Pagina 1 van 1
geen levering meubels
Geplaatst: 22 sep 2006 11:02
door Jaanchi
Op 26 mei heb ik meubels gekocht bij Profijt meubel in Almere-Buiten, voor een bedrag van ruim 2250 eur0 en (fout van mij) alles betaald.
De levertijd zou max. 8 weken bedragen.
Na afloop van die 8 weken heb ik gebeld en kreeg te horen dat het nog eens 6 weken ging duren (week 38).
Heb toen een brief geschreven en korting bedongen waarmee men akkoord ging (10%)
Helaas, in week 38 werd er niets geleverd en de levering is nu weer uitgesteld naar week 40.
Natuurlijk de laatste keer dat ik ook maar iets bij die firma koop.
Re: geen levering meubels
Geplaatst: 26 sep 2006 17:41
door Hutch
Dag Jaanchi,
inderdaad niet zo slim om alles vooraf te betalen.
De winkelier kan hooguit van u verlangen, dat u maximaal de helft van de koopprijs vooruit betaald. De andere helft (de rest) bij de feitelijke levering (dus niet een dag van tevoren o.i.d.). Dit is vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek. Ook (algemene) voorwaarden van een winkel kunnen deze regel niet ontkrachten en zijn in dat geval niet rechtsgeldig.
Bij u is in eerste instantie sprake van een vermoedelijke levertermijn (die 8 weken).
Dit (zoals zo vaak) kon de winkelier niet nakomen. Dan is er nog niets aan de hand. Bij overschrijding van die vermoedelijke levertermijn, dient de verkoper u een ander levertermijn te noemen, in deze dus die 6 weken.
Formeel is het zo dat, indien deze laatste levertermijn nogmaals overschreden wordt, u de koopovereenkomst ontbinden kunt en u uw geld terug dient te krijgen.
Echter in deze heeft u een korting bedongen, wat op zich netjes is. U bent beiden overeengekomen om het 'leed' te verzachten.
Indien echter ook week 40 niet geleverd wordt, staat u het helemaal vrij om de overeenkomst op te zeggen. U dient dan het volledige aankoopbedrag terug te krijgen. Er mogen geen kosten in rekening gebracht worden. Indien u die 10% reeds ontvangen heeft, worden die er natuurlijk wel afgetrokken.
Groet, Hutch
Re: geen levering meubels
Geplaatst: 04 okt 2006 22:57
door Ninja
Hallo,
Wij hebben begin juni bij Profijt meubel in Utrecht 2 leren banken gekocht. Deze hebben wij gelukkig niet aanbetaald. Er was een duidelijke levertijd afgesproken, maar al vrij snel na de aankoop werd de levertijd al met een paar weken opgeschoven (later dus). Niets aan de hand, kan gebeuren. Toen we de levertijd naderden, heb ik gebeld om te vragen wanneer we ongeveer een bericht konden verwachten en hoe de afhandeling verder zou verlopen. Er werd mij toen ook verteld dat de bank ook op hun lijst stond en dat de bank op tijd geleverd zou worden. Een week daarna kregen we een brief dat de levertijd helaas nog een paar weken langer zou duren. Ach kan er ook nog wel bij, maar wordt toch wel vervelend. Nogmaals gebeld met de leverancier om te vragen of de banken dan ook echt geleverd zouden worden, gezien het nu al een aantal keer opgeschoven was en er eerder ook al gezegd was dat er zeker geleverd zou worden. Die mevrouw heeft me 3x in dat gesprek gezegd dat de banken echt in week 41 geleverd zouden worden. En je raad t waarschijnlijk al.... Nee dit keer geen brief
Maar we werden van de week wel gebeld met de vervelende mededeling dat het nog MINSTENS 10(!!!!) weken gaat duren voordat de banken geleverd worden! Dit omdat er iets zou zijn met de voorraad leer.. Jaja, en dan is minstens 10 weken ten eerste erg lang en ten tweede zegt het helemaal niets omdat het ook nog wel een jaar kan duren.
We kunnen de koop wel ontbinden gelukkig, maar toch is het flink balen, we wachten nu al 4 maanden op onze nieuwe banken en hebben niets. Ook al gaan we ergens anders de banken kopen, het duurt alsnog minstens 8 weken (en dat is heel optimistisch) voordat er geleverd wordt, omdat er overal uiteraard levertijden zijn (oke bij Ikea misschien niet). Ik blijf het in ieder geval maar raar vinden en geloof ook niet echt wat er verteld wordt, maar als klant kan je er gewoon helemaal niets aan doen
En dan voor Jaanchi nog een opmerking: als je in de algemene voorwaarden van Profijt kijkt, dan staat daar over de uitstel van levering:
"Bij overschrijding van de vermoedelijke levertijd wordt de verkoper een nadere termijn gegund om alsnog te leveren. Deze nadere termijn is gelijk aan de oorspronkelijke vermoedelijke levertijd met een maximum van een maand."
Kortom dit hebben ze allang overschreden en zoals ook in hun eigen voorwaarden staat:
"Bij overschrijding van deze nadere termijn dan wel van de vast overeengekomen levertijd heeft de koper het recht de overeenkomst zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst te ontbinden en/of schadevergoeding te verlangen."
De algemene voorwaarden staan overigens op hun website.
Ik zou toch maar ergens anders gaan kijken voor meubelen, gezien de tijd dat je al aan t wachten bent op deze meubelen, lijkt het me niet waarschijnlijk dat je deze op korte termijn nog krijgt
Heel veel succes er mee in ieder geval!
Re: geen levering meubels
Geplaatst: 07 okt 2006 01:18
door Hutch
Dag Ninja,
als ik dit zo lees zou ik zeggen: wees blij!!
Stel dat je, na aankoop, een beroep had moeten doen op de garantievoorwaarden, wat zou je dan allemaal nog te wachten staan.......?
Eerst heb je vaak een vermoedelijke levertermijn. Hierna dient de verkoper een andere datum te noemen, de 'fatale levertermijn'. Maar als op die (exacte) leverdatum nog niet geleverd is, kan men de overeenkomst ontbinden.
Groet,
Hutch
Re: geen levering meubels
Geplaatst: 07 okt 2006 01:21
door Ninja
Hoi Hutch,
Ja opzich wel blij inderdaad dat we van de overeenkomst af kunnen, maar wel ontzettend balen dat we geen banken hebben en nu dus weer opnieuw moeten gaan zoeken naar banken en dat het dus sowieso nog lang gaat duren voordat we nieuwe banken hebben. Op deze manier is het gewoon niet leuk om nieuwe dingen te kopen.
Re: geen levering meubels
Geplaatst: 10 okt 2006 16:05
door Ninja
Zaterdag toch nog maar n x naar banken wezen kijken. Deze keer bij Morres geweest. Onze indruk hiervan was meteen een stuk beter. Uiteindelijk hebben we daar ook mooie banken gevonden en deze worden binnen 3 weken geleverd
Ze hoeven ook niet meer gemaakt te worden, dus er kan al een stuk minder mis gaan
Hopelijk zitten wij binnenkort op onze nieuwe banken!
Re: geen levering meubels
Geplaatst: 10 okt 2006 18:53
door NAK
Jammer genoeg zie je ook hier weer hetzelfde als bij veel andere onderwerpen.
Jaanchi opent de topic met haar verhaal en Ninja walst er overheen alsof zij de topic gestart is.
Nu het advies aan Jaanchi,
Schrijf Profijt meubel een aangetekende brief en eis dat ze binnen 10 (tien) dagen de meubels leveren.
Zet daarbij dat als zij op de 10e dag niet geleverd hebben jij naar de politie gaat om aangifte te doen van oplichting.
Onderteken de brief en schrijf helemaal onderaan iaa: Consumentenbond.
Succes
Re: geen levering meubels
Geplaatst: 10 okt 2006 20:22
door Ninja
Beste Nak,
Ik weet niet waar jij het over hebt, maar ik heb nergens de bedoeling gehad om ergens overheen te walsen en te doen alsof ik dit topic gestart ben. Heb alleen maar mijn verhaal er ook neergezet om te laten zien dat Jaanchi niet de enige is die hier een probleem in heeft. Daarnaast is het een forum en is het volgens mij niet zo dat alleen degene die een topic gestart heeft reacties mag plaatsen of mis ik iets?
Daarnaast heb ik er een 'update' bij gezet dat ik nu maar ergens anders heen ben gegaan en dat het ook sneller kan...
Re: geen levering meubels
Geplaatst: 11 okt 2006 09:46
door NAK
Waarvan akte.........
Had ik namen genoemd.......????