Pagina 1 van 1
3 in een printer
Geplaatst: 22 aug 2006 10:23
door elmar
een paar maanden geleden heb ik een 3 in een printer gekocht bij mediamarkt.instalatie op pc was geen probleem,maar iets uitprinten ging pas na heel wat geklooi.Nu heb ik dat ding puur voor mijn plezier,dus ik gebruik het soms maanden niet,maar een paar weken geleden wilde ik iets uitprinten en toen kreeg ik hem helemaal niet meer aan de praat.Dus terug naar mediamarkt.geen probleem,wordt opgestuurd,na een week briefje van mediamark :u kunt u printer komen halen"ik kreeg een nieuwe printer,maar geen nieuwe kassabon en maar 3 maanden garantie op nieuwe printer.heeft mediamarkt daar gelijk in,ik dacht op een nieuw product ook weer een jaar garantie te krijgen.De nieuwe printer heb ik ook weer terug moeten brengen,had het zelfde probleem als de vorige,Wie kan me vertellen wat mijn rechten en plichten zijn.b.v.d en groetjes van Els
Re: 3 in een printer
Geplaatst: 22 aug 2006 10:49
door MAXIEM
Dag elmar,
Je schrijft dat je een paar maanden geleden je eerste printer kocht bij Mediamarkt. Stel dat dat 4 maanden geleden is, dan krijg je bij een vervangend nieuw apparaat nog 8 maanden garantie als de garantieperiode op het oorspronkelijke produkt 1 jaar is. Heb je de eerste printer 9 maanden geleden gekocht dan krijg je op de nieuwe nog 3 maanden. Je krijgt dus bij vervanging niet de volledige garantieperiode terug!!! Je schrijft ook, dat de vervangende printer al weer met een defekt retour is. Dat geeft te denken. Als dat straks na reparatie nog eens nodig is, dan kun je m.i. je aankoopsom terug eisen en bij Mediamarkt of ergens anders een nieuwe goede printer kopen. De verkoper heeft je dan immers bewijsbaar een ondeugdelijk apparaat verkocht en dan kun je dus je wettelijke rechten laten gelden die je ontleent aan BW7 boek 7.
Re: 3 in een printer
Geplaatst: 22 aug 2006 12:32
door ??
Maxiem: zonder te weten wat er met de printer aan de hand is kun je niet stellen dat er bewijsbaar is dat het product ondeugdelijk is geweest. De vervanging kan best uit coulance zijn gedaan; een inkjetprinter enkele maanden niets laten doen kan nl vervelende gevolgen hebben voor de printkop die niet onder het kopje 'garantie' vallen, maar onder het kopje gebruikersfout. En zo zijn er nog tientallen situaties te bedenken waarbij je niet zondermeer kunt stlelen dat het aan het product heeft gelegen.
Re: 3 in een printer
Geplaatst: 22 aug 2006 13:21
door MAXIEM
??
Uiteraard heb je gelijk!!! Maar ik ga uit van de konklusie van het reparatiebedrijf. En als die zegt dat de printer defekt is dan is de inhoud van mijn post korrekt.
Vriendelijke groet, Maxiem.
Re: 3 in een printer
Geplaatst: 22 aug 2006 14:01
door elmar
bedankt voor het antwoord,ik weet nu waar ik recht op heb,ik zal laten weten hoe het afloopt,groetjes Els
Re: 3 in een printer
Geplaatst: 23 aug 2006 18:22
door alfatrion
De garantie van de fabriken / winkelier wordt doorgaans idd niet verlengt. De wet steld echter dat je een half jaar hebt op een zaak na aflevering. Omdat het spraken is van een nieuwe aflevering heb je daar m.i. minimaal een 6 maanden garantie op. Binnen de garantie periode wordt aangenomen dat het product ondeugelijk was, tenzij de winkelier aannemelijk maakt dat dit niet anders is. Aangezien het vervangend product weer defect is acht ik dat je als consument nu al het recht heb om de koop te ontbinden.
Re: 3 in een printer
Geplaatst: 23 aug 2006 19:28
door elmar
ik heb inmiddels voor de tweede keer een nieuwe printer gekregen,die doet het gelukkig wel.garantie blijft 3 maanden,nu maar hopen dat hij het blijft doen,ik zal hem in ieder geval wat vaker gaan gebruiken zodat de inktpatronen niet uitdrogen,alsnog bedankt voor de antwoorden
Re: 3 in een printer
Geplaatst: 24 aug 2006 01:55
door ikbenik
De garantie van de fabriken / winkelier wordt doorgaans idd niet verlengt. De wet steld echter dat je een half jaar hebt op een zaak na aflevering. Omdat het spraken is van een nieuwe aflevering heb je daar m.i. minimaal een 6 maanden garantie op. Binnen de garantie periode wordt aangenomen dat het product ondeugelijk was, tenzij de winkelier aannemelijk maakt dat dit niet anders is. Aangezien het vervangend product weer defect is acht ik dat je als consument nu al het recht heb om de koop te ontbinden.
De garantietermijn vangt aan op de dag van levering van de betreffende producten, dan wel voltooiing van de diensten. De garantietermijn zal niet worden onderbroken door een eventuele reparatie, dan wel vervanging van een product, noch zal na reparatie dan wel vervanging een nieuwe garantietermijn aanvangen.
Re: 3 in een printer
Geplaatst: 25 aug 2006 19:07
door alfatrion
@ikbenik: Zou u de volgende twee zinnen willen afmaken?
Bij vervanging is geen spraken van een nieuwe zaak en aflevering daarvan omdat....
Het is redelijk om de consument zonder garantie met een vervangend product de winkel uit te sturen omdat...
(Deze situatie zou zich voor doen indien de consument het defect net voor de garantie periode meld aan de winkelier.)
Artikel 18 lid 2 BW7 Boek 7 Titel 1 Afdeling 2
Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Re: 3 in een printer
Geplaatst: 27 okt 2006 21:41
door ikbenik
Bij vervanging is geen spraken van een nieuwe zaak en aflevering daarvan omdat....
zonder bijbetaling de garantie van het oude product gehandhaaft blijft.
Bijbetaling mag alleen als de levensduur van het product verlengt wordt.
En bij vervanging van een product door een nieuwe is dat het geval.
Aangezien veel consumenten niet bij willen betalen bij vervanging van een geheel product, blijft dus de oude garantieperiode van kracht.
De garantietermijn vangt aan op de dag van levering van de betreffende producten, dan wel voltooiing van de diensten. De garantietermijn zal niet worden onderbroken door een eventuele reparatie, dan wel vervanging van een product, noch zal na reparatie dan wel vervanging een nieuwe garantietermijn aanvangen.
Het is redelijk om de consument zonder garantie met een vervangend product de winkel uit te sturen omdat...
(Deze situatie zou zich voor doen indien de consument het defect net voor de garantie periode meld aan de winkelier.)
Dan heb je pech.
Hier geldt ook weer:
De garantietermijn vangt aan op de dag van levering van de betreffende producten, dan wel voltooiing van de diensten. De garantietermijn zal niet worden onderbroken door een eventuele reparatie, dan wel vervanging van een product, noch zal na reparatie dan wel vervanging een nieuwe garantietermijn aanvangen.
Re: 3 in een printer
Geplaatst: 28 okt 2006 23:23
door alfatrion
zonder bijbetaling de garantie van het oude product gehandhaaft blijft.
Bijbetaling mag alleen als de levensduur van het product verlengt wordt.
En bij vervanging van een product door een nieuwe is dat het geval.
Aangezien veel consumenten niet bij willen betalen bij vervanging van een geheel product, blijft dus de oude garantieperiode van kracht.
Dat had ik over het hoofd gezien. Goed punt.