LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Persbericht van Dexia Bank NL: voorstel effectenleaseklanten

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
L. Blok

Persbericht van Dexia Bank NL: voorstel effectenleaseklanten

Ongelezen bericht door L. Blok »

Zojuist van de site van Het Financieele Dagblad gehaald:

Publicatiedatum: 5/12/2002 18:50
PERSB Dexia Bank NL: voorstel effectenleaseklanten

Dexia Bank Nederland aanbod aan cliënten van Legio en Labouchere
Euronext Amsterdam
Dexia meldt:

De Frans-Belgische Dexia Group (Dexia) trekt ruim E 497 miljoen uit ten behoeve
van alle kredietrisico's, herstructureringskosten en lasten in Nederland. Dit
bedrag voorziet verder in een ruimhartig voorstel aan cliënten met
effectenleaseproducten van Legio en Labouchere en de implementatiekosten
daarvan.

Dexia blijft van mening dat nagenoeg alle cliënten voldoende op de hoogte zijn
gebracht van de risico's die beleggen met geleend geld met zich meebrengen, maar
heeft oog voor de problemen waarin sommige van haar cliënten dreigen te geraken.

Met dit voorstel wil Dexia haar verantwoordelijkheid nemen en een gebaar maken
naar haar cliënten met effectenleaseproducten. Dit ondanks de sterke juridische
positie die Dexia Bank Nederland (DBNL) meent te hebben.

Door de dalende aandelenkoersen kunnen cliënten aan het einde van de looptijd
van hun contracten een schuld aan de bank overhouden. Door het voorstel van
Dexia worden de mogelijkheden voor cliënten bij het aflopen van hun contract
aanmerkelijk verruimd.

Het voorstel kent drie varianten:

1) Cliënten die ervoor kiezen om de effecten te verkopen, kunnen een renteloze
lening krijgen indien zij de restschuld gespreid willen terugbetalen, of één of
meerdere participaties in een calloptie op de AEX-indexÒ, indien zij de
restschuld in één keer willen aflossen.

2) Cliënten die ervoor kiezen om de effecten over te nemen en te laten
bijschrijven op een effectenrekening bij hun eigen bank, krijgen van ons één of
meerdere participaties in een calloptie op de AEX-indexÒ aangeboden.

3) Cliënten die ervoor kiezen om hun contract te verlengen, zullen wij gunstige
voorwaarden bieden. Deze cliënten verlengen hun contract voor maximaal drie
jaar. Tijdens de verlenging kunnen zij op elk gewenst moment tussentijds en
zonder kosten uitstappen. De maandtermijnen zullen in dit geval bestaan uit
delen leaserente en delen aflossingen. Deze leaserente kent een aangepast, laag
tarief.

Het Dexia Aanbod zal ingaan per 1 april 2003. De datum waarop onze cliënten
schriftelijk bericht van Dexia zullen ontvangen, is afhankelijk van de
afloopdatum van hun contract.
Iedere cliënt aan wie Dexia een aanbod doet, ontvangt individueel een brief
waarin ook de voorwaarden en verdere procedure nader worden toegelicht.

Naast deze 3 varianten heeft Dexia tevens een zogenaamde hardheidsclausule
ingesteld. Dit wil zeggen dat als cliënten echt niet aan hun financiële
verplichtingen kunnen voldoen en dit kunnen onderbouwen, wij zeer coulant zullen
zijn. En daar waar fouten zijn gemaakt lossen we dat in één keer op.

Dirk Bruneel, voorzitter van de Raad van Bestuur van Dexia Bank Nederland: "Het
is in het belang van onze cliënten dat ze op dit voorstel ingaan. Dit is niet zo
maar iets. Sinds we in Nederland actief zijn, zijn we alleen maar bezig geweest
met het oplossen van de problemen van onze voorgangers. We willen nu door en
slaan vandaag deze bladzijde om. Jarenlange procedures zijn in niemands belang.
Ik durf te beweren dat Dexia haar maatschappelijke verantwoordelijkheid
ruimschoots neemt."

Dexia heeft tevens besloten een onafhankelijke adviescommissie in te stellen die
Dexia zal helpen om de criteria vast te stellen aan de hand waarvan zal worden
bepaald wanneer de hardheidsclausule zou moeten gelden. Deze commissie zal
vervolgens ook een rol krijgen om na te gaan of Dexia naar deze criteria
handelt.

In verband met het Dexia Aanbod zal op of omstreeks 15 januari 2003 een
prospectus openbaar worden gemaakt dat algemeen verkrijgbaar zal worden gesteld
ten kantore van Dexia Bank Nederland N.V., Piet Heinkade 55, postbus 808, 1000
AV Amsterdam.

Einde bericht.

L. Blok

Re: Persbericht van Dexia Bank NL: voorstel effectenleaseklanten

Bovenstaand bericht beter geformateerd:

Publicatiedatum: 5/12/2002 18:50
PERSB Dexia Bank NL: voorstel effectenleaseklanten

Dexia Bank Nederland aanbod aan cliënten van Legio en Labouchere
Euronext Amsterdam
Dexia meldt:

De Frans-Belgische Dexia Group (Dexia) trekt ruim E 497 miljoen uit ten behoeve van alle kredietrisico's, herstruc-
tureringskosten en lasten in Nederland. Dit bedrag voorziet
verder in een ruimhartig voorstel aan cliënten met effecten-
leaseproducten van Legio en Labouchere en de implementatie-
kosten daarvan.

Dexia blijft van mening dat nagenoeg alle cliënten voldoende op de hoogte zijn gebracht van de risico's die beleggen met geleend geld met zich meebrengen, maar heeft oog voor de
problemen waarin sommige van haar cliënten dreigen te geraken.

Met dit voorstel wil Dexia haar verantwoordelijkheid nemen en een gebaar maken naar haar cliënten met effectenlease-
producten. Dit ondanks de sterke juridische positie die Dexia Bank Nederland (DBNL) meent te hebben.

Door de dalende aandelenkoersen kunnen cliënten aan het einde van de looptijd van hun contracten een schuld aan de bank overhouden. Door het voorstel van Dexia worden de moge-
lijkheden voor cliënten bij het aflopen van hun contract
aanmerkelijk verruimd.

Het voorstel kent drie varianten:

1) Cliënten die ervoor kiezen om de effecten te verkopen, kunnen een renteloze lening krijgen indien zij de restschuld gespreid willen terugbetalen, of één of meerdere participa-
ties in een calloptie op de AEX-indexÒ, indien zij de rest-
schuld in één keer willen aflossen.

2) Cliënten die ervoor kiezen om de effecten over te nemen en te laten bijschrijven op een effectenrekening bij hun eigen bank, krijgen van ons één of meerdere participaties in een calloptie op de AEX-indexÒ aangeboden.

3) Cliënten die ervoor kiezen om hun contract te verlengen, zullen wij gunstige voorwaarden bieden. Deze cliënten ver-
lengen hun contract voor maximaal drie jaar. Tijdens de verlenging kunnen zij op elk gewenst moment tussentijds en
zonder kosten uitstappen. De maandtermijnen zullen in dit geval bestaan uit delen leaserente en delen aflossingen. Deze leaserente kent een aangepast, laag tarief.

Het Dexia Aanbod zal ingaan per 1 april 2003. De datum waarop onze cliënten schriftelijk bericht van Dexia zullen ontvangen, is afhankelijk van de afloopdatum van hun contract.
Iedere cliënt aan wie Dexia een aanbod doet, ontvangt indi-
vidueel een brief waarin ook de voorwaarden en verdere procedure nader worden toegelicht.

Naast deze 3 varianten heeft Dexia tevens een zogenaamde hardheidsclausule ingesteld. Dit wil zeggen dat als cliënten echt niet aan hun financiële verplichtingen kunnen voldoen en dit kunnen onderbouwen, wij zeer coulant zullen zijn. En daar waar fouten zijn gemaakt lossen we dat in één keer op.

Dirk Bruneel, voorzitter van de Raad van Bestuur van Dexia Bank Nederland: "Het is in het belang van onze cliënten dat ze op dit voorstel ingaan. Dit is niet zo maar iets. Sinds we in Nederland actief zijn, zijn we alleen maar bezig geweest met het oplossen van de problemen van onze voorgan-
gers. We willen nu door en slaan vandaag deze bladzijde om. Jarenlange procedures zijn in niemands belang.
Ik durf te beweren dat Dexia haar maatschappelijke verant-
woordelijkheid ruimschoots neemt."

Dexia heeft tevens besloten een onafhankelijke advies com-
missie in te stellen die Dexia zal helpen om de criteria vast te stellen aan de hand waarvan zal worden bepaald wan-
neer de hardheidsclausule zou moeten gelden. Deze commissie zal vervolgens ook een rol krijgen om na te gaan of Dexia naar deze criteria handelt.

In verband met het Dexia Aanbod zal op of omstreeks 15 januari 2003 een prospectus openbaar worden gemaakt dat
algemeen verkrijgbaar zal worden gesteld ten kantore van Dexia Bank Nederland N.V., Piet Heinkade 55, postbus 808, 1000 AV Amsterdam.

Einde bericht.

L. Blok

De site van dft.nl meld hierover het volgende:

Aanbod aan Legio Leasers per april '03

AMSTERDAM (Dow Jones) - Het aanbod van Dexia Bank Nederland aan de 160.000 klanten van Legio Lease gaat in per 1 april 2003. Klanten van Legio Lease raakten gedupeerd door dalende aandelenkoersen en eistten compensatie. Ze menen dat ze zijn misleid en dat ze niet op de hoogte waren van de financiele risico's die ze namen. Dexia verwierf Legio Lease twee jaar geleden toen het Labouchere overnam van Aegon.
Het voorstel van de bank kent drie varianten. Klanten die hun effecten verkopen, kunnen een renteloze lening krijgen als zij hun restschuld gespreid willen terugbetalen, of een of meerdere call-opties op de AEX-index, als zij de schuld in 1 keer willen terugbetalen.
Wie daarentegen ervoor kiest de effecten over te nemen en te laten bijschrijven op een effectenrekening bij hun eigen bank, krijgen van Dexia een of meerdere participaties in de vorm van een call-optie op de AEX-index aangeboden.
Tot slot kunnen klanten hun contract verlengen, waarbij ze 'gunstige voorwaarden' krijgen aangeboden, aldus Dexia. Deze klanten verlengen hun contract voor maximaal drie jaar. Tijdens deze periode kunnen zij op ieder moment kosteloos uitstappen.

© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden.
e-mail: [email protected]

Willem

Ongelezen bericht door Willem »

Meneer Blok,
Geldt die mogelijke regeling alleen voor legio lease of ook voor mensen die het profit effect van bank labouchere hebben?

L. Blok

Beste Willem,

Volgens de site van de Stichting, punt 14 van "veel gestelde
vragen" staat profit effect erbij vermeld. Ik ga er vanuit
dat deze onder de regeling valt.

m.v.g.

L. Blok

toet

Ongelezen bericht door toet »

De ombudsman zei duidelijk dat we nergens op moesten reageren.En dat is wat ik ga doen .Gewoon wachten.Niet betalen ze kunnen me rug op en ergens weer vanaf.Toet.Ben net thuis wist nog niets over de uitslag.Maar dit had ik niet verwacht.

jeroen

Ongelezen bericht door jeroen »

...er zijn dus weer drie mogelijkheden!!! Wederom een contract afsluiten met die oplichters zeker. Principieel niet!!! Laat ze maar komen...
Ga het nu langzaam van me af zetten want voorlopig doe ik niets meer. Als ze me willen dagvaardigen voor een deurwaarder dan doen ze dat maar. Weten we i.i.g. eerder hoe het o.a. zit met Artikel 88. Zaken doen met Dexia... NOOIT !!!

Erik

Ongelezen bericht door Erik »

Mogelijkheid 1:
Dit kost Dexia rente maar hiermee erkennen ze totaal niet dat er iets mis is met de produkten, informatievoorziening, etc. Ze zullen dit wel brengen als een soort coulance regeling maar ik ben benieuwd hoe ze dan hun zaak tegen Aegon gaan onderbouwen.
De keuze om in een keer te betalen en daarmee een calloptie te krijgen is ook een saillante, ik durf te wedden dat de rente die ze hiermee uitsparen meer is dan wat die calloptie kost en uiteraard kan je die optie zelf ook kopen waardoor je flexibeler bent in het verzilveren van die optie dan wel doorrollen naar een langere periode, etc

Mogelijkheid 2:
"Overnemen" is een mooi woord maar hier betekent het dat je de hoofdsom op tafel moet leggen terwijl de onderliggende waarde veel minder waard is. Het probleem is dat velen niet eens de restschuld kunnen betalen laat staan de hoofdsom betalen. Ook hier geldt weer dat je het aandelenpakket net zo goed zelf op de markt kan kopen en dan eventueel de restschuld dan maar in termijnen betaalt

Mogelijkheid 3
Verlengen? Je zou wel gek zijn, dan is mogelijkheid 1 minder slecht.

Ik heb het even kort door de bocht samengevat maar de lijn is duidelijk. Dexia wil niet met het pakket aandelen blijven zitten (voor alle duidelijkheid, zij zijn de eigenaren en niet wij) en wil zelfs dat wij eigenaar gaan worden (mogelijkheid 1 en 2).

Nog vreemder is het dat dit pas 1 april ingaat, een slechtere 1 april grap heb ik in tijden niet gehoord en ik denk dat velen met mij. Hoe zit het dan met diegene wiens contract al afgelopen is dan wel tussen nu en 1 april afloopt?

Jeroen heeft gelijk door te stoppen met betalen en desnoods de dagvaarding maar te laten komen. Zolang de stichting procedeert hoef je je daar overigens geen zorgen om te maken want ze zullen echt geen individuele klanten voor de rechter slepen zolang de stichting aan het procederen is

EE

Ongelezen bericht door EE »

Goede Morgen medegedupeerden

Bij ons is het contract 21 september afgelopen en wij moeten 9367,24 euro schuld betalen en aangezien wij dat niet kunnen en ze ons opgelicht hebben en er gerechtigheid moet geschieden betalen wij dus NIET dat zouden we ALLEMAAL MOETEN DOEN.

margaret

Ongelezen bericht door margaret »

Ons contract is per 1-12-2002 afgelopen.
Ik heb half november LL aan de telefoon gehad, en uitgelegt hoe de situatie er voor stond. (dat wij niet konden betalen, zo wel wij het dan ook niet van plan waren)
Zij hadden alle begrip maar toch.
Wij kregen 3 december een brief of wij € 9.100,-- over wilde maken op hun rekeningnummer.
Ik heb trouwens ik november wel een brief gestuurd (aangetekend).
Ik heb het nu naast mij neergelegd, en afwachten maar.
Er wordt nu tenminste wat gedaan, het zal allicht positiever uitpakken, want de media is er aardig mee bezig.
Velen met ons , heel veel sterkte in deze moeilijke tijd...........

Frederica

Ongelezen bericht door Frederica »

Raar verhaal, die drie varianten.

Variant 2 en 3 zijn bijna 1 op 1 overgenomen van die al bestaande varianten 2 en 3, behalve dan dat gedoe met die call-opties.

Een renteloze lening? Laat me niet lachen, we hebben jarenlang meer dan 13% rente betaald, voor niets, denk dat dat ruimschoots het zaakje dekt.

Deze zaak stinkt behoorlijk.

eef

Ongelezen bericht door eef »

ja Frederica

Het is een groot oplichterszootje, mensen jarenlang leeggehaald en nu worden we naar de slachtbank gebracht.

mazl.

Ruud

Ongelezen bericht door Ruud »

ik zeg zo: allemaal stoppen met dokken en laat de stichting leaseverlies met die 1,3 miljoen euro maar voor ons knokken!!

half jaar "vergadert" en niks opgelevert. Ik vind dat we best ook wat mogen verwachten voor 1,3 miljoen euro die de stichting al heeft.

Krijg van incassobureau Dun en Bradstreet regelmatig een brief waarin mij wordt verzocht te betalen want anders: zouden ze m'n aandelenverkopen.

en aangezien dexia graag de aandelen verkoopt ben ik alleen "bang"dat ze deze "troëf"snel zullen uitspelen.

wie reageert?

matt

Ongelezen bericht door matt »

fijn hoor dat je callopties krijgt van Dexia. Maar kunnen ze niet beter putopties geven? Daar heb je tenminste wat aan als de beurs daalt.

janh

Ongelezen bericht door janh »

Geachte Blok,
Aansluitend op het door U aangehaalde artikel van "Het Financieele Dagblad" het volgende:
Als Dexia toch iets duidelijk moet zijn geworden in de afgelopen periode is dat zij gewoon heel slecht met de markt (ons dus) gecommuniceerd hebben. Het is immers niet voor niets dat al die mensen volkomen ten goede trouw hun artikel gekocht hebben, en wanneer ik nu weer hun z.g. schikkingsvoorstel lees en dat ze het over "call-opties" e.d. hebben dan weet ik echt niet waarover ze het hebben. Kennelijk moet je eerst minimaal HEAO gevolgd hebben om hun documentatie te begrijpen !
Waarom heeft Dexia nu niet een "financieele bijsluiter" laten opstellen ?
Natuurlijk begrijp ik wel dat er ergens wel weer een regel zal zijn waarom dit niet nodig is.Maar omdat Dexia geen pro's en contra's met dit voorstel geven, of anders gezegd een evenwichtige en volledige informatie, vertrouw ik deze aanbieding voor geen , en die heb ik nog wel over, cent
mvg
Janh

mark

Ongelezen bericht door mark »

ik snap niet dat ze ook maar 1 cent toekennen,jullie kenden de risico's

dhr.a de croos

Ongelezen bericht door dhr.a de croos »

mark,je weet hoe ze op de beurs zijn,altijd correct.Ook na
hun verlies.

dhr.a de croos

Ongelezen bericht door dhr.a de croos »

janh,dexia doet dit niet vrijwillig maar gedwongen.Laten we het zo zeggen,ze proberen zo veel mogelijk de markt te beinvloede.vrgr.andre de croos

mark

Ongelezen bericht door mark »

janh,

een calloptie is een recht om iets tegen een bepaalde vooraf vastgestelde prijs tot een bepaalde tijd te mogen kopen
bv...een calloptie abnamro 2006 okke strike 15
geeft jouw het recht om 100 aandelen abnamro tot de derde vrijdag van oktober 2006 te mogen kopen voor 15 euro

staat dus tegen die tijd abn op 30 levert je dat 1500 euro op,je mag nml 100 aandelen kopen tegen 15,en je kunt ze op de markt verkopen tegen 30

een calloptie op de index is iets anders,zelfde principe,maar een indexoptie word cash verrekend,
stel je krijgt een calloptie aex 2004 okke 500
en de index expireert op de derde vrijdag van oktober 2004 op 600,dan krijg je op je rekening gestort 100 maal 100 euro = 10.000 euro,
dus per punt boven de 500 levert je 100 euro op

iets anders,optie's(zowel calls als puts) geven RECHTEN(tenzij je ze schrijft,maar dat is dus niet het geval als je van dexia een call krijgt),en je kunt zelf bepalen wanneer je ze uitoefent

anoniem

Ongelezen bericht door anoniem »

mark, je zakelijke uitleg is oke, maar laat ook hier je frustraties alsjeblieft achterwege, alsjeblieft

Gesloten