Pagina 1 van 1
Eneco's omkoop schandaal??
Geplaatst: 29 sep 2006 15:31
door zzzdavid
Is het iemand anders ook opgevallen dat na een verhuizing, Eneco een tevredenheids onderzoek kaartje opstuurt met een verzoek om deze in te vullen en retour te zenden?
Vul je in dat de verhuizing van Eneco diensten NIET naar tevredenheid is verlopen, wordt je later thuis opgebeld en hierover ondervraagd.
Echter, vul je in dat de verhuizing van Eneco diensten WEL naar tevredenheid is verlopen, ontvang je van Eneco een attentie!
Het lijkt mij puur een actie van Eneco om ontevredenheid van klanten te verhullen door klanten om te kopen met een "attentie" in ruil voor een goede cijfer, zodat Eneco naar buiten kan treden met een "Zie je wel.....onze klanten zeggen dat we het fantastisch doen!!".
Late we eerlijk zijn..... wie zit te wachten op een telefoontje van een door Eneco ingehuurde telefonist(e) die 's over zoiets als het verloop van de verhuizing van energiediensten komt vragen. Vooral als de verhuizing al achter de rug is en kennelijk eventuele problemen al opgelost zijn (zo niet dan zou men niet op een telefoontje van Eneco zitten wachten maar zelf stappen ondernemen)
Er er zijn toch een aantal mensen die nou eenmaal benieuwd zijn naar de gratis attentie van Eneco en derhalve toch aangeven dat ze tevreden zijn geweest. Mijn zegen hebben ze, maar mijn tevredenheidskaart gaat rechtstreeks de prullenbak in.
Je kunt niet echt praten van een objectieve peiling van klant tevredenheid wanneer een bedrijf als Eneco naar iemand zijn mening vraagt, en daarbij zegt dat als hij een positieve stem uitbrengt dat deze beloond zal worden. Ik dacht dat zulke praktijken als het opkopen van stemmen alleen gebeuren gedurende verkiezingen in corrupte staten als zimbabwe, china .... amerika.....!
Lachwekkend....en toch ook schande Eneco!
Dave
Re: Eneco's omkoop schandaal??
Geplaatst: 29 sep 2006 16:04
door Dilbert29
Ha ha ha en wie zal zich laten omkopen door een gratis pen? Want veel meer is het vaak niet. Als ik ontevreden ben dan zal ik het zeggen ook, attentie of geen attentie
Re: Eneco's omkoop schandaal??
Geplaatst: 30 sep 2006 11:32
door tjoektjoek
Aan de andere kant wordt het "presentje" opgestuurd ná het invullen en als je dit hier niet had gezet, had ik het niet geweten en had ik gewoon mijn mening ingevuld (ik zit niet bij Eneco, dat terzijde).
En zoals Dilbert al zei: een pen, een handdoek, een spaarlamp..... het zal me een worst zijn als de service slecht is.
Re: Eneco's omkoop schandaal??
Geplaatst: 30 sep 2006 21:41
door karr-2
Precies, dat denk ik dus ook. Je krijgt geen enorme cadeaus dus ik denk dat er maar weinig mensen zijn die zich daardoor laten beinvloeden.
Re: Eneco's omkoop schandaal??
Geplaatst: 30 sep 2006 22:35
door Wubo
whuhaha, wat een schandaal idd.
Dat iemand daar zelf gevoelig voor is kan Eneco niets aan doen.
Dat iemand zo makkelijk te beinvloeden is ook niet.
En dat iemand door een cadeautje van mening zou verranderen ook niet.
Sorry, maar dan isset toch echt eigen probleem dat die personen zelf zo kortzichtig als de pest zijn om daardoor van hun eigen mening af te afstappen.
wel grappig eigenlijk zulke acties.
krijg je een mooie Eneco handdoek waar je je reet mee kan afdrogen.
Re: Eneco's omkoop schandaal??
Geplaatst: 03 okt 2006 14:28
door gerland
@zzzdavid
Vul je in
dat de verhuizing van Eneco diensten NIET naar tevredenheid is verlopen, wordt je later thuis opgebeld en hierover ondervraagd.
Echter, vul je in dat de verhuizing van Eneco diensten WEL naar tevredenheid is verlopen, ontvang je van Eneco een attentie!
Hoe weet u dat allemaal? Hebt u beide antwoorden ingevuld?
Waaruit blijkt dat iemand die ontevreden is, en waarnaar men luistert (er wordt immers gebeld: men wil iets leren van de klant!), uiteindelijk ook niet 'een presentje krijgt'?
Allemaal aannames, geen feiten. Niet onwaarschijnlijk dat u hier de plank misslaat!
Belangrijkste is echter dat u de zaak manipuleert door te doen voorkomen dat klanten vooraf op de hoogte zijn van de consequenties van hun antwoorden: "als u iets aardigs over ons zegt, krijgt u een kadootje; als u kritiek hebt, dan (lekker) niet, maar wordt u wel gebeld voor een nadere toelichting" (wat kennelijk heel erg schijnt te zijn).
(ik ga maar even voorbij aan het door andere forumbezoekers terecht aangestipte feit dat iemand die ontevreden is, echt niet gaat zeggen dat hij wel tevreden is, omdat hem een pen o.i.d. in het vooruitzicht gesteld wordt)
Waarom altijd zo negatief?
Re: Eneco's omkoop schandaal??
Geplaatst: 05 okt 2006 14:10
door zzzdavid
Hoe weet u dat allemaal? .................
Allemaal aannames, geen feiten. Niet onwaarschijnlijk dat u hier de plank misslaat!..............Belangrijkste is echter dat u de zaak manipuleert door te doen voorkomen dat klanten vooraf op de hoogte zijn van de consequenties van hun antwoorden
Leuk. Best grappig die reacties. Dank daarvoor. Zelden heb ik een groep individuën meegemaakt die in collectieve zin zo ver van de kern van een argument voorbij lopen!
Allereerst beantwoord ik de vraag die hierboven werd gesteld en waarbij ik enigszins betikt wordt van negativiteit en het doen van aannames.
Hoe ik "dit allemaal weet"? Ik heb thuis een brief van Eneco plus een invulbare antwoordkaart. De vraag op de antwoordkaart luidt: ben ik tevreden met de wijze waarop Eneco mijn energie verhuizing geregeld heeft? Op de antwoord kaart mag ik een tick plaatsen naast "Ja". Doe ik dat, dan ontvang ik een klein attentie. Plaats ik een tick naast "Nee" dan ontvang ik geen attentie maar kan ik doorgaan met het invullen van de dag/dagdeel en telefoonnummer waarop ik bereikbaar ben. Het staat luid en duidelijk op de kaart en in de brief. Geen aannames dus. Wel degelijk feiten. [jullie tegenargument wordt natuurlijk.....maar als het allemaal zo duidelijk is aangegeven dat je tevredenheid beloond wordt, wat is het probleem??? *zucht* lees hieronder verder]
Nou, zoals gezegd, missen jullie kennelijk de kern van het argument. Het gaat niet om presentjes, attenties, gratis pennetjes, boeken, handdoeken, stommelingen die voor een presentje gaan of slimmeriken die eer doen aan hun meningen en het presentje voorbij laten gaan.
Het gaat om de vraag of je als mens bij de neus getrokken wil worden door energieleveranciers in een geliberaliseerde vrije energiemarkt die een vervormd beeld WILLEN schetsen van tevreden klanten.
Het gaat om de vraag of je een bepaalde kwaliteit van bedrijven in reëele zin verwacht, of je tevreden wordt gehouden met de SCHIJN van die kwaliteit aangezien deze kwalitietsniveau gefabriceerd kan worden door invulkaartjes met een presentje voor diegenen die een tick willen plaatsen in de "Ja" box.
Het gaat om de vraag of wij het goed vinden dat zwakkere mensen in de samenleving die denken dat ze het goed doen bij de keuze van een nieuwe energieleverancier door vragen te stellen naar de tevredenheid van bestaande klanten, hun keuzes gaan baseren op gefabriceerde gegevens.
MVG,
David
Re: Eneco's omkoop schandaal??
Geplaatst: 05 okt 2006 19:47
door gerland
@zzzdavid,
Je kletst er lustig op los.
Nu pas vertel je dat het ontvangen van een presentje bij het geven van een bepaald antwoord wordt aangekondigd op het vragenformulier van Eneco.
Dit is essentieel in jouw kritiek, maar heb je verzuimd te melden in jouw eerste bericht. Tsja, dan wordt het lastig discussiëren.
Dat is het sowieso, want na de wartaal die u hier te berde brengt is mij "de kern van het argument" nog steeds niet duidelijk.
Het gaat om de vraag of je als mens bij de neus getrokken wil worden door energieleveranciers in een geliberaliseerde vrije energiemarkt die een vervormd beeld WILLEN schetsen van tevreden klanten.
Waar baseer je dat op??? Ik krijg eerder de indruk dat Eneco wil weten wat de klant vindt van de dienstverlening en dat men wil leren van gemaakte fouten. Uit NIETS blijkt dat de vergaarde informatie wordt gebruikt om wat voor beeld dan ook te schetsen
Het gaat om de vraag of je een bepaalde kwaliteit van bedrijven in reëele zin verwacht, of je tevreden wordt gehouden met de SCHIJN van die kwaliteit aangezien deze kwalitietsniveau gefabriceerd kan worden door invulkaartjes met een presentje voor diegenen die een tick willen plaatsen in de "Ja" box.
Nogmaals: je neemt kennelijk aan dat de verzamelde informatie door Eneco wordt gebruikt om te kunnen zeggen: "Kijk eens hoe tevreden onze klanten zijn". Uit niets blijkt dat dat het doel is van Eneco.
Kortom: wartaal (waarbij je kennelijk ook nog aanneemt dat ontevreden klanten bereid zijn zich om te laten kopen met een presentje; ga je daar namelijk niet van uit, dan is er, ongeacht de bedoelingen van Eneco, sowieso geen enkel probleem)
Wel degelijk aannames, waarbij je uitgaat van de kennelijke onbetrouwbaarheid van een toch volstrekt bonafide bedrijf.
Je neemt bovendien aan dat bij de afhandeling van klachten van ontevreden klanten geen presentje zal worden aangeboden. Hoe weet je dat?
De alinea waarmee je afsluit zegt alles:
Het gaat om de vraag of wij het goed vinden dat zwakkere mensen in de samenleving die denken dat ze het goed doen bij de keuze van een nieuwe energieleverancier door vragen te stellen naar de tevredenheid van bestaande klanten, hun keuzes gaan baseren op gefabriceerde gegevens.
Geen touw aan vast te knopen!!!
Re: Eneco's omkoop schandaal??
Geplaatst: 05 okt 2006 21:03
door zzzdavid
Dat is het sowieso, want na de wartaal die u hier te berde brengt is mij "de kern van het argument" nog steeds niet duidelijk.
Probeer het maar. Het is niet moeilijk. Het vraagt alleen een neutrale houding van je. Slaap er een nachtje over.
Groet,
David
Re: Eneco's omkoop schandaal??
Geplaatst: 11 okt 2006 13:45
door gerard88
En dan zijn er nog mensen die zeuren dat bedrijven niet luisteren naar zijn klanten. Ze nemen de moeite om contact op te nemen met ontevreden klanten om er van te leren, dat is toch geweldig??
Re: Eneco's omkoop schandaal??
Geplaatst: 11 okt 2006 22:22
door zzzdavid
Maar vind je niet dat het de schijn van enerzijds partijdigheid en anderzijds het beïnvloeden van respondenten weg zou nemen indien Eneco dezelfde presentje aan ALLE respondenten zou geven in plaats van alleen aan diegenen die reageren met een positieve boodschap voor Eneco?
Re: Eneco's omkoop schandaal??
Geplaatst: 12 okt 2006 08:03
door gerard88
Nee. En denk dan ook aan wat je net zei. Een ontevreden klant zit niet te wachten op een presentje. Deze wilt alleen dat zijn probleem is opgelost en dat hij het gevoel heeft dat het bedrijf naar hem luistert. Dat gebeurt hiermee. Waar of niet?
Re: Eneco's omkoop schandaal??
Geplaatst: 12 okt 2006 15:20
door zzzdavid
Nee
Een toelichting op de reden waarom je "Nee" zegt,zou wel handig (zo niet verlichtend) zijn.
Een ontevreden klant zit niet te wachten op een presentje. Deze wilt alleen dat zijn probleem is opgelost en dat hij het gevoel heeft dat het bedrijf naar hem luistert. Dat gebeurt hiermee. Waar of niet?
Nee dat gebeurt hiermee NIET. Je schat hiermee de aard van de mens zeer zwart/wit in. Mensen zijn zoals wij weten nogal suggestief beinvloedbaar. Was dat niet het geval dat zou er geen miljarden dollar markt zijn waarop adverteerders al decennia lang inspelen. Bijvoorbeeld de cigaretten markt......een rationele mens zou nooit beginnen met roken, maar de cigaretten industrie wist op subtiele wijze de gesuggereerde voordelen ervan te promoten zodat de normaal gesproken rationele mens overgaat tot het roken van hun cigaretten. Pas met wetgeving en verboden weet men deze invloed enigszins te doorbreken. Met de kleinste subtiele prikkel kan en zal de mens anders reageren dan hoe jij of ik "rationeel" zouden noemen.
Dus, nee, hiermee is Eneco niet bezig met het geven van een "gevoel" dat hij naar de klant luistert. Eneco pobeert hiermee de mens een prikkel te geven om positief te reageren. Was dat niet het geval dan zou Eneco OOK aan de ontevreden klanten hetzelfde "presentje" geven. Wat zou volgens jou de verklaring zijn voor het feit dat Eneco aan één groep een presentje geeft en aan de andere groep niet?
Re: Eneco's omkoop schandaal??
Geplaatst: 12 okt 2006 15:22
door gerard88
Beste man... Krijg een hobby of zoek een baan ofzo. Waarom moet nou alles wat gebeurt gelijk weer zo negatief worden gereageerd. Ga je druk maken om échte problemen in plaats van zoiets...
Re: Eneco's omkoop schandaal??
Geplaatst: 12 okt 2006 18:00
door zzzdavid
Waarom moet nou alles wat gebeurt gelijk weer zo negatief worden gereageerd
oké....het is alleen omdat jij het zegt dan. tja....je probeert de ogen van mensen open te krijgen.....maar ze willen alleen een presentje!
maar goed....zal ik mij druk maken om de achteruitgang van de nederlandse taal...onder de nederlanders nota bene? en de slechte invloed daarvan aan de integratie van de gemiddelde allochtoon?....kijk....als allochtoon heb ik wel een reden voor m'n niet-al-te-perfecte nederlands. maar als je leest "Waarom moet nou alles wat gebeurt gelijk weer zo negatief worden gereageerd".(en ook zonder vraagteken!).....nou dan denk ik, beste man.....krijg een hobby of zoek een aanvullende taal cursus ofzo....
Re: Eneco's omkoop schandaal??
Geplaatst: 14 okt 2006 04:09
door gerland
@zzzdavid,
Bent u ook in staat te luisteren, of in dit geval te lezen welke argumenten anderen te berde brengen?
U geeft daar geenszins geen blijk van.
Kijk nog eens naar wat ik schreef op 5 april, en ga eens in op mijn vragen, op de inhoud.
Of doet u daar niet aan?
Wat is het belang van Eneco om 'valse' positieve antwoorden te verzamelen?
Re: Eneco's omkoop schandaal??
Geplaatst: 14 okt 2006 17:27
door zzzdavid
Kijk nog eens naar wat ik schreef op 5 april, en ga eens in op mijn vragen, op de inhoud.
Of doet u daar niet aan?
Wat is het belang van Eneco om 'valse' positieve antwoorden te verzamelen?
Je vragen van 5 april? Ik begon deze thread pas in september hoor!
Natuurlijk wil ik al je vragen beantwoorden. Ik dacht alleen dat ik gedurende deze dialoog die onderwerpen al aangestipt had. Je vraagt naar het belang van Eneco om 'valse' positieve antwoorden te verzamelen.
Het belang is dit: de energiemarkt is geliberaliseerd. dat wil zeggen o.a. dat men niet zo zeer gebonden is aan de erergieleverancier in zijn/haar gebied maar dat hij nu kan gaan shoppen. Men kiest een energieleverancier niet meer op basis van regioindeling maar op basis van prijs, betrouwbaarheid van de levering en....hier komt ie....het verwachte niveau van de dienstverlening.
Voor bedrijven als Eneco is het dus uiterst interessant om verifieerbare tevredenheidsmetingen als deze (beinvloed dus door de "valse positieven") te gaan gebruiken in hun reklame campagnes en daarmee de op basis van valse gegevens nieuwe klanten te werven. Dat is het belang van de 'valse' positieve antwoorden.
Nou misschien wil jij antwoord geven op mijn vragen onderaan het bericht van 12 Okt 2006 15:20u ?(gerard88 had er geen antwoord op)
Re: Eneco's omkoop schandaal??
Geplaatst: 14 okt 2006 21:36
door gerland
zzzdavid,
Je redenering blijft even ongeloofwaardig. Zonder
een spoor van bewijs gaat je ervan uit dat Eneco
te kwader trouw handelt. Waarom toch?
De vraag onderaan jouw bericht van 12 oktober (inderdaad, oktober) 15:20:
Wat zou volgens jou de verklaring zijn voor het feit dat Eneco aan één groep een presentje geeft en aan de andere groep niet?
is wel degelijk beantwoord door gerard88!
Hij geeft terecht aan dat een ontevreden klant niet zit te wachten op een presentje en dat deze alleen wil dat zijn probleem wordt opgelost en dat hij het gevoel krijgt dat het bedrijf naar hem luistert. Eneco voelt dat goed aan: het zou volkomen misplaatst zijn om een ontevreden klant wiens probleem niet is opgelost te 'verblijden' met een kadootje.
Eerst het probleem aanpakken! Dat presentje, ook voor de klager, komt daarna wel!
Dat brengt mij bij een eerder gestelde en door jou nog steeds niet beantwoorde vraag:
Waaruit blijkt dat iemand die ontevreden is, en waarnaar men luistert (er wordt immers gebeld: men wil iets leren van de klant!), uiteindelijk ook niet 'een presentje krijgt'?
Je neemt aan dat dat niet zo is, maar hoe weet je dat?
Al advertenties gezien van Eneco, waarin men zich zelf op de borst klopt met 'valse' onderzoeksresultaten. Nee, natuurlijk niet. Alsof er geen objectieve onderzoeken bestaan (consumentenorganisaties, consumentenprogramma's, toezichthouder energiesector).
Heb je ook bewijs dat Eneco de boel wil belazeren? (het is gebruikelijk dat als je de integriteit van een organisatie in twijfel trekt dat je daarvoor met bewijzen komt!)
Bent je altijd zo achterdochtig?
Re: Eneco's omkoop schandaal??
Geplaatst: 05 nov 2006 06:06
door ricardo1
Ik heb na de verhuizing ook zo'n klanttevredenheids briefje van de Eneco gehad en ik dacht meteen...
Ja ja, wie z'n bek houd krijgt een kadotje en wie klaagt wordt overgeslagen. Zo krijgen ze in elkgeval vaker een positive beoordeling dan wanneer ze er niets tegenover zetten, en de klant heeft het gevoel dat ze bij de Eneco aandacht hebben voor de kwaiteit van hun dienstverlening. Er zijn er altijd wel een paar die er in trappen.
Ik heb het niet ingevuld.
Als ze bij de eneco hun klanten tevreden willen houden kunnen ze beter zorgen voor een klantenservice die vriendelijker overkomt, moeite doet om de klant te begrijpen door zich te verdiepen in het gesprek i.p.v. de boot afhouden met standaard antwoorden die geen betrekking hebben op de inhoud van het gesprek.