Herbalife: handelaar in kwakzalverij en illusies…
Geplaatst: 08 jul 2006 19:24
Herbalife: handelaar in kwakzalverij en illusies… Test-Aankoop (België) sleept de firma voor de rechter wegens wettelijk verboden piramideverkoop.
Herbalife is een welbekende multinational in de sector verkoop van afslankingsproducten en voedingssupplementen. De maatschappij haalt haar winst in hoofdzaak uit de uitbreiding van haar hiërarchisch opgevat netwerk van zelfstandige verkopers. Net als vroeger blijft Test-Aankoop de consument erop wijzen dat de producten uit het Herbalife-gamma geen nut hebben en ondoeltreffend zijn. Nieuw is deze keer dat Test-Aankoop besloten heeft de onderneming voor de rechtbank te dagen wegens de wettelijk verboden piramideverkoop die ze toepast.
De Herbalife-producten: duur en niet deugdelijk…
Om verschillende redenen (te weinig eiwitten, geringe energiewaarde, te duur…) heeft Test-Aankoop altijd heel argwanend gestaan tegenover de producten uit het Herbalife-gamma. Dat ze nuttig zijn bij de beheersing van het lichaamsgewicht is lang niet aangetoond. Een Herbalife-afslankingskuur wordt kritisch beoordeeld om de volgende redenen: men leert er geen betere voedingsgewoonten door aan; men neemt stelselmatig veel te weinig calorieën op - met de gezondheidsrisico’s van dien; speciale producten die men moet nemen, maken van het dagelijks leven een al te ‘medisch’ gebeuren; en het kost buitensporig veel voor wat men ermee bereikt. Een dergelijke aanpak van een dieet voedt alleen maar de twijfel aan de doeltreffendheid van die zogezegde mirakelproducten, meent Test-Aankoop.
Herbalife, een enorm netwerk in piramidevorm
Test-Aankoop heeft de verkoopstechnieken van de firma onderzocht. Het hoofddoel van het Herbalife-systeem is nieuwe verdelers te werven die aan het werk gaan met het statuut van zelfstandige. Er wordt niets rechtstreeks aan de consument verkocht. De wervings- en verspreidingsmethoden lopen uiteen. Maar de laatste tijd worden we via het Internet en de rubriek ‘werk’ van huis-aan-huisbladen bestookt met agressieve maar “vermomde” werkaanbiedingen, in die zin dat Herbalife als dusdanig er niet in voorkomt. Wanneer de werkzoekende ingaat op de jobaanbieding (bijv. via www.verdienextra.be; www.werkvanhuis.be; www.easy-work.be ) blijkt dat het steeds om hetzelfde bedrijf gaat: Herbalife. Budget & Recht heeft daar onlangs een onderzoek aan gewijd (B&R nr. 175, juli 2004).
Zodra mensen hun belangstelling laten bijken, moeten ze deelnemen aan opleidingen die neerkomen op een regelrechte hersenspoeling en krijgen ze voor 100 € een distributiecontract met een basispakket (Business pack) aangeboden. Die producten verkopen is niet het belangrijkste. Supervisoren en andere «president’s teams» maken al gauw duidelijk dat men er alle belang bij heeft op te klimmen in de hiërarchie dankzij de aankoop van grote volumes producten en het doorverkopen ervan aan andere nieuwe verdelers, die men zelf eerst werft. Hoe hoger men binnen de hiërarchie opklimt, des te vetter worden de commissielonen en boni en des te lager wordt de aankoopprijs voor producten. Het komt geregeld voor dat consumenten die benaderd worden om producten te kopen, in feite ertoe worden aangezet zelf verdelers te worden, bijvoorbeeld om korting te kunnen krijgen op de producten voor zichzelf of voor hun familie. Het spreekt echter voor zich dat de markt verzadigd dreigt te raken en de reclame- en wervingscampagnes worden dan almaar agressiever.
Test-Aankoop wil een einde maken aan die gevaarlijke en bij wet verboden praktijken!
Test-Aankoop is van oordeel dat het verkoopsysteem dat Herbalife in het leven riep een inbreuk is op artikel 84 van de wet op de handelspraktijken. Alle aanwijzingen voor een piramideverkoop zijn aanwezig: elke medewerker binnen het netwerk verrijkt zich hoofdzakelijk door de aankopen van nieuwe aanhangers in een volledig gesloten verkoopcircuit. De grootste winsten worden niet gerealiseerd door de verkoop aan de uiteindelijke consument of door royalties op de verkoop van verdelers die zich lager in de hiërarchie bevinden, maar precies door die verkoop in een gesloten circuit. De winst is hoofdzakelijk afkomstig van de uitbreiding van het systeem, wat bij wet uitdrukkelijk verboden is.
Op die manier wil Test-Aankoop de wet laten naleven in het belang van de consument. Die staat immers maar al te vaak bloot aan die nadelige praktijken. Onmogelijk in te lossen beloften misleiden de consument en dat gebeurt bovendien in een economische context waarin steeds meer mensen gebukt gaan onder financiële moeilijkheden en op zoek zijn naar een job.
BRON: http://www.test-aankoop.be/map/src/327141.htm
Herbalife is een welbekende multinational in de sector verkoop van afslankingsproducten en voedingssupplementen. De maatschappij haalt haar winst in hoofdzaak uit de uitbreiding van haar hiërarchisch opgevat netwerk van zelfstandige verkopers. Net als vroeger blijft Test-Aankoop de consument erop wijzen dat de producten uit het Herbalife-gamma geen nut hebben en ondoeltreffend zijn. Nieuw is deze keer dat Test-Aankoop besloten heeft de onderneming voor de rechtbank te dagen wegens de wettelijk verboden piramideverkoop die ze toepast.
De Herbalife-producten: duur en niet deugdelijk…
Om verschillende redenen (te weinig eiwitten, geringe energiewaarde, te duur…) heeft Test-Aankoop altijd heel argwanend gestaan tegenover de producten uit het Herbalife-gamma. Dat ze nuttig zijn bij de beheersing van het lichaamsgewicht is lang niet aangetoond. Een Herbalife-afslankingskuur wordt kritisch beoordeeld om de volgende redenen: men leert er geen betere voedingsgewoonten door aan; men neemt stelselmatig veel te weinig calorieën op - met de gezondheidsrisico’s van dien; speciale producten die men moet nemen, maken van het dagelijks leven een al te ‘medisch’ gebeuren; en het kost buitensporig veel voor wat men ermee bereikt. Een dergelijke aanpak van een dieet voedt alleen maar de twijfel aan de doeltreffendheid van die zogezegde mirakelproducten, meent Test-Aankoop.
Herbalife, een enorm netwerk in piramidevorm
Test-Aankoop heeft de verkoopstechnieken van de firma onderzocht. Het hoofddoel van het Herbalife-systeem is nieuwe verdelers te werven die aan het werk gaan met het statuut van zelfstandige. Er wordt niets rechtstreeks aan de consument verkocht. De wervings- en verspreidingsmethoden lopen uiteen. Maar de laatste tijd worden we via het Internet en de rubriek ‘werk’ van huis-aan-huisbladen bestookt met agressieve maar “vermomde” werkaanbiedingen, in die zin dat Herbalife als dusdanig er niet in voorkomt. Wanneer de werkzoekende ingaat op de jobaanbieding (bijv. via www.verdienextra.be; www.werkvanhuis.be; www.easy-work.be ) blijkt dat het steeds om hetzelfde bedrijf gaat: Herbalife. Budget & Recht heeft daar onlangs een onderzoek aan gewijd (B&R nr. 175, juli 2004).
Zodra mensen hun belangstelling laten bijken, moeten ze deelnemen aan opleidingen die neerkomen op een regelrechte hersenspoeling en krijgen ze voor 100 € een distributiecontract met een basispakket (Business pack) aangeboden. Die producten verkopen is niet het belangrijkste. Supervisoren en andere «president’s teams» maken al gauw duidelijk dat men er alle belang bij heeft op te klimmen in de hiërarchie dankzij de aankoop van grote volumes producten en het doorverkopen ervan aan andere nieuwe verdelers, die men zelf eerst werft. Hoe hoger men binnen de hiërarchie opklimt, des te vetter worden de commissielonen en boni en des te lager wordt de aankoopprijs voor producten. Het komt geregeld voor dat consumenten die benaderd worden om producten te kopen, in feite ertoe worden aangezet zelf verdelers te worden, bijvoorbeeld om korting te kunnen krijgen op de producten voor zichzelf of voor hun familie. Het spreekt echter voor zich dat de markt verzadigd dreigt te raken en de reclame- en wervingscampagnes worden dan almaar agressiever.
Test-Aankoop wil een einde maken aan die gevaarlijke en bij wet verboden praktijken!
Test-Aankoop is van oordeel dat het verkoopsysteem dat Herbalife in het leven riep een inbreuk is op artikel 84 van de wet op de handelspraktijken. Alle aanwijzingen voor een piramideverkoop zijn aanwezig: elke medewerker binnen het netwerk verrijkt zich hoofdzakelijk door de aankopen van nieuwe aanhangers in een volledig gesloten verkoopcircuit. De grootste winsten worden niet gerealiseerd door de verkoop aan de uiteindelijke consument of door royalties op de verkoop van verdelers die zich lager in de hiërarchie bevinden, maar precies door die verkoop in een gesloten circuit. De winst is hoofdzakelijk afkomstig van de uitbreiding van het systeem, wat bij wet uitdrukkelijk verboden is.
Op die manier wil Test-Aankoop de wet laten naleven in het belang van de consument. Die staat immers maar al te vaak bloot aan die nadelige praktijken. Onmogelijk in te lossen beloften misleiden de consument en dat gebeurt bovendien in een economische context waarin steeds meer mensen gebukt gaan onder financiële moeilijkheden en op zoek zijn naar een job.
BRON: http://www.test-aankoop.be/map/src/327141.htm