LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rij (d) met je hart

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Kangoeroe
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 jul 2006 15:59

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door Kangoeroe »

Fijn dat je even hebt uitgelegd waar de "rij met je hart"-campagne over gaat, Maarten.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Het is graag gedaan, maar jouw mening is waarschijnlijk sarcastisch bedoelt. Of niet??

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door Bailey »

Pfff Maarten, iedereen weet best wel waar het omgaat. Maar ik snap niet dat zelfs de overheid niks doet aan het feit dat de Nederlandse taal zo achteruit gaat! En of de tekst nu wel of niet bedoeld is voor dit soort discussies, dat maakt mij niets uit. Ik vind het irritant dat ze van dit soort 'fouten' maken.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Als iedereen best wel weet waar het omgaat dan moeten hun zich eerst eens aan de regels houden voordat hun hier commentaar gaan over de Nederlandse taal. Dan moeten ze bij die scholen zijn. Na de middelbare school wordt er weinig aandacht aan besteedt. Dit is hetzelfde als met rekenvaardigheid. De basisscholieren kunnen vaak beter rekenen dan de middelbare scholieren. Oke ik geef toe de sommen zijn zwaarder, maar zelfs met de simpele sommen voor vermenigvuldigen, delen enz hebben de middelbare het moeilijk mee, omdat hun allen maar dan ook letterlijk alles op school doen.

Voor de Nederlandse taal geldt dat deze levend is en net als je denkt te weten hoe iets gespelt moet worden dan veranderen ze het weer. Dat allemaal onder het mom van:"levend". Goed de basis blijft in theorie en vaak ook praktijk hetzelfde, maar ook hier geldt weer dat niemand meer goed Nederlands kan schrijven. Zelfs HBO-ers kunnen dat niet meer. Dit komt gewoon doordat de intresse er niet meer voor is en dat je dit nog maar weinig gebruikt en iets dat je weinig gebruikt, kun je snel weer vergeten. Wat maakt het nu uit. We weten wat er bedoelt wordt en zolang er straattaal (echte taalverloedering) wordt opgenomen in de Dikke van Dalen ziet niemand het dalijk meer. Er staan ook al antiliaanse woorden in. Nog even en er komen ook Islamitische woorden in voor om een beetje tegemoet te komen aan de Moslim gemeenschap.

Jeetje waar gaat dit topic nu om.

Gewoon aan de regels houden en deze blijven leren en meer geduld hebben in het verkeer. Op deze manier zijn er er geen geldverslindende campagnes nodig en heb je ook niet deze zinloze, het-bij-de-overheid-neerleggende discussies. Hoe ging dat spreekwoord ook al weer: Verwijder eerst de balk uit je eigen oog voordat je de splinter in het oog van je tegenstander kunt verwijderen. Met andere woorden kijk ook naar jezelf.

Trouwens waar letten jullie allemaal niet op. Let gewoon op de benodigde info op de weg welke wordt aangegeven door verkeerstekens en verkeersborden en houd het verkeer voor en naast je in de gaten. Dan zie ver van te voren wat er gebeurd of wat je staat te wachten. Dit soort info op die borden zijn helemaal niet relevant en al helemaal niet de manier hoe iets geschreven wordt. Heb je er al eens aan gedacht dat het misschien bewust is gedaan, want een taalfout zien de mensen vaak. Ze krijgen dan precies wat er hier gebeurd....een discussie erover en daarmee is de boodschap duidelijk. Maar de discussie moet niet gaan over hoe het geschreven staat, maar juist wat er bedoelt wordt.

Dit kan dus wel eens een psychische achtergrond hebben.

Denk daar maar eens over na. 8)

Kangoeroe
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 jul 2006 15:59

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door Kangoeroe »

Nou, dat moesten we dan maar eens doen. :shock:

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door Bailey »

Trouwens waar letten jullie allemaal niet op. Let gewoon op de benodigde info op de weg welke wordt aangegeven door verkeerstekens en verkeersborden en houd het verkeer voor en naast je in de gaten. Dan zie ver van te voren wat er gebeurd of wat je staat te wachten.
Ik hoef niet op te letten, want ik rijd niet zelf. Dus ik lees wat er op die borden staat.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door NAK »

bot321
60 jaar geleden heb ik geleerd dat het woordje wordt
ten alle tijden met dt werd geschreven ook met je-jij en ik
erachter of ervoor
Ik ben iets jonger, maar 50 jaar geleden heb ik geleerd dat "te allen tijde" moet zijn :wink:

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 26 Sep 2006 20:42 door NAK


--------------------------------------------------------------------------------

Quote:
bot321
60 jaar geleden heb ik geleerd dat het woordje wordt
ten alle tijden met dt werd geschreven ook met je-jij en ik
erachter of ervoor


Ik ben iets jonger, maar 50 jaar geleden heb ik geleerd dat "te allen tijde" moet zijn
================================================

Als je iets wil verbeteren doe het dan goed.

50 jaar geleden heb ik geleerd DAT DIT te allen tijde
Laatst gewijzigd door bot321 op 27 sep 2006 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door S. »

Er zijn 3 verschillende naslagwerken voor correcte schrijfwijze nederlandse taal. Het groene boekje, het witte boekje én de methode S. en dat is schrijven zoals je hart je ingeeft. :wink:

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door bot321 »

Nou ik ga voor de methode S. :wink:

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

En toch blijft het zielig dat deze discussie over schrijfwijze moet gaan.

Doe nu maar wat er staat en pas de regels weer eens toe als hoe deze zijn. Ga eerder van huis weg en wil niet allemaal eens het eerste thuis aankomen. Moet je eens kijken hoe snel de files oplossen. Bespaart ook weer meer geld.

Gewoon zielig.

Kangoeroe
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 jul 2006 15:59

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door Kangoeroe »

Het onderwerp van deze "draad" is inderdaad grammatica.

Wie ben jij, Maarten, om te bepalen waar mensen over mogen praten of schrijven?

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door Bailey »

Geplaatst op 29 Sep 2006 01:49 door Maarten1234

En toch blijft het zielig dat deze discussie over schrijfwijze moet gaan.

Doe nu maar wat er staat en pas de regels weer eens toe als hoe deze zijn. Ga eerder van huis weg en wil niet allemaal eens het eerste thuis aankomen. Moet je eens kijken hoe snel de files oplossen. Bespaart ook weer meer geld.

Gewoon zielig.

Heee...als het je niet interesseert of als het je irriteert: NIET LEZEN!!!!! We leven gelukkig nog altijd in een vrij land en we hebben gelukkig het recht een bepaalde discussie te starten. En als dat je niet zint, gewoon wegwezen en niet zeuren. En wie ben jij om te zeggen dat wij moeten doen wat er staat? Oom agent?

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

O ik zeg heel eerlijk...ik ben slechts beroepschauffeur meer niet, maar wat maakt het nu uit hoe iets geschreven staat. Wat maakt het nu uit of iets gebiedende wijs of weet ik veel wat dan ook is. Zelfs een leraar weet het vaak niet eens meer. Ik zie gewoon de stomme fouten welke er gemaakt worden. Ik zie de middelvingers omhoog gaan en ik zie de ongelukken gebeuren. Ik ben overigens niet de enige, want ook andere zien dat. Ook geef ik ruiterlijk toe dat ook ik wel eens een fout maak en als ik dat doe dan geef ik dat toe. Ben je gelijk van het geouwehoer af en kun je weer verder met datgeen wat belangrijk is:"Het concentreren op het verkeer!!!!!!!!!!!!!!"

De overheid verzuimd toch om de wegen aan te pakken. Zogenaamd omdat het van Brussel niet mag. Tis allemaal kolder joh. Open je ogen toch eens en gedraag je allemaal op de weg. Gun elkaar het licht in de ogen en doe eens minder gehaast. Op deze manier ontstaan er voor circa 60% minder files, omdat je dan minder ongevallen hebt enzo. De overige 40% legt aan de weginrichting. Dit is allemaal allang wetenschappelijk onderzocht. Om kosten te besparen doet de overheid op deze goedkope manier een beroep op het verstand van de automobilist, maar ja als het dit soort zinloze, zielige discussies opleverd, houdt dat in dat de "foute" automobilist nog steeds de ernst niet wil en kan inzien en dat er weer een paar miljoen over de balk is gesmeten. Om dat maar te omzeilen gaat men zitten zeuren om een woord....:"Wordt rijd nu met een -dt of enkelt met een -d geschreven."

Het juiste antwoord vind je gewoon op de borden hoor, maar goed als jullie je willen vermoeien aan een dergelijke discussie, be my guest.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door Bailey »

Blijkbaar wil je jezelf ook vermoeien, want je blijft maar lezen en reageren. Jij snapt niet dat er mensen zijn die zich druk maken om taalfouten. Ik snap niet dat jij je druk maakt om die mensen.

Als je zo graag je mening wil verkondigen over het verkeer, open dan een eigen topic, maar ga niet hier zitten vervelen.

Ik deel overigens je mening over het verkeer, maar daar houdt het ook bij op. Laat ons lekker met rust en (nogmaals) open je eigen topic.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Daar heb ik helemaal geen zin, maar kennelijk kom ik nog al verkeerd over en word ik daardoor nu verkeerd begrepen.

Kangoeroe
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 jul 2006 15:59

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door Kangoeroe »

Je komt verkeerd over omdat je een mening hebt over een discussie die jou geen moer interesseert. Bemoei je er dan niet mee.

Wat je echt wil zeggen, daar zal iedereen het mee eens zijn. Dat is helemaal het probleem niet.

wilerkens
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2006 20:03

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door wilerkens »

Wat een geauwehoer over een schrijfwijze.
Er zijn mensen die, doordat hun ouders op een of andere manier veel geld (verdiend) of verzameld hebben in de gelegenheid zijn geweest om jaren te studeren. Maar er zijn ook mensen die vanaf hun twaalfde jaar hebben moeten werken en nooit in de gelegenheid zijn geweest om te studeren. Dus zouden deze mensen op deze pagina niet hun mening mogen geven. Heb een beetje respect voor iedereen, of je nauw gestudeerd hebt of niet. Willy.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door Bailey »

Lezen op zich is ook een vak! Het gaat hier om de schrijfwijze bij een landelijke campagne van de overheid. In mijn ogen kunnen taalfouten dan niet. Taalfouten gemaakt op een forum zijn natuurlijk heel anders, daar hebben we het nu ook helemaal niet over. En tikfouten daar maak ik me al helemaal niet druk om, dat kan iedereen gebeuren.

Wel wil ik even zeggen dat de basis van taal al geleerd wordt op de lagere school en sommige mensen kennen die basis al niet. Overigens heb ik niet jaren gestudeerd, ik heb alleen Mavo gedaan. Ook ik maak wel eens een foutje, heb ook wel eens moeite of iets met d of dt geschreven wordt. Maar als ik lees dat sommige mensen 'ik werdt' schrijven, dan heb je op de lagere school al niet opgelet.

Gesloten