bedrijven een groeispurt maakten.

Diezelfde situatie zal zich nu niet meer voordoen.
De groei zal zich na herstel op de beurs veel langzamer gaan herstellen en veel bedrijven zullen we waarschijnlijk helemaal niet meer terug zien.

Ik geloof dat vooral grote concerns het moeilijk zullen krijgen, want die aandelen stonden belachelijk hoog.
De aandelen stonden hoger dan de winsten die geboekt werden.

Yvonne

Hypotheek en dergelijke is niet aan de orde. We zijn in de gelukkige omstandigheid dat we het geld zo ook op kunnen hoesten.
Ik heb altijd de stelling gehad. Zorg dat je spaarrekening groot is zodat je klappen op kunt vangen en speel met de rest.

Jean

Goed dat je erzo over nadenkt en je hebt ook best gelijk.
Alles heeft toch te maken met vertrouwen...en in de macrosituatie qua economie wereldwijd. (mooie uitdrukking he)maar toch, beleggen blijft een optie, lange looptijd, goede spreiding, dan zijn rendement van 6 tot 8% toch echt haalbaar hoor.

Zet nou bijvoorbeeld eens € 10.000 uit je overwaarde op een beleggingsrekening bestaande uit een mix van allerlei markten. Betaal daarover een rente van 4.1% (is mogelijk) op termijn (30) jaar een rendement behalen van 8%. Dan zal die € 10.000 aangegroeid zijn tot € 100.000. Je betaalde hiervoor € 34 per maand, over 30 jaar dan dus, bij gelijkblijvende rente, € 12.300. Je opbrengst is dus 8,13 keer je kosten.

Stel nou dat je je aandelenleaseschuld wegwerkt. Dus € 9.000 erbij, totaal € 19.000 & kosten in totaal een € 20.000 extra leent bij een bank. Je betaald dan per maand € 68 euro. Met € 10.000 beleg je op langere termijn en creeer je bovenstaand plaatje, dus bij een gemiddeld rendement van 8% € 100.000 op 30 jaar.

Je bent echter wel je inleg van Legio kwijt....dus dat scheelt weer! Een op en aftreksommetje......

Ik ga er altijd van uit dat de nettolast bepalend is.

Tis maar een tip, of je er wat mee kan doen hangt van een aantal factoren (leeftijd, inkomen, aflossen, etc.) af.

groet,

jean.

Jean

Ik las jouw laatste berichtje niet....sorry.
Door middel van het afkopen van je lease met het eigen geld creeer je dat je je maandelijkse last kwijt bent...das ok!
Maar dan ben je ook je spaargeld kwijt en kun je geen rendement meer maken.

Neen, echt...als je het doordacht aanpakt zou ik toch iets met een stukje overwaarde doen en je spaargeld lekker laten renderen op een internetrekening (4.5%) of op een veilige beleggingsrekening bij een vermogensberheerder als Binck, Insinger of fondsen van de Postbank en ING.

Gaat wel lukken Yvonne, je komt er wel uit. Uiteindelijk gaat het erom dat wat je doet je daar volledig met zijn 2en achter kunt gaan staan en je je lekker voelt. Geen stress hebben, vooral niet om geld.

Yvonne

Als de huizenmarkt gaat zakken en dat doet 'ie al een beetje, dan is je overwaarde geen overwaarde meer, maar een onderwaarde.
Heb je daar al eens aan gedacht?
Over die rente op een spaarrekening ga ik dan wel belasting betalen, nu staat het er lekker veilig. Overwaarde gebruiken kan altijd nog als leuke oudedagsbesteding.
Zoals we nu leven gaat het lekker relaxed. Geen zorgen over geld. We liften nu alleen mee op de mogelijkheden van Stichting Leaseverlies omdat dat nu eenmaal geboden wordt.
Ruzie maken over geld is het stomste wat er is. Je weet toch met wie je trouwt voordat je naar het Stadhuis gaat? Gewoon samen de verantwoordelijkheid nemen.
Dat van slechts een handtekenining is gewoon mooi meegenomen. Daar probeert iedereen nu toch gebruik van te maken?

Yvonne

Als de huizenmarkt gaat zakken en dat doet 'ie al een beetje, dan is je overwaarde geen overwaarde meer, maar een onderwaarde.
Heb je daar al eens aan gedacht?
Over die rente op een spaarrekening ga ik dan wel belasting betalen, nu staat het er lekker veilig. Overwaarde gebruiken kan altijd nog als leuke oudedagsbesteding.
Zoals we nu leven gaat het lekker relaxed. Geen zorgen over geld. We liften nu alleen mee op de mogelijkheden van Stichting Leaseverlies omdat dat nu eenmaal geboden wordt.
Ruzie maken over geld is het stomste wat er is. Je weet toch met wie je trouwt voordat je naar het Stadhuis gaat? Gewoon samen de verantwoordelijkheid nemen.
Dat van slechts een handtekenining is gewoon mooi meegenomen. Daar probeert iedereen nu toch gebruik van te maken?

Rest aflossen bij Dexia komt mogelijk weer op nul te staan als Stichting easeverlies wint of als het huurkoopcontract ongedaan wordt gemaakt.
Bij overkopen aan het eind moet je nog maar afwachten hoelang je je geld geparkeerd moet laten staan.

Overigens is een koersstijging van 8 % een gemiddelede over alle aandelen en fondsen en zegt dus niets over net dat ene aandeel waarin je handelt.

Goed voorbeeld nodig?
Nina Brink pakte haar torenhoge winst en de rest was waardeloos geworden. Een tegen hoeveel mensen?

Jean

Je hebt gelijk, de huizenmarkt is lokaal ietwat dalende, maar of dat in de orde van grootte zal zijn als in het begin van de jaren 80 vraag ik mij af.

Echter, als je de overwaarde nu uit je woning haalt en laat renderen en de woning wordt minder waard heb je het beter gedaan dan je buurman die het niet deed. Als je het er niet uithaalt nu het ernog inzit en de markt daalt heb je geen kapitaal en kun je ook niets opbouwen....denk maar over na.

Wat betreft belasting betalen.....dat doe je tegenwoordig altijd op sparen en beleggen; box 3. Alles boven de vrijstellingen voor ouderd en thuiswonende kinderen wordt belast met 1.2%. Als je nagaat dat de inflatie momenteel ruim 3% per jaar is dan weet je dat als je vermogen boven die vrijstellingen uitkomt je geen geld erbij krijgt maar dat je gelijk of zelfs vrijwel inteert.

Ik respecteer je mening Yvonne maar het zou echt beter zijn om spaargeld, op een € 3000 euro na op een beleggingsrekening te zetten. Op termijn heb je je voordelen daarvan.

Succes.

Jean

Nina heeft, mogen we toch wel zeggen, de boel geflest!

Mensen die alleen belegd hebben in WOL hadden giga dollartekens in de ogen, weliswaar ingegeven door prospectuseen etc. etc. maar toch.

Beleggen:

Regel 1. SPREIDEN, dus niet in 1 fonds!
Regel 2. LANGER HORIZON, dus niet 3 maanden, 3 jaar maar richting 5, 10 tot 30 jaar!
Regel 3. Alleen beleggen met geld wat je niet binnen notime nodig hebt voor andere doeleinden (dus val je terug op regel 2).

Beleggen zonder kennis van zaken kun je het veiligst in beleggingsfondsen, is goedkoop en een rendement van 8% op die termijn is geen sinecure.

Tot horens maar weer.

groet,

Jean.

Yvonne

Al die constructies die jij schets gaan niet op als je een eigen ondernemeing hebt. Dan eist de bank dat je veel geld achter de hand hebt. Dus juist veel spaargeld om het op en neergaande geldtransport te kunnen beheren en verder veiligstellingen.
pas las de onderneming lang genoeg met winst op jaarbasis afsluit, versoepelen deze regels.
We kunnen bijvoorbeeld om die reden ook onze hypotheek niet omzetten. Vreemd genoeg konden we dus wel een foutje maken met aandelenlease.
Dit is ook een punt dat we willen aankaarten bij een advokaat.

Yvonne

Heb jij eigenlijk zelf schade door leasecontracten bij Legio/Labrouere, Jean?
Vanwaar jouw fanatisme tot hulp?
Uiteraard heb ik ook veel overige forumvragen gelezen en ik neem aan dat jij dezelfde Jean bent.

Jean

Qua hypotheek krijg je te maken met je jaarcijfers. Die zouden ze dan willen zien van de laatste 3 jaar. De nettowinst is bepalend. En het zal een opwaartse kant op moeten wil je hypotheek kunnen krijgen.

Nu zijn er echter wel banken die willen verstrekken hoor; SNS, Direktbank, Rabo (hoewel die laatste er ook als de kippen bij zijn om je je huis uit tezetten als je niet meer kunt betalen).

Maar ik ben het met je eens, het zal niet makkelijk zijn.

Ik denk dan dat je, wil je ervan af zijn, af moet kopen.
De resterende termijnen minus 50% korting betalen en je bent van het probleem af.

Of...blijven wachten tot er resultaat komt van de stichting.
Maar dan blijf je dus doorbetalen en moet je maar afwachten wat er in de tussentijd gebeurd....evenueel met bepaalde narigheiden. (neem maar van mij aan dat het nog heel lang kan duren voor er een definitieve uitspraak komt).

Wederom, succes,

Jean.

Jean

Er is maar een Jean en dat ben ik.....voorlopig.
Dus ja, ik ben dezelfde.
En ja, ook ik heb schade, ik heb een Allroundspaarplan (AEX plus) aangekocht op AEX 702!!!!!, echter die wordt gevoed vanuit een aandelendepot bij Bank Labouchere die toen ie in de min ging is omgezet naar een obligatierekening, daar maakt ie nog 5,5% rendement per jaar. Mijn depootje loopt dus heel langzaam leeg....maar voorlopig zit het nog goed.

En ik heb een Profit Effect waarbij ik ook de resterende 7 jaar mijn volledige inleg moet betalen.

En waarom ik zo fanatiek ben. Dat heeft te maken met een idealisme, vakgek zijn, gedienstig zijn om iemand uit de ****** halen, wensen en problemen willen vervullen, reeel zijn, de beste oplossing zoeken binnen reeele grenzen.

Voor mijn werk, vandaag ben ik vrij, had alleen een ochtendklant (met een aandelenlease probleem) doe ik de problemen proffesioneel oplossen.

Niets is mooier als je je klant kunt geven wat ie wil. Als een klant in huilen uitbarst omdat ze toch zonder extra lasten een maand naar Korea kan met haar man en dat ik dat geregeld heb is kicken voor me.

Als een klant tegen mij zegt dat ie niet goedkoper kan of niet datgene kan doen wat ie zograag wil en ik binnen humane grenzen kan laten zien dat het wel mogelijk is benik blij voor mijn klanten. Als hij mij dan belt dat ie nog wat kennissen heeft voor advies dan ben ik ook blij, nog blijer.

En dat ik qua werk er dan ook beter van wordt dat is dan meegenomen. Hier op het forum weiger ik om er financieel beter van te worden. Zie het maar als hobby.

Wat ook leuk is....is al ik voor een klant die een aandelenlease heeft en die in de min is het voor elkaar kan krijgen dat ie niet meer hoeft te betalen en zijn kontrakt nietig wordt verklaard....de beste man zat mentaal en fysiek er helemaal doorheen....ik ben blij dat die man mij nu belt, me bij mijn voornaam noemt en me uitnodigt voor een bakkie koffie om lekker te ouwehoeren.

Dat is mijn motivatie....niet meer en niet minder.

Helaas wordt het niet altijd begrepen. Daar gaat een tijd voor overheen. Maar alles, voor iedereeen, komt goed!

Ik wordt emotioneel.....dus, ga effe eten en hoor je later wel weer (of niet als je met die ene Jean waar je zoveel over las niets te maken wilt hebben).

Fijne avond,

Jean.

Yvonne

Kleine ondernemers werden vijf jaar geleden alleen door de Rabobank toegelaten. Zelfs de Postbank/ING liet het afweten, terwijl alles via hen liep.
We hadden nog nooit schulden gemaakt, behalve dan onze hypotheek afgesloten.
maar de regels zijn inmiddels verscherpt.
Die driejaarstermijn willen we nu hardmaken via een advokaat aangaande de LegioLease, tesamen met slechts een handtekeningplaatsing.

Heb jij enig idee wat dat gaat kosten, Jean?
Volgens mij is dit alleen een kortgedingkwestie.
Uiteraard zijn we allang aangesloten bij Stichting Leaseverlies, maar ik ben er niet zo zeker van dat ze die 3-jaarsregeling ook uitzoeken. Ik krijg geen enkel antwoord daarop, ook niet via veelgestelde vragen.

Ik ben het met je eens dat het nog jaren kan gaan duren met procederen.

Ik wil geen problemen met onze onderneming. De keuze wordt wat mij betreft heel sterk daardoor bepaald.

Jean

Yvonne, ik begrijp je vraag niet helemaal.
Wat bedoel je met 3 jaars termijn? Leg is uit wat je bedoeld.

Wat betreft de kosten van een advokaat....zou je moeten navragen....zelf heb ik ooit een advokaat gehad (dat waren die bij Wijn en Stael) die ik pro deo kreeg, althans met een eigen bijdragen en verder werd het betaald door de raad van bijstand. Later....ik ben een moeilijk mannetje, had ik ze weer nodig en moest ik wel betalen, volledig, omdat ik boven een inkomensgrens zat.

Als je hetzelf moet betalen reken dan toch gemiddeld op een € 150 per uur. De kosten bij de rechtbank durf ik je niet te zeggen, weet ik niet (meer). Misschien weet Maarten het hier op het forum, die man is bij de pinken.

Het wordt natuurlijk een probleem als er een hoger beroep gaat plaatsvinden, uit ervaring weet ik dat een zaak dan zo maar 3 jaar kan gaan duren. Kostte me ooit € 13.000 euro!

Wat die hypotheken betreft; ING en Postbank gaan heel erg op zeker....alles moet strak zijn. De Rabo kijkt of het onderpand een goede zekerheid is. Ze verstrekken over het algemeen wat sneller maar wat ik al zei....ze zijn sneller met executeren.

Maar als je nu al ruim 3 jaar bezig bent en je hebt redelijk goede cijfers....zou je kunnen overwegen over te stappen naar een andere bank; bijvoorbeeld SNS, die jongens willen markt veroveren en gaan redelijk ver en zijn soepeler. Ze hebben ook een giga mooie rentevorm momenteel.

Mijn handen jeuken om zo iets te gaan bekijken....maar helaas, moet gaan eten, en heb belavond vanavond, klanten lastig vallen! :=)

Fijne avond,

Jean.

Yvonne

Die 3-jaarstermijn draait om de jaarcijfers. Binnen die tijd mag je geen leningen en dergekijke aangaan onafhankelijk van hoe de cijfers zijn.
Dus Legio had dat leasecontract ook nooit aan mogen gaan.
Hoe we nu inmiddels draaien doet er niet toe. Het gaat erom hoe de regels op dat moment waren volgens mij.

Gesloten