Pagina 1 van 1

Wiellager moet na 10.000km wéér vervangen worden?

Geplaatst: 10 okt 2006 21:34
door denmin
Is het mogelijk dat bij een correcte vervanging van een versleten wiellager deze wiellager na precies 1 jaar en 10.000 gereden km's weer vervangen moet worden?
Uiteraard zijn er geen gekke dingen voorgevallen (stoepjes raken o.i.d. niet van toepassing, ook geen ruw rijgedrag).

Ik bezit een Hyundai Coupé uit 1998, geheel dealeronderhouden.
Vorig jaar is deze wiellager ook vervangen door mijn dealer. De monteur die het constateerde verwachtte dat het 15 minuten werk was, maar 'er zaten wat schroeven erg vast' waardoor 2 uur arbeidsloon berekend werd... heb weinig zin in weer een rekening van - schrik niet - 322 euro voor 1 wiellager vervangen... :(

Ik weet niet of dit helemaal normaal is en meer voorkomt. Kan iemand mij helpen?

Re: Wiellager moet na 10.000km wéér vervangen worden?

Geplaatst: 11 okt 2006 10:05
door gjvisser
zo 322 euro is niet mis, wel erg veel voor wiellagers.

Heb jij er destijds nieuwe velgen onder gezet (niet origineel)? Of heeft jouw voorganger dit misschien gedaan? Zitten er spoorwegverbreders onder?
Het kan namelijk zo zijn dat als de auto dit heeft, de Et waarde niet helemaal goed is, waardoor de wiellagers te snel slijten.

Re: Wiellager moet na 10.000km wéér vervangen worden?

Geplaatst: 11 okt 2006 10:42
door denmin
Dank je voor je reactie.
Er is niets aan de auto veranderd, is in orginele staat.

Re: Wiellager moet na 10.000km wéér vervangen worden?

Geplaatst: 11 okt 2006 11:26
door gjvisser
Dan weet ik het ook niet :(

Re: Wiellager moet na 10.000km wéér vervangen worden?

Geplaatst: 11 okt 2006 22:55
door erwin12345
Iemand die een wiellager in 15 minuten kan vervangen is een knappe jongen!! 332 euro is een normale prijs voor 2 lagers (dus ben je inderdaad erg duur uitgeweest). De schroefjes die zo vast zaten zijn denk ik de centreerschroefjes van de remschijf geweest. Die kunnen inderdaad erg vast zitten, je moet hiervoor wat handigheid hebben. Een lager moet minimaal 80.000 km meegaan. Ik weet niet precies hoe bij jouw auto het lager in elkaar steekt, maar dit is vaak een lager dat taps toeloopt en precies vast genoeg gezet moet worden. Te vast, dan is er teveel spanning op de rolletjes in het lager waardoor het warm loopt, en dus lagerschade. Te los, dan is er speling op het lager, en dus ook niet goed. Ik denk dat je lager onder te hoge spanning is gemonteerd, dus een montagefout.

P.s. als je een richtprijs voor onderdelen wilt hebben kun je kijken op http://www.h-base.nl/ en daar je kenteken invoeren. Deels imitatie onderdelen en deels origineel.