Knuppe van DEXIA zijn verhaal
Geplaatst: 19 sep 2006 17:14
Advocaten focussen teveel op eigen posite op hun kantoor
Vanaf deze maand zal Advocatie.nl maandelijks een interview publiceren met vooraanstaande oud-advocaten. Zij praten over hun huidige bezigheden en hoe zij terugkijken op hun werk als advocaat.
Deze maand Ben Knüppe.
Overstap naar Dexia
Ben Knüppe (52) was bijna 30 jaar advocaat voordat hij in augustus 2004 Chief Legal Officer bij Dexia Bank Nederland werd. De juridische organisatie van Dexia bestaat uit zo'n 115 personen. Dit zijn merendeels juristen, veel oud advocaten, maar ook pas afgestudeerden. Deels worden zij ingehuurd van de Utrechtse Juristen Groep. Zij houden zich bezig met de vele duizenden procedures die momenteel lopen met betrekking tot aandelenlease en werken hierin samen met advocaten van NautaDutilh en Spigthoff. Voor cassatieadviezen wordt Houthoff Buruma ingeschakeld.
Ben Knüppe tijd voor iets anders
Wat was uw beweegreden om de advocatuur te verlaten? "Ik was geruime tijd werkzaam in de insolventiepraktijk en heb me vanaf 1996 tot afgelopen voorjaar voornamelijk gericht op het afwikkelen van het faillissement van Fokker. Toen dat eenmaal netjes afgewikkeld was, vond ik het tijd voor iets anders en toen kwam deze baan bij Dexia op mijn pad. Om mijn rol bij Dexia zo duidelijk mogelijk neer te zetten, heb ik besloten om de balie te verlaten, en geen advocaat in dienstverband te worden".
Aegon gaf geen openheid van zaken
Wat houdt uw functie met name in? "Ik heb als doel om behulpzaam te zijn bij het zoveel mogelijk beperken van de schade voor Dexia als gevolg van de aandelenlease-erfenis. Zoals u weet heeft Dexia in 2000 Labouchere, met inbegrip van het aandelenleasebedrijf, overgenomen van Aegon. Bij die overname is ons, zo bleek later, niet geheel openheid van zaken gegeven, om het vriendelijk te zeggen. Zo was Data Room van Labouchere in de visie van Dexia ietwat selectief - dat is een understatement - samengesteld. Mede daarom is door Dexia een procedure tegen Aegon aangespannen. Er zijn particulieren die - achteraf gezien - wellicht beter geen aandelenlease-product hadden kunnen kopen. Met name die particulieren stellen zich nu op het standpunt dat de bank hen dergelijke producten eigenlijk ook niet had mogen verkopen. In de media wordt vooral aan de financieel kwetsbare groep veel aandacht besteed, maar ik kan u zeggen dat steeds meer mensen die in grote problemen zijn gekomen, door onze bank welwillend behandeld worden. Dit vloeit voort uit de zogeheten hardheidsclausule. Op basis van de door gedupeerden verstrekte financiële gegevens beoordeelt Dexia in hoeverre men nog in staat is om aan de maandelijkse verplichtingen uit hoofde van de effectenlease-overeenkomst te voldoen. Deze toets is aanzienlijk milder dan bijvoorbeeld de ABW- en Nibud-norm. Zo worden woonlasten en ook overwaarde eigen huis geheel buiten de berekeningen gelaten. Dexia heeft een Adviescommissie Hardheidsclausule ingesteld die adviseert over de inhoud van de hardheidsclausule en controleert of Dexia in overeenstemming daarmee handelt. Voorzitter van de adviescommissie is Ben Asscher, oud-president van de Rechtbank Amsterdam. Te zijner tijd zal een andere taak van mij het afbouwen zijn van de activiteiten van Dexia in Nederland. Als gevolg van de perikelen met betrekking tot de aandelenlease zal het u duidelijk zijn dat de reputatie van Dexia in Nederland dusdanige schade heeft opgelopen dat het op termijn continueren van de retailactiviteiten vanuit de entiteit Dexia Bank Nederland niet langer realistisch is."
Advocaten moeten bereikbaar zijn
Wat zijn uw observaties als u -terugkijkend- de advocatuur vergelijkt met wat u nu doet? "Aan de andere kant van de tafel, als klant, neem je iemands deskundigheid aan. Daarom adviseert hij je. Waar het vooral op aan komt, is uitstekende communicatie, dat wil zeggen de bereikbaarheid van de advocaat, zijn vermogen om gemaakte afspraken na te komen, tijdig terugbellen en dergelijke. Daarnaast zijn betrokkenheid belangrijk en natuurlijk ook de vertrouwensband die je met je gesprekspartner hebt. Wat ik ook heel belangrijk vind is dat je ook momenten van reflectie inbouwt. Met de zes 'leading' advocaten van NautaDutilh en Spigthoff zit ik daarom geregeld om de tafel om de klokken weer even gelijk te zetten, elkaar bij te praten. Dat is ontzettend nuttig.
Cliënt wil gewoon goed geholpen worden
Er is binnen de advocatuur een aantal advocaten, dat wel erg gefocussed is op hun eigen positie binnen hun advocatenkantoor. Daar heb je als klant geen boodschap aan, je wilt gewoon goed geholpen worden en wat iemands positie was, is, of wordt, is niet relevant. En een ander punt dat me opvalt: toen ik nog advocaat was, had ik meerdere cliënten maar ik moest ze allemaal individueel het gevoel geven dat ze de enige waren, althans de enige echt belangrijke. Nu heb ik als het ware één klant: Dexia, en dat vind ik een stuk overzichtelijker. De prioriteiten die je stelt, hebben steeds te maken met het belang van die ene "klant". Als advocaat moet je altijd meer ballen in de lucht houden dan waarvoor de clown eigenlijk is opgeleid.
Plannen Donner onbegrijpelijk
Ik heb trouwens nog wel een opmerking over de onbegrijpelijke plannen van minister Donner om de balie als het ware op te splitsen in advocaten met een procespraktijk en advocaten die zich vooral bezighouden met de adviespraktijk. Die laatste groep zou dan geen of minder recht op privileges zoals verschoningsrecht moeten hebben. Volgens mij wordt uit het oog verloren dat het merendeel van de advocaten nog steeds op kantoren met minder dan 20 advocaten werkt, waar iedereen nog een vrij breed werkterrein bestrijkt. Maar ook voor de grootste kantoren in dit land zou zoiets toch niet kunnen. Het gaat niet aan dat advocaten die nog echt 'klassiek' advocaat zijn, binnen kantoor niet vrijelijk zouden kunnen overleggen met hun kantoorgenoten die weliswaar uitsluitend in de transactiepraktijk werkzaam zijn, maar die dezelfde cliënten bedienen."
Curriculum Vitae Ben Knüppe
Bernardus (Ben) Franciscus Maria Knüppe, 4 juli 1952 te Dordrecht 1975 Doctoraal Nederlands Recht, Leiden 1975-1977 Dienstplicht vervuld 1977-1980 Advocaat bij Dutilh Van der Hoeven en Slager, Rotterdam 1980-2004 Advocaat bij Knüppe & Groothuis, Dordrecht, thans AKD Prinsen van Wijmen 2004- Chief Legal Officer bij Dexia Bank Nederland, Amsterdam
Auteur: Vera de Leeuw
Vera de Leeuw werkte voorheen onder andere bij de NOvA en AKD Prinsen Van Wijmen. Sinds 1 januari 2005 heeft zij haar eigen communicatie-adviesbureau dat gespecialiseerd is in de advocatuur en het notariaat.
Vanaf deze maand zal Advocatie.nl maandelijks een interview publiceren met vooraanstaande oud-advocaten. Zij praten over hun huidige bezigheden en hoe zij terugkijken op hun werk als advocaat.
Deze maand Ben Knüppe.
Overstap naar Dexia
Ben Knüppe (52) was bijna 30 jaar advocaat voordat hij in augustus 2004 Chief Legal Officer bij Dexia Bank Nederland werd. De juridische organisatie van Dexia bestaat uit zo'n 115 personen. Dit zijn merendeels juristen, veel oud advocaten, maar ook pas afgestudeerden. Deels worden zij ingehuurd van de Utrechtse Juristen Groep. Zij houden zich bezig met de vele duizenden procedures die momenteel lopen met betrekking tot aandelenlease en werken hierin samen met advocaten van NautaDutilh en Spigthoff. Voor cassatieadviezen wordt Houthoff Buruma ingeschakeld.
Ben Knüppe tijd voor iets anders
Wat was uw beweegreden om de advocatuur te verlaten? "Ik was geruime tijd werkzaam in de insolventiepraktijk en heb me vanaf 1996 tot afgelopen voorjaar voornamelijk gericht op het afwikkelen van het faillissement van Fokker. Toen dat eenmaal netjes afgewikkeld was, vond ik het tijd voor iets anders en toen kwam deze baan bij Dexia op mijn pad. Om mijn rol bij Dexia zo duidelijk mogelijk neer te zetten, heb ik besloten om de balie te verlaten, en geen advocaat in dienstverband te worden".
Aegon gaf geen openheid van zaken
Wat houdt uw functie met name in? "Ik heb als doel om behulpzaam te zijn bij het zoveel mogelijk beperken van de schade voor Dexia als gevolg van de aandelenlease-erfenis. Zoals u weet heeft Dexia in 2000 Labouchere, met inbegrip van het aandelenleasebedrijf, overgenomen van Aegon. Bij die overname is ons, zo bleek later, niet geheel openheid van zaken gegeven, om het vriendelijk te zeggen. Zo was Data Room van Labouchere in de visie van Dexia ietwat selectief - dat is een understatement - samengesteld. Mede daarom is door Dexia een procedure tegen Aegon aangespannen. Er zijn particulieren die - achteraf gezien - wellicht beter geen aandelenlease-product hadden kunnen kopen. Met name die particulieren stellen zich nu op het standpunt dat de bank hen dergelijke producten eigenlijk ook niet had mogen verkopen. In de media wordt vooral aan de financieel kwetsbare groep veel aandacht besteed, maar ik kan u zeggen dat steeds meer mensen die in grote problemen zijn gekomen, door onze bank welwillend behandeld worden. Dit vloeit voort uit de zogeheten hardheidsclausule. Op basis van de door gedupeerden verstrekte financiële gegevens beoordeelt Dexia in hoeverre men nog in staat is om aan de maandelijkse verplichtingen uit hoofde van de effectenlease-overeenkomst te voldoen. Deze toets is aanzienlijk milder dan bijvoorbeeld de ABW- en Nibud-norm. Zo worden woonlasten en ook overwaarde eigen huis geheel buiten de berekeningen gelaten. Dexia heeft een Adviescommissie Hardheidsclausule ingesteld die adviseert over de inhoud van de hardheidsclausule en controleert of Dexia in overeenstemming daarmee handelt. Voorzitter van de adviescommissie is Ben Asscher, oud-president van de Rechtbank Amsterdam. Te zijner tijd zal een andere taak van mij het afbouwen zijn van de activiteiten van Dexia in Nederland. Als gevolg van de perikelen met betrekking tot de aandelenlease zal het u duidelijk zijn dat de reputatie van Dexia in Nederland dusdanige schade heeft opgelopen dat het op termijn continueren van de retailactiviteiten vanuit de entiteit Dexia Bank Nederland niet langer realistisch is."
Advocaten moeten bereikbaar zijn
Wat zijn uw observaties als u -terugkijkend- de advocatuur vergelijkt met wat u nu doet? "Aan de andere kant van de tafel, als klant, neem je iemands deskundigheid aan. Daarom adviseert hij je. Waar het vooral op aan komt, is uitstekende communicatie, dat wil zeggen de bereikbaarheid van de advocaat, zijn vermogen om gemaakte afspraken na te komen, tijdig terugbellen en dergelijke. Daarnaast zijn betrokkenheid belangrijk en natuurlijk ook de vertrouwensband die je met je gesprekspartner hebt. Wat ik ook heel belangrijk vind is dat je ook momenten van reflectie inbouwt. Met de zes 'leading' advocaten van NautaDutilh en Spigthoff zit ik daarom geregeld om de tafel om de klokken weer even gelijk te zetten, elkaar bij te praten. Dat is ontzettend nuttig.
Cliënt wil gewoon goed geholpen worden
Er is binnen de advocatuur een aantal advocaten, dat wel erg gefocussed is op hun eigen positie binnen hun advocatenkantoor. Daar heb je als klant geen boodschap aan, je wilt gewoon goed geholpen worden en wat iemands positie was, is, of wordt, is niet relevant. En een ander punt dat me opvalt: toen ik nog advocaat was, had ik meerdere cliënten maar ik moest ze allemaal individueel het gevoel geven dat ze de enige waren, althans de enige echt belangrijke. Nu heb ik als het ware één klant: Dexia, en dat vind ik een stuk overzichtelijker. De prioriteiten die je stelt, hebben steeds te maken met het belang van die ene "klant". Als advocaat moet je altijd meer ballen in de lucht houden dan waarvoor de clown eigenlijk is opgeleid.
Plannen Donner onbegrijpelijk
Ik heb trouwens nog wel een opmerking over de onbegrijpelijke plannen van minister Donner om de balie als het ware op te splitsen in advocaten met een procespraktijk en advocaten die zich vooral bezighouden met de adviespraktijk. Die laatste groep zou dan geen of minder recht op privileges zoals verschoningsrecht moeten hebben. Volgens mij wordt uit het oog verloren dat het merendeel van de advocaten nog steeds op kantoren met minder dan 20 advocaten werkt, waar iedereen nog een vrij breed werkterrein bestrijkt. Maar ook voor de grootste kantoren in dit land zou zoiets toch niet kunnen. Het gaat niet aan dat advocaten die nog echt 'klassiek' advocaat zijn, binnen kantoor niet vrijelijk zouden kunnen overleggen met hun kantoorgenoten die weliswaar uitsluitend in de transactiepraktijk werkzaam zijn, maar die dezelfde cliënten bedienen."
Curriculum Vitae Ben Knüppe
Bernardus (Ben) Franciscus Maria Knüppe, 4 juli 1952 te Dordrecht 1975 Doctoraal Nederlands Recht, Leiden 1975-1977 Dienstplicht vervuld 1977-1980 Advocaat bij Dutilh Van der Hoeven en Slager, Rotterdam 1980-2004 Advocaat bij Knüppe & Groothuis, Dordrecht, thans AKD Prinsen van Wijmen 2004- Chief Legal Officer bij Dexia Bank Nederland, Amsterdam
Auteur: Vera de Leeuw
Vera de Leeuw werkte voorheen onder andere bij de NOvA en AKD Prinsen Van Wijmen. Sinds 1 januari 2005 heeft zij haar eigen communicatie-adviesbureau dat gespecialiseerd is in de advocatuur en het notariaat.