Het is niet waar dat je als consument geen enkele rechten hebt na het verstrijken van de garantieperiode. Stel dat je een storing hebt aan een wasmachine buiten de garantie is het echter ook zeker niet gratis!
Je hebt als consument géén recht op levenslange gratis reparatie of vervanging!
Dit kun je ook niet claimen!
Dit is economisch ook niet uitvoerbaar.
De consumentenbelangenorganisaties pleiten wel hier voor. Zei eisen dat ook.
Volgens de wet is dit niet het geval!!!!!!
Je hebt bepaalde rechten als consument.
Dit houdt in dat je tijdens de garantieperiode recht hebt op gratis reparatie of vervanging van een product.
De garantieperiode wordt bepaald door de winkelier of fabrikant. Niemand anders.
De eerste 6 maanden van de garantieperiode moet de detaillist bewijzen dat het niet aan het product lag, na deze 6 maanden moet de consument bewijzen dat het defect niet door zijn schuld gekomen is.
Na de garantieperiode heb je nog steeds recht op een goed product. Dus is de detaillist verplicht het probleem te verhelpen.
De detaillist mag hiervoor heus wel materiaalkosten en uurloon in rekening brengen. De detaillist mag alleen niet zeggen dat hij het product niet repareert of vervangt omdat de garantieperiode verlopen is.
Daar is de wet op gebasseerd! Niet dat de consument levenslange gratis reparatie of vervanging mag en kan afdwingen!!!!! (in tegenstelling wat die consumentenbelangenorganisaties ons weer willen laten geloven.)
In tegenstelling wat de consumentenbelangenorganisaties ons vertellen, mag de detaillist ten aller tijden de hulp inroepen van de fabrikant.
Het is heel simpel. Een product heeft een bepaalde eigenschap. Die eigenschap wordt door de winkelier of fabrikant bepaald.
Ben je het er niet mee eens, koop dat product dan niet.
Als je een product koopt, ga je automatisch accoord met de algemene voorwaarden van de detaillist.
Ben je het er niet mee eens, koop dan het product dan niet.
Maar ga achteraf niet lopen zeuren!
Voorbeeld:
Je koopt bij mij een monitor waarop 3 jaar garantie opzit.
Je wilt minimaal 5 jaar garantie op hebben.
Ik ga daar niet mee accoord en je koopt dan toch de monitor. Je gaat dan accoord met de voorwaarden.
Als dan na 4 jaar de monitor defect gaat, moet je niet komen zeuren dat je gehoord hebt dat een geschillencommissie vind dat je 8 jaar garantie hoort te hebben. Dan moet je dat ook niet komen claimen.
Met alle respect, maar volgens de wet bepalen niet de consumentenbelangenorganisaties, niet de consumenten zelf, niet de geschillencommissies en ook niet de rechters de garantieperiode, maar de winkelier en de fabrikant!
Zo staat het wel in de wet omschreven. Ik moet me als detaillist aan de wet houden, maar ook de consumentenbelangenorganisaties, de consument zelf, de geschillencommissies en ook de rechters.
Je kunt hiermee niet eens zijn, maar het is toch echt zo!
Ik kraak hiermee de consument niet af. Laat daar geen misverstand over bestaan.
Vergeet niet dat alle regeltjes die verzonnen worden ervan uitgaan dat de winkelier meer dan geld genoeg heeft en alle kosten die gemoeid gaan met die levenslange gratis reparaties of vervangingen met gemak kunnen betalen.
Wordt wakker!!!
Dit is helemaal niet het geval. De winkeliers hebben het op dit moment moeilijk. Vooral de kleine zelfstandigen hebben het verrekte moeilijk.
Daarom kunnen zij dit helemaal niet betalen.
Ja, hoor ik een aantal zeggen. Maar de wet zegt het toch.
Lariekoek! Waar moet ik dat geld vandaan halen? Bij mij groeit echt geen geldboompje in de tuin.
Als je het niet mee eens bent met de producteigenschappen, val dan de winkelier hier dan niet mee lastig, maar ga klagen bij de degene die dat ding werkelijk gemaakt heeft: nl. de fabikant!
Ja, hoor ik een aantal zeggen. Ik heb er toch niet om gevraagd dat het product kapot gaat. De winkelier wel dacht je.
Dan moeten de winkelieren maar goede producten leveren, hoor ik ook een aantal zeggen.
Ja, consumenten, nu komen jullie echt in beeld.
Als jullie de slechte merken niet kopen en vooral niet gaan naar de detaillisten die goedkope troep verkopen met hele slechte service, dan is het probleem snel uit de wereld.
Maar zolang jullie massaal naar de slechte detailhandel gaan met de slechtste service, en ook nog eens keer de goedkope troep massaal blijven kopen.
Tja, ga dan niet lopen klagen en zeuren.
Je doet het toch zelf.
Wil de dat de problemen verholpen worden en dat je alleen goede producten krijgt?
Laat dan die slechte bedrijven en merken links liggen.
Maar blijf dan niet naar deze bedrijven toegaan en alleen maar slechte merken kopen.
Wat ik dan echt hypocriet vind is dat als je dat toch blijft doen, om dan maar de wet aan te passen, omdat je bedonderd wordt.
Logisch dat je bedonderd wordt, je doet het helemaal zelf en je wilt het toch?
Ik kraak nogmaals hier de consument niet mee af, ik houd alleen de spiegel voor.
Hard hè?
De waarheid!