LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Compleet belachelijk dit. Vanmorgen op het journaal wisten ze te melden dat ongeveer 300.000 mensen de dupe zullen zijn van deze actie.
En dat allemaal omdat ongeveer 650 chauffeurs niet tevreden zijn met het contract dat ze krijgen omdat de RET gaat fuseren of overgenomen wordt (welke van de 2 weet ik niet meer). En die man van de vakbond maar verklaren dat het echt niet anders kan omdat ze anders geen middel hebben om de directie onder druk te zetten.
Ik mag van harte hopen dat alle 650 chauffeurs per direct op straat staan en vervangen worden door mensen die wel willen werken.
En dat allemaal omdat ongeveer 650 chauffeurs niet tevreden zijn met het contract dat ze krijgen omdat de RET gaat fuseren of overgenomen wordt (welke van de 2 weet ik niet meer). En die man van de vakbond maar verklaren dat het echt niet anders kan omdat ze anders geen middel hebben om de directie onder druk te zetten.
Ik mag van harte hopen dat alle 650 chauffeurs per direct op straat staan en vervangen worden door mensen die wel willen werken.
-
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Deze buschauffeuren zijn ambtenaar.
Voor hen gelden andere regels dan voor alle andere 'gewone' buschauffeurs.
Zo verdienen die van de RET ook het salaris van een ambtenaar.
De 'gewone' buschauffeur verdient minder.
Nu mag men bij de RET nog met 60 jr eruit ... eigen CAO
De 'gewone' buschauffeur dus niet, daarvoor geldt de landelijke CAO.
Ik kan wel begrijpen dat men er niet in salaris op achteruit wil.
Ze eisen dus loongarantie. Die krijgt men in de rest van Nederland ook niet, waarom zij wel. Ze willen baangarantie .... Dat krijgt de rest van Nederland ook niet ...
Maar dan nog hoeven geen 300.000 mensen hiervan de dupe te zijn.
Het had in mijn ogen dus een andere manier van staken mogen zijn, bijv. gratis vervoer.
Ik vind die gestreepte overhemden wel leuk, leuker als die lichtgroene van mijn buschauffeur ...
Voor hen gelden andere regels dan voor alle andere 'gewone' buschauffeurs.
Zo verdienen die van de RET ook het salaris van een ambtenaar.
De 'gewone' buschauffeur verdient minder.
Nu mag men bij de RET nog met 60 jr eruit ... eigen CAO
De 'gewone' buschauffeur dus niet, daarvoor geldt de landelijke CAO.
Ik kan wel begrijpen dat men er niet in salaris op achteruit wil.
Ze eisen dus loongarantie. Die krijgt men in de rest van Nederland ook niet, waarom zij wel. Ze willen baangarantie .... Dat krijgt de rest van Nederland ook niet ...
Maar dan nog hoeven geen 300.000 mensen hiervan de dupe te zijn.
Het had in mijn ogen dus een andere manier van staken mogen zijn, bijv. gratis vervoer.
Ik vind die gestreepte overhemden wel leuk, leuker als die lichtgroene van mijn buschauffeur ...
Dilbert, je wens is dichterbij vervulling dan je zelf weet. Met de overgang van RET naar Connexxion gaan alle opgebouwde rechten van deze chauffeurs goeddeels verloren.Ik mag van harte hopen dat alle 650 chauffeurs per direct op straat staan en vervangen worden door mensen die wel willen werken.
Deze hele operatie is in Den Haag bedacht om op de kosten van het OV te bezuinigen; per 5 jaar moeten concessies (vervoersgebieden) worden aanbesteed, waardoor zogenaamd eerlijke concurrentie ontstaat die de dienstverlening moet verbeteren.
In de praktijk is het zo dat meestal de goedkoopste aanbieder de concessie wint, naar kwaliteit wordt nauwelijks gekeken, er wordt onder kostprijs aangeboden. Om vervolgens tóch een beetje behoorlijke dienstregeling in elkaar te draaien wordt een flink deel van de chauffeurs op tijdelijke contracten gezet of ge-outsourced naar touringcar- en taxibedrijven die vervolgens worden ingehuurd om "extra" ritten op te vangen (die vroeger gewoon in de standaard dienstregeling zaten). Deze chauffeurs worden vervolgens volgens de (nóg slechtere) tour- of taxiCAO betaald.
Dáárom staken buschauffeurs dus.
En mijn zegen hebben ze. Het geteisem van het binnenhof zou zich ook per openbaar vervoer kunnen laten verplaatsen. Nee hele dure dienstauto's, dat is in bij dat vervelend volk. En in Den Haag woont nog een familie die alles wat dit betreft uitbuit. Dus leg maar plat die handel.
Vandaag waren de heren en dames van de RET weer in staat om te rijden. En nog steeds liepen ze erbij alsof het de normaalste zaak van de wereld is om de boel plat te leggen en 300.000 mensen te duperen.
Baan- en loongarantie, zelfs als je naar de concurrent over gaat? Kom op zeg, dat slaat echt helemaal nergens op. Werkschuw tuig dat is het en meer niet.
Kan de Gemeente Rotterdam en de RET even flink maatregelen nemen en alle stakers per direct op straat zetten aub?
Baan- en loongarantie, zelfs als je naar de concurrent over gaat? Kom op zeg, dat slaat echt helemaal nergens op. Werkschuw tuig dat is het en meer niet.
Kan de Gemeente Rotterdam en de RET even flink maatregelen nemen en alle stakers per direct op straat zetten aub?
Ik ben het helemaal met de staking eens, al zou het op een andere manier kunnen. Stel dat je er al jaren werkt en door de overname ben je opeens niet zeker meer van je baan. Dat moet toch niet kunnen? Wat betekent dat? Dat de mensen vervangen worden door goedkope krachten (Polen?) die geeneens de weg weten. Ik denk niet dat de reizigers daar blij mee zullen zijn. En Dilbert de mensen willen echt wel werken hoor, daarom staken ze juist! Al ben ik van mening dat gratis vervoer beter was geweest dan staken. Dan raak je de RET ook, maar de reizigers niet.
De kans is groot dat de chauffeurs in Dordrecht begin volgend jaar ook gaan staken. Het concessie daar is gewonnen door Arriva en het ziet er nu al slecht uit voor de chauffeurs. Langere werkdagen, meer werkdagen, minder rusttijden. En dat is alleen nog maar voor de chauffeurs. Voor de reizigers (waaronder ikzelf) wordt het er daar ook niet beter op.
De kans is groot dat de chauffeurs in Dordrecht begin volgend jaar ook gaan staken. Het concessie daar is gewonnen door Arriva en het ziet er nu al slecht uit voor de chauffeurs. Langere werkdagen, meer werkdagen, minder rusttijden. En dat is alleen nog maar voor de chauffeurs. Voor de reizigers (waaronder ikzelf) wordt het er daar ook niet beter op.
En dan mogen wij weer een uitkering betalen zeker?Kan de Gemeente Rotterdam en de RET even flink maatregelen nemen en alle stakers per direct op straat zetten aub?
Dilbert 29, ten eerste is dat verboden in een rechtstaat als Nederland.
Het bedrijf moet dan de hele gang naar de rechter maken, willen ze vaste chauffeurs kunnen 'dumpen"zoals jij voorstelt.
Ten tweede is het een verloren zaak, ook in een rechtstaat als in Nederland is het niet verboden te staken, maar een arbeidsrecht.
Kom ik op punt 3; (even met jou stelling meegaande) waar halen ze zo gauw ála minute 650 nieuwe chauffeurs vandaan??
Dan weet je ten minste zeker dat de hele boel plat ligt
Als laatste: je scoort de mentaliteit van een kleine dictator.(dat is dan wel mijn persoonlijke mening)
Het bedrijf moet dan de hele gang naar de rechter maken, willen ze vaste chauffeurs kunnen 'dumpen"zoals jij voorstelt.
Ten tweede is het een verloren zaak, ook in een rechtstaat als in Nederland is het niet verboden te staken, maar een arbeidsrecht.
Kom ik op punt 3; (even met jou stelling meegaande) waar halen ze zo gauw ála minute 650 nieuwe chauffeurs vandaan??
Dan weet je ten minste zeker dat de hele boel plat ligt
Als laatste: je scoort de mentaliteit van een kleine dictator.(dat is dan wel mijn persoonlijke mening)
dit komt door die vervelend zooi in den haag ik sta voo 100% achter deze jongens plat gooien die boel ze verzieken het voor zich zelf in de haag
Ach ja kampvuur daar denk dilbert niet over na, als hij maar wat kan roepen dat krijg je dan met studenten (werkschuw) met teveel vrije tijd.
Vrije tijd? ik zou willen dat ik die had. Ik ben ook gedupeerd door de staking en heb dus wel enig recht van spreken lijkt me.
Tsja zo kun je alles goed praten. Gewoon de straat op met dat werkschuwe tuig, er zijn zat werklozen die het zo van ze over willen nemen.
En een uitkering kunnen ze uiteraard ook wel vergeten, het is ontslag op staande voet wegens werkweigering.
En een uitkering kunnen ze uiteraard ook wel vergeten, het is ontslag op staande voet wegens werkweigering.
De staking was anders ruim van tevoren aangekondigd, je had genoeg tijd om een alternatief te zoeken.k ben ook gedupeerd door de staking en heb dus wel enig recht van spreken lijkt me.
nee; ik ben geen RET klant en ook geen staker, maar wél goed op de hoogte van de ontwikkelingen (en gevolgen!) van de aanbestedingen in het openbaar vervoer en op basis daarvan heb ik begrip voor de actie.Werden de (tot nu) 5 voorstanders ook ZELF door de staking gedupeerd?
Daar zijn (door de rechter bekrachtigde) afspraken over, die men nu via de achterdeur probeert te omzeilen.Baan- en loongarantie, zelfs als je naar de concurrent over gaat? Kom op zeg, dat slaat echt helemaal nergens op.
Je mag 't eens een week proberen, bij wijze van werkervaringstraject o.i.d., misschien dat je dan enige indruk hebt van 't werk van een buschauffeur en wat er aan beloning (nu nog) tegenover staat.Werkschuw tuig dat is het en meer niet.
Graag, waar kan ik me aanmelden? Is er in ieder geval 1 bus die wel rijd.
@Dilbert:
Bij de RET... slimmeke
Bij de RET... slimmeke
prima plan, per direct invoeren.Waarom geen schadevergoeding van bijv.50 Euro per dag voor alle RET-abonnees, te betalen 50% door de RET en 50% door de vakbonden ?
joh...daar was ik zelf nou nooit op gekomen......@Dilbert:
Bij de RET... slimmeke
waarom vroeg je 't dan?Graag, waar kan ik me aanmelden?
In eerdere -vergelijkbare- gevallen is een verbod om te staken iedere keer door de rechter afgewezen, ik mag aannemen dat deze rechters genoemde belangen ook hebben meegewogenAldus kunnen bij toekomstige voorgenomen OV-stakingen, vooraf ook de belangen van de gedupeerden worden meegewogen.
Kan bijv. stichting 'ROVER', Tros-Radar,Cons.bond dit niet 'oppakken' ?
dat "zo overnemen" zal nog tegenvallen... zonder rijbewijs D en een CCV-B diploma geraak je niet achter 't stuur van een bus. Overigens, ondanks samenwerking met CWI en ROC's lukt het nog niet om voldoende mensen op te leiden tot gekwalificeerd chauffeur. Of dat iets te maken heeft met de geschiktheid van de kandidaten, of dat mensen afhaken als ze er achter komen wat het toekomstperspectief is, is mij nog niet duidelijk.er zijn zat werklozen die het zo van ze over willen nemen.
Tja , en als ze chauffeurs aannemen is dat allen op contractbassis van een jaar met evt verlengmogelijkheden.
En niet full-time maar max. 32 uur per week.
Ik spreek die nieuwkomers regelmatig, ze willen het liefst allemaal zo snel mogelijk een vast contract, maar het hele ov. is uitgehold door toedoen van de aanbestedingen en de jarenlange bezuinigingen.
En niet full-time maar max. 32 uur per week.
Ik spreek die nieuwkomers regelmatig, ze willen het liefst allemaal zo snel mogelijk een vast contract, maar het hele ov. is uitgehold door toedoen van de aanbestedingen en de jarenlange bezuinigingen.