LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Binsky
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 sep 2006 17:13

Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door Binsky »

Hallo,

Ik kreeg vanmorgen mijn jaarafrekening, en ik kreeg zowat een hartverzakking! Uit de afrekening bleek dat ik een naheffing krijg van 990 euro! :S

Ik heb ondertussen een mail geprobeerd naar de Nuon klantenservice, in de hoop dat ik dit met ze op kan lossen, maar waar zou dit hoge verbruik aan kunnen liggen?

Mijn vorige jaarafrekening kwam op een verbruik van 106 kWh, dit was gerekend van maart tot augustus, 6 maanden in warme tijden dus.

Mijn huidige jaarafrekening is wel voor het hele jaar, en komt neer op 3700 kWh! Ik had wel verwacht meer als het dubbele van de rekening van vorig jaar te krijgen, maar dit lijkt me wel heel erg uit de richting.

Er is niets veranderd in huis wat electrische apparaten betreft, behalve dat ik een zuinigere wasmachine heb aangeschaft.

Verbruikers:
- 1 persoon, in een 2 kamerwoning.
- Wasmachine (hooguit 2 keer in de week)
- Koelkast (is wel op leeftijd)
- PC (staat vrij veel aan, maar is geassembleerd met extra aandacht voor laag stroomverbruik)
- Waterbed
- Koffiezetapparaat
- Magnetron
- Elektrische kachel (minimaal gebruik tijdens wintermaanden)
- en natuurlijk een paar lampjes

Volgens de gegevens op de Nuon site zou ik met deze apparaten op een verbruik van ongeveer 2300 kWh, en dit lijkt me ruim genomen.

Ik heb voor de zekerheid ook maar de Nuon wattagemeter aangevraagd, die zou je als klant enige tijd kunnen lenen om te zien wat de verschillende apparaten in het huis nu echt verbruiken.

Zou mijn meter kapot kunnen zijn? Of wordt er afgetapt? Of heb ik gewoon pech, en is een van mijn apparaten wel erg gulzig geworden met energie?

Alvast bedankt,

Robin
Laatst gewijzigd door Binsky op 25 sep 2006 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.

koekoek
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2006 12:03

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door koekoek »

hoi

Als er wordt afgetapt zal dat voor de meter gebeuren en merk jij er niets van.

Het kan bijv zo zijn dat je koelkast of vriezer stuk is, hierdoor kan je vebruik enorm toenemen. Je kan het zelf wel een beetje bekijken door na de meter te kijken en de apparaten even los te koppelen. (mischien laten doormeten door een installateur) Mischien ook een optie om alles even uit te zetten lampen,koelkast etc etc en dan als het goed is moet de meter stil staan. Vaak als een meter kapot is tikt ie of draaid hij enorm langzaam doordat de lagers zijn versleten. Maar goed het kan natuurlijk zijn dat het wel kapot is.

henkgeluk
Berichten: 302
Lid geworden op: 29 apr 2005 20:05

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door henkgeluk »

binsky,

als ik lees wat je aan electra in huis hebt met name waterbed en elektrische kachel ,klopt de nuon rekening.

wij gebruiken ruim 4800 kw per jaar! 2 mensen geen waterbed geen elektrische kachel ,verder idem als jezelf.

resume> rekening klopt!!

gr

hg

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door chat »

De eerste half jaar 106 kwh is wel uit de toon en zal je in die tijd een goede reden geweest zijn dat het zo laag was. Dit is geen normaal verbruik voor bewonen van een huis.

Waterbedden hebben een redelijk voorspelbaar verbruik als de gegevens van het verwarmen bekend zijn. De elektrische kachel kun je alle kanten mee op, je zal de gebruikte uren moeten weten. Een desktop pc kan zuinig ingesteld zijn maar 365 dagen per jaar is dat toch een behoorlijke post.

Mijn verbaast het verbruik niet als ik de gegevens zo zie.

Binsky
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 sep 2006 17:13

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door Binsky »

Bedankt voor de reacties!

Nou ja, behalve dat dat natuurlijk niet is wat ik graag wilde horen, lijkt het er dus op dat ik gewoon geen geluk heb in dit geval...

Ik vond het evengoed wel erg hoog, ik had het een beetje vergeleken met mijn vorige situatie. Toen betaalde ik zo'n 120 euro meer per jaar, maar gebruikte veel meer apparaten, en woonde met zijn tweeen. Nu zit ik dus wat gebruik betreft daar zwaar overheen, terwijl ik kleiner woon, en minder dacht te gebruiken.

Ik wacht de reactie van het Nuon af, en als ik heb kunnen meten zal ik hier ook melden of het klopte of niet.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Hoe hoog was destijds je voorschot, en hoe hoog is dat nu?

Is je voorschotbedrag misschien onbedoeld aangepast aan het relatief lage stroomverbruik over die paar maanden? Daar kan natuurlijk ook een deel in gaan zitten.

Ze zetten je bijvoorbeeld terug van 100 naar 60 euro per maand. En als jij dan lustig erop los leeft (tikkeltje overdreven natuurlijk) wat stroombverbruik betreft, dan levert dat zomaar een verschil op van 480 euro, die je nu ineens moet ophoesten.

Ik bedoel uiteraard te zeggen: als jij ervan uitgaat dat je voorschot nog die 100 euro is, terwijl het maar 60 euro per maand is, dan kun je voor een dergelijke verrassing komen te staan. Uiteraard zou je dat tijdig kunnen ontdekken door je bankafschriften in de gaten te houden.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door flappie »

je 1e afrekening is afgerekend op geschat verbruik de 2e afrekening is op basis van opgenomen stand.

Binsky
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 sep 2006 17:13

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door Binsky »

Ik betaalde 64 euro per maand, en had het idee dat dat redelijk in de buurt kwam van mijn verbruik. Een bijbetaling had ik niet echt van geschrokken, maar niet meteen bijna duizend euro! :S

Ik heb mijn oude jaaropgave van mijn vorige wonig gevonden, die gaf aan dat ik daar, met meer personen, ruimte, en apparaten op een jaarverbruik zat van 2100kWh. Dat is dus minder dan de helft van wat ik nu verbruikt lijk te hebben.

Helaas was dit geen schatting, en is het gebaseerd op verbruik tussen de laatste meteropname en die van vorig jaar. Ik hoop er stiekem op dat de meter stuk was, want ik ben er nog niet helemaal van overtuigd dat ik echt zoveel verbruik.

Verder heeft een vriendin van mij, die in een nabije straat woont ongeveer het zelfde probleem, zij moest 800 euro bijbetalen terwijl ze al 80-90 per maand betaalde! Ik heb de tarieven erop nageslagen, maar daar kan niet zo'n groot verschil van komen.

Nou ja, ik wacht de reactie van het Nuon af, en zal mijn bevindingen hier plaatsen.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door flappie »

Denk dat je toch aan het korte eind trekt je geeft aan dat je 1e afrekening van je nieuwe woning 100 KWH betreft. voor 4 maanden dit lijkt op een schatting van de eindstand. Daarna heb jij of de meter opnemer de meterstand doorgegeven. Vervolgens heeft Continuon de rekening opgemaakt voor transport en nuon voor verbruik. Als de geschatte stand er niet was dan had je ook geen geld terug ontvangen en was het voorschot bedrag ook niet aangepast geweest. Helaas zal een betalingsregeling nog enigszins helpen.

Binsky
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 sep 2006 17:13

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door Binsky »

Dat eerste verbruik was geen schatting, het huisje heeft wel enige tijd (1 maand maar) leeg gestaan. Dat ging om de meterstanden toen ik erin trok in maart, en die ik had doorgegeven in augustus vorig jaar. Die heb ik zelf doorgegeven, dus ik weet zeker dat ze kloppen ;)

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door C200K »

Zelf opgenomen standen vallen ALTIJD onder het kopje "geschat"

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door flappie »

je kan het zelf nagaan de meterstanden toen je het huis betrok tot de stand nu.

De medewerker
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 feb 2006 12:38

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door De medewerker »

Beste Binsky,

Uit uw vraag op dit forum maak ik op dat er onduidelijkheid is ontstaan over het in rekening gebrachte verbruik op uw jaarafrekening.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op willen nemen om u deze toelichting te geven. Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis daarvan uw telefoonnummer kan achterhalen? Alvast bedankt voor de te nemen moeite.

Met vriendelijke groet,

De medewerker

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door Laurent »

Zie mijn vorige reactie, De Medewerker moet zich openbaar maken met naam functie en telefoon.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Flappie,

Het gaat niet altijd zoals jij dat aangeeft.

Bij een woning hoort een gemiddeld verbruik. Daar slaan ze je overigens pas op aan, wanneer je woonsituatie voldoet aan dat gemiddelde.

Ik zat eerst ook veel te hoog (woning is geschikt voor meer personen, maar ik woon alleen), waardoor mij een te hoog voorschot in rekening gebracht werd. 1 telefoontje naar wat nu Essent heet, was genoeg om het voorschot op dat van een alleenstaande af te stemmen, en daar kom ik nu nog steeds mee uit.

Weliswaar is het aangepast aan de gestegen energiekosten, maar in geval van een meerpersoonshuishouden zou dat ook gebeeurd zijn.

Een verbruik van meer dan het dubbele van wat gebruikelijk is, duidt op een royale bewoner, dan wel op een defecte meter.
Zelf opgenomen standen vallen ALTIJD onder het kopje "geschat"
Dit is niet juist. Waar ik woon is het om het jaar dat je zelf de standen moet doorgeven, het andere jaar doet de meteropnemer dat. Wanneer er sterretjes staan bij je verbruik, dan duidt dat (althans bij Essent) op geschat verbruik. Op mijn jaarafrekening staan daar nooit sterretjes.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door flappie »

voorschot bedrag wordt gebasseerd op standaard jaarverbruik. Aangepast op welk model je bent ingeswitched op netbeheerders model waarbij je een apparte transport nota ontvangt of leveranciersmodel waarop transport en levering wordt gefactureerd.

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door C200K »

@Laurent,

hoe toch je kop met dat gezeik tegen "De Medewerker". Zovelen zijn al geholpen, jij wil nu dat de personen achter "De Medewerker" hun baan kwijt raken.

Wat ben jij een LOSER!!!

mylo1
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 feb 2006 20:50

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door mylo1 »

Laurent...ik word zo moe van jou pffffffff..zielig mannetje!!!

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

voorschot bedrag wordt gebasseerd op standaard jaarverbruik. Aangepast op welk model je bent ingeswitched op netbeheerders model waarbij je een apparte transport nota ontvangt of leveranciersmodel waarop transport en levering wordt gefactureerd.
kun je dit ook in begrijpelijke taal neerzetten?

Ik heb een vermoeden dat we hetzelfde proberen te zeggen, maar ik zei het alleen in iets andere bewoordingen. Ik kreeg van Essent een pro forma afrekening, waaruit bleek dat zij ervan uit gaan dat ik hier met een gezin woonde. Zij gaven bij het wijzigen aan dat ze modellen gebruikten, en bij mijn flat hoorde dus het model dat hier een gezin woont met 1 of 2 kinderen.

In de praktijk komt het erop neer dat ik toch betaal wat ik verbruik, omdat alles naderhand verrekend wordt. Ik heb alleen geen zin om een idioot hoog voorschot te betalen wanneer dat niet nodig is. De grootste kostenpost zit hem bij mij in het stoken, en dat gaat bij mij apart. Wel prettig dat je in de zomer een voorschot betaalt zonder het te verbruiken.

Binsky
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 sep 2006 17:13

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door Binsky »

Eventjes een update.

Ik heb ondertussen telefonisch contact gehad met een medewerker van het Nuon, en die kon mij helaas ook weinig hulp bieden. (maar heeft wel alle opties duidelijk uiteen gezet, en nam goed de tijd voor mijn klacht) Ik kan als laatste redmiddel de meter laten ijken, maar dat kost me 500 euro als de meter gewoon goed is. Niet zo prettig, dat de enige uitweg die ik heb ook een groot financieel risico met zich meebrengt, maar ja... :S

Ik heb ondertussen de leenmeter van het Nuon binnen gekregen, en ben maar eens aan het meten geslagen. Op mijn magnetron en oventje na heb ik alle stroomverbruikers in mijn huisje minimaal 2 uur aan de meter gehangen, en heb daarmee een schatting gemaakt van mijn verbruik. Gelukkig kwam ik toch op een veel lager verbruik uit als het Nuon, dus ik heb weer een beetje hoop! :D

Voor diegenen die geen zin hebben in de berekening, ik kwam uit op een verbruik van 2322 kWh per jaar, dat is behoorlijk lager dan mijn eindafrekening van 3700 kWh! Wel ligt dit nog hoger dan in mijn vorige woning, dus ik ga er persoonlijk van uit dat deze berekening aan de hoge kant uitkomt. Ik ga nu dan maar zelf de meter in de gaten houden, om te zien of die harder loopt als dat ik denk te verbruiken, als dit zo is dan durf ik de meter wel te laten ijken! :D



Mijn meetresultaten:
Voor het overzicht noem ik eerst op wat ik heb gemeten, en zal daaronder een totaal vermelden, en omdat ik toch bezig ben ook nog laten zien hoe ik eraan kom. (als je het toch doet...)

Mijn stroomvreters:
1 = PC, monitor, enige adapters voor geluid van pc : gem. 0.195 kWh
2 = Nog meer adapters (voor telefoon en pc) : 0.015 kWh
3 = Wekker, waterbed en mobiel oplader : 0.0525 kWh
4 = Koelkast : 0.0182 kWh
5 = Koffiezet apparaat : 0.126 kWh per pot koffie
6 = Elektrische kachel : 1.092 kWh
7 = wasmachine : 0.5 kWh per wasbeurt

2, 3 en 4 staan permanent aan (behalve de mobieloplader :p), dat komt dus op 365dagen*24uur * (0.015+0.0525+0.0182) = 750.732 kWh per jaar

Voor mijn pc (1) ben ik ervan uitgegaan dat ik de pc 75% van het jaar aan heb, en heb een gemiddelde genomen van het verbruik terwijl ik druk bezig ben (0.258 kWh/u), en het verbruik als ik hem aan heb zonder monitor, want die zet ik uit als ik er niet achter zit. (0.132 kWh/u)
In werkelijkheid zal dit lager uitvallen, maar ik wilde een zo kloppend mogelijke berekening maken. 0.75*0.192*365*24= 1261.44 kWh per jaar.
Bij een meer realistische (maar omslachtiger) berekening kom ik op een verbruik van 60% van het jaar (0.6*365*24= 5256 uur), waarbij de pc ook 60% van de tijd aanstaat zonder monitor (0.6*5256 = 3153 uur) , en 40% van de tijd op full load (2103 uur)
Totaal wordt dan 3153*0.132 + 2103*0.258 = 958.77 kWh per jaar.

Het koffiezet apparaat (5) is een kleine verslinder... Ik kwam bij 4 potten koffie per week op een verbruik van 4*52*0.126 = 26.208 kWh per jaar

Mijn elektrische kacheltje (6) heb ik ingeschat op een verbruik van 2 uur per avond gedurende 2 maanden. Dit zou eventueel wel wat naar boven kunnen, maar ik vond het wel een redelijke schatting. 65dagen*2uur*1.092 kWh = 141.96 kWh per jaar

Ik doe gemiddeld 1.5 keer per week de was, dus dat komt op 1.5*52*0.5 = 39 kWh per jaar (dit leek me erg laag, en ga ik de volgende wasbeurt nog een meten, maar ik had dan ook een zuinige wasmachine gekocht ;))

Ik kom hiermee op een totaal verbruik van 2322 kWh per jaar, dat is wel meer als ik in mijn vorige huisje verbruikte, maar wel veel minder dan op mijn meter staat! Als ik de meter kan betrappen op te hoge snelheid, wordt mijn rekening alweer wat minder! :D

Edit: ik las even terug, maar dit komt ook behoorlijk dicht in de buurt van de berekening die ik op de Nuon site had gedaan (2300kWh), dus het lijkt erop dat het in elk geval een goede berekening is.

Ik heb in mijn berekening de magnetron en oven niet meegenomen, maar ik ga ervan uit dat dit geen honderden kWh's zal trekken. Ik zal het verbruik wel meten als ik ze weer gebruik, maar verwacht weinig verschil.

Ik heb in elk geval besloten om mijn koffiezet apparaat te vervangen, alle beetjes helpen! :D

Bedankt voor de interesse,

Robin
Laatst gewijzigd door Binsky op 25 sep 2006 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten