CBW Beschermd de consument
Geplaatst: 15 okt 2006 16:26
CBW Beschermd de consument
Ja of Neen
Veel consumenten zijn van mening dat het CBW een vereniging is die opkomt voor de belangen van de consument “absoluut niet waar” CBW is een branchevereniging voor ondernemers.
Laatste reclamecampagne van het CBW doet geloven dat ze veel voor consumenten doen.
CBW leden geven 3 jaar garantie “volgens de leveringsvoorwaarden van het CBW”
Veelal krijgen keukenwinkels vanuit de leveranciers 5 jaar fabrieksgarantie. Bij een keukenwinkel met het CBW logo bent u dus veelal (althans dat is mogelijk volgens hen eigen leveringsvoorwaarden) slechter af.
Tegenwoordig krijg je bij de meeste keukenwinkels 5 jaar garantie hier hoeven ze dus geen CBW logo voor op de deur te hebben.
CBW waarborg aanbetaling “koop met zekerheid”?
Bij een CBW lid betaalt u maar 15% van de aankoopsom aan. Bij een faillissement van de keukenwinkel kunt u zich melden bij het CBW. Vervolgens krijgt u van het CBW een bewijs dat u uit een failliet keukenbedrijf komt.
Volgens de regels van het CBW moet u direct bij binnenkomst van een nieuwe keukenwinkel kenbaar maken “aan de voordeur al zwaaiend met het CBW bewijs” dat u al 15% heeft aanbetaalt.
Een voorbeeld: Een echtpaar gaat serieus op zoek naar een keuken. Bij een eerste bezoek krijgen ze een voorstel van € 17.000,00 vervolgens gaan ze verder kijken en kunnen een soort gelijke keuken ergens anders voor € 14.500,00 kopen. Toch nog even verder kijken is er een derde keukenwinkel die een zogenaamd nagenoeg zelfde keuken wilt leveren voor € 12.000,00
Het echtpaar besluit de keuken te kopen van € 12.000,00 en betalen 15% (1800,00) waarschijnlijk begrijpt u zelf ook wel dat het echtpaar een zeer strakke prijs heeft gekregen en heeft de ondernemer waarschijnlijk maar een zeer geringe winstmarge gemaakt.
Op de datum van levering blijkt dat de keukenwinkel failliet is? Gelukkig denkt het echtpaar dat ze een zo genaamd geld terug waarborgplan hebben van het CBW echter niet is minder waar, wat blijkt en hoe zit het nou echt??
Echtpaar zoekt (proberen) een zelfde keuken uit. Echter kost deze bij de nieuwe keukenwinkel € 14.000,00 trek daar de € 1800,00 vanaf dan betaald het echtpaar dus € 12.200,00 voor de keuken “al met al heeft het echtpaar dus € 2000,00 verloren” “SIGAAR UIT EIGEN DOOS”
Heeft u klachten dan kunt u deze melden bij de geschillencommissie wonen. Het aanmelden van een klacht is niet kosteloos u moet in eerste instantie om de klacht in behandeling te laten nemen € 115,00 betalen. Als vervolgens blijkt dat u nog het restant van de aankoop aan de keukenwinkel moet betalen moet u deze eerst op een derde rekening van de geschillencommissie storten voordat ze de klacht in behandeling willen nemen.
Is de geschillencommissie een afdeling van het CBW? Neen het is een zelfstandig commercieel orgaan. De commissie wordt dus ingehuurd te vergelijken met een freelancer of ZZPer. Ze verlenen hun bestaansrecht dus uit de opdrachten die ze krijgen van het CBW “BIJT NOOIT JE EIGEN BROODHEER IN ZIJN HAND”
Op voorhand wil ik niet stellen dat de geschillencommissie niet objectief is echter zijn er zeerveel uitspraken van genoemde commissie te kwalificeren als uiterst vreemd.
Nu vraagt u zich waarschijnlijk af of dit een persoonlijke vedette tegen het CBW is of hoe ik aan deze wijsheden kom
De oorspronkelijke doelstellingen van het CBW waren oprecht echter in de loop van de jaren zijn ze hun doel voorbij geschoten en hebben ze geen grip meer op hun leden.
Ben zelf jaren lid geweest van het CBW. De laatste jaren als keuken vakspecialist heb ik het zonder het lidmaatschap van het CBW gedaan, inmiddels alweer een paar jaartjes gepensioneerd.
Moraal van het verhaal
Wel of niet CBW lid, maakt voor u niks uit. Met veel keukenbedrijven zijn er afspraken te maken betreffende aanbetalingen en eind betaling. Denk aan een bankgarantie of derde rekening van een advocaat “zo blijft u baas over u eigen geld”
Aanbetaling waarborgplan CBW. Een sigaar uit eigen doos. Als het u overkomt zijn er genoeg keuken ondernemers die u billijk zullen behandelen. In het verleden genoeg klanten geholpen die in een soort gelijke situatie terecht zijn gekomen met een gesloten knip.
Geschillencommissie is naar mijn mening nutteloos en veelal niet bevredigend. Voor maar een paar eurootjes per jaar circa € 50,00 kunt u zich verzekeren en laten bijstaan door een rechtsbijstandbureau (DAS, ARAG) bent u veelal beter af. Een keukenleverancier zit niet te wachten op een langdurige en kostbare juridische discussie.
Ja of Neen
Veel consumenten zijn van mening dat het CBW een vereniging is die opkomt voor de belangen van de consument “absoluut niet waar” CBW is een branchevereniging voor ondernemers.
Laatste reclamecampagne van het CBW doet geloven dat ze veel voor consumenten doen.
CBW leden geven 3 jaar garantie “volgens de leveringsvoorwaarden van het CBW”
Veelal krijgen keukenwinkels vanuit de leveranciers 5 jaar fabrieksgarantie. Bij een keukenwinkel met het CBW logo bent u dus veelal (althans dat is mogelijk volgens hen eigen leveringsvoorwaarden) slechter af.
Tegenwoordig krijg je bij de meeste keukenwinkels 5 jaar garantie hier hoeven ze dus geen CBW logo voor op de deur te hebben.
CBW waarborg aanbetaling “koop met zekerheid”?
Bij een CBW lid betaalt u maar 15% van de aankoopsom aan. Bij een faillissement van de keukenwinkel kunt u zich melden bij het CBW. Vervolgens krijgt u van het CBW een bewijs dat u uit een failliet keukenbedrijf komt.
Volgens de regels van het CBW moet u direct bij binnenkomst van een nieuwe keukenwinkel kenbaar maken “aan de voordeur al zwaaiend met het CBW bewijs” dat u al 15% heeft aanbetaalt.
Een voorbeeld: Een echtpaar gaat serieus op zoek naar een keuken. Bij een eerste bezoek krijgen ze een voorstel van € 17.000,00 vervolgens gaan ze verder kijken en kunnen een soort gelijke keuken ergens anders voor € 14.500,00 kopen. Toch nog even verder kijken is er een derde keukenwinkel die een zogenaamd nagenoeg zelfde keuken wilt leveren voor € 12.000,00
Het echtpaar besluit de keuken te kopen van € 12.000,00 en betalen 15% (1800,00) waarschijnlijk begrijpt u zelf ook wel dat het echtpaar een zeer strakke prijs heeft gekregen en heeft de ondernemer waarschijnlijk maar een zeer geringe winstmarge gemaakt.
Op de datum van levering blijkt dat de keukenwinkel failliet is? Gelukkig denkt het echtpaar dat ze een zo genaamd geld terug waarborgplan hebben van het CBW echter niet is minder waar, wat blijkt en hoe zit het nou echt??
Echtpaar zoekt (proberen) een zelfde keuken uit. Echter kost deze bij de nieuwe keukenwinkel € 14.000,00 trek daar de € 1800,00 vanaf dan betaald het echtpaar dus € 12.200,00 voor de keuken “al met al heeft het echtpaar dus € 2000,00 verloren” “SIGAAR UIT EIGEN DOOS”
Heeft u klachten dan kunt u deze melden bij de geschillencommissie wonen. Het aanmelden van een klacht is niet kosteloos u moet in eerste instantie om de klacht in behandeling te laten nemen € 115,00 betalen. Als vervolgens blijkt dat u nog het restant van de aankoop aan de keukenwinkel moet betalen moet u deze eerst op een derde rekening van de geschillencommissie storten voordat ze de klacht in behandeling willen nemen.
Is de geschillencommissie een afdeling van het CBW? Neen het is een zelfstandig commercieel orgaan. De commissie wordt dus ingehuurd te vergelijken met een freelancer of ZZPer. Ze verlenen hun bestaansrecht dus uit de opdrachten die ze krijgen van het CBW “BIJT NOOIT JE EIGEN BROODHEER IN ZIJN HAND”
Op voorhand wil ik niet stellen dat de geschillencommissie niet objectief is echter zijn er zeerveel uitspraken van genoemde commissie te kwalificeren als uiterst vreemd.
Nu vraagt u zich waarschijnlijk af of dit een persoonlijke vedette tegen het CBW is of hoe ik aan deze wijsheden kom
De oorspronkelijke doelstellingen van het CBW waren oprecht echter in de loop van de jaren zijn ze hun doel voorbij geschoten en hebben ze geen grip meer op hun leden.
Ben zelf jaren lid geweest van het CBW. De laatste jaren als keuken vakspecialist heb ik het zonder het lidmaatschap van het CBW gedaan, inmiddels alweer een paar jaartjes gepensioneerd.
Moraal van het verhaal
Wel of niet CBW lid, maakt voor u niks uit. Met veel keukenbedrijven zijn er afspraken te maken betreffende aanbetalingen en eind betaling. Denk aan een bankgarantie of derde rekening van een advocaat “zo blijft u baas over u eigen geld”
Aanbetaling waarborgplan CBW. Een sigaar uit eigen doos. Als het u overkomt zijn er genoeg keuken ondernemers die u billijk zullen behandelen. In het verleden genoeg klanten geholpen die in een soort gelijke situatie terecht zijn gekomen met een gesloten knip.
Geschillencommissie is naar mijn mening nutteloos en veelal niet bevredigend. Voor maar een paar eurootjes per jaar circa € 50,00 kunt u zich verzekeren en laten bijstaan door een rechtsbijstandbureau (DAS, ARAG) bent u veelal beter af. Een keukenleverancier zit niet te wachten op een langdurige en kostbare juridische discussie.