De problemen die u eerder heeft beschreven komen ons bekend voor.
Januari 2005 hebben wij wegens familie omstandigheden een Transporter T4 2,5 TDI (bouwjaar 2000) met automaat aangeschaft. Hoewel het de bedoeling was om juist zorgeloos rond te kunnen rijden heeft de automatische versnellingsbak vanaf het begin kuren vertoont. In overleg met de dealer is toen besloten deze in begin april 2005 nog onder garantie te vervangen. Ondanks dat de auto nog onder garantie viel (nog geen 3 maanden na aanschaf) hebben wij als klant toch voor de helft bijgedragen aan de vervanging hiervan, wat neer kwam op een ongeveer 1500 euro. Helaas hield deze tweede automatische bak het niet lang vol.
De oorzaak hiervan was de ongewijzigde software, die net als bij de eerste automaat de lock-up af en toe vrijgaf. Hierdoor verbrande de koppelingsplaat van de lock-up. De Lock-up zet de vierde versnelling vast waardoor er geen slip meer in de koppelomvormer plaatsvindt en zuiniger gereden kan worden. Deze gereviseerde automaat is binnen een maand weer kapot gegaan.
Deze tweede automaat is juni 2005 weer vervangen onder garantie, nu logischerwijs zonder kosten. We zijn net (1 oktober, 2006) teruggekeerd uit Noorwegen met een Transporter van het nieuwe type (T5). Dit omdat onze derde automaat binnen anderhalf jaar weer kapot is gegaan. Maar nu buiten de garantie periode van 1 jaar na aanschaf van de auto.
Nu wil het geval dat wij in 1995 zelf een automatische versnellingbak van een klassieke Volvo (1970) hebben gereviseerd, die het nog steeds probleemloos zijn kilometertjes draait. Even voor goede orde, tot 2005 hebben we hetzelfde soort wegen gereden met een Volvo uit 1970, als nu met de Transporter. We hebben dus enig inzicht in hoe een automatische versnellingsbak in elkaar steekt en hoe je deze heel houdt. Het probleem van de automatische bak van Volkswagen is dat deze naar ons idee ontwikkeld voor een benzinemotor. De Systeemdruk is hierom niet aangepast aan het karakter van een dieselmotor - hoger koppel en vermogen bij een veel lager toerental.
Grofweg kan je stellen dat een automatische versnellingsbak drie soorten druksystemen heeft. Regulatordruk, dit systeem bouwt druk op naar mate de aandrijfas meer omwentelingen maakt. Hierdoor kan je boven bepaalde snelheden niet meer terugschakelen. De tweede is de modulatordruk, deze bouwt druk op afhankelijk van de stand van het gas pedaal. Een goed voorbeeld hiervan is de kickdown. De modulator en regulator druk zijn beiden elektronisch te beïnvloeden door de software te veranderen. Je kunt de schakelmomenten dus veranderen.
De derde soort is systeemdruk. De systeemdruk bouwt druk op in de automaat en zorgt ervoor dat er op het juiste moment volledige druk op de schakelgroep staat en de koppeling aangrijpt. De systeemdruk is niet via software te veranderen, omdat deze wordt op gebouwd door een pomp, die aangedreven wordt via de aandrijfas. Hier ligt volgens ons de oorzaak, dat de automatische versnellingsbak in de T4 serie niet ontworpen is voor een dieselmotor. Door het hogere koppel en vermogen bij een veel lagere toertal is de systeemdruk te laag en verbrand de koppeling.
Wij waren er al van overtuigd dat volkswagen een probleem met dit type automatische versnellingsbak voorzien van diesel motoren (zie forums van weetjewel.nl), maar dit werd nog eens onderstreept door deze vervelende onderbreking in Noorwegen. Wij zijn niet van plan om zelf voor de kosten van een, mits gemodificeerd voor diesel motoren, vierde automatische versnellingsbak (binnen anderhalf jaar) op te draaien. Maandag 2 oktober hebben we een afspraak met Martin Schilder (de VW dealer in Alkmaar) om een degelijke oplossing te komen.
Wij houden u op de hoogte.
Met vriendelijke groeten,
Familie de Wit
Uit Schagen.
(
http://home.hetnet.nl/~ronthuydewit/index.html)
(
www.weetjewel.nl)