Incassobureau en deurwaarders samen in actie
Geplaatst: 13 jul 2006 10:42
Incassobureau en deurwaarders samen in actie
Instanties openen jacht op consumenten en bedrijven die kleine rekeningen niet betalen
CHRISTINE LUCASSEN
AMSTERDAM — Incassobureau Intrum Justitia gaat samen met acht gerechtsdeurwaarders de druk op wanbetalers opvoeren. Niet alleen grote debiteuren maar ook consumenten en bedrijven die een relatief kleine rekening onbetaald laten, kunnen voortaan een gerechtelijke procedure verwachten.
Vaak zien opdrachtgevers van incassobureaus er bij relatief kleine schulden van af om een gerechtelijke procedure te starten als het minnelijke traject faalt. De kosten van zo’n gerechtelijke procedure, waarbij alleen al voor het uitreiken van een dwangbevel €90 moet worden gerekend, wegen in de ogen van veel opdrachtgevers niet op tegen de mogelijke baten. Boven op de gerechtelijke kosten komen nog de technische kosten van onder meer de communicatie tussen het incassobureau en de gerechtsdeurwaarder over de zaak. ‘Vanaf een hoofdsom van €50 tot €100 gaan de meeste opdrachtgevers het kostenrisico van het gerechtelijke traject niet aan’, aldus Madeleine Bosch van Intrum Justitia.
De automatiseringssystemen van het incassobureau en van de deurwaarders worden aan elkaar gekoppeld, waardoor informatie sneller kan worden uitgewisseld en er sneller actie kan worden ondernomen. De gerechtelijke kosten per zaak blijven gelijk, maar dankzij schaalvergroting zullen de proceskosten met een nog te definiëren bedrag omlaaggaan, verwachten de partners.
Werden de meeste vorderingen voorheen afgeboekt wanneer de minnelijke fase mislukte, voortaan zal een wanbetaler in zo’n geval 99 van de 100 keer een oproep krijgen om bij de kantonrechter te verschijnen, aldus Gosse Swagerman van Gerechtsdeurwaarders Van Arke, een van de kantoren in het samenwerkingsverband. ‘Voorheen probeerde men zo veel mogelijk minnelijk te incasseren, wat de doorlooptijd verlengde. Nu kan een wanbetaler al snel bevreesd zijn voor beslaglegging.’
Omdat het niet alleen om grote maar ook om kleinere bedragen gaat, zal vaker alsnog betaald worden, verwacht Swagerman. ‘Bij een klein bedrag staat betaling in geen verhouding tot de kosten voor de wanbetaler bij voorkomen.’
Intrum Justitia, met een marktaandeel van 43% marktleider in Nederland, becijfert dat er in Nederland nu voor €12 mrd aan onbetaalde rekeningen uitstaat, twee miljard meer dan een jaar geleden. Meer dan de helft van de bedrijven en van de consumenten betaalt zijn rekeningen te laat, aldus het incassobureau. In het bedrijfsleven zijn de meubelbranche, de horeca en de bouw notoire laat-of wanbetalers, stelt Bosch. ‘Vooral het mkb heeft er last van als er niet of laat betaald wordt. Ze zitten strak in hun cashflow. Op het moment dat er een probleem met de liquide middelen ontstaat, is het zo gebeurd.’
Met de nieuwe aanpak willen het incassobureau en de gerechtsdeurwaarders een signaal afgeven. Swagerman: ‘We willen de teloorgang van de betalingsmoraal in Nederland een halt toe roepen.’
Bosch: ‘Voor diefstal ga je het gevang in, maar als je je rekening niet betaalt, gebeurde er niets. Dat gaat veranderen.’
Diegene die een product of dienst levert, heeft natuurlijk recht op betaling, vindt ook Leger des Heils-directeur Ine Voorham.
Veel mensen hebben, mede door de opkomst van ‘plastic geld’ waarmee het makkelijk spenderen is, echter weinig overzicht van hun eigen financiële positie. Anderen hebben te weinig geld om rond te komen doordat ze al jaren van een minimuminkomen leven, stelt ze. Wanbetaling is volgens de luitenant-kolonel van het Leger des Heils het best tegen te gaan door ervoor te zorgen dat mensen niet meer geld uitgeven dan ze hebben.
Consumenten moeten leren om hun uitgavenpatroon in de hand te houden. Maar bedrijven die zich genoodzaakt zien om een incassobureau in te schakelen moeten ook de hand in eigen boezem steken, stelt ze: ‘Allerlei vage aanbiedingen in de trant van ‘‘koop nu, betaal later’’, die helpen niet.’
FD 13-07-06
Groetjes A3
Ver.Payback
Instanties openen jacht op consumenten en bedrijven die kleine rekeningen niet betalen
CHRISTINE LUCASSEN
AMSTERDAM — Incassobureau Intrum Justitia gaat samen met acht gerechtsdeurwaarders de druk op wanbetalers opvoeren. Niet alleen grote debiteuren maar ook consumenten en bedrijven die een relatief kleine rekening onbetaald laten, kunnen voortaan een gerechtelijke procedure verwachten.
Vaak zien opdrachtgevers van incassobureaus er bij relatief kleine schulden van af om een gerechtelijke procedure te starten als het minnelijke traject faalt. De kosten van zo’n gerechtelijke procedure, waarbij alleen al voor het uitreiken van een dwangbevel €90 moet worden gerekend, wegen in de ogen van veel opdrachtgevers niet op tegen de mogelijke baten. Boven op de gerechtelijke kosten komen nog de technische kosten van onder meer de communicatie tussen het incassobureau en de gerechtsdeurwaarder over de zaak. ‘Vanaf een hoofdsom van €50 tot €100 gaan de meeste opdrachtgevers het kostenrisico van het gerechtelijke traject niet aan’, aldus Madeleine Bosch van Intrum Justitia.
De automatiseringssystemen van het incassobureau en van de deurwaarders worden aan elkaar gekoppeld, waardoor informatie sneller kan worden uitgewisseld en er sneller actie kan worden ondernomen. De gerechtelijke kosten per zaak blijven gelijk, maar dankzij schaalvergroting zullen de proceskosten met een nog te definiëren bedrag omlaaggaan, verwachten de partners.
Werden de meeste vorderingen voorheen afgeboekt wanneer de minnelijke fase mislukte, voortaan zal een wanbetaler in zo’n geval 99 van de 100 keer een oproep krijgen om bij de kantonrechter te verschijnen, aldus Gosse Swagerman van Gerechtsdeurwaarders Van Arke, een van de kantoren in het samenwerkingsverband. ‘Voorheen probeerde men zo veel mogelijk minnelijk te incasseren, wat de doorlooptijd verlengde. Nu kan een wanbetaler al snel bevreesd zijn voor beslaglegging.’
Omdat het niet alleen om grote maar ook om kleinere bedragen gaat, zal vaker alsnog betaald worden, verwacht Swagerman. ‘Bij een klein bedrag staat betaling in geen verhouding tot de kosten voor de wanbetaler bij voorkomen.’
Intrum Justitia, met een marktaandeel van 43% marktleider in Nederland, becijfert dat er in Nederland nu voor €12 mrd aan onbetaalde rekeningen uitstaat, twee miljard meer dan een jaar geleden. Meer dan de helft van de bedrijven en van de consumenten betaalt zijn rekeningen te laat, aldus het incassobureau. In het bedrijfsleven zijn de meubelbranche, de horeca en de bouw notoire laat-of wanbetalers, stelt Bosch. ‘Vooral het mkb heeft er last van als er niet of laat betaald wordt. Ze zitten strak in hun cashflow. Op het moment dat er een probleem met de liquide middelen ontstaat, is het zo gebeurd.’
Met de nieuwe aanpak willen het incassobureau en de gerechtsdeurwaarders een signaal afgeven. Swagerman: ‘We willen de teloorgang van de betalingsmoraal in Nederland een halt toe roepen.’
Bosch: ‘Voor diefstal ga je het gevang in, maar als je je rekening niet betaalt, gebeurde er niets. Dat gaat veranderen.’
Diegene die een product of dienst levert, heeft natuurlijk recht op betaling, vindt ook Leger des Heils-directeur Ine Voorham.
Veel mensen hebben, mede door de opkomst van ‘plastic geld’ waarmee het makkelijk spenderen is, echter weinig overzicht van hun eigen financiële positie. Anderen hebben te weinig geld om rond te komen doordat ze al jaren van een minimuminkomen leven, stelt ze. Wanbetaling is volgens de luitenant-kolonel van het Leger des Heils het best tegen te gaan door ervoor te zorgen dat mensen niet meer geld uitgeven dan ze hebben.
Consumenten moeten leren om hun uitgavenpatroon in de hand te houden. Maar bedrijven die zich genoodzaakt zien om een incassobureau in te schakelen moeten ook de hand in eigen boezem steken, stelt ze: ‘Allerlei vage aanbiedingen in de trant van ‘‘koop nu, betaal later’’, die helpen niet.’
FD 13-07-06
Groetjes A3
Ver.Payback