LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] lijfrente afkopen spaarbeleg? slim of iets anders?

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
n4th4li3

lijfrente afkopen spaarbeleg? slim of iets anders?

Ongelezen bericht door n4th4li3 »

Hallo!!

Ik ben hier voor een advies. Ik ben een 25 jaar en heb een lijfrente. Ik heb begrepen dat dit voor mij niet erg gunstig is. Wat kan ik nu het beste doen, de lijfrente afkopen of gewoon stopzetten. Weet niet precies hoe het allemaal werkt en wou eerst even bij jullie informeren voordat ik naar spaarbeleg ga. het bedrag wat ik tot nu toe gespaard heb is iets meer als 6000 euro. Kunnen jullie me zeggen wat ik het beste kan doen.

Alvast bedankt voor de hulp!!

Groetjes N4th4li3

peewee

Re: lijfrente afkopen spaarbeleg? slim of iets anders?

Ongelezen bericht door peewee »

Van enige slimheid achteraf is bij financiele producten vrijwel nimmer sprake.
Wanneer de polisvoorwaarden het toestaan dan kun je de lijfrente afkopen. Je zult dan eerst de afkoopsom moeten opvragen bij Spaarbeleg en die zal zeer hoogstwaarschijnlijk flink tegenvallen.
Stoppen met betalen is uiteraard alleen van belang waneer je nu nog periodiek premie betaalt (bij een koopsompolis waarbij je eenmalig in één keer de premie hebt gestort, is dit niet mogelijk).
Je bedoelt waarschijnlijk de polis premievrij maken. In dat geval betaal je voor de toekomst geen premie meer, en blijft de huidige poliswaarde bij Spaarbeleg staan tot je de oorspronkelijk afgesproken einddatum bereikt. Ook premievrijmaken is meestal oninteressant, vaak omdat het overlijdensrisico deel blijft doorlopen en de premie daarvoor aan de opgebouwde poliswaarde wordt onttrokken.
Een lastige keuze tussen twee kwaden. Waarschijnlijk is afkopen toch de minst slechte oplossing.

Gesloten