LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] apparatuur bij IKEA??

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Lili
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 feb 2006 09:10

apparatuur bij IKEA??

Ongelezen bericht door Lili »

Beste mensen,

Wij waren eerst van plan een keuken te kopen bij een "gerenomeerde" keukenzaak (welke zeg ik liever niet, maar géén MDG) maar we zijn daarin echt vreselijk teleurgesteld... We hebben de kwaliteit van de keuken nu gezien :shock:
Deurtjes sloten niet en je arm vloog zowat uit de kom als je een lade opende...We zijn niet van plan daar het bedrag voor te betalen dat ze vroegen.
We zijn van schrik naar de IKEA gevlucht en kwamen tot de conclusie dat we daar praktisch dezelfde keuken konden krijgen voor 3000 euro minder!! De laden lopen daar soepel en de kastjes sluiten tevens geruisloos. Bovendien heb ik toch veel positieve reacties gelezen over IKEA keukens.
Wat ik me echter wel afvraag is hoe het met de apparatuur gesteld is. Over een kookplaat of een koelkast maak ik me niet veel zorgen, maar een combimagnetron?

Heeft iemand ervaringen met de apparatuur van IKEA?

Gewoon-ik
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 aug 2006 22:51

Re: apparatuur bij IKEA??

Ongelezen bericht door Gewoon-ik »

Wij zijn ook bij Ikea geweest. De inbouw-apparatuur die ze daar verkopen is uitsluitend van het merk Whirlpool, en das geen topkwaliteit.

Áls je een keuken bij Ikea koopt, kun je veel beter de apparatuur zelf aanschaffen. Meer keuze, goedkoper en je monteert die keuken toch zelf.

Veel succes!

Zelfstandige
Berichten: 190
Lid geworden op: 03 aug 2006 12:12

Re: apparatuur bij IKEA??

Ongelezen bericht door Zelfstandige »

Ikea gebruikt BLUM als merk voor het beslag (scharnieren en geleiders) nu zitten daar ook wel enige verschillende "kwaliteiten" in, maar over het algemeen kan je zeggen dat BLUM zeker een heel goede beslagleverancier is, en dat niet alleen IKEA daar gebruik van maakt; en dat zijn nou dingen die je zou moeten vergelijken!

Kortom IKEA heeft qua prijs kwaliteitverhouding zeer goede keukens, en door een beperkt assortiment- (in vergelijking met keukenzaken), enkel whirlpool- en werkbladen van 62cm diepte te verkopen weten zij de prijs laag te houden en de "klant" te binden.

Uiteraard kunt u er voor kiezen om zelf de apparatuur uit te zoeken, als u de keuken zelf kan plaatsen zou ik dat zeker doen!

Als u de keuken laat plaatsen zou ik dit ook in het vergelijk met de keukenzaak meenemen (minder plaatsingsuren bij een niet IKEA keuken).

whirlpool is een "lage middenmoter" in de apparatenmarkt met ignis en Bauknecht als resp. kleine- en grote zusters.

succes met de keuken!

jawi
Berichten: 68
Lid geworden op: 31 mar 2006 08:58

Re: apparatuur bij IKEA??

Ongelezen bericht door jawi »

Hoewel wij in onze huidige keuken vooral Siemens apparatuur hebben, moet ik eerlijk zeggen dat de IKEA keuken in ons vorige huis na al die jaren er nog prima uitzag (en de keuken zat er al in toen wij het huis kochten)
En alle ingebouwde IKEA Whirpool apparatuur deed het nog steeds prima.

telestress
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 mei 2006 23:08

Re: apparatuur bij IKEA??

Ongelezen bericht door telestress »

Zelf een Ikea keuken geplaatst. Alles keurig netjes. De apparatuur is voor de prijs gewoon goed. Ga je er netjes mee om, heb je er jaren plezier van. Zelf hebben we gekozen voor andere apparatuur, daar Ikea niet dat fornuis had, wat we zochten. Als we aan een nieuwe keuken toe zijn, gaan we weer naar Ikea, omdat geen enkelle keukenzaak deze prijs / kwaliteit kan leveren. :wink:

Lili
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 feb 2006 09:10

Re: apparatuur bij IKEA??

Ongelezen bericht door Lili »

aha! Bedankt!

Ik weet inderdaad dat whirlpool geen topkwaliteit is, maar bij de andere keukenzaak zou er pelgrim in komen...ok niet echt "je-van-het"

Ik denk dat we maar voor een IKEA keuken gaan, 3000 euro is erg veel geld.

We gaan de keuken wel laten plaatsen door IKEA, want zelf plaatsen durven we toch niet goed aan en we hebben onze tijd echt nodig voor ál die andere klussen in ons nieuwe huis :D

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: apparatuur bij IKEA??

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Je kan toch ook de keuken bij Ikea kopen en de aparatuur elders?
Wij hebben net onze 5 jaar oude vaatwasser van Bauknecht ( =Whirlpool= Ikea) bij het grof vuil gezet, hij was onherstelbaar kapot, en de bestekkorven waren al verroest.
Enig speurwerk op internet maakte duidelijk dat de Bauknecht/Whirlpool produkten niet bepaald bekend staan om een lange levensduur.

We hebben nu een vaatwasser besteld via een internetshop, eerdere ervaringen hiermee waren zeer positief.

Stuiver
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 aug 2006 12:47

Re: apparatuur bij IKEA??

Ongelezen bericht door Stuiver »

Bij onze Ikea in Heerlen staan vele keukens die nu al echt helemaal aan hun einde zijn. Deurtjes en lades die niet meer goed sluiten, lak die van de handgrepen gesleten is, etc.

Ik begrijp best dat deze keukens het natuurlijk zwaar te verduren hebben in een Ikea zaak, maar toch: dit heeft mij doen afhaken.

Ook de Wirlpool apparatuur valt tegen, het voelt gewoonweg niet solide aan.

Het is echter ook maar net wat je van je keuken eist en wat je budget is. Voor mij is Ikea inmiddels afgevallen als mogelijk keukenleverancier.

rma27
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 jan 2006 14:34

Re: apparatuur bij IKEA??

Ongelezen bericht door rma27 »

Weer iemand die doorheeft dat IKEA prul verkoopt, zowel de keukenmeubels als apparaten zijn van lage budgetkwaliteit.
Trouwens voor die prijzen kan je ook niet jveel verwachten.

jawi
Berichten: 68
Lid geworden op: 31 mar 2006 08:58

Re: apparatuur bij IKEA??

Ongelezen bericht door jawi »

Wat een logica, het kost niet veel, dus is het slecht!? Dan zou andersom natuurlijk moeten gelden, het kost veel, dus is het goed.

Er zijn veel producten op de markt die het tegendeel bewijzen (een Mercedes bijvoorbeeld is kwalitatief lang niet zo goed als de veel goedkopere Toyota, maar heeft wel een betere naam).

Ik denk niet dat het beoordelen van de kwaliteit van een keuken op basis van showroommodellen verstandig is, zeker niet bij IKEA. Die keukens hebben waarschijnlijk veel meer te lijden dan onder normale omstandigheden.

Zoals reeds eerder vermeld, hadden wij in onze vorige woning een IKEA keuken, en die staat er al zeker 6 jaar in, en die keuken staat er nog steeds prima bij. Kastjes sluiten nog steeds goed, en de (whirpool) apparatuur doet het nog prima.


Ik vind IKEA een verschrikkelijke zaak om door heen te lopen maar de kwaliteit/prijs verhouding is in de regel prima. Dat wij onze nieuwe keuken niet bij IKEA hebben gekocht, is met name omdat wij voor de aankoop van een keuken naar echte experts wilden gaan. Wij zagen het niet zitten om zo'n aankoop bij IKEA te doen. Maar dat had niets te maken met onze ervaring met betrekking tot de kwaliteit.

Stuiver
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 aug 2006 12:47

Re: apparatuur bij IKEA??

Ongelezen bericht door Stuiver »

Ook een ikea keuken kost nog altijd vele duizenden euro's - teveel om zo slecht te zijn.

Ga eens goed kijken bij de Ikea, bij onze vestiging in Heerlen zien de keukens er echt totaal uitgeleefd uit. lades lopen niet lekker, knoppen op apparatuur die eraf lijken te vallen, lak die versleten is.

Ik was zelfs bereid om de apparatuur dan maar zelf te regelen, zodat ik een beter merk kon kopen, maar ook de kasten en lades zijn gewoonweg prut. :(

De vergelijking Toyota - Mercedes gaat hier overigens zeker niet op! Een Ikea keuken is eerder de lada onder de keukens. Een Toyota is vergelijkbaar met de normale degelijke en kwalitatief goede keukens: keller, pronorm, etc.

Wil je dan ook nog veel meer uitstraling en snufjes (een Mercedes dus), dan betaal je weer véél meer en kom je uit bij de klasse Poggenpohl, Siematic, Bulthaup, etc.

jawi
Berichten: 68
Lid geworden op: 31 mar 2006 08:58

Re: apparatuur bij IKEA??

Ongelezen bericht door jawi »

zoals ik hiervoor al aangaf, heb ik mijn bedenkingen of je de kwaliteit af kunt lezen van een showroommodel

Praktijk bij ons was (gezin met kleine kinderen), dat er na 6 jaar geen beschadigingen waren.

En met het Mercedes voorbeeld geef ik juist aan dat wat mij betreft Mercedes geen topmerk is. De prijs is welliswaar hoog, maar hebben een zeer twijfelachtige reputatie op het gebied van betrouwbaarheid (zie diverse artikelen over de betrouwbaarheid van Mercedes in de dagbladen).
Ik vind het nogal kortzichtig om er van uit te gaan dat een duur merk, automatisch ook een beter merk is (kan natuurlijk wel).

Lili
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 feb 2006 09:10

Re: apparatuur bij IKEA??

Ongelezen bericht door Lili »

Tsja, ik denk persoonlijk dat je de kwaliteit van de keuken niet kunt aflezen aan een showroommodel. Trouwens bij de Ikea in onze plaats zijn de showroommodellen juist perfect! Alles loopt soepel en er zijn geen beschadigingen te zien -en we zijn er vaak geweest, geloog me we hebben alle laden wel 20 keer losgetrokken!! :? -
Dat terwijl we bij die andere keukenzaak de kwaliteit zagen....die keuken stond er nog geen week en alles was slecht!
Natuurlijk weet ik dat het geen topkaliteit is, maar we zijn eerlijk gezegd zo teleurgesteld. We zijn ook nog even wezen kijken (alléén voor de kleur) bij de Keukenkampioen. Wát een drama! Ze stalkten ons echt...kan ik u helpen?...nee we kijken alleen....mooie kleur hè?....ja hoor mooi...wat sluiten de lades goed hè....(ik vond van niet)....wilt u wat drinken?...........zullen we een tekening maken.....aaarggggggggg :twisted:

Bah! We zijn ook al té lang bezig (nu 4 maanden) om een keuken uit te zoeken. Bovendien blijven we misschien helemaal geen jaren wonen in dit huis, en een keuken vredien je toch nooit terug. We kregen de offerte en het scheelde 3000 euro met die andere keuken! We zijn er wel uit denk ik :D

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: apparatuur bij IKEA??

Ongelezen bericht door Kulta »

.
Laatst gewijzigd door Kulta op 10 nov 2014 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

saart
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2007 17:05

Re: apparatuur bij IKEA??

Ongelezen bericht door saart »

afgelopen jaar zijn zowel de inbouwafwasmachine en een inbouw magnetron/oven van ikea, als beste koop uit de test gekomen van de consumentenbond, (en dat in vergelijking met veel duurdere zgn. topmerken) voor mij reden genoeg om aan te nemen dat het dus best wel goed zit met de kwaliteit van die apparatuur...

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: apparatuur bij IKEA??

Ongelezen bericht door Ron58 »

voor mij reden genoeg om aan te nemen dat het dus best wel goed zit met de kwaliteit van die apparatuur...
De consumentenbond test al jaren niet meer op levensduur.
Veel apparaten van Ikea komen uit de Whirlpool/Bauknecht stal en staan wat levensduur betreft niet goed bekend. Van verschillende mensen uit het vak heb ik dergelijke geluiden gehoord en ook op internet lees je deze signalen.
Onze Bauknecht vaatwasser stond met 5 jaar bij het grofvuil.

Maar goed, ook een Miele kan problemen geven :wink:

coo
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 apr 2007 22:14

Re: apparatuur bij IKEA??

Ongelezen bericht door coo »

Persoonlijk vind ik het toch wat kort door de bocht om de keukens van ikea te beoordelen aan de hand van de toonzaalmodellen.
Is het niet zo dat wij hollanders alles altijd even graag willen testen?
Hoe hard kan ik aan de lade trekken, en wat gebeurt er als ik er op leun?
Knoppen van apparatuur worden eraf getrokken omdat hetzelfde modelletje thuis vies is. Bij Ikea zijn er geen verkopers die in je nek hijgen, dus de meeste mensen kunnen ongstoord hun tests uitvoeren. Dit in tegenstelling tot de gerenomeerde merken waar de verkoper zich vastbijt in de klant om toch maar die deal te sluiten, ongestoord je eigen gang gaan is er daar dus niet bij.
Bovendien liggen de bezoekersaantallen behoorlijk ver uit elkaar, De overige keukenjongens kunnen alleen maar dromen van +/- 40000 potentiele kopers voor nu of later.
Als ik een keuken kocht zou ik dus zeker bij ikea gaan kijken, maar vergeet ondanks alles niet bij de overige keukenjongens te gaan kijken en vergelijken.

Ps: Ik rij al jaren mercedes, en ik weet zeker dat toyota's degelijker gebouwd worden.

DikkeBertha
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 nov 2006 20:08

Re: apparatuur bij IKEA??

Ongelezen bericht door DikkeBertha »

Ik heb bij Ikea alleen wat deurtjes en laden open en dicht gedaan. Sommige deurjes hangen scheef en er is vaak geen demping aanwezig. Ikea is geen superkwaliteit, maar voor dat geld kan je dat ook niet verwachten.

mens
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2007 23:59

Re: apparatuur bij IKEA??

Ongelezen bericht door mens »

Wij hebben (sinds kort) een inbouw oven, vaatwasser en keramische kookplaat van Ikea. Bevalt prima. Over de levensduur kan ik (nog) niet oordelen. Ik maak me er ook niet echt veel zorgen om. Dezelfde signalen hoorden we ook over Nordland, terwijl we nu al vele jaren zeer tevreden zijn over onze nordland droger en vriezer.
Sommige mensen lijken gewoon niet te kunnen geloven dat goedkoop ook goed kan zijn.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: apparatuur bij IKEA??

Ongelezen bericht door Ron58 »

Sommige mensen lijken gewoon niet te kunnen geloven dat goedkoop ook goed kan zijn.
Dat kan vaak best wel.
Alleen de algemene ervaring met de vaatwasser van Bauknecht/Wirlpool (Ikea is uit zelfde fabriek) is niet geweldig.
Een zwak punt zijn de scharnieren van de deur, daar zit binnenin aan weesrzijden een veersysteem met een soort stalen trekband over een kunsstof geleider. Dit geeft tegenwicht aan de deur als deze open is.
Zowel de trekband als de geleider kunnen na een paar jaar breken, als je niet in de gaten hebt dat er eentje stuk is en de tweede geeft ook de geest dan heeft de deur geen tegenwicht en knalt met een klap naar beneden.
Vang je deze niet op dan raakt de hele bevestiging onzet en kan de machine in het ergste geval naar de schroothoop.
Wij hebben dit bij twee vaatwassers van dit merk meegemaakt, één met 7 jaar en één met 5 jaar.

Merk je ooit dat er iets verandert lijkt aan het scharnieren van de deur (lichter of zwaarder gaan) laat er dan maar naar kijken, de onderdelen zijn niet zo duur, maar als de deur er uit klapt is het erger.

Gesloten