Pagina 1 van 2
televisie jvc
Geplaatst: 04 sep 2006 17:03
door pijkie
Onze ktv van jvc is anderhalf jaar oud. Nu is hij voor de tweede keer stuk en staat in totaal al 13 weken bij de reparateur.
De leverancier heeft nu geopperd, dat het toestel beter omgeruild kan worden. Er is al eens iets aan het geluid gemaakt, nu zit er een nieuwe trafo in en moet ook nog eens de chassis unit vervangen worden. In eerste instantie leek het er vorige week op dat dit zou gaan gebeuren, maar nu wil de service dienst nog iets reparen.
Wat zijn mijn rechten en hoe kan ik het een en ander bespoedigen?
We hebben gelukkig een extra garantie gekocht. Kunnen we ook ons geld terug vragen? De eerst keer dat het apparaat niet werkte was al na 5 maanden.
Re: televisie jvc
Geplaatst: 06 sep 2006 13:48
door Captain Pervert
Los van je rechten, is 13 weken geenszins een normale reparatie termijn. Dat ligt tussen 4-8 weken HOOGUIT. Heb je het zelf zo ver laten komen, of vanaf week 4 constant aan de telefoon gehangen om ernaar te vragen?
Re: televisie jvc
Geplaatst: 06 sep 2006 16:01
door pijkie
Ik bel iedere week. Soms 2 keer per week. Telkens krijg ik andere berichten. De ene keer is dit stuk, de andere keer is dat besteld. Vorige week hoorde ik dat het toestel waarschijnlijk werd omgeruild. Gisteren melden ze dat het toestel waarschijnlijk deze week gerepareerd wordt.
Ik weet het ook niet meer!
Re: televisie jvc
Geplaatst: 07 sep 2006 02:58
door resp00112469
Het lijkt er op dat de klant denkt dat een apparaat voor de lol lang in de TD staat.
Geloof mij, niemand heeft er belang bij om iets lang ongerepareerd in het rek te laten staan, want het levert niets op en het neemt ruimte in, dus is dit voor de reparateur alleen maar nadelig.
Komt een TV met een defekte voeding binnen, dan is nooit te bepalen wat er verder nog aan de hand is.
Eerst moet de voeding weer werken en dan pas kan je gaan kijken naar de extra toegiften.
Is een bepaald onderdeel niet voorradig, dan moet dit dikwijls uit verweggistan komen en dat kan soms lang duren, dus dat heeft de reparateur niet in de hand.
Dus dat het maximaal 4 tot 8 weken kan duren, dat slaat nergens op.
Zelf heb ik eens gewacht op een lade van een CD wisselaar en dat heeft maar 53 weken geduurd! Dit is wel een record geweest.
Ook heb ik eens een home cinemaset verkocht van een goed merk, was van hetzelfde merk als Uw TV, en daar ging de servo processor van stuk binnen de garantie.
Dit besteld en dat duurde ook 3 maanden voor het binnen was.
Het kon niet meer met de post mee, dus is dat speciaal opgehaald en gelijk gemonteerd, dus de klant was geholpen.
Toen ik belde dat het klaar was, werd ik zo ongeveer onder de balie gevloekt, want dit was geen service.
Iemand die niet in het vak zit weet niet hoeveel moeite je voor een klant doet en krijg je stank voor dank.
Dus denk niet dat er smoesjes worden verteld of dat de klant aan het lijntje gehouden wordt, want dat is beslist niet waar.
Zelf heb ik er veel te maken gehad en de service van JVC was over het algemeen goed te noemen.
Vr. Gr. Hans.
Re: televisie jvc
Geplaatst: 07 sep 2006 19:12
door pijkie
nou sorry,
nou breekt mijn klopmp!
Alsof ik het leuk vind om 13 weken op een tv te wachten. Volgens mij als een onderdeel uit amerika gehaald moet worden, dan lukt het zelfs nog lopend!
Re: televisie jvc
Geplaatst: 07 sep 2006 21:55
door Toolboy
@pijkie
Sorry, Maar hans heeft het helemaal juist.
Voor u onbegrijpelijk maar wel waar.
Re: televisie jvc
Geplaatst: 08 sep 2006 15:07
door pijkie
Wat voor mij onbegrijpelijk is, dat is dat het ten eerste zo lang duurt. Dit is helaas ook niet de eerste keer dat het gebeurdl. Maar ook nog een dat aangeboden wordt het toestel om te ruilen, wat vervolgens toch weer ingetrokken wordt. Het toestel wordt gerepareerd en is volgende week klaar. Waar heb ik dit eerder gehoord?? juist 4 weken geleden.
Ik moet het nog maar zien.
De vorige keer duurde het 6 weken voor we het toestel terug hadden.
Tot op heden ben ik niet boos geworden en dat wordt door hans wel gesuggereerd.
Ik vraag me alleen maar af, wat mijn recht als consument nog is.
Het is nou niet echt een denderend apparaat. Was het daarom in de aanbieding?
Re: televisie jvc
Geplaatst: 08 sep 2006 20:05
door ikbenik
Ik vraag me alleen maar af, wat mijn recht als consument nog is.
Wat dacht je van wachten?
Als winkelier heb je totaal geen invloed op wanneer een onderdeel binnenkomt!
Ik heb het zelf ook eens meegemaakt dat ik een product moest bestellen bij de leverancier en ik heb er 3 maanden op moeten wachten.
De consument wordt op dit moment veel te veel verwent!
Als winkeliers proberen wij altijd zo snel mogelijk dingen te realiseren.
Zo'n 10 tot 15 jaar geleden was het normaal dat je moest wachten.
Tegenwoordig zijn de leveranciers ook beter ingespeeld op de vraag dat het snel geleverd moet worden.
Echter sommige onderdelen moeten apart gemaakt worden en die onderdelen moeten dan ook heel vaak uit Aziƫ komen.
De consumentenorganisaties eisen dat de reparatie maximaal een paar dagen mag duren.
Dat is hun mening. Daar heb ik geen enkel probleem mee. Iedereen mag zijn mening uiten.
Echter brengen zij het dat het gelijk een recht is. En daar heb ik dan wel weer moeite mee.
Ik vraag me alleen maar af, wat mijn recht als consument nog is.
Nu kan er wel een recht zeggen dat je als consument bijvoorbeeld 8 dagen mag wachten, maar krijg je daarmee het onderdeel sneller binnen?
Nee dus.
We moeten gewoon stoppen met dat gezeur dat wat de rechten van de consument zijn. De detailhandel probeerd heus wel de klant zo snel mogelijk te helpen.
Alleen de consument wordt wijsgemaakt door die zogenaamde "consumentenbelangenorganisaties" dat de winkeliers en fabrikanten de klanten extra lang laten wachten.
Re: televisie jvc
Geplaatst: 09 sep 2006 01:16
door alfatrion
De verkoper heeft de plicht het probleem binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper op te lossen. De termijn die Captain Pervert noemt (4-8 weken) acht daar voor juist. Omdat de huidige termijn niet redelijk is kunt u de koop (gedeeltelijk) ontbinden. De verkoper mag hier van niet in het nadeel van de consument afwijken. Hier naast heeft u recht op op schade vergoeding, zoals de huur kosten van een andere tv.
De verkoper kan daar alleen bij overmacht onder uit, dat leverd dan recht om de koop (eventueel gedeeltelijk) te ontbinden. Problemen met de leveranciers of het tansport vallen niet onder het begrip overmacht en komen voor risico van de verkoper.
Het is verstandig om alle communicatie schriftelijk te voeren zodat u het een en ander kunt bewijzen mocht dit nodig zijn.
De eerst keer dat het apparaat niet werkte was al na 5 maanden.
Dat is geen reden voor ontbinding, maar herstel of vervanging.
Heb je het zelf zo ver laten komen, of vanaf week 4 constant aan de telefoon gehangen om ernaar te vragen?
Het is de verantwoordelijk van de verkoper, niet de koper, om de reparatie binnen een redelijke termijn uit te voeren.
Re: televisie jvc
Geplaatst: 09 sep 2006 02:20
door ikbenik
Problemen met de leveranciers of het tansport vallen niet onder het begrip overmacht en komen voor risico van de verkoper.
Dat valt wel onder overmacht.
Soms wordt er door de leveranciers een levertijd van 3 weken beloofd en dan wordt dat door verschillende redenen uitgesteld naar 3 maanden.
Daar heeft de winkelier totaal geen invloed op!
Dus is het overmacht.
De verkoper heeft de plicht het probleem binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper op te lossen.
Tuurlijk is het overlast van de consument.
Wel proberen we de overlast zo kort mogelijk te houden en bijvoorbeeld als het mogelijk is een leentoestel aan te bieden.
Helaas is het zo dat hierbij sommige consumenten nooit tevreden kunt stellen. Die hebben nooit begrip voor de situatie. Geven bij zoiets altijd een grote mond.
Met andere woorden, wat je ook doet, je kunt nooit iets goed doen.
Gelukkig is deze groep mensen heel klein, maar ze zijn er wel.
Re: televisie jvc
Geplaatst: 09 sep 2006 07:01
door alfatrion
Ik spreek toch echt de waarheid.
Daar heeft de winkelier totaal geen invloed op!
Dus is het overmacht.
Dat is het niet volgens de wettelijke defintie van overmacht. Overmacht is een tekortkoming die de schuldenaar niet kan worden toegerekend, omdat zij niet is te wijten aan zijn schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
http://www.burgerlijk-wetboek.nl/BW6/artikel75.htm
De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
http://www.burgerlijk-wetboek.nl/BW7/artikel21.htm (lid 3)
De combinatie van beide artikelen maken dat dit de verkoper toerekenbaar is en dus niet onder overmacht valt. Dat de winkelier geen invloed heeft op zijn leverancier is volededig irrelevant. Deze dient er rekening mee te houden. Door bijvoorbeeld een voorraad te hebben of tijdig naar andere leverancier (eventueel een andere winkelier) toe te gaan.
Dat valt wel onder overmacht.
De rechter oordeelde toch echt anders in de
rechtzaak tegen Dell betreffende hun algemene voorwaarden.
80. In de eerste twee volzinnen van dit beding wordt het begrip overmacht aanzienlijk uitgebreid ten opzichte van wat rechtens onder overmacht wordt verstaan.
Zo vallen stakingen, problemen met leveranciers, transport en productie en valutakoersschommelingen niet onder het begrip overmacht en komen zij normaal gesproken voor risico van de verkoper. Bovendien is niet duidelijk wat bedoeld wordt met omstandigheden waarover Dell "geen redelijke controle" heeft. Het beding is daarmee niet alleen onduidelijk, maar tevens een exoneratieclausule omdat het de aansprakelijkheid van de verkoper beperkt door de uitbreiding van het overmachtsbegrip. Het beding is daarmee in strijd met de wet ex artikel
6 lid 1 jo
21 jo
24 van boek 7 BW en derhalve vernietigbaar ex
artikel 40 lid 2 van boek 3 BW. Het beding is mitsdien eveneens onredelijk bezwarend op grond van het bepaalde in artikel
240 lid 1 van boek 6 BW.
Wat hier onder staat is hier niet relavant voor pijkie's situatie.
Soms wordt er door de leveranciers een levertijd van 3 weken beloofd en dan wordt dat door verschillende redenen uitgesteld naar 3 maanden.
Hier kunt u zich niet beroepen op overmacht! Dat u hier niet direct aansprakelijk bent komt door dat er hier geen falende termijn is aangegeven. De koper heeft recht op een schade vergoeding wanneer de verkoper een wanprestatie heeft geleverd. (74) Voor dat hier spraken van is moet de koper dan een ingebrekenstelling sturen naar de verkoper met en een falende termijn. (82) Bij een exacte termijn, bijvoorbeeld 30 dagen of 10 oktober 2006, is een ingebrekenstelling overbodig. (83)
http://www.burgerlijk-wetboek.nl/BW6/artikel74.htm
http://www.burgerlijk-wetboek.nl/BW6/artikel82.htm
http://www.burgerlijk-wetboek.nl/BW6/artikel83.htm
Zeker bij een computer wil je niet te lang wachten met een ingebrekenstelling. Als koper leid je schade door dat een computer in rap tempo in waarde daald.
Re: televisie jvc
Geplaatst: 09 sep 2006 21:20
door resp00112469
Men kan hier wel gaan schermen met artikelen uit het burgelijk wetboek, maar de praktijk is anders. Over ervaringen met klanten die daarmee liepen te dreigen kan ik boekdelen schrijven.
Voorbeeld, een klant kwam met een Pansonic video camera. Hiervan waren de funtiemotor en de stuur electronica defekt. Deze artikelen waren voorradig en zijn ook snel vervangen. Hierna kwam de oorzaak aan het licht waardoor de boel stuk was gegaan, een defekte mode select switch. Deze was echter niet op voorraad en is besteld. Na 2 weken kwam de klant vragen hoe het met zijn camera was en heb ik het uitgelegd. Wanneer komt het onderdeel dan binnen?
Voor mij natuurlijk niet te beantwoorden en dat vond hij vreemd.
Dit duurde volgens hem veel te lang en wilde meer zekerheid.
Toen heb ik gezegd dat als het bij het centraal magazijn in Antwerpen voorradig was dat ik het wel zou halen en gelijk wilde monteren, maar dan hangt er wel en prijskaartje aan.
Dit gaat natuurlijk nergens over zei hij en voegde daaraan toe van, volgens mij heb je er nog niets aan gedaan. Toen werd ik echt boos en heb het doosje met de gedemonteerde camera op de balie gezet met de mededeling, hier is de camera, meenemen en nooit meer terug komen.
Men begrijpt gewoon niet dat niet van ieder apparaat onderdelen op voorrraad kunnen zijn.
Als ik in eigen beheer alles wat mogelijk voor kan komen op voorraad moet nemen, dan is dat gewoon onmogelijk! Volgens de wetsartikelen moet dat wel, schijnt het. Ik had echt niet weinig en kost bovendien ook nog een vrij grote investering.
Blij dat ik geen eigen TD meer heb!
Vr. Gr. Hans.
Re: televisie jvc
Geplaatst: 09 sep 2006 21:27
door ikbenik
Men kan hier wel gaan schermen met artikelen uit het burgelijk wetboek, maar de praktijk is anders.
Hehe! Eindelijk iemand die het begrijpt!
De degene die de wetten bedenkt weet helemaal niet hoe de praktijk in elkaar zit!
Daarnaast is het ook zo dat die vervelende zogenaamde "consumentenbelangenorganisaties" de consumenten opnaaien!
Daardoor gaan sommige consumenten maar 1 ding doen: een grote bek geven als ze even moeten wachten.
Want zeggen ze, de consument mag geen hinder ondervinden!
Ik zal het anders zeggen.
Als die sommige consumenten zo doorgaan dan krijg je het volgende:
De consument die gelijk over zijn rechten begint en een grote bek geven, mogen mooi wachten totdat ze een ons wegen.
Voor hen wordt niets meer gedaan, recht of geen recht.
De consument die begrip voor de situatie heeft en normaal doet en gewoon vriendelijk blijft, voor die categorie consumenten wordt veel gedaan.
Voor de mensen die het nog niet begrepen hebben:
De consument krijgt de behandeling die hij verdient.
En zoals de ontwikkeling nu naartoe gaat heb ik maar 1 antwoord op:
onuitvoerbaar, onwenselijk en onrealistisch!
Re: televisie jvc
Geplaatst: 09 sep 2006 21:36
door Toolboy
Zeer goed verwoord hans/zoef.
Zo is het en niet anders
alhoewel het moeilijk te begrijpen valt voor de gebruiker deze wordt steeds vals voorgelicht door zg belangenorganisaties zoals de consumentenbond.
Re: televisie jvc
Geplaatst: 09 sep 2006 21:38
door ikbenik
Die consumentenbelangenorganisaties zeggen ook steeds vaker dat je reparatietermijnen van langer dan 3 tot 5 dagen niet hoeft te accepteren.
Daarnaast als je een leentoestel heb moeten huren, moet de verkoper deze betalen.
Want je hebt toch niet om de problemen gevraagd?
De verkoper wel dan!
Tuurlijk! De verkoper vind het leuk om de klanten te pesten!
Tegenwoordig doen alle verkopers dat! Klanten pesten.
Er is maar 1 remedie tegen. Aanpakken! En een grote bek geven.
Re: televisie jvc
Geplaatst: 09 sep 2006 21:50
door Toolboy
Toch valt er wat van te zeggen .
In het geval van een tv hoort de verkopende partij een leentoestel ter beschikking te stellen als het langer dan 4 weken gaat duren
Re: televisie jvc
Geplaatst: 09 sep 2006 22:00
door alfatrion
Indien het probleem van de consument niet binnen een redelijke termijn en zonder enstige overlast wordt opgelast dan kan de consument naar de rechter stappen. Doet deze dat dan zit de winkelier met zijn advokaat kosten, die vak niet worden gedekt door zijn verzekering. Daarnaast wordt hij veroordeeld in de proces kosten. Kosten voor de winkelier van de rechtzaak alleen zijn al gauw 2 a 3 duizend euro. Dat is de praktijk.
Dat iemand die al 13 weken wacht krijgt te horen van winkeliers hier dat hem niets anders rest dan nog langer te wachten is geensinds een redelijke houding.
De consument krijgt de behandeling die hij verdient.
O, dus pijkie heeft het er zelf naar gemaakt?
Re: televisie jvc
Geplaatst: 09 sep 2006 22:03
door Toolboy
Als er een leentoestel beschikbaar is gesteld veranderd alles alfa
Re: televisie jvc
Geplaatst: 09 sep 2006 22:05
door ikbenik
Indien het probleem van de consument niet binnen een redelijke termijn en zonder enstige overlast
Soms ontkom je er niet aan.
Dat iemand die al 13 weken wacht krijgt te horen van winkeliers hier dat hem niets anders rest dan nog langer te wachten is geensinds een redelijke houding.
Soms kom je bij een reparatie erachter dat er nog meer aan de hand is.
Voordat het apparaat dan terug naar de klant kan moet dat ook opgelost worden.
Quote:
De consument krijgt de behandeling die hij verdient.
O, dus pijkie heeft het er zelf naar gemaakt?
Nee, ik bedoel als een klant een grote mond geeft, krijgt hij een passende behandeling.
Re: televisie jvc
Geplaatst: 09 sep 2006 22:08
door ikbenik
De winkeliers (uitzonderingen daargelaten) proberen altijd alles om de overlast tot het minimum te beperken.
Zelf stel ik geen leencomputer ter beschikking.
Maar voor het andere probeer ik wel een goede oplossing te vinden.