LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
I-er
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jun 2006 17:30

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door I-er »

Dan had ze dat vast wel gemeld, toch? Nietwaar Suzanne?
Suzanne!!? Waar ben je? Heb je ook zwarte vegen in je nieuwe machine?

Mirki
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 okt 2006 10:05

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door Mirki »

Ik heb een Zanker van bijna 10 jaar oud. Wij hebben enige tijd geleden ook constant zwarte vlekken op het wasgoed gehad. Na een reparatie aan de lagers dachten we dat het daar misschien aan lag, maar dat kan niet want de lagers staan natuurlijk niet in verbinding met het waswater. Onze wasmachinemonteur raadde ons aan om regelmatig de wasmachine leeg op 90 graden met 2 a 3 vaatwastabletten te laten draaien. Vaatwasmiddel ontvet namelijk. Maar soda is ook al voorbij gekomen en dat werkt ook, wel een flinke schep erin gooien!

Overigens gebruikte ik altijd voor al het wasgoed gewoon poeder, dus je krijgt niet per definitie strepen van vloeibaar wasmiddel, want sinds ik voor het bont/fijngoed vloeibaar ben gaan gebruiken, gaat het een stuk beter. Ik moet er alleen wel goed om denken dat ik op tijd de machine een "schoonmaakbeurt" geef. Ik was trouwens de witte was op 60 graden en het bont en fijngoed op 40 graden. Zo nu en dan dus een lege draai op 90 graden. Succes met de vlekken, het is een lastig probleem, maar het ligt dus niet aan de wasmachine zelf.

Lea E.
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2006 21:14

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door Lea E. »

Blij te lezen dat ik niet de enige ben..... De vraag is alleen hoe de vlekken er weer uit gaan? Ik las dat brina593 het had over buisjes vlekkenverwijderaar, welk merk en voor welk soort vlek dan? Heb al veel kledingstukken moeten weggooien en hoop zo mijn leuke jasje te redden...
Heb trouwens ook al veel gelezen over de blauwe regen die zulke vlekken zou veroorzaken (bij het snoeien komen kleine druppeltjes op de kleding die dan weer die vlekken zou veroorzaken in de was.

wasmeisje
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 okt 2006 22:24

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door wasmeisje »

Hallo,

Een oud onderwerp en nog steeds is iedereen aan het zoeken naar een oplossing...
Normaal was ik altijd met 50 ml. vloeibaar wasmiddel op energiezuinig programma (30 of 60 c). Mijn wasmachine is 13 jaar oud.

Ik heb sinds ongeveer een jaar grijs/zwarte strepen op lichte was en grijzige strepen op zwarte was. Alle oplossingen op dit forum heb ik de afgelopen weken geprobeerd om hiervan af te komen.

* ik heb de wasmachine gedraaid met 2-3 vaatwastabletten: 2 x gedaan op 95 C en het heeft niet geholpen.
* Ik heb voor de wasmachine gezeten tijdens de kookwas (om te kijken of er misshcien was tussen de rubbers kwam): dat was niet zo. De rubbers waren ook geheel schoon.
* Ik heb de wasmachine gedraaid met soda (1 x zonder handdoek, 1x met handdoek): heeft niet geholpen.

Dus, daarna heb ik de wasmachinefabrikant (Siemens) gebeld.
Door een servicemedewerker ben ik uitgebreid te woord gestaan. De klacht is bekend. Het komt voor bij de alle wasmachines die al enige tijd (vanaf 3 jaar) meedraaien. Het probleem is nl. het residu wat achterblijft door het wassen. Dit residu kleeft aan de trommel vast. Niet alleen aan de kuip zelf, maar ook aan de buitentrommel door de waterdamp. Eigenlijk is het dus een zeeprestant. Maar met minder zeepmiddelen mag ik niet wassen, want dan wordt de was grauw.

Oplossing van deze meneer: wasmachine vullen met 1 liter schoonmaakazijn, programma wolwas starten (dan komt er meer water in de kuip), daarna programma veranderen naar bontwas. De was- machine gedruende zo lang mogelijk tijd even aan en uit zetten zodat de azijn overal aan de trommel kan komen.
Er werd mij ook verteld dat vaatwastabletten niet kunnen helpen omdat daar ook weer zeep in zit...

Ik heb dit 2 x gedaan met schoonmaakazijn, en sinds weken kwam mijn was dit weekend schoon uit de machine. Ik ga die meneer nog even uitgebreid bedanken!

Doranda
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2006 16:34

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door Doranda »

Hallo allemaal

Weet iemand een wondermiddel om vlekken veroorzaakt door plantensappen te verwijderen. Deze vlekken zijn heel hardnekkig en ik lees vaak dat er niets meer aan te doen is, maar ik blijf hopen.
Ik heb wel gelezen dat je met een buisje vlekkenverwijderaar deze vlekken kan verwijderen. Waar kan ik dit kopen en hoe heet het precies.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Toolboy

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door Toolboy »

Zeker een zeer waardevolle bijdrage van wasmeisje.
maar als u vanaf de aanschaf van uw machine wekelijks een wasje op 90c doet heeft u met deze problemen niets te maken

Irma Ockeloen
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2006 15:20

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door Irma Ockeloen »

:lol:
Wanneer u eens een hoofdwas draait op 95 graden met machinereiniger voor vaatwassers
Het probleem is namelijk vettigheid, ontstaan door vloeibaar wasmiddel in combinatie met lage temperaturen
Grote kans dat de strepen niet meer verschijnen....en natuurlijk af en toe op hoge temperatuur blijven wassen![/i] :roll: :lol:

BounceMeister
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 jan 2004 19:31

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door BounceMeister »

Ook wij hebben problemen met stinkende "schone" was. We hebben een Samsung wasmachine van 6 jaar oud.
Dit probleem is absoluut niet merkgebonden.

We wasten eigenlijk altijd op 40 graden, soms de handdoeken en beddengoed op 60 graden. Het zeepbakje maakte ik regelmatig schoon. We merkten op een gegeven moment dat kleding erg snel stonk, en dat werd steeds erger, totdat de was zelfs stinkend uit de machine kwam (soort slootlucht).

Op internet naar oplossingen gezocht. Eerst een aantal keren met schoonmaakazijn gewassen (met en zonder oude handdoek erbij), op 60 en op 95 graden. Vervolgens op 95 graden met 2 vaatwasserblokjes. Ook nog twee keer met HG wasmachine ontkalker. Ook de rubbers helemaal schoongemaakt. Ik laat nu ook steeds de machine helemaal leeglopen met behulp van het slangetje bij het filter. Er komen dan kleine zwarte stukjes mee naar buiten. Dat zal van de laag aanslag zijn die erin zit.
Bovenstaande pogingen hielpen niet, dus nu heb ik twee keer gewassen met "HG Onderhoudsmonteur". Dat kost 7,60 euro voor twee kleine flesjes poeder in een doosje, genoeg voor twee keer dus (pas op, dit spul is bijtend!).
Ik heb nog geen gewone was gedraaid, maar ik zag wel dat er nog steeds van die kleine zwarte stukjes mee naar buiten komen als ik de machine laat leeglopen. Ik laat hier nog weten of er bij het wassen verbetering optreedt.

Ik vraag me af of dat zogenaamde milieuvriendelijke wassen nou wel zo milieuvriendelijk is:
Je wast op lagere temperatuur wat minder energie kost en de wasmiddelen zijn minder slecht voor het milieu.
Daartegenover draai je extra veel loze wassen op extreem hoge temperaturen en gooi je de ergste chemicaliën in je wasmachine, dat komt allemaal in het milieu terecht. Daarnaast gaat je wasmachine veel minder lang mee, dus ook dat is een extra belasting op het milieu, 1x oude wasmachine op de vuilstort en 1x een nieuwe maken in een fabriek.

wasmeisje
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 okt 2006 22:24

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door wasmeisje »

Bedankt! Fijn om te lezen dat iemand het een waardevolle bijdrage vindt. Het is ook geen simpel probleem.....

De wasmachine waarmee ik was is 13 jaar oud, vanaf het begin heb ik altijd milieuvriendelijk met afgepast wasmiddel gewassen. Verder helpt wassen op hoge temperatuur niet om aanslag boven in de buitentrommel te voorkomen, dit komt nl. van waterdamp.
Ik denk dat we allemaal ons best doen om de was zo te draaien dat je kleren etc. ook mooi blijven en dat doet mijn wasmachine gelukkig heel goed.
Alle streepjes die ik op mijn was had, waren er direct met de volgende wasbeurt weer uit.

Trouwens, waar ik nu wel ben gestopt is energiezuinig wassen met een korter programma. De afgelopen 2 weken komt mijn was zonder streepjes uit de wasmachine. Het wasmeisje is dan heel gelukkig.

Ik weet zeker dat het wassen met poeder, vloeibaar of wasverzachter er niets mee te maken heeft. Ik heb gewoon een oude vervuilde wasmachine die schoon moet wassen.


:D :) :lol: :wink:
Zeker een zeer waardevolle bijdrage van wasmeisje.
maar als u vanaf de aanschaf van uw machine wekelijks een wasje op 90c doet heeft u met deze problemen niets te maken

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door Ulbe »

Misschien een optie, je kan het allicht proberen!,

Wanneer de machine niet gebruikt wordt, de deur van de machine een klein stukje open laten staan, zodat het vocht weg kan komen!,

Veel succes,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

anketijn
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 nov 2006 14:42

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door anketijn »

bij onze vorige wasmachine hadden we ook strepen op de was.
Maar sins we een nieuwe hebben, was ik altijd met een scheut azijn.
dit breekt de zeepresten af, houdt de kleuren van je bonte goed beter en voorkomt kalkaanslag.

nadalier

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door nadalier »

zwarte strepen of vlekjes op de was kan ook komen doordat er geld inzit, in je trommel...dit was bij ons het probleem.

ahvdbos
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2006 12:03

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door ahvdbos »

Ik heb een Zanker van nog geen 5 jaar oud!!
Heb al een poosje last van niet zo fris ruikende was. Laatst een paar keer grijze strepen op de witte was gehad.
Ook veel herrie bij het centrifugeren. Monteur erbij gehad.
Nu schijnen de lagers aangetast te zijn door de schimmel, die veroorzaakt wordt door het wassen op lage temperatuur.
Reparatie is erg duur. Koop dus maar een andere.
De monteur raadde mij in ieder geval aan om bij de volgende wasmachine af en toe op 90 graden te wassen.

Chrisje1
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jun 2005 15:09

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door Chrisje1 »

Met alle respect voor de lagers van de wasmachine!,

Dat lagers aangetast kunnen worden, heb ik een beeld bij, maar door schimmel lijkt me wel erg sterk!, :lol:

Lagers zijn geheel afgesloten, en gesmeerd voor het leven van de lagers!

Vuiligheid kan in principe nooit bij en in de lagers komen!, wanneer de lagers versleten zijn, is dit meestal snel te horen door een verhoogd geluidsniveau van de wasmachine,

Zelf heb ik het idee dat de verkoper of monteur u een nieuwe machine wil laten kopen!,

In uw situatie zou ik proberen de machine een flinke hoeveelheid soda te laten draaien op 90 graden!

De soda vreet het vuil en vettigheid los, en bij het afpompen verdwijnt het de afvoer in!,

Allicht even proberen!, baat het niet, schaadt het niet!.

Toolboy

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door Toolboy »

Het kan wel .
Als er een lekkende keering zit kunnen de lagers zeker worden aangetast door was water.

BounceMeister
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 jan 2004 19:31

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door BounceMeister »

Nou de HG "onderhoudsmonteur" heeft niet geholpen, de was stinkt nog steeds.
Volgens een wasmachineverkoper (ik weet het, verkeerde bron in dit geval) is het dan te erg beschimmeld en kan het niet verholpen worden. Van een monteur van de reparatiedienst had hij geleerd om in een nog wel werkende wasmachine zowiezo af en toe een lege was met soda te draaien om dit probleem te voorkomen. Maar ik las elders dat soda je apparaat juist aantast?!

Ik heb inmiddels de watertoevoer en afvoer helemaal schoongemaakt, de pomp is schoon en het filter is schoon, de rubbers zijn schoon alleen binnenin kan ik natuurlijk niet kijken.

Ik heb als laatste optie maar wat bleekwater erin gegooid en hem een kwartiertje koud laten wassen, en toen leeggepompt en twee keer volledig een spoelserie laten doen. Ik hoop dat de schimmel of de bacterien nu wel dood en weg zijn. Ik zal het straks eens proberen.

Heeft iemand nog andere tips en wat is de beste manier om een nieuwe wasmachine voor dit euvel te behoeden?

Toolboy

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door Toolboy »

Heeft u de zeepbak er ook al een keer uit gehaald en alles daar achter grondig schoongemaakt

henkgeluk
Berichten: 302
Lid geworden op: 29 apr 2005 20:05

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door henkgeluk »

wij zijn bijna 40 jaar getrouwd.hebben nu de 4e miele wasmachine.
hebben nog nooit zwarte strepen in de was gehad.

gebruiken vloeibare en poeder(witte was)middelen.

we wassen de witte was op 90 graden dus bijna 40 jaar lang!

om de 3maanden doen we ontkalker (calgonic)erin en draaien dan ook 90 graden .

we gebruiken geen aldi oid wasmiddelen ,meestal wel een goed merk
maar niet altijd het zelfde merk.

dit zijn dus onze ervaringen,verder kan ik er niets aan toevoegen.

BounceMeister
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 jan 2004 19:31

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door BounceMeister »

@toolboy: Ik maak de zeepbak regelmatig schoon, dan haal ik hem er helemaal uit.

@Henkgeluk: De meeste kleding, handdoeken en beddengoed van tegenwoordig kan niet tegen 90 graden wassen, dus dat kunnen we helaas niet doen. Misschien wel af en toe een lege was draaien op 90 graden.
Gebruik je de calgon die je gewoon bij je wasmiddel gooit, of iets speciaals om te ontkalken waarbij je geen kleding meewast?

henkgeluk
Berichten: 302
Lid geworden op: 29 apr 2005 20:05

Re: Wasmachine geeft zwarte vegen af op de was

Ongelezen bericht door henkgeluk »

calgon zonder was draaien!!
gr

henk geluk

Gesloten