Kopen op afstand en pixelgrantie; Veelwebshops onbetrouwbaar
Geplaatst: 20 sep 2006 17:12
Veel online computerwinkels zoals "Central Point Europe" en "PC Megastore" lakken de Wet overeenkomsten op afstand aan hun laars. Deze wet geeft de consument het recht om binnen 7 werkdagen het online gekochte product terug ter sturen zonder opgaaf van redenen. Eerstgenoemde firma geeft ook bij levering van een verkeerd product gewoon niet thuis. Zij gokken erop dat de klant het uiteindelijk wel opgeeft.
Zulke praktijken zijn alleen te stoppen door daar bekendheid aan te geven. Dergelijke shops stellen in hun voorwaarden dat de verpakking niet geopend mag zijn, maar de wet is er nu juist voor bedoeld om consumenten de mogelijkheid te geven om het product dat zij bij aankoop niet hebben kunnen zien thuis te beoordelen. Voldoet het niet aan de verwachtingen dan mag het product alsnog worden teruggestuurd. Je weet dan ook pas hoe betrouwbaar een internetwinkel is als je gegevens hebt over de aftersales (service na levering).
Ook al beweren veel computerwebshops vaak wat anders, zij zijn wettelijk gezien ook voor de garantie bij een product, het eerste aanspreekpunt.
Pixelgrantie is nog zo'n adder onder het gras. Wie pixelgrantie koopt betaalt vaak wel tot 65 euro extra voor zijn of haar monitor. Veel computerwebwinkels bieden zo'n garantie. Wat veel consumenten niet weten is dat deze winkels voor het versturen de monitoren eerst controleren en bijhouden welk scherm wel of geen dode pixels heeft. De webwinkels die niet vooraf controleren nemen bij pixelgrantie de monitor weer terug als de consument thuis dode pixels in zijn scherm ziet zitten. De pixelgrantie is meestal echter grove oplichterij t.o.v. mensen die geen pixelgarantie kopen.
Omdat de schermen met dode pixels ook verkocht moeten worden en niet terug kunnen naar de fabrikant worden deze verkocht aan mensen die geen pixelgarantie bij hun monitor hebben gekocht. Die worden dus gewoon belazerd en opgescheept met de rommel die een ander niet wou hebben.
Een dichte doos zegt niets. De monitordoos die je ontvangt is vaak al open geweest. Het openen en zonder sporen dichtmaken van de verpakking is voor webwinkels een eitje. Veel computerapparatuur wordt in de praktijk zelfs zonder dichtgetaped te zijn bij de webwinkel afgeleverd door het distributiecentrum van de fabrikant. De webshop kan er dus mee doen wat hij wil en na pixelcontrole plakt hij'm dicht als ware het een nieuwe monitor die direct van de fabrikant komt.
Mijn advies: Koop pc's en monitoren niet via internet want je weet niet wat je precies koopt. Je kunt nog zo in je recht staan, je recht krijgen is namelijk wat anders. Als je gaat procederen win je het wel want veel voorwaarden bij computerwebshops zijn in strijd met de Wet overeenkomsten op afstand, maar wie heeft daar zin in?
Zulke praktijken zijn alleen te stoppen door daar bekendheid aan te geven. Dergelijke shops stellen in hun voorwaarden dat de verpakking niet geopend mag zijn, maar de wet is er nu juist voor bedoeld om consumenten de mogelijkheid te geven om het product dat zij bij aankoop niet hebben kunnen zien thuis te beoordelen. Voldoet het niet aan de verwachtingen dan mag het product alsnog worden teruggestuurd. Je weet dan ook pas hoe betrouwbaar een internetwinkel is als je gegevens hebt over de aftersales (service na levering).
Ook al beweren veel computerwebshops vaak wat anders, zij zijn wettelijk gezien ook voor de garantie bij een product, het eerste aanspreekpunt.
Pixelgrantie is nog zo'n adder onder het gras. Wie pixelgrantie koopt betaalt vaak wel tot 65 euro extra voor zijn of haar monitor. Veel computerwebwinkels bieden zo'n garantie. Wat veel consumenten niet weten is dat deze winkels voor het versturen de monitoren eerst controleren en bijhouden welk scherm wel of geen dode pixels heeft. De webwinkels die niet vooraf controleren nemen bij pixelgrantie de monitor weer terug als de consument thuis dode pixels in zijn scherm ziet zitten. De pixelgrantie is meestal echter grove oplichterij t.o.v. mensen die geen pixelgarantie kopen.
Omdat de schermen met dode pixels ook verkocht moeten worden en niet terug kunnen naar de fabrikant worden deze verkocht aan mensen die geen pixelgarantie bij hun monitor hebben gekocht. Die worden dus gewoon belazerd en opgescheept met de rommel die een ander niet wou hebben.
Een dichte doos zegt niets. De monitordoos die je ontvangt is vaak al open geweest. Het openen en zonder sporen dichtmaken van de verpakking is voor webwinkels een eitje. Veel computerapparatuur wordt in de praktijk zelfs zonder dichtgetaped te zijn bij de webwinkel afgeleverd door het distributiecentrum van de fabrikant. De webshop kan er dus mee doen wat hij wil en na pixelcontrole plakt hij'm dicht als ware het een nieuwe monitor die direct van de fabrikant komt.
Mijn advies: Koop pc's en monitoren niet via internet want je weet niet wat je precies koopt. Je kunt nog zo in je recht staan, je recht krijgen is namelijk wat anders. Als je gaat procederen win je het wel want veel voorwaarden bij computerwebshops zijn in strijd met de Wet overeenkomsten op afstand, maar wie heeft daar zin in?