Goede morgen,
Let the fun begin, zou ik haast wel willen zeggen want vandaag wordt een interessante dag. Het volgende stuk uit www.fd.nl en let hierin goed op de rol van de stichting Leaseverlies. Die zet mij toch echt wel aan het denken.
>>>>>A MSTERDAM - Dexia Bank biedt beleggers met verlieslijdende effectenleasecontracten van dochter Labouchere honderden miljoenen euro's aan. De bank is maandag naar de rechter gestapt om de verkoop van Labouchere door Aegon in 2000 terug te draaien. Dexia wilde gisterenavond alleen de dagvaarding van maandag aan het adres van Aegon bevestigen.
Vanmiddag komt de Frans-Belgische bank met details over het schikkingsvoorstel aan 35.000 effectenleasebeleggers. Dexia zou haar zorgplicht hebben verzaakt en misleidende reclame hebben gemaakt.
Het voorstel dat vandaag samen met de derdekwartaalcijfers wordt gepresenteerd, loopt volgens ingewijden in de honderden miljoenen euro's. Dat is de hoogste schikking ooit aangeboden door een financiële instelling in Nederland in een conflict met beleggers.
Opvallend is dat Dexia aan de vooravond van het voorstel de juridische strijd aangaat met Aegon, die Labouchere in 2000 aan de Belgen verkocht. Dexia eist dat de aankoop ter waarde van euro 900 mln wordt teruggedraaid. Hiermee lijkt Dexia de problematische gedragingen van Labouchere te erkennen. Het is in Nederland ongebruikelijk dat grote financiële instellingen openlijk lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Dat is gebeurd na het stuklopen van gesprekken waarin Aegon geen enkele aansprakelijkheid wilde aanvaarden.
Dexia stelt Aegon aansprakelijk omdat de verwijten de kern van het bedrijf Labouchere raken. Vorige maand bleek dat de Autoriteit Financiële Markten na onderzoek bij Dexia ernstige overtredingen heeft geconstateerd. Labouchere-dochter Legio verkocht effectenleaseproducten jarenlang aan minderjarigen en bejaarden zonder voldoende financiële draagkracht.
Ook de intensieve schikkingsgesprekken tussen de zogeheten Stichting Leaseverlies van de tienduizenden beleggers en Dexia zijn na zes maanden op niets uitgelopen. Dexia hoopt met het voorstel van vandaag de juridische strijd met de beleggers te beëindigen. De bank heeft gezocht naar een vorm waarbij zij haar klanten mogelijk kan behouden. Verwacht wordt dat Dexia komt met een vorm van contractherzieningen.
De stichting is na de vele gesprekken verbaasd dat Dexia vandaag eenzijdig een voorstel op tafel legt. Zij had met voorstellen van ruim euro 1 mrd compensatie veel hoger ingezet. Dexia realiseert zich dat beleggers het aanbod van honderden miljoenen euro's wellicht niet accepteren, met een mogelijk langlopende rechtszaak als gevolg.
Beleggen via aandelenleaseproducten is een populaire maar risicovolle beleggingsvorm. Deze vorm van beleggen met geleend geld heeft in Nederland in totaal een geschatte omvang van euro 3,6 mrd. Veel contracten, zoals de 'Winstverdriedubbelaar' eindigen onverwacht met verlies als gevolg van de beursmalaise. Veel contracten dreigen in 2003 met hoge schulden af te lopen
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Honderden miljoenen voor leasebeleggers
Re: Honderden miljoenen voor leasebeleggers
Oftewel, schulden worden kwijtgescholden en, om de maandelijkse rentebetalingen ook te compenseren, wordt een ander soort contract, met veel minder risico's, aangeboden? Zou houdt DEXIA haar klanten. Zou niet slecht zijn.... niet?
Biedt Dexia nu honderden miljoenen aan uit eigen reserves of is het een sigaar uit de doos van Aegon die ze via juridische weg nog moeten zien te krijgen. De vraag zal later vandaag wel beantwoord worden maar ik ben nu al benieuwd. Het bedrag is overigens slechts voldoende om gedeeltelijk de pijn te verzachten, de totale geleden schade is velen malen hoger. Als je dit omdraait kan je dit ook als volgt lezen: Van je resttermijnen/schuld wordt (enkele tientallen??) procenten kwijtgescholden?? En dan nog maar te zwijgen over wat je al betaald heb. In ieder geval is het een goed teken dat ze naar buiten komen met nieuws (natuurlijk waren ze hiertoe wettelijk verplicht in verband met het publiceren van hun cijfers). M.i.is dit andermaal de rechtvaardiging om te stoppen met betalen voor zover je dit nog niet gedaan had.
Juig niet te vroeg mensen. Ga er maar vanuit dat niet de hele mikmak wordt afgekocht. Er is wat ruimte tussen inkoop kapitaalmarkt en de 11,5% rente die betaald is. Wel is alles in het verleden natuurlijk gesecutariseerd dus het moet wel uit de zak van dexia zelf komen (vandaar de reserveringen). Ik gok op 9% rente voor langlopende producten. Kortlopende producten zoals winstverdriedubbelaar zullen hoogstwaarschijnlijk zonder verlies kunnen worden beeindigd. Naar betaalde rente kunnen volgens mij die mensen fluiten. Rekensommetje: 3,8 mrd aan aandelenlease.... dat is 3,8 nrd maal 11,5% per jaar: 437 miljoen per jaar: Meeste contracten stammen uit 2001: dit betekend dat puur op basis van rente betalingen er al zo'n slordige 900 miljoen euro zou moeten worden opgehoest. Dit zou het faillisement van Dexia Bank Nederland betekenen (schat ik)
Wil Dexia aanspraak maken op een vergoeding van Aeggon dan wel het terugdraaien van de koop van Legio dan zullen ze met argumenten moeten aankomen van wat er allemaal niet deugt aan de producten en welke informatie Aegon mogelijk heeft achtegehouden. Dit zijn nou precies de zaken die Leaseverlies heeft aangekaart dus het lijkt me dat dit proces in ons voordeel werkt als Dexia de deksel van de beerput opentrekt.
hoi mensen
Blijf maar dromen maar ik denk dat het moeilijk zal zijn om je geld terug te krijgen, en als je je schuld nog niet betaald hebt niet betalen.
groetjes
Blijf maar dromen maar ik denk dat het moeilijk zal zijn om je geld terug te krijgen, en als je je schuld nog niet betaald hebt niet betalen.
groetjes
waarom dromen.
Als Dexia niks te verwijten viel gaan ze toch ook geen enkele honderden miljoenen reserveren voor gedupeerde leasebeleggers niet dan?
En als alles 100% is gegaan op de "goede manier"hoefden ze 2 jaar later echt niet de mik mak terug te draaien van de koop.
Ik denk dat de argumenten die Dexia gaat gebruiken om de koop terug te draaien de beslissende argumenten ook worden voor de stichting leaseverlies.
dat hier het "zaakje"in ieder geval stinkt moge overduidelijk zijn!
Als Dexia niks te verwijten viel gaan ze toch ook geen enkele honderden miljoenen reserveren voor gedupeerde leasebeleggers niet dan?
En als alles 100% is gegaan op de "goede manier"hoefden ze 2 jaar later echt niet de mik mak terug te draaien van de koop.
Ik denk dat de argumenten die Dexia gaat gebruiken om de koop terug te draaien de beslissende argumenten ook worden voor de stichting leaseverlies.
dat hier het "zaakje"in ieder geval stinkt moge overduidelijk zijn!