LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Overlast: maximum aantal personen op 2-kamerappartement?
Overlast: maximum aantal personen op 2-kamerappartement?
Mijn vriendin heeft nu meer dan een jaar een klein koophuis in een Haagse volksbuurt. Het appartement boven haar stond leeg, maar wordt nu verhuurd aan een Antilliaans gezin van 5 personen, terwijl het appartement maar 2 kamers heeft. Vanaf dag 1 levert dit permanente geluidoverlast op (schreeuwen ipv praten, krijsende kinderen, peuken in de tuin gooien, keiharde muziek). Mijn vriendin komt niet meer tot rust en ook haar dochter lijdt er erg onder. Tv kijken kan niet eens meer omdat de herrie de tv overstijgt. Als ze er wat van zegt lachen ze alleen maar. Mijn vraag is dan ook, nog los van de maatregelen die je tegen de overlast zou kunnen doen: mag dit zomaar, in een 2 kamer appartement een heel gezin proppen? Zijn daar geen regels voor? Het lijkt mij evident dat als je een gezin met drie kinderen op een 2 kamerappartement propt dat dit overlast gaat geven. Ik heb op het net gezocht naar de regels op dit gebied in Den Haag, maar kan niets vinden. Alvast bedankt.
-
Re: Overlast: maximum aantal personen op 2-kamerappartement?
De verhuurder op aanspreken.
Mocht dit niet helpen een buurt/wijk-agent om bemiddeling vragen.
Succes, Lieske
Mocht dit niet helpen een buurt/wijk-agent om bemiddeling vragen.
Succes, Lieske
Dank voor je reactie. De dingen die je noemt zijn we idd ook van plan. Maar ik vroeg mij af of er geen wet/verordening of iets dergelijks was die het verbiedt een groot gezin in een 2kamer appartement te proppen..
Het is echt niet te harden en mn vriendin heeft pas een ingrijpende operatie gehad (tumor laten verwijderen), deze problemen kan ze er echt niet bij hebben.
Het is echt niet te harden en mn vriendin heeft pas een ingrijpende operatie gehad (tumor laten verwijderen), deze problemen kan ze er echt niet bij hebben.
Voor zover ik weet zijn er geen regels die het verbieden om een gezin in een 2 kamer appartement te proppen, als zij dat zelf prettig vinden. Je zou het op zijn hoogst op brandveiligheid kunnen gooien of zo, maar veel verder als dat kom je niet denk ik.
Ik zou gewoon de verhuurder aanspreken en consequent de politie blijven inschakelen. Op een gegeven moment moet iemand doorkrijgen dat het echt ellende is.
Ik zou gewoon de verhuurder aanspreken en consequent de politie blijven inschakelen. Op een gegeven moment moet iemand doorkrijgen dat het echt ellende is.
-
Een verhuurder kan dit contractueel maximeren (maximaal 2 pers. per appartement), en uiteraard verdraagt dit zich niet met brandveiligheid. Gemeentes stellen ook vaak maxima aan het aantal mensen dat ergens mag wonen, hoewel ik als ik je verhaal zo zie er vrijwel zeker van ben dat deze mensen zich niet hebben ingeschreven.
Als ze overlast veroorzaken en niet willen praten, dan is het aan de verhuurder ze erop aan te spreken. Die is namelijk woongenot verschuldigd aan de huurders, dus ook aan je vriendin. Je kan je huisbaas dus erop aanspreken dat hij dat gezin tot de orde roept of zelfs uitzet. Als de huisbaas niet reageert kan je hem zelfs in rechte aanspreken of wellicht huur inhouden (wees wel erg voorzichtig daarmee) tot hij iets onderneemt.
Het beste kan je denk ik wel afwegen wat je doet. Het conflict kan immers escaleren, en dan heeft je vriendin helemaal geen rust meer. Bedenk dus goed of ruzie met deze mensen het je waard is.
Als ze overlast veroorzaken en niet willen praten, dan is het aan de verhuurder ze erop aan te spreken. Die is namelijk woongenot verschuldigd aan de huurders, dus ook aan je vriendin. Je kan je huisbaas dus erop aanspreken dat hij dat gezin tot de orde roept of zelfs uitzet. Als de huisbaas niet reageert kan je hem zelfs in rechte aanspreken of wellicht huur inhouden (wees wel erg voorzichtig daarmee) tot hij iets onderneemt.
Het beste kan je denk ik wel afwegen wat je doet. Het conflict kan immers escaleren, en dan heeft je vriendin helemaal geen rust meer. Bedenk dus goed of ruzie met deze mensen het je waard is.
Dat is dus mijn vraag, hoe kom ik erachter of en hoeveel de gemeente Dh als maximum heeft bepaald voor deze woning? Verhuurder aanspreken gaan we zeker doen, alleen let wel, mijn vriendin heeft een koopwoning, het appartement erboven wordt verhuurd.
In elk geval bedankt voor het meedenken so far..
In elk geval bedankt voor het meedenken so far..
-
Bel de gemeente en vraag naar de afdeling Bouw- en Woningtoezicht.
(Vroeger heette het zo, misschien nu ook nog wel ...)
Misschien niet de juiste afdeling, maar dan weten zij wel de weg naar de juiste afdeling cq persoon.
En vandaag de verhuurder bellen !
Hoe langer ze wacht, des te gefrustreerder ze wordt.
En dat helpt niet bij de genezing.
Succes, Lieske
(Vroeger heette het zo, misschien nu ook nog wel ...)
Misschien niet de juiste afdeling, maar dan weten zij wel de weg naar de juiste afdeling cq persoon.
En vandaag de verhuurder bellen !
Hoe langer ze wacht, des te gefrustreerder ze wordt.
En dat helpt niet bij de genezing.
Succes, Lieske
Oke het wordt tijd voor aktie. Dank voor jullie tips, ik zal hier laten weten hoe het verder gaat. Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom
grtz
grtz
Oh, is dat zo? Nog nooit van gehoord, maar dat kan aan mij liggen. Vertel eens, welke gemeente hebben daar regels voor? Waar haal je deze wijsheid vandaag?Gemeentes stellen ook vaak maxima aan het aantal mensen dat ergens mag wonen,
Ik heb dit nog gevonden: http://www.denhaag.nl/smartsite.html?id=22663 zie onder 'overbewoning'
Als er overlast is door overbewoning kan daar melding van gemaakt worden. Nog los van de vraag of er wat mee wordt gedaan, bestaan er dus weldegelijk regels over het aantal personen in 1 woning. Hier kunnen we wat mee!
Als er overlast is door overbewoning kan daar melding van gemaakt worden. Nog los van de vraag of er wat mee wordt gedaan, bestaan er dus weldegelijk regels over het aantal personen in 1 woning. Hier kunnen we wat mee!
-
Kom jij soms aandacht tekort ofzo? Ik denk dat dit buiten het onderwerp valt, maar ik denk dat ik je moet doorverwijzen naar een psychiater. Misschien kan die uitzoeken wat er met je opvoeding is misgegaan.Oh, is dat zo? Nog nooit van gehoord, maar dat kan aan mij liggen. Vertel eens, welke gemeente hebben daar regels voor? Waar haal je deze wijsheid vandaag?
Bor, niets van aantrekken. Op elk forum heb je altijd wel idioten met gedragsproblemen. Jouw tips worden dezerzijds wél gewaardeerd
Bor kletst gewoon onzin. De link die Kushinkai heeft wel wat hiermee te maken, maar een gezin dat een kleine woning bewoont lijkt me hier niet onder te vallen. Natuurlijk, ik zou niet met 5 personen in een tweekamerappartement willen wonen, maar de vraag is of dat overbewoning betreft als het om 1 gezin gaat. Zou je een gezin dat te veel kinderen heeft dan moeten bestraffen als ze niet gaan verhuizen of zo?
Dus
1. De stelling van Bor dat gemeenten regels geven mist denk ik elke grond. Natuurlijk sta ik open voor correctie, maar Bor kan geen enkele betrouwbare bron of goed onderbouwd argument geven om zijn stelling te onderbouwen.
2. De link van Kushinkai gaat over het onrechtmatig wonen in een woning. In het originele bericht van Kushinkai leek het echter om een andere situatie te gaan.
Alles bij elkaar zie ik nog steeds geen reden om te verbieden een gezin van 5 personen in een klein appartement te laten wonen.
Zijn de mogelijkheden van Kushinkai dan uitgeput? Zeker niet, maar er zal een ander spoor gevolgd moeten worden. Huurders mogen geen buitensporige overlast veroorzaken. Als de huurders niet in willen binden kan de (wijk)agent ingeschakeld worden. Maar ook de verhuurder is verplicht in te grijpen als huurders overlast veroorzaken. Melden bij de woningbouwvereniging dus, en blijven klagen. Via die wegen maak je veel meer kans.
Dus
1. De stelling van Bor dat gemeenten regels geven mist denk ik elke grond. Natuurlijk sta ik open voor correctie, maar Bor kan geen enkele betrouwbare bron of goed onderbouwd argument geven om zijn stelling te onderbouwen.
2. De link van Kushinkai gaat over het onrechtmatig wonen in een woning. In het originele bericht van Kushinkai leek het echter om een andere situatie te gaan.
Alles bij elkaar zie ik nog steeds geen reden om te verbieden een gezin van 5 personen in een klein appartement te laten wonen.
Zijn de mogelijkheden van Kushinkai dan uitgeput? Zeker niet, maar er zal een ander spoor gevolgd moeten worden. Huurders mogen geen buitensporige overlast veroorzaken. Als de huurders niet in willen binden kan de (wijk)agent ingeschakeld worden. Maar ook de verhuurder is verplicht in te grijpen als huurders overlast veroorzaken. Melden bij de woningbouwvereniging dus, en blijven klagen. Via die wegen maak je veel meer kans.
Voor de toewijzing van sociale huurwoningen in de regio Utrecht bestaan weldegelijk richtlijnen die aangeven dat de gezinsgrootte in overeenstemming moet zijn met het aantal kamers in een woning. Vijf personen in een tweekamerwoning voldoet daar in ieder geval niet aan.
Het kan natuurlijk om particuliere verhuur zijn, of er dan ook dezelfde richtlijnen gelden weet ik niet zeker, en wellicht is er sprake van (illegale?) onderhuur, in dat geval is het waarschijnlijk dat men zich gewoon aan geen enkele richtlijn houdt.
Verstandigste lijkt inderdaad eerst bij Bouw- en Woningtoezicht te informeren, en als dat niks oplevert de wijkagent in te schakelen.
Het kan natuurlijk om particuliere verhuur zijn, of er dan ook dezelfde richtlijnen gelden weet ik niet zeker, en wellicht is er sprake van (illegale?) onderhuur, in dat geval is het waarschijnlijk dat men zich gewoon aan geen enkele richtlijn houdt.
Verstandigste lijkt inderdaad eerst bij Bouw- en Woningtoezicht te informeren, en als dat niks oplevert de wijkagent in te schakelen.
@kiz, het systeem in utrecht lijkt overbewoning te voorkomen maar men kan gewoon als 1 persoon zo'n woning toegewezen krijgen en dan met zijn achten er in gaan wonen.
mee eens... maar dan is er dus sprake van illegale bewoning en dan is er grond om dat aan te pakken.
Okay,ik begrijp de topic starter.
Maar als gescheiden vader,met 4 kids (kids aan ex toegewezen)
In goede harmonie.
Kwam ik in aanmerking voor een woning waar max 2 pers in mochten wonen.
Dat betekent dus als we de regels volgen,dat m`n kids nimmer bij mij zullen kunnen vertoeven/logeren
Maar als gescheiden vader,met 4 kids (kids aan ex toegewezen)
In goede harmonie.
Kwam ik in aanmerking voor een woning waar max 2 pers in mochten wonen.
Dat betekent dus als we de regels volgen,dat m`n kids nimmer bij mij zullen kunnen vertoeven/logeren
@inxsnl:
als de kinderen niet permanent bij je wonen is er volgens mij niks aan de hand hoor.
als de kinderen niet permanent bij je wonen is er volgens mij niks aan de hand hoor.
Klopt, in de woningkrant staat dan ook voor hoeveel personen een woning is. Alleen, in deze discussie gaat het niet om woningtoewijzing, maar om een bestaande situatie.Voor de toewijzing van sociale huurwoningen in de regio Utrecht bestaan weldegelijk richtlijnen die aangeven dat de gezinsgrootte in overeenstemming moet zijn met het aantal kamers in een woning.
Als een woning voor maximaal 5 personen is, en er wordt een baby geboren, dan zetten ze je echt niet uit je huis wegens illegaal gedrag.
@kiz
Maar dan klopt het toch niet.
Wij zijn toch het land van de regeltjes?
Maar dan klopt het toch niet.
Wij zijn toch het land van de regeltjes?