LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woningbouw verhaalt kosten

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
dobster

Woningbouw verhaalt kosten

Ongelezen bericht door dobster »

Onlangs heb ik een brief ontvangen van mijn verhuurder (woningbouwvereniging). In deze brief wordt verteld over een gestalde koelkast en wasmachine in de gemeenschappelijke ruimtes van dit flatgebouw. De gemeenschappelijke ruimtes zijn namelijk niet bedoeld om grof vuil te stallen. Iedereen weet dit. Toch zijn er (ex) bewoners die deze regel aan hun laars lappen.

Ik citeer nu uit de brief:
"Heeft u de spullen in de algemene ruimte neergezet? Wilt u deze dan voor 13 oktober 2006 opruimen? U voorkomt daarmee dat wij dat voor u doen. De kosten daarvan komen dan voor rekening van het hele trappenhuis."

Mijn vraag is: Mag een woningbouwvereniging deze kosten (hoe laag ook) zomaar verhalen op alle bewoners van dit flatgebouw?

Ik begrijp dat ze de kosten mogen verhalen op de vervuiler maar om meteen de onschuldigen te straffen lijkt mij tever gaan.

Groetjes en bedankt voor het meedenken.

Dilbert29

Re: Woningbouw verhaalt kosten

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ja dat mag. Ik neem niet aan dat er op het vuil een naam staat van wie het is. Verder staat als het goed is in je huurcontract dat ruimtes voor gezamenlijk gebruik (trappenhuis, lift etc) ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid zijn.

Er zal dan ook inderdaad gezamenlijk voor de kosten opgedraaid moeten worden als de regels niet gevolgd worden.

dobster

Ongelezen bericht door dobster »

Ik heb inderdaad geen naamplaatje kunnen ontdekken... :wink:

Ik heb mijn huurcontract er wel op nagekeken en er staat dat de gemeenschappelijke ruimtes niet bedoeld zijn voor opslag. Er staat niets over een gezamelijke verantwoordelijkheid. Er staat weer wel dat deze ruimtes worden schoongemaakt door een schoonmaakbedrijf en de kosten daarvan worden doorberekent in de huur.

Ook hebben wij een huismeester die regelmatig controleert en zonodig mensen aanspreekt op hun verantwoordelijkheden. Maar ik heb nog niets kunnen ontdekken over het gezamelijk dragen van kosten die veroorzaakt wordt door 1 anonieme (ex) bewoner.

De kosten zullen niet erg hoog zijn maar stel dat er hier 1 zo'n oelewapper woont die zich nergens iets van aantrekt. Die kan in zijn/haar handjes wrijven omdat de kosten van dit gebeuren worden gedragen door alle bewoners. Beetje asociaal....?

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Dat heet nou een "prisoner's dilemma". Het is voordelig voor 1 om zich niet aan de regels te houden, maar zeer nadelig als iedereen dit zou doen.

Ik heb ook een dergelijk probleem gehad 9 jaar geleden in een studentenflat. Het komt daar voor dat de keukens zo smerig zijn dat de corporatie de gemeente inschakelt op kosten van de bewoners. Dit zorgt dat iedereen niet alleen zelf netter is, maar ook anderen op hun verantwoordelijkheden aanspreekt.

Maar ook dan zijn er nog helaas altijd rukkers die ermee wegkomen dat anderen hun troep oprapen.

marnix

Ongelezen bericht door marnix »

Ik denk dat de woningbouw idd gerechtigd is de kosten te verhalen op u allen, wat houdt u eigenlijk tegen het grofvuil te bellen en de zooi aan de straat te zetten? (wel eerst een briefje op de machine plakken met uw voornemen) Die huismeester, kan die eigenlijk niets betekenen in deze kwestie?

Bor Komorovski

wat houdt u eigenlijk tegen het grofvuil te bellen en de zooi aan de straat te zetten
Nou, als je dat te vaak doet krijg je daar namelijk ook een rekening voor...

tjoektjoek

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Ik ken het probleem maar al te goed. Die brief heb ik ook al twee keer ontvangen. Nu blijkt dat gewoon hele straten die krijgen als er ergens één portiek smerig aangetroffen wordt. Dat is om anderen ook te waarschuwen.

Nu is er bij ons in het portiek iemand komen wonen wiens kinderen en zijzelf er ook één bende van trappen. Kinderwagen, papier, plastic bakken en andere troep staat nu ineens bij haar kelder in een hoek gestalt. Ik heb er gewoon een papiertje op geplakt (na 2 weken) met daarop de mededeling dat ik niet meebetaal aan het opruimen van haar troep en dat zij mijn deel van de rekening tegemoet kan zien als het moet worden weggehaald. Gelukkig hebben de andere bewoners ook al aangegeven hetzelfde te doen. Ik benieuwd hoelang het er nu nog staat. :evil:

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik denk dat de verhuurder te lui is om uit te vissen wie hier schuldig is. Het is dan wel zo makkelijk om alle bewoners collectief de schuld te geven. Dat stimuleert een onderlinge oplossing onder de bewoners. Uiteraard onjuist en makkelijk aan te vechten. Probleem is wel dat ze inderdaad de spullen kunnen weghalen en de kosten via de servicekosten op ALLE bewoners kunnen verhalen. Je doet er altijd goed aan je servicekosten grondig te controleren en bewijsstukken van gemaakte kosten op te vragen bij je verhuurder.

Bor Komorovski

Het heeft niks met luiheid te maken. Als verhuurder zal je namelijk iedere bewoner anders moeten aanspreken en stuk voor stuk zullen ze beweren dat ze "het niet gedaan hebben". Of, wat ook voorkomt, men gaat beweren "ja, maar iedereen/hij/zij doet het, dus ja, waarom moet ik dan betalen voor grootvuil?" Om gewoon die discussie te vermijden en te stimuleren dat de bewoners elkaar er dan maar op aanspreken, worden alle bewoners erop aangesproken.

Dilbert29

Precies Bor, we moeten de zaken niet omdraaien. Omdat de bewoners hun vuil niet willen opruimen, zou de woningbouw moeten uitzoeken wie dat gedaan heeft? Lijkt mij een beetje de omgekeerde wereld als in elk huurcontract staat dat gezamenlijke ruimtes niet zijn voor het opslaan van vuil en de kosten gezamenlijk betaald moeten worden als dat wel gebeurt.

Fiore

Ongelezen bericht door Fiore »

op zich helemaal mee eens, maar wat doe je als je je buren er op hebt aangsproken en ze doen er niets mee? Je kunt ze moeilijk aan de haren erbij slepen en het weg laten halen. Dan mag je dus meebetalen omdat een ander asociaal is! Vind het toch wel ver gaan hoor

Dilbert29

Tsja dat is het nadeel van wonen in een huurhuis. Je kunt wel bij de woningbouw aangeven dat jij er wat van gezegd hebt en dat ze weigeren mee te werken. Misschien kunnen zij er meer dwang achter zetten.

Maar als ook dat niet helpt dan kunnen ze de kosten verhogen en betaal jij dus mee voor je asociale buren.

timefa

Ongelezen bericht door timefa »

Juridisch zit het echter anders in elkaar.
De verhuurder kan geen kosten verhalen op de gemeenschap welke door enkelen van hun veroorzaakt zijn/worden.
De kosten dienen in deze voor rekening van de verhuurder te komen tenzij deze bewijslast overlegt dat de huurder medeverantwoordelijk is. Dat is deze zeker niet.

Ik zou het hogerop spelen (advocaat).

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

De verhuurder kan geen kosten verhalen op de gemeenschap welke door enkelen van hun veroorzaakt zijn/worden.
Maar schoonmaakkosten van het trappenhuis kunnen wel in de servicekosten verrekend worden, komt dus op hetzelfde neer.

Gesloten