Beste Kika,
Ik heb zelf jaren lang in een winkel gestaan, ook als assitent-bedrijfsleider. Daarnaast kom ik uit een familie met vele eigen bedrijfjes, waaronder mijn ouders. Ik heb ook nog eens het middelbaar detailhandelonderwijs gevolgd, en daarvoor het diploma behaald. Ik heb dus middenstand, en mag mijn eigen zaak beginnen.
Ik weet dus hoe je een winkel vakkundig hoort te runnen.
Ik weet ook verantwoordelijkheid te nemen als ik een defect product aan een klant heb verkocht. Wanneer ik een telefoon van bijna 1000 euro had verkocht aan een klant, met daarbij 1 jaar garantie, dan nam ik de verantwoordelijkheid voor een jaar probleemloos telefoneren voor die klant.
Ali doet dit niet. Is zijn keus. Respecteer ik. Maar accepteer ik niet. Ik eis in ieder geval het eerste jaar een perfect functionerende telefoon. En dat heb ik niet.
Dat hij te maken heeft met verzekeringen en reparateurs, dat is vanzelfsprekend als je bij zo'n bedrijf gaat werken. Dat hebben veel meer verkopers, en dat maakt hem dus niet zielig of zo in mijn ogen. Hij ziet maar hoe hij een middenweg vind tussen al die mensen waar hij mee te maken heeft. Dat is zijn werk. Hij heeft de 1000 euro in ontvangst genomen, dan heeft hij ook kwaliteit terug te geven.
Als Ali weigert mij een nieuwe telefoon te geven na 3 reparatiebonnen te hebben overhandigd, terwijl zijn hoofdkantoor mij dit wel zwart-op-wit heeft toegezegd, dan zit er toch écht iets scheef bij hun procedures hoor. Óf het hoofdkantoor, óf Ali wijkt dan af van deze procedures.
Ik kom ook vaak genoeg in problemen, zoals jij schrijft. Maar als ik er dan niet uit kom, dan zoek ik hulp en raad bij een leidinggevende. En dan mag de klant in questie gerust alles horen.
Als ik Belco was, dan zou ik alleen zeer goede producten verkopen, zeker als het om bedragen van 1000 euro gaat. Alleen als ik zeker was van de kwaliteit, zou ik zo'n telefoon verkopen. Als je dat als uitgangspositie neemt, dan gaat er misschien 5% van de verkochte artikelen toch kapot. En die zou ik als ondernemer wel kunnen vervangen, daar was mijn bedrijfje wel sterk genoeg voor.
Ik ben een consument, net als alle andere mensen op deze aarde. En wat ik 'moet willen weten', dat bepaal ik zelf wel. Jij hebt mij niet voor te schrijven welke kennis ik vergaar. Censuur en dom houden, dat is nog nooit iemand gelukt bij mij in de 33 jaar die ik leef.
Misschien zou jij je eens wat meer in mij moeten verplaatsen. Ik heb namelijk op mijn 15e mijn eerste zware auto-ongeluk gehad en daardoor zwaar hersenletsel opgelopen. Van mijn zuurverdiende spaargeld heb ik een uitgebreide, dure telefoon gekocht om dit hersenletsel enigzins op te vangen. En dan blijkt dat dat dure toestel allerlei defecten vertoont, die men mij niet wil vergoeden, terwijl ik daar wettelijk gezien zelfs ook nog recht op heb.