LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Service Electrolux
Service Electrolux
Eind 2000 hebben wij een nieuwe keuken laten plaaatsen door Horn Keuken en Bad, met daarin inbouwapparatuur van Zanussi. Aangezien je niet zo vaak een keuken koopt, dachten we dat meteen goed te doen, door de luxere modellen uit te zoeken.
Zoals waarschijnlijk wel bekend is Horn niet al te lang daarna failliet gegaan. Helaas ging onze vaatwasser daarna ook meerdere malen achter elkaar stuk (bij elkaar zo'n 500 euro reparatiekosten).
Dat kan natuurlijk gebeuren, alleen de uitleg van de monteur (van Electrolux) zat me wat dwars; we hebben een vaatwasser met diverse programma's / temperaturen, maar volgens de monteur is het niet verstandig om die te gebruiken, daar kan de vaatwasser niet tegen. Moet toch niet gekker worden. Het bleek dat het labyrinth (het slangenstelsel in de vaatwasser) verstopt zat, en dat kan voorkomen worden door alleen hete programma's te gebruiken, en regelmatig de vaatwasser alleen met een kopje soda te laten draaien.
Allemaal prima, maar waarom staat dit niet in de gebruiksaanwijzing? Als er programma's op zitten, is het toch raar dat je die niet kunt gebruiken.
Volgens de ketenaansprakelijkheid hebben wij in het geval van de reparaties pech gehad, we hebben geen recht meer op garantie omdat Horn failliet is. De consumentenbond geeft aan dat we allicht kunnen proberen bij Electrolux (importeur van onder andere Zanussi) om een tegemoetkoming te vragen, maar dat ze dat dus niet hoeven te honoreren.
Duidelijk verhaal. Ik heb in principe nergens recht op, maar wie niet waagt...
Aangezien de rest van de huishoudelijke apparatuur in huis ook van deze firma komt, heb ik dat als basis voor een brief gebruikt. Kans op een positieve reactie leek me niet groot, maar je weet maar nooit.
Echter, de firma Electrolux vind het helemaal niet nodig om te reageren. Brief is waarschijnlijk niet interessant, en gaat meteen het vierkante archief in.
Aangezien er toch nog een minimale kans bestaat dat de brief noooit ontvangen is, nog maar een brief gestuurd. Wederom geen reactie (is nu 4 maanden geleden dat de tweede brief verstuurd is).
Het is mij duidelijk hoe Electrolux over haar klanten denkt. Het is mij ook duidelijk dat ik niet snel meer 1 van haar producten zal kopen.
Zoals waarschijnlijk wel bekend is Horn niet al te lang daarna failliet gegaan. Helaas ging onze vaatwasser daarna ook meerdere malen achter elkaar stuk (bij elkaar zo'n 500 euro reparatiekosten).
Dat kan natuurlijk gebeuren, alleen de uitleg van de monteur (van Electrolux) zat me wat dwars; we hebben een vaatwasser met diverse programma's / temperaturen, maar volgens de monteur is het niet verstandig om die te gebruiken, daar kan de vaatwasser niet tegen. Moet toch niet gekker worden. Het bleek dat het labyrinth (het slangenstelsel in de vaatwasser) verstopt zat, en dat kan voorkomen worden door alleen hete programma's te gebruiken, en regelmatig de vaatwasser alleen met een kopje soda te laten draaien.
Allemaal prima, maar waarom staat dit niet in de gebruiksaanwijzing? Als er programma's op zitten, is het toch raar dat je die niet kunt gebruiken.
Volgens de ketenaansprakelijkheid hebben wij in het geval van de reparaties pech gehad, we hebben geen recht meer op garantie omdat Horn failliet is. De consumentenbond geeft aan dat we allicht kunnen proberen bij Electrolux (importeur van onder andere Zanussi) om een tegemoetkoming te vragen, maar dat ze dat dus niet hoeven te honoreren.
Duidelijk verhaal. Ik heb in principe nergens recht op, maar wie niet waagt...
Aangezien de rest van de huishoudelijke apparatuur in huis ook van deze firma komt, heb ik dat als basis voor een brief gebruikt. Kans op een positieve reactie leek me niet groot, maar je weet maar nooit.
Echter, de firma Electrolux vind het helemaal niet nodig om te reageren. Brief is waarschijnlijk niet interessant, en gaat meteen het vierkante archief in.
Aangezien er toch nog een minimale kans bestaat dat de brief noooit ontvangen is, nog maar een brief gestuurd. Wederom geen reactie (is nu 4 maanden geleden dat de tweede brief verstuurd is).
Het is mij duidelijk hoe Electrolux over haar klanten denkt. Het is mij ook duidelijk dat ik niet snel meer 1 van haar producten zal kopen.
Re: Service Electrolux
En als je nu eens een angetekende brief stuurt........???????
Kunnen ze nooit zeggen dat ze niets ontvangen hebben.
Kunnen ze nooit zeggen dat ze niets ontvangen hebben.
Re: Service Electrolux
Dat zou een optie zijn, Nak, maar ik heb erg weinig hoop met betrekking tot de reactie die er dan eventueel zou kunnen komen (als die al komt).
Ik wilde hiermee alleen aangeven hoe Electrolux over service cq klantvriendelijkheid denkt, en dat er heel wat moet gebeuren voor ik weer een apparaat koop dat daar vandaan komt.
Ik wilde hiermee alleen aangeven hoe Electrolux over service cq klantvriendelijkheid denkt, en dat er heel wat moet gebeuren voor ik weer een apparaat koop dat daar vandaan komt.
Re: Service Electrolux
Uit ervaring weetik dat er een reactie komt.
Re: Service Electrolux
Heb een AEG vaatwasser sinds april 2004. Vorige maand begon hij te lekken. Gebeld met Electrolux en de dame aan de telefoon gaf aan dat we in aanmerking komen voor een coulanceregeling. Monteur van Electrolux kwam langs en concludeerde dat er een slang in de machine lekt. Moest besteld worden, totale kosten 110 euro. Dus geen coulance, maar volle mep betalen. Wij hebben tegen de monteur gezegd dat hij niet terug hoefde te komen en hebben een brief gestuurd naar Electrolux waarin wij aangeven dat de verwachte levensduur toch wel langer is dan 2,5 jaar en dat wij niet voor de volledige kosten willen opdraaien. Zelfs aangeboden om de helft te betalen!!
Kregen toch een factuur van Electrolux voor het eerste bezoek. Kosten 76 euro, waaronder een berdrag van Euro 3,45 excl. BTW voor "diverse materialen". De monteur heeft alleen tang en schroevedraaier gebruikt om de machine uit elkaar te halen! Uitleg gevraagd aan Electrolux over dit bedrag waar nooit iemand een probleem van maakt op de factuur omdat het zo laag is, maar tel het allemaal maar eens bij elkaar op!! Volgens Electrolux is dat een standaard bedrag wat op elke rekening voorkomt en het is voor "de computer en randmateriaal, speciale werkkleding en veiligheidsschoeisel, gereedschap en evt. ander materiaal van de technicus". Dit bedrag hoort toch in het uurloon? Ik betaal toch ook niet bij de advocaat een apart bedrag "klein materiaal" voor zijn schoensmeer, haargel en punteslijper?
Probleem bij dit soort huishoudelijke apparaten is dat je het bij zo'n grote zaak koopt (in dit geval BCC) en daar kunnen ze geen service bieden. Dus kom je bij Electrolux terecht en die wijzen gelijk alle aanspraak van de hand omdat je alleen een overeenkomst met de verkoper (in dit geval dus BCC) hebt. Lekker makkelijk dus!! Waar moet BCC dan heen voor hun recht?
Ik las hier ergens op het forum dat je alleen het deel van de reparatie hoeft te betalen wat verstreken is van de levensduur van de machine. Electrolux geeft zelf aan 8 tot 10 jaar voor deze vaatwasser. Hij is nog maar 2,5 jaar oud, dus zou ik maar een kwart van de reparatie zelf dienen te betalen.
Ik heb de volgende vragen en ik hoop dat iemand me kan helpen
1. In hoeverre kan ik Electrolux (of BCC) aansprakelijk stellen voor de reparatie?
2. Hoe zit dat met de post "kleine materialen" op de factuur. Mag dat zomaar voor de redenen die zij opgeven?
Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Kregen toch een factuur van Electrolux voor het eerste bezoek. Kosten 76 euro, waaronder een berdrag van Euro 3,45 excl. BTW voor "diverse materialen". De monteur heeft alleen tang en schroevedraaier gebruikt om de machine uit elkaar te halen! Uitleg gevraagd aan Electrolux over dit bedrag waar nooit iemand een probleem van maakt op de factuur omdat het zo laag is, maar tel het allemaal maar eens bij elkaar op!! Volgens Electrolux is dat een standaard bedrag wat op elke rekening voorkomt en het is voor "de computer en randmateriaal, speciale werkkleding en veiligheidsschoeisel, gereedschap en evt. ander materiaal van de technicus". Dit bedrag hoort toch in het uurloon? Ik betaal toch ook niet bij de advocaat een apart bedrag "klein materiaal" voor zijn schoensmeer, haargel en punteslijper?
Probleem bij dit soort huishoudelijke apparaten is dat je het bij zo'n grote zaak koopt (in dit geval BCC) en daar kunnen ze geen service bieden. Dus kom je bij Electrolux terecht en die wijzen gelijk alle aanspraak van de hand omdat je alleen een overeenkomst met de verkoper (in dit geval dus BCC) hebt. Lekker makkelijk dus!! Waar moet BCC dan heen voor hun recht?
Ik las hier ergens op het forum dat je alleen het deel van de reparatie hoeft te betalen wat verstreken is van de levensduur van de machine. Electrolux geeft zelf aan 8 tot 10 jaar voor deze vaatwasser. Hij is nog maar 2,5 jaar oud, dus zou ik maar een kwart van de reparatie zelf dienen te betalen.
Ik heb de volgende vragen en ik hoop dat iemand me kan helpen
1. In hoeverre kan ik Electrolux (of BCC) aansprakelijk stellen voor de reparatie?
2. Hoe zit dat met de post "kleine materialen" op de factuur. Mag dat zomaar voor de redenen die zij opgeven?
Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Re: Service Electrolux
Uit ervaring weet ik dat het een welles
nietes kwestie wordt wat lang kan duren.
Als het om een lekke slang gaat kan een beetje
handig iemand die slang er tussenuit halen
mee nemen naar Handy of een onderdelen shop
en een nieuwe kopen.Is het goedkoopste en geen
ergernis.
nietes kwestie wordt wat lang kan duren.
Als het om een lekke slang gaat kan een beetje
handig iemand die slang er tussenuit halen
mee nemen naar Handy of een onderdelen shop
en een nieuwe kopen.Is het goedkoopste en geen
ergernis.
Re: Service Electrolux
Da's wel heel makkelijk. Ik kan ook gewoon die 110 euro betalen en dan is alles ook gelijk gemaakt en doet ie het weer. Maar zo makkelijk ga ik daar niet mee akkoord. Veel mensen denken zo, en die grote jongens lachen zich helemaal ziek.
Het gaat er hier toch om, om je recht te halen?
Het gaat er hier toch om, om je recht te halen?
Re: Service Electrolux
_jet neem meteen kontakt op met: www.rareslang.nl
Re: Service Electrolux
Site bestaat niet...
-
- Berichten: 851
- Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11
Re: Service Electrolux
Enig idee wat het tegenwoordig kost om een volledig uitgeruste service wagen met monteur aan de weg te hebben?
Electrolux service dienst is een zelfstandig werkende organisatie die de service van div. merken op zich heeft genomen voor div. grote bedrijven.
Dus als er reparaties moeten worden uitgevoerd die niet onder garantie vallen, dan moet dit gewoon worden betaalt.
Een storing in een apparaat heeft NIETS te maken met de economische levensduur, al denkt de klant van wel. Dit is een grote misvatting, want er kan altijd een storing optreden. Zelf zat ik ook in deze branche dus dat betekent dat ik wel weet waar ik het over heb.
Een leuk voorbeeld is mijn eigen vaatwasser die na 2 jaar lekte en deze niet meer door de klant werd geaccepteerd en hij wilde persé een nieuwe.
Zonder verlies te lijden kon ik dat natuurlijk niet doen, ik was daarmee wel een klant kwijt, maar hield wel er een machine aan over.
Het bleek ook een slang te zijn en nadat deze was vervangen heb ik deze machine bij mij thuis in gebruik genomen en deze draait nu al meer dan 15 jaar probleemloos.
Als de klant gewoon de kosten had betaald, dan had hij er dus ook lang genoegen van kunnen hebben, maar hij wilde niet.
Coulance kunt U nooit van een zelfstandige service dienst verwachten,
de weg die moet worden bewandelt is, eerst laten maken en dan de rekening, of een copie daarvan sturen naar de fabrikant of importeur met de aankoop nota en nooit bij een service dienst, want zij doen gewoon hun werk in het belang van de klant.
Vr. Gr. Hans.
Electrolux service dienst is een zelfstandig werkende organisatie die de service van div. merken op zich heeft genomen voor div. grote bedrijven.
Dus als er reparaties moeten worden uitgevoerd die niet onder garantie vallen, dan moet dit gewoon worden betaalt.
Een storing in een apparaat heeft NIETS te maken met de economische levensduur, al denkt de klant van wel. Dit is een grote misvatting, want er kan altijd een storing optreden. Zelf zat ik ook in deze branche dus dat betekent dat ik wel weet waar ik het over heb.
Een leuk voorbeeld is mijn eigen vaatwasser die na 2 jaar lekte en deze niet meer door de klant werd geaccepteerd en hij wilde persé een nieuwe.
Zonder verlies te lijden kon ik dat natuurlijk niet doen, ik was daarmee wel een klant kwijt, maar hield wel er een machine aan over.
Het bleek ook een slang te zijn en nadat deze was vervangen heb ik deze machine bij mij thuis in gebruik genomen en deze draait nu al meer dan 15 jaar probleemloos.
Als de klant gewoon de kosten had betaald, dan had hij er dus ook lang genoegen van kunnen hebben, maar hij wilde niet.
Coulance kunt U nooit van een zelfstandige service dienst verwachten,
de weg die moet worden bewandelt is, eerst laten maken en dan de rekening, of een copie daarvan sturen naar de fabrikant of importeur met de aankoop nota en nooit bij een service dienst, want zij doen gewoon hun werk in het belang van de klant.
Vr. Gr. Hans.
Re: Service Electrolux
Nou Hans, zo zit het dus even niet in elkaar, hoor! Ik heb domweg een machine gekocht die nooit de verwachte levensduur van 10 jaar (zoals Electrolux zelf opgeeft) kan halen omdat er een slang in verwerkt is die zo dun is (zoals de monteur zelf opmerkt, om vervolgens snel zijn mond weer te houden...) dat die wel kapot moet gaan. En dat na 2 jaar en 3 maanden.
Het makkelijkst is om gewoon die 110 euro te betalen en dan wordt die gemaakt en doet ie het weer. Maar daar gaat het hier toch niet om. Het gaat toch om het principe dat Electrolux inferieure materialen gebruikt en dan een levensduur van 10 jaar opgeeft. Natuurlijk kan er altijd iets kapot gaan aan een apparaat, maar dit is zo buiten onze schuld om en Electrolux wijst zo enkele aanspraak af, dat dit volgens mij niet eens wettig is.
En wat betreft die monteur, natuurlijk kost hij geld als hij langs komt. Het zal wel een freelancer zijn die ingehuurd is door Electrolux. Maar ik krijg de rekening van Electrolux en niet van die monteur zelf (dan had ik wel een lokale storingsdienst gebeld..) dus ik heb alleen met Electrolux te maken. Bovendien hebben zij de rekening van 76 euro weer snel ingetrokken nadat ik een pittige brief geschreven had. Dus zij voelen wel degelijk nattigheid!
Bovendien hanteert Electrolux een maximum tarief voor machines die tussen 26 en 36 maanden een storing vertonen. In dit geval zo'n 214 euro. Het zou niet een vast bedrag moeten zijn, maar een bedrag naar evenredigheid naar de leeftijd van de machine. Dus als er iets kapot gaat na 2,5 jaar, dan zou je 2,5/10 (een kwart) van de kosten zelf dienen te betalen.Nee, nu kan Electrolux ongestraft de volle mep berekenen.
En dan nog die kwestie van die 3,45 euro aan "klein materiaal". NIEMAND maakt bezwaar tegen een dergelijk laag bedrag op de rekening, maar reken het allemaal eens uit:
monteur met 5 bezoeken op 1 dag, 45 weken per jaar = 225 bezoeken per jaar. Hoeveel monteurs rijden er rond voor Electrolux? Misschien wel 10 of 20? 225 x 20 = 4500 bezoeken x 3,45 = 15.525 euro excl. BTW!! Geld, waar Electrolux alleen maar een regeltje voor op de rekening hoeft te zetten. Ik wilde dat ik het zo snel kon verdienen....
Het makkelijkst is om gewoon die 110 euro te betalen en dan wordt die gemaakt en doet ie het weer. Maar daar gaat het hier toch niet om. Het gaat toch om het principe dat Electrolux inferieure materialen gebruikt en dan een levensduur van 10 jaar opgeeft. Natuurlijk kan er altijd iets kapot gaan aan een apparaat, maar dit is zo buiten onze schuld om en Electrolux wijst zo enkele aanspraak af, dat dit volgens mij niet eens wettig is.
En wat betreft die monteur, natuurlijk kost hij geld als hij langs komt. Het zal wel een freelancer zijn die ingehuurd is door Electrolux. Maar ik krijg de rekening van Electrolux en niet van die monteur zelf (dan had ik wel een lokale storingsdienst gebeld..) dus ik heb alleen met Electrolux te maken. Bovendien hebben zij de rekening van 76 euro weer snel ingetrokken nadat ik een pittige brief geschreven had. Dus zij voelen wel degelijk nattigheid!
Bovendien hanteert Electrolux een maximum tarief voor machines die tussen 26 en 36 maanden een storing vertonen. In dit geval zo'n 214 euro. Het zou niet een vast bedrag moeten zijn, maar een bedrag naar evenredigheid naar de leeftijd van de machine. Dus als er iets kapot gaat na 2,5 jaar, dan zou je 2,5/10 (een kwart) van de kosten zelf dienen te betalen.Nee, nu kan Electrolux ongestraft de volle mep berekenen.
En dan nog die kwestie van die 3,45 euro aan "klein materiaal". NIEMAND maakt bezwaar tegen een dergelijk laag bedrag op de rekening, maar reken het allemaal eens uit:
monteur met 5 bezoeken op 1 dag, 45 weken per jaar = 225 bezoeken per jaar. Hoeveel monteurs rijden er rond voor Electrolux? Misschien wel 10 of 20? 225 x 20 = 4500 bezoeken x 3,45 = 15.525 euro excl. BTW!! Geld, waar Electrolux alleen maar een regeltje voor op de rekening hoeft te zetten. Ik wilde dat ik het zo snel kon verdienen....
Re: Service Electrolux
Dag _Jet,
Vriendelijke groet, Paula.
BCC is de verkoper en daarmee heb je destijds een koopovereenkomst afgesloten. Na het eerste halve jaar na aankoop en na de fabrieksgarantieperiode heb je wettelijk gezien alleen maar te maken met de verkoper en dat is in dit geval BCC. Je kunt dus schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst 3/4 deel van de reparatiekosten terug eisen van BCC op basis van de door Electrolux opgegeven economische levensduur van het produkt. Wat de verkoper regelt met zijn achterban (de fabrikant of importeur) is zijn zaak, daar sta jij buiten.Ik heb de volgende vragen en ik hoop dat iemand me kan helpen
1. In hoeverre kan ik Electrolux (of BCC) aansprakelijk stellen voor de reparatie?
2. Hoe zit dat met de post "kleine materialen" op de factuur. Mag dat zomaar voor de redenen die zij opgeven?
Vriendelijke groet, Paula.