Pagina 1 van 2
Zomerzwerfkaart: niet bij Connexxion
Geplaatst: 11 aug 2006 13:23
door roro25
Zo af en toe pak ik de bus om naar het noorden van het land te komen vanuit de randstad. Voor ongeveer een tientje zit je dan wel 8 uur in de bus maar is goekoper als de trein.
Wilde ik afgelopen woensdag ook doen. Ik stap een bus van Connexxion in en vraag om een zomerzwerfkaart. Die chauffeur vertelt mij dat hij die niet meer verkoopt, maar hij heeft een Buzzer. Alleen een buzzer is voor minimaal 2 volwassen en kinderen. Kan ik niet kopen want ik ben maar in mijn eentje. Zegt de buschauffeur tja dan moet je het met een strippenkaart doen, want ik mag van mijn werkgever alleen maar Buzzers verkopen en geen zomerzwerfkaarten.
Gelukkig rijdt heb ik ook nog een stadsvervoerbedijf dat ze wel verkoopt. Dus daar een gekocht en als nog bij dezelfde chauffeur ingestapt.
Heb het opgezocht, maar Connexxion verkoopt geen zomerzwerfkaarten maar accepteert ze wel als vervoerbewijs.
Maar het is toch raar dat je ze wel accepteert als nationaal vervoerbewijs, maar niet verkoopt?
Re: Zomerzwerfkaart: niet bij Connexxion
Geplaatst: 11 aug 2006 16:22
door kampvuur
ja inderdaad heel vreemd, soms snap je van het hele beleid niets meer.
Het enigste wat er achter kan zitten is om het aantal passagiers schijnbaar toe te laten nemen, in de dal-uren.
Dit idee werkt alleen als je met een gezin van zeg maar, 2 ouders en maximaal 3 kinder op een buzzer van een tientje reist in het connexxion vervoersgebied.
Aangezien meerdere lijnen gereden worden door verschillende vervoersmaatschappijen werkt dat ook niet echt lekker.
Je mag ten alle tijden alleen op een buzzer reizen als je wilt, alleen wat voor voordeel heb je dan nog...alleen maar nadelen!
Re: Zomerzwerfkaart: niet bij Connexxion
Geplaatst: 14 aug 2006 17:09
door januca
Bij de Buzzer staat nergens dat je minimaal met 2 personen moet zijn.
Die kaart is voor maximaal 2 volwassenen en 3 kinderen.
Kijk het maar na op de site van Connexxion.
Re: Zomerzwerfkaart: niet bij Connexxion
Geplaatst: 14 aug 2006 17:25
door roro25
gaat mij er meer om dat ik ook met andere ov-bedrijven de reis maak waardoor ik geen donder aan die Buzzer heb.
overigens citaat van de buschauffeur:
Die chauffeur vertelt mij dat hij die niet meer verkoopt, maar hij heeft een Buzzer. Alleen een buzzer is voor minimaal 2 volwassen en kinderen.
Ik ga er vanuit dat een zomerzwerfkaart bestaat.
Re: Zomerzwerfkaart: niet bij Connexxion
Geplaatst: 14 aug 2006 18:06
door Lieske1958
De Buzzer mag ook door een persoon alleen gebruikt worden.
De Zomerzwerfkaart bestaat nog steeds, maar niet meer bij Connexxion en GVU.
Re: Zomerzwerfkaart: niet bij Connexxion
Geplaatst: 03 sep 2006 15:58
door drienerlo
Die chauffeur vertelt mij dat hij die niet meer verkoopt, maar hij heeft een Buzzer. Alleen een buzzer is voor minimaal 2 volwassen en kinderen.
Buschauffeurs van de Connexxion hebben niet altijd verstand van de kaartjes en dienstregeling. Laatst had ik een buschauffeur die niet eens alle haltes van zijn buslijn kent. Ook zijn er buschauffeurs van Connexxion die tijdhalte niet kennen of er lak aan hebben. Ze moeten daar wachten op de aangegeven tijd, net zoals een treinconducteur dat normaal doet. Ik heb er wel eens een uur door moeten wachten, omdat ik de bus drie minuten voor tijd voor me zag wegrijden.
Re: Zomerzwerfkaart: niet bij Connexxion
Geplaatst: 03 sep 2006 16:23
door bodejosm43
Roro, het klopt niet, wat die chauffeur doet. Want wat maakt het die man nou uit, dat jij in je eentje reist met een kaart die eigenlijk bedoeld is voor meer personen? Als jij alleen reist, zou je duurder uitzijn, dan dat je met drie personen reist.
Ik heb het vaker gedaan hoor, ik wilde een dagkaart tweede klas hebben, die eigenlijk 44 euro kostte. Toen zag ik dat je met de herfsttoer en de lentetoer met 2 personen (was de trein dus) slechts 35 euro betaalde, en ik schafte zo'n kaart aan. Conducteur keek eerst wel raar, maar gaf me groot gelijk.
En bij de BBA heb ik het eens gehad dat ik met een Met-elkaartje voor 2 personen, een kaartje dat goedkoper was dan voor 1 persoon strippen afstempelen, aanvankelijk problemen kreeg omdat de chauffeur me niet alleen op die tweepersoonskaart wilde laten reizen.
Ze hebben dit seizoen overigens hun beleid ten opzichte van het alleen reizen versoepeld. Ik hoorde dat je in het zuiden met de hermesbussen alleen kunt reizen voor 3 euro, en met 2 personen ben je 5 euro kwijt. Kijk, met die 3 euro ipv 2,50 heb ik geen problemen, het scheel me in ieder geval zoveel geld, dat ik daar tijdens een dag-uitstapje een eenvoudige maaltijd van kan kopen.
Begin nou niet te zeggen: waar kun je voor 50 cent nog een maaltijd kopen, want dat staat er niet. Ik bedoel dus: van het verschil tussen de prijs die ik kwijt ben, wanneer ik met een strippenkaart zou reizen en die drie euro.
Re: Zomerzwerfkaart: niet bij Connexxion
Geplaatst: 03 sep 2006 17:50
door FerryG
Ik heb eens het volgende meegemaakt:
Op het Amstelstation in A'dam wilde ik een zomerzwerfkaart kopen, waarmee ik de eerste rit in de metro wilde maken. Maar helaas verkochten ze die niet aan de loketten. Dan maar naar buiten, waar een paar bussen stonden. Niks; de chauffeurs hadden ze niet!
Uiteindelijk ben ik zonder kaartje naar het CS gereden en heb daar alsnog mijn kaart gekocht.
Maar als ik controle had gehad, wat dan? Het feit dat ik meteen daarna een zomerzwerfkaart heb gekocht, dat ik die op de startplaats niet KON kopen, en dat ik vervolgens daarmee naar Friesland ben gereden, is wel een duidelijke aanwijzing dat ik weinig had aan de "zwarte" rit in de metro. De vraag is alleen: zou een rechter het daarmee eens zijn?
Re: Zomerzwerfkaart: niet bij Connexxion
Geplaatst: 03 sep 2006 21:51
door tienepien
Ze moeten daar wachten op de aangegeven tijd, net zoals een treinconducteur dat normaal doet. Ik heb er wel eens een uur door moeten wachten, omdat ik de bus drie minuten voor tijd voor me zag wegrijden.
Toevallig bij het viaduct bij de UT? Dat heb ik nl. ook gehad en aan de volgende chauffeur gevraagd waarom dat nu al de derde keer die week gebeurde. Bleek dat Twents de haltetijden veranderd had, zonder dat op de halte aan te geven. Ik dacht dus dat de bus er om 6 over zou zijn, terwijl dat volgens de gewijzigde dienstregeling om 1 over zou zijn.
En inderdaad: een week later hing er een nieuwe dienstregeling op de paal.
Re: Zomerzwerfkaart: niet bij Connexxion
Geplaatst: 05 sep 2006 17:02
door roro25
Waar het mij omgaat is dat een vervoersmaatschappij je een kaart opdringt die ik niet nodig heb. Als ik naar het noorden toega, heb ik niet alleen te maken met Conexxion, maar ook met Arriva en daar is die Buzzer niet geldig. Moet ik alsnog een ander vervoerbewijs kopen en ben ik als nog duurder uit. Dus kan ik beter in een keer een zomerzwerfkaart kopen.
De buzzer is 10 euries en de zomerzwerfkaart is 8,90. Dus geef mij maar die zomerzwerfkaart.
Re: Zomerzwerfkaart: niet bij Connexxion
Geplaatst: 07 sep 2006 06:27
door Maarten1234
Zelf ben ik werkzaam bij dit bedrijf en deel u uit eigener beweging en niet uit naam van het bedrijf, mede dat wij de zomerzwerfkaarten nog steeds accepteren als geldig plaatsbewijs. Dit zijn wij verplicht. De buzzer daarentegen is een kaartje welke bestemd is voor maximaal 2 volwassenen en 3 kinderen (4 t/m 11 jaar). Dus 1 volwassenen kan gewoon een dergelijk kaartje kopen. Dit kaartje is geldig op de dag van afstempeling. Maandag tot en met vrijdag vanaf 09.00 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen de gehele dag. Een dergelijk kaartje kost 10 euro.
Wat betreft de haltenamen ben ik het eens, want een iedere chauffeur zou dit moeten weten. Verdere aangelegen straten is een pré, maar geen verplichting.
Bij tijdhaltes mag nooit te vroeg voorbij gereden worden. De chauffeur moet wachten tot het zijn of haar tijd is om te gaan. Dit is vastgelegd en kan tegenwoordig zelfs een vraag zijn bij het behalen van het chauffeursdiploma CCV-B personenvervoer. Deze tijden heeft hij vermeldt staan in een boekje. Dit soortgelijk boekje is te verkrijgen bij de info en verkoopbalie van desbetreffende regio.
De tijden welke worden gehanteerd zijn de tijden welke op zijn in de bus aanwezige communicatie apparatuur vermeldt staan of bij gebreke daarvan naar de uurwerken van het personeel. Art. 3 punt 4 van de Algemene vervoervoorwaarden.
Verder blijven ook wij mensen en kunnen wij ons helaas ook wel eens vergissen in de tijd dat wij moeten passeren. Immers waar gehakt wordt vallen spaanders. Wanneer er te vroeg doorrijden wordt geconstateerd door een leidinggevende of dmv een klacht dan wordt desbetreffend chauffeur altijd op het matje geroepen om zich te komen verantwoorden. Wel zeg ik er bij dat het, met name in de spits, voor kan komen dat een bus vertraging oploopt. Op het moment dat deze te laat de halte passeert dan ziet de passagier welke op dat moment naar de halte toe loopt een bus aan zijn of haar neus voorbij gaan. Dit wordt veelal dan opgemerkt als te vroeg doorkomen, maar is het inweze niet. Immers de bus is vertraagd en houdt zich daarbij aan zijn eigen tijden en niet aan de tijden van zijn of haar achterligger. Wanneer deze dat wel zou gaan doen dan loopt de algehele dienstregeling in de soep.
Met ons allen proberen wij u zo goed als mogelijk van dienst te zijn en proberen wij u zo snel mogelijk binnen onze aangegeven tijden op de plaats van bestemming te krijgen. Helaas is dit door verschillende omstandigheden, bijvoorbeeld het verkeer of weer, niet altijd mogeljk.
Voor verdere informatie verzoek ik u zich te wenden tot een verkoop informatie balie. Daar kunnen zij u beter van dienst zijn.
Verder doe ik geen uitspraken over het bedrijf en laat ik dit onderwerp rusten. De informatie welke ik u gaf is algemeen en hieraan kunnen absoluut geen rechten ontleent worden.
Re: Zomerzwerfkaart: niet bij Connexxion
Geplaatst: 07 sep 2006 23:07
door roro25
mede dat wij de zomerzwerfkaarten nog steeds accepteren als geldig plaatsbewijs
Maarten, eerst even het topic goed lezen dan pas reageren. Het gaat er niet om of connexxion de kaart accepteert, want dat zijn zij verplicht volgens de wet personenevervoer omdat het een nationaal vervoerbewijs is.
Maar het gaat er om dat XX ze niet meer verkoopt. En dat ze goedkoper zijn dan de Buzzer.
Ik vind het een nobel streven dat je je eigen bedrijf verdedigd, maar helaas moet ik constateren als frequent busreiziger dat de dienstverlening w.b. haltekennis en op tijd rijden te wensen overlaat. Daartoe heb ik reeds de klantenservice van XX benaderd. Helaas wordt hier niet voldoende op gereageerd. Ik ben nog steeds van mening dat een klagende klant beter is dan een klant die zijn mond houdt.
Helaas kom ik nog al te vaak touringcarchauffeurs tegen welke door XX ingezet worden, maar totaal niet weten wat ze doen en de reizigers aardig duperen.
Re: Zomerzwerfkaart: niet bij Connexxion
Geplaatst: 07 sep 2006 23:30
door tienepien
Nou, overdrijven is ook een vak hoor. Natuurlijk zijn er sukkels van chauffeurs die nog te dom lijken om hun broek op te hijsen, maar de meeste weten prima waar ze moeten rijden en groeten je vriendelijk wanneer je de bus in komt lopen. Een beetje begrip voor een minuutje te laat mag wel, zeker wanneer het druk is... Laten we nu niet doen alsof al het busvervoer prut met peren is.
Wanneer er echter structureel dingen fout gaan, dan moet daar zeker wat van gezegd mogen worden. Helaas reageren veel bedrijven erg slecht via e-mail. Ik ben het met je eens dat het reageren op klachten door bedrijven veel beter kan worden uitgevoerd dan dat het nu het geval is.
En Maarten, wat jij aangeeft over de buzzer hadden de mensen in dit topic ondertussen ook uitgevogeld. Het tweede deel van het probleem was inderdaad dat Connexxion de zomerzwerfkaart niet meer verkoopt. Dit is voornamelijk vervelend wanneer je ook gebruik gaat maken van bussen van een ander vervoersbedrijf. Weet jij toevallig waarom Connexxion op een eigen vervoersbewijs is overgestapt?
Re: Zomerzwerfkaart: niet bij Connexxion
Geplaatst: 09 sep 2006 04:32
door Maarten1234
Ik zeg eerlijk dat ik de achterliggende gedachten niet weet. De klantenservice weet dat ook niet als je belt. Een klacht wordt in feite gewoon aangenomen en behandelt. Het is aan de vestigingsmanagers van desbetreffende vestiging wat deze er mee doen. Soms volgt er terugkoppeling en soms ook niet. Het legt echt aan de klacht en bovenal aan de manager die de klacht behandeld.
Om even iets recht te zetten. Een touringcar chauffeur is geen lijndienst chauffeur. Deze touringcar chauffeurs worden vanwege personeelsgebrek door bijvoorbeeld ziekte of vakantieperiode, tijdelijk ingezet. Deze hebben veelal een heel ander vakgebied. Wanneer wij hun werk tijdelijk uitoefenen dan weten wij één en ander ook niet.
Over het algemeen weten we echt wel de haltenamen en weg wel dus dat vind ik echt lariekoek en daar doe ik verder geen uitspraken over. Connexxion is naast de NS het grootste openbaar vervoersbedrijf in Nederland. Het heeft ruim 70 procent van het busvervoer in handen en behalen in vergelijking met de andere OV busbedrijven nog steeds de beste kwaliteit en service.
Roro als jij zo goed kunt lezen, knippen en plakken. Dan moet je eens verder lezen. Ik weet dondersgoed welke kaarten landelijke vervoerskaarten zijn. De buzzer kaart is een regiokaart en in een bepaalde regio geldig. De reden dat deze kaart niet geldig is bij andere vervoersmaatschappijen is dat deze daar niets aan verdienen. De buzzer kaart is een service verleent door connexxion zelf. De reden dat ik verwijs naar de klantenservice is dat zij er meer over kunnen vertellen en de tijd hebben om één en ander hogerop te laten uitzoeken. Wij zijn slechts chauffeurs die het beleid uitvoeren. Overigens is het niet alleen het buzzerkaartje van Connexxion. Het lijkt mij zeer sterk dat er in heel ons bedrijf geen zomer zwerfkaart meer is te verkrijgen Heb je de verkoop/info balie van Connexxion al eens geprobeerd..... Daarom zeg ik bel de klantenservice eens en stel die vraag daar. Antwoord krijg je echt wel, maar je moet dat wel aangeven anders worden sommige klachten alleen maar ter kennisgeving aangenomen.
Over hoe een chauffeur op zijn of haar klanten reageert daar ben ik zelf soms ook niet over te spreken, maar dat gebeurd nu eenmaal. Wij zijn ook mensen en geen robots en daar wordt nogal veel overheen gekeken door de passagier. Akkoord uitschelden en weet ik het allemaal is volledig uit den boze, maar het gebeurd nu eenmaal. Wanneer daar een klacht over wordt ingediend is ook logisch en terecht en dat wordt echt wel serieus genomen. Ik betrap mij zelf ook wel eens. Veelal is er dan iets gebeurd in de persoonlijke levenssfeer en of op de werkvloer wat blijft knagen. Hier zijn allemaal oorzaken in terug te vinden waardoor iemand zo kan reageren. Het lukt helaas namelijk niet altijd om een gladde rug en brede schouders te hebben. Gelukkig is het maar een klein percentage die zo reageren, maar deze kleine negatieve gebeurtenissen worden bij de mens het meest opgevangen en blijven helaas ook het meest hangen.
De klantvriendelijkheid wordt als normaal en vanzelfsprekend gezien en daar wordt helaas door een X percentage passagiers aan voorbij gegaan en dat is jammer, want vaak zijn een hoop klantvriendelijke acties van de chauffeur echt een service, zoals het vooruit mogen stappen, buiten de halte in of uitstappen terwijl dit wel
per klant een bekeuring
voor de chauffeur kan zijn van ongeveer 70 euro, de wel een-plaats-innemende-niet op-de-schoot-te-houden-hond
niet laten betalen terwijl dit officieel wel moet en ga zo maar door.
Passagiers sturen over het algemeen alleen maar een klacht naar de klantenservice terwijl hun ook chauffeurs gerichtte complimenten kunnen insturen. Dit zijn oa de fijne momenten en dat geeft de chauffeur moed om het de volgende keer weer te doen.
Re: Zomerzwerfkaart: niet bij Connexxion
Geplaatst: 09 sep 2006 18:03
door Lieske1958
Mijn man is ook buschaufeur bij Connexxion.
Heb hem dus gevraagd hoe het zit met de Buzzer .....
De verdiensten van de Zwerfkaart gingen in de grote pot van alle busmaatschappijen en werden later "verdeeld"
Er bleef dus meer aan de strijkstok hangen.
De verdiensten van die Buzzer zijn voor Connexxion zelf.
Lieske
Re: Zomerzwerfkaart: niet bij Connexxion
Geplaatst: 09 sep 2006 22:43
door roro25
ik zeg ook niet dat er alleen maar slechte chauffeurs zijn. Een goede chauffeur krijgt van mij ook echt een complimentje. Want een bedrijf zonder chauffeurs is geen bedrijf.
Probeer ook meestal ff een praatje te houden. Beetje een sociaal gevoel dat ik heb.
Alleen mijn broek zakt echt af van chauffeurs (offtopic geldt niet alleen voor chauffeurs bij XX maar ook andere dienstverlenende bedrijven en instellingen) die te beroerd zijn om goeie morgen/middag enz uit hun mond te krijgen. Zoveel moeite kost dat niet. En ja als je geen zin in je werk hebt moet je maar andere werk zoeken.
edit
Oh ja Knippen en plakken is mijn hobby. CTRL X en CTRL V werken heel goed bij mij. Maar dat doe ik om dingen duidelijk te maken indien ze niet zo goed overkomen bij anderen. Soort van reminder.
Re: Zomerzwerfkaart: niet bij Connexxion
Geplaatst: 02 okt 2006 02:51
door diadino
hoi lieske,
probllem is niet dat er geld aan de strijkstok blijft hangen,
maar dat het bedrijf niet de volle opbrengst van de kaartverkoop krijgt.
bij de buzzer (en andere bedrijfsgebonden kaartjes) is dat wel het geval.
kan de stap van XX dus wel volgen, maar vindt het ook niet echt logisch om de zomerzwerfkaart er niet naast te verkopen( enige andere optie is de "normale" zwerfkaart van €12,80)
roro,
jij hebt er een probleem mee dat chauffeurs geen gedag zeggen tegen je??
als ik voor iedereen die niet groet of terug groet bij het instappen 10 cent zou krijgen, dan was ik nu een heel stuk rijker geweest
)
weet dat +/-75 tot 80% van de instapper niets zegt of terugzegt (vooral studenten want die hoeven alleen maar een kaart te laten zien)
Re: Zomerzwerfkaart: niet bij Connexxion
Geplaatst: 02 okt 2006 12:46
door tienepien
Dat vind ik inderdaad ook stom! Dat doen mensen niet alleen in de bus, maar ook in winkels bijvoorbeeld. De nieuwe groet is blijkbaar "deze" of "grom".
Re: Zomerzwerfkaart: niet bij Connexxion
Geplaatst: 02 okt 2006 13:47
door diadino
gelukkig is het nog steeds niet iets om me over op te vreten of kapot te zitten ergeren.
en soms beginnen mensen het wel te snappen dat ze toch iets moeten zeggen als je ze heel erg vragen aan zit te kijken, dan gaat er toch wel een lampje branden dat ze tenminste wel moeten zeggen waar ze heen willen, of ik vraag of ik de strippenkaart vol moet maken
en soms is het gewoon wel eens makkelijk om iets te zeggen, dat kan je als passagier soms van een vergissing redden. als je bijvoorbeeld niet helemaal zeker weet welke bus je moet hebben of als je niet excact weet welke halte je eruit wilt.
heb het al vaak meegemaakt dat mensen zonder iets te zeggen instappen en dan er later achter komen dat ze in de verkeerde bus zitten of in de verkeerde richting reizen (soms wel een leuk stukje leedvermaak)
Re: Zomerzwerfkaart: niet bij Connexxion
Geplaatst: 19 okt 2006 07:16
door Maarten1234
Inderdaad. De normen en waarden bij de passagier nemen in treinvaart af. Zeker gezien de jeugd. Deze groep ziet je vaak niet eens meer zitten en als je ze dan terugroept voor het opnieuw inzien van de kaart laten ze deze of met veel gezeur, gezucht en gesteun zien of je krijgt een grote bek met daarbij de mededeling dat je dan maar beter moet kijken. Ook gebeurd het dan vaak dat hun je proberen te vertellen wat jij wel mag en niet mag, maar daar gaan zij al de fout in, want als ik de bus bij een halte of daarbuiten stilzet om de kaarten opnieuw te controleren dan dient daaraan gehoor gegeven te worden. Zoniet dan mag de passagier verzocht worden uit te stappen. Na 3 keer geen gehoor hieraan gegeven te hebben kun je door de politie worden uitgezet wegens verstoring en huisvredebreuk.
In elk geval ook ik zeg bijna niets meer tegen jeugd tenzij hun tegen mij hallo of goedendag zeggen. Laatst staptte er 2 nederlandse jongens in van een jaar of 15. Deze zeiden niets en waren nog beledigd ook omdat ik daar commentaar op gaf. Let wel het was half 8 in de ochtend. Vervolgens komt er een moeder met een 6 jarig kind de bus in. Het kind sprong vrolijk de trap op en groette mij heel netjes met: "goedenmorgen chauffeur!!!!" en het was nog een antiliaans meisje ook. Anyway.... Ik kreeg opnieuw commentaar van die jongens omdat ik tegen de moeder van het kind zei dat haar kind netjes de normen en waarden hanteerd, omdat zij netjes goedenmorgen zei en dat er een paar jongens in de bus zaten die daar kennelijk moeite mee hadden. Het commentaar van deze jongens luidde: "HE meneer het is nog vroeg weet je...."
Sorry maar ten eerste vind ik dat geen aanspreken en ten tweede ik sta notabene om 4 uur mijn bed uit om dit geteisem te vervoeren. De jeugd is gewend laat naar bed te gaan en alles te krijgen wat ze willen, maar wanneer er vroeg opgestaan dient te worden of als men moet werken dan geven zij niet thuis. Schande is het gewoon.