Pagina 1 van 2

CBW Beschermd de consument

Geplaatst: 15 okt 2006 16:26
door Bolle Anton
CBW Beschermd de consument

Ja of Neen :?:

Veel consumenten zijn van mening dat het CBW een vereniging is die opkomt voor de belangen van de consument “absoluut niet waar” CBW is een branchevereniging voor ondernemers. :wink:

Laatste reclamecampagne van het CBW doet geloven dat ze veel voor consumenten doen. :oops:

CBW leden geven 3 jaar garantie “volgens de leveringsvoorwaarden van het CBW”

Veelal krijgen keukenwinkels vanuit de leveranciers 5 jaar fabrieksgarantie. Bij een keukenwinkel met het CBW logo bent u dus veelal (althans dat is mogelijk volgens hen eigen leveringsvoorwaarden) slechter af. :?

Tegenwoordig krijg je bij de meeste keukenwinkels 5 jaar garantie hier hoeven ze dus geen CBW logo voor op de deur te hebben.

CBW waarborg aanbetaling “koop met zekerheid”?

Bij een CBW lid betaalt u maar 15% van de aankoopsom aan. Bij een faillissement van de keukenwinkel kunt u zich melden bij het CBW. Vervolgens krijgt u van het CBW een bewijs dat u uit een failliet keukenbedrijf komt.

Volgens de regels van het CBW moet u direct bij binnenkomst van een nieuwe keukenwinkel kenbaar maken “aan de voordeur al zwaaiend met het CBW bewijs” dat u al 15% heeft aanbetaalt.

Een voorbeeld: Een echtpaar gaat serieus op zoek naar een keuken. Bij een eerste bezoek krijgen ze een voorstel van € 17.000,00 vervolgens gaan ze verder kijken en kunnen een soort gelijke keuken ergens anders voor € 14.500,00 kopen. Toch nog even verder kijken is er een derde keukenwinkel die een zogenaamd nagenoeg zelfde keuken wilt leveren voor € 12.000,00

Het echtpaar besluit de keuken te kopen van € 12.000,00 en betalen 15% (1800,00) waarschijnlijk begrijpt u zelf ook wel dat het echtpaar een zeer strakke prijs heeft gekregen en heeft de ondernemer waarschijnlijk maar een zeer geringe winstmarge gemaakt.

Op de datum van levering blijkt dat de keukenwinkel failliet is? Gelukkig denkt het echtpaar dat ze een zo genaamd geld terug waarborgplan hebben van het CBW echter niet is minder waar, wat blijkt en hoe zit het nou echt??

Echtpaar zoekt (proberen) een zelfde keuken uit. Echter kost deze bij de nieuwe keukenwinkel € 14.000,00 trek daar de € 1800,00 vanaf dan betaald het echtpaar dus € 12.200,00 voor de keuken “al met al heeft het echtpaar dus € 2000,00 verloren” “SIGAAR UIT EIGEN DOOS” :cry:

Heeft u klachten dan kunt u deze melden bij de geschillencommissie wonen. Het aanmelden van een klacht is niet kosteloos u moet in eerste instantie om de klacht in behandeling te laten nemen € 115,00 betalen. Als vervolgens blijkt dat u nog het restant van de aankoop aan de keukenwinkel moet betalen moet u deze eerst op een derde rekening van de geschillencommissie storten voordat ze de klacht in behandeling willen nemen.

Is de geschillencommissie een afdeling van het CBW? Neen het is een zelfstandig commercieel orgaan. De commissie wordt dus ingehuurd te vergelijken met een freelancer of ZZPer. Ze verlenen hun bestaansrecht dus uit de opdrachten die ze krijgen van het CBW “BIJT NOOIT JE EIGEN BROODHEER IN ZIJN HAND” :?

Op voorhand wil ik niet stellen dat de geschillencommissie niet objectief is echter zijn er zeerveel uitspraken van genoemde commissie te kwalificeren als uiterst vreemd.

Nu vraagt u zich waarschijnlijk af of dit een persoonlijke vedette tegen het CBW is of hoe ik aan deze wijsheden kom :?:

De oorspronkelijke doelstellingen van het CBW waren oprecht echter in de loop van de jaren zijn ze hun doel voorbij geschoten en hebben ze geen grip meer op hun leden.

Ben zelf jaren lid geweest van het CBW. De laatste jaren als keuken vakspecialist heb ik het zonder het lidmaatschap van het CBW gedaan, inmiddels alweer een paar jaartjes gepensioneerd.

Moraal van het verhaal

Wel of niet CBW lid, maakt voor u niks uit. Met veel keukenbedrijven zijn er afspraken te maken betreffende aanbetalingen en eind betaling. Denk aan een bankgarantie of derde rekening van een advocaat “zo blijft u baas over u eigen geld” :idea:

Aanbetaling waarborgplan CBW. Een sigaar uit eigen doos. Als het u overkomt zijn er genoeg keuken ondernemers die u billijk zullen behandelen. In het verleden genoeg klanten geholpen die in een soort gelijke situatie terecht zijn gekomen met een gesloten knip. :idea:

Geschillencommissie is naar mijn mening nutteloos en veelal niet bevredigend. Voor maar een paar eurootjes per jaar circa € 50,00 kunt u zich verzekeren en laten bijstaan door een rechtsbijstandbureau (DAS, ARAG) bent u veelal beter af. Een keukenleverancier zit niet te wachten op een langdurige en kostbare juridische discussie.
:idea:

Re: CBW Beschermd de consument

Geplaatst: 15 okt 2006 20:06
door Smartguy
Heel goed Bolle Anton !
Ongetwijfeld een van de beste bijdragen die op dit forum zijn verschenen. Kandidaat keukenkopers zouden jouw bijdrage moeten uitprinten en aan de keukenverkoper moeten overhandigen als die ze zit te naaien met z'n CBW onzin.
De beste garantie blijft afrekenen na oplevering.

Re: CBW Beschermd de consument

Geplaatst: 15 okt 2006 20:42
door Kulta
@Bolle Anton

Had het zelf niet beter kunnen zeggen

@Smartguy

Ik zou willen dat de consument dit doet.

De meest keukenzaken zijn echter bij het CBW aangesloten omdat de consument denkt dat hij hierdoor bij een zaak koopt waar alles naar behoren geregeld is.

Het CBW logo is echter geen garantie (zie betoog Bolle Anton)

Betaal contributie en je krijgt de sticker in huis!

Re: CBW Beschermd de consument

Geplaatst: 15 okt 2006 21:24
door Mr.P
Daarom vraag ik nooit een aanbetaling en betalen binnen 14 dagen na levering.

Mr.P.

Re: CBW Beschermd de consument

Geplaatst: 15 okt 2006 22:51
door 16again
Grotendeels eens met bolle Anton.

Voor artikelen in de woonbranche is die 3 jaar CBW productgarantie zelfs minder dan de wettelijk geregelde garantie volgens het conformiteitsbeginsel.

Is die rechtsbijstand verzekering echt zo nuttig?
Bij mij speelt altijd het gevoel op dat de inspanningen geminimaliseerd worden, dit ten kostte van het eindresultaat

Re: CBW Beschermd de consument

Geplaatst: 16 okt 2006 01:21
door Pfffff
Blijft handig hoor, zo,n sticker ;-))

Consumenten gaan maar lekker naar de consumentenbond, ga ik ook heen als ik iets heb met een leverancier. Voor de rest een vrij zinloze discussie.
Neuh, lekker je auto kopen 2de hands bij een bOVAG garage, dat geeft veel zekerheid, of eten bij een restaurant waar de smaakpolitie is geweest. Of lekker vakantie boeken en alles ruim voor die tijd betalen bij een AVR ?? ( kan ff niet op de naam komen)Kom wordt eens zelfstandig en neem je verantwoording en zeur achteraf niet zo.
En ik zit gelukkig niet in dat hopeloze lage segment, waar ze zeuren om 500 euro , hop, uitgeven dat geld is meestal de laatste grote aankoop :lol:
CBW Beschermd de consument
Nee, natuurlijk niet doebe, dat is voor de branche !!!

Re: CBW Beschermd de consument

Geplaatst: 16 okt 2006 01:56
door Bolle Anton
Pfffff


Geplaatst op 16 Okt 2006 01:21 door Pfffff


--------------------------------------------------------------------------------

Blijft handig hoor, zo,n sticker )
Beste Pffff,

Helaas moet ik je gelijk geven de sticker op de voordeur is zeer handig. Zo denken veel keukenleveranciers er over.

Het CBW kan in principe de aangewezen instantie zijn om de belangen van zowel de consument als leverancier te behartigen echter willen ze daar niet aan.

Als de overheid een verwijderings-heffing insteld op apparaten dan betalen we allemaal braaf. Als je het CBW aanschrijf een soort gelijke regeling te treffen voor de aanbetaling dan geven ze niet thuis. Ze nemen zelf niet de moeite om te reageren. Als je op een vergadering een bestuurslid aanspreek zegt deze alleen maar ik begrijp wat je bedoel maar (maar betekend neen) denk niet dat we daarvoor veel leden zullen vinden. Kortom ze willen niet veranderen

Re: CBW Beschermd de consument

Geplaatst: 16 okt 2006 09:53
door Scara
De CBW voorwaarden zijn er gekomen met behulp van de consumentenbond en zijn goedgekeurd. De consumentenbond dan ook maar opdoeken ?
Ik geeft toe, het CBW is niet zaligmakend, maar feit is wel dat ze er in eerste instantie voor de ondernmer is en niet voor de klant.

Re: CBW Beschermd de consument

Geplaatst: 16 okt 2006 10:35
door Bolle Anton
Beste Scara,

Het klopt dat de consumentenbond betrokken is geweest bij het opstellen van de leveringsvoorwaarden echter om nu te stellen dat we deze ook maar moeten opdoeken “Neen”

Wellicht had de consumentenbond wel wat meer gewicht in de strijd kunnen gooien. Overigens ben ik er wel van overtuigd dat de consument zonder overleg met de consumentenbond nu een wurgcontract had gehad.

De leveringsvoorwaarden zijn al meerderemale nietig verklaard door een rechtbank
(via Google makkelijke op te zoeken) Een voorbeeld: consument wilt van de aankoop afzien, keukenleverancier vraagt 30% annuleringskosten. Omdat de keukenleverancier niet aantoonbaar kon maken (had immers nog niks besteld) wat zijn kosten waren is de eis van de keukenleverancier vernietigd. :lol:

Ook betreffende de afkoopsom heeft de consumentenbond een steekje laten vallen. Had meer in de lijn van de consumentenbond gelegen als er bijvoorbeeld een annuleringsstaffel was geweest 5% voor de eerste week, 10% tweede week, 15% derde week en pas 30% als er aantoonbaar door de leverancier artikelen zijn besteld.

Het CBW mag wat mij betreft best blijven bestaan. Denk dat ze in principe de job “opkomen voor de consument en leverancier” prima aankunnen het apparaat staat immers al in Zeist. Het is nu alleen nog openstaan voor suggesties en een nieuwe weg inslaan. :idea:

Een forum wordt veelal gebruikt om een discussie op te starten. Dit bericht is door mij persoonlijk geplaatst uitsluitend en alleen om een aantal partijen wakker te schudden als consument kan je via deze manier duidelijk kenbaar maken dat je niet gelukkig ben met de gang van zaken.
:wink:

Re: CBW Beschermd de consument

Geplaatst: 16 okt 2006 14:09
door 16again
Vraag eens aan aandelenlease gedupeerden naar bestaansrecht consumentenbond! Recent was er sprake van een zeer dubieuze rol van de consumentenbond: Als een vazal van dexia probeerde de consumentenbond dmv een eenzijdige belichting van de kwestie de zogenaamde Duisenberg regeling door te drukken.

Een voorbeeld: consument wilt van de aankoop afzien, keukenleverancier vraagt 30% annuleringskosten. Omdat de keukenleverancier niet aantoonbaar kon maken (had immers nog niks besteld) wat zijn kosten waren is de eis van de keukenleverancier vernietigd.
Mij is daarentegen juist bekend dat de rechter die 30% annuleringskosten wel honoreert ivm inkomstenderving.
Of de producten wel/niet besteld zijn maakt niets uit voor inkomstenderving.

Re: CBW Beschermd de consument

Geplaatst: 12 nov 2006 14:44
door wrkr
:!: :evil: :!:

Re: CBW Beschermd de consument

Geplaatst: 23 nov 2006 10:32
door maccable
Wellicht kan iemand hier ons helpen.

Wij hebben een bank gekocht bij een CBW erkende winkel. Deze stond daar in opslag omdat wij aan het verbouwen zijn. De bank is volledig betaald. De winkel is failliet en de bank is weg. De eigenaar is vertrokken naar het buitenland. Wat moet ik nu doen om mijn bank of geld terug te krijgen?

Re: CBW Beschermd de consument

Geplaatst: 23 nov 2006 10:58
door loesjes
cbw bellen

Re: CBW Beschermd de consument

Geplaatst: 23 nov 2006 10:59
door maccable
Ja dat heb ik gedaan. Het gaat hier alleen niet om een aanbetaling. Het CBW zegt dat ze ons niet verder kunnen helpen...

Re: CBW Beschermd de consument

Geplaatst: 23 nov 2006 11:02
door loesjes
oh dat is lekker, het cbw staat toch voor de betalingen??? in ieder geval voor de aanbetaling en eigenlijk is het wel een soort aanbetaling wat je hebt gedaan.
lekker dat ze de snor drukken, ik schakelde de rechtsbijstand in denk ik

Re: CBW Beschermd de consument

Geplaatst: 23 nov 2006 11:03
door maccable
Maar ja je krijgt dan maximaal 25% terug van het bedrag. Het gaat dus om een bedrag van 2100 euro...

Re: CBW Beschermd de consument

Geplaatst: 23 nov 2006 17:27
door Bolle Anton
Geachte Maccable,

Het CBW stelt dat zij jou niet kunnen helpen. Kijkuit dit is absoluut niet waar. CBW is verplicht bij een faillissement van één van zijn leden jullie een bewijs te geven dat jullie een gedupeerde zijn. Met dat bewijs kan je het zelfde bankstel kopen bij een ander aangesloten lid.

Als jullie kunnen bewijzen dat jullie de rechtmatige eigenaar zijn van het bankstel en dat kunnen jullie aantonen met een betaling bewijs dan kan en mag de curator jullie bankstel niet door verkopen aan een derde partij.

Advies schakel een advocaat in stel het CBW als nog aansprakelijk voor het gehele bedrag omdat zij misleidend hebben gehandeld. Ze hadden immers een bewijs aan jullie moeten overhandigen.

Neem contact op met de curator deze is veelal bereid zonder te veel moeite het bankstel af te staan.

Je spreekt over een winkel die failliet is, is dit ook echt zo of bedoel je daarmee hij is naar de horizon vertrokken in dat geval moet je contact opnemen met de politie en aangiften doen van diefstal.

Je kunt ook een incassobureau in schakelen deze stelt hem dan in gebreken. Als de leverancier dan in gebreken blijft kan je beslag laten leggen op alles wat van hem is.

Kortom er zijn nog veel wegen voor je te bewandelen, hoop je hiermee een stukje te hebben geholpen.

Met vriendelijke groet,

Bolle Anton
:wink:

Re: CBW Beschermd de consument

Geplaatst: 24 nov 2006 07:57
door 16again
Als jullie kunnen bewijzen dat jullie de rechtmatige eigenaar zijn van het bankstel en dat kunnen jullie aantonen met een betaling bewijs dan kan en mag de curator jullie bankstel niet door verkopen aan een derde partij.
Dat zal vermoedelijk niet opgaan.
Wellicht is de fabriek ook nooit betaald, en de fabriek kan dan ook stellen rechtmatig eigenaar te zijn van de bewuste bank.

Het CBW behoort wel de 25% aanbetalingsgarantie toe te passen, en heeft je dus onterecht afgescheept!

Re: CBW Beschermd de consument

Geplaatst: 24 nov 2006 08:48
door maccable
Bedankt voor alle reacties.

Echter het ligt even wat ingewikkelder. Namelijk, het bankstel is er niet meer. Waar deze is weet ik niet. Het magazijn van de winkel is leeg en letterlijk een grote bende. Onze bank was al verdwenen voordat het bedrijf failliet is verklaard, het duurde namelijk een week of 3 a 4. De politie zegt dat wij geen aangifte van diefstal kunnen doen omdat het om een civiele zaak gaat en niet om strafrecht...echter de bank was al weg voordat de winkel dus al failliet was verklaard. Wij zijn er 2 keer geweest om aangifte te doen maar beide keren teleurgesteld.

De eigenaar heeft eind september een uitverkoop gehouden met 80% korting. Hier kwam ik achter door een advertentie op internet. Ik ben dus bang dat hij ons bankstel nog een keer heeft verkocht. Dit is ook strafbaar lijkt me, mar ja, wat kan ik hieraan doen. Immers de eigenaar is gevlogen.

Is er dan geen enkele manier om of ons bankstel terug te krijgen of het volledige bedrag....

Re: CBW Beschermd de consument

Geplaatst: 24 nov 2006 09:59
door Pfffff
Het waren toch Polen ?