Pagina 1 van 1

LPG(G3) of toch maar benzine?

Geplaatst: 16 okt 2006 20:26
door 285th-Bas
hoi allemaal,
omdat er toch wat mankementjes aan onze auto beginnen te komen (Panda '92) én omdat we een maatje groter willen zijn we een zoektocht gestart naar een andere (gebruikte) auto.
Gezien de brandstof prijzen lijkt LPG (G3) aantrekkelijk.
Volgens de inbouwers de perfecte brandstof, volgens anderen
moet je op gas koken
.
Maar wie heeft er zélf ervaring met LPG? Goed danwel slecht.
Over het onderhoud: ik kan me indenken dat LPG idd meer kost aan onderhoud maar hoevéél dan? Moet ik denken aan tientallen euro's per jaar of honderden of...
Behalve de brandstof zijn de autos waar onze ogen op vallen van het type Peugeuot 306 Break, Kia Rio (OT), Nissan Primera, Renault Megane I...
Kortom stations en in onze prijsklasse allemaal ex-lease bakken van 5jr met 150.000 km op de klok. In hoeverre is het slim om zo'n auto aan te schaffen?[/b]

Re: LPG(G3) of toch maar benzine?

Geplaatst: 17 okt 2006 08:08
door gjvisser
Hoe veel rij je per jaar, misschien kun je namelijk beter overwegen om een diesel te kopen, zijn veel sterkere motoren. Alleen de wegenbelasting is duurder dan LPG en benzine.

Re: LPG(G3) of toch maar benzine?

Geplaatst: 17 okt 2006 09:09
door SJZ
ik kan me indenken dat LPG idd meer kost aan onderhoud maar hoevéél dan?
Daar heb ik nooit wat van gemerkt. Ik rij al jaren LPG, mijn vader heeft bijna 30 jaar op LPG gereden, nooit iets gemerkt van extra onderhoud.

"Op gas moet je koken" lijkt me onzin. Mijn huis wordt ook verwarmd met gas, en het huis is heerlijk warm. De auto rijdt ook perfect op LPG. Het is ook vloeibaar gas, da's wat anders dan aardgas. Alleen wat vaker tanken.

Trouwens, als ik ga kamperen dan kook ik altijd op een Coleman benzinebrander. Ik kan dus ook wel zeggen: op benzine moet je koken, dus ga geen autorijden op benzine.

Koop je een gebruikte auto met een G3 installatie (ik ben twee jaar terug zelf een 5 jaar auto Mazda 626 gaan rijden) dan is het al gauw voordelig. De wegenbelasting is ongeveer € 20 per maand meer, verzekering kan misschien een beetje schelen, maar je brandstofkosten dalen enorm. Je verbruikt 10 -20% meer liters LPG dan benzine, maar ja, eergisteren stond ik nog bij de Shell te tanken voor 44,6 cent per liter.

Re: LPG(G3) of toch maar benzine?

Geplaatst: 17 okt 2006 13:43
door 285th-Bas
@ gjvisser: we doen zo'n 15.000 KM p.j., da's te weinig voor diesel.

@ SJZ: ook niet dat je wat váker naar de garage moet om ea af te laten stellen iod? "Op gas moet je koken" vond ik ook al geen argument maar wel veel gehoord. Grappig, op vakantie kook ik ook met de MSR op benzine / petroleum / diesel... eigenlijk alles behalve gas.
Hoeveel km's had je Mazda op klok toen je 'm kocht?

Groeten,
Bas

Re: LPG(G3) of toch maar benzine?

Geplaatst: 17 okt 2006 21:12
door SJZ
Bas, mijn Mazda gaat 1 x per jaar voor APK naar de garage, da's genoeg. Tussentijds is nooit nodig geweest om af te stellen of zo.

De Mazda had 91.000 kilometer gereden in 5 jaar tijd. Ik ken de vorige eigenaar, die heeft ook nooit afstelproblemen of zo gehad.

Re: LPG(G3) of toch maar benzine?

Geplaatst: 17 okt 2006 22:25
door Sometimes
Op gas kan je prima rijden. Bepaalde modellen (verschilt niet alleen per merk, maar vooral ook per motor) hebben wat meer onderhoud nodig, en dat onderhoud bestaat dan voornamelijk uit het stellen van kleppen. Veel auto's hebben tegenwoordig hydraulische kleppen, die stellen zichzelf.

Auto's op gas zijn ook wat gevoeliger voor bijvoorbeeld slechter wordende bougies en bougiekabels, in de zin dat de auto dan op benzine nog prima rijdt, maar op gas begint te stotteren.
Met normaal onderhoud zou je daar niet snel last van hoeven te krijgen.

Kopen van een ex-lease auto op gas is niet iets wat ik aan zou raden. Het grootste probleem van lpg is het warm rijden. Lpg is schraal (smeert niet, zoals benzine), en de boel wordt wat warmer. Leaserijders hebben vaak (niet altijd dus) een hekel aan rustig warm rijden, en dan krijg je dus op een gegeven moment kapotte kleppen of een gescheurde kop.

Met een gebruikte lpg auto ligt het omslagpunt vaak al rond de 5000 km per jaar (als het een g3 installatie is tenminste). Hou er wel rekening mee dat het bespaarde geld aangesproken zou kunnen worden voor een reparatie.

Re: LPG(G3) of toch maar benzine?

Geplaatst: 18 okt 2006 11:32
door E-nergetix
bij 20.000km per jaar heb je al je spiksplinter nieuwe G3 LPG terug verdient...

Bij 12.000 km per jaar heb je de kosten al verdient als je een auto koopt met al een G3 installatie ingebouwd....

Gemiddeld verdien jij per tankbeurt Euro 36,- uitgaande van 45 liter per tankbeurt... uitgaande van benzine prijs van Euro 1,30 en LPG prijs van Euro 0,50!

En als je 1 maal in de week tankt verdien je op jaar basis gemiddeld:

52 x Euro 36,- = Euro 1872,- alleen al op het tanken...

Je bent dan wel iets meer kwijt aan de houderschapsbelasting, maar dat is met een G3 allang niet meer zo hoog als vroeger toen het nog duurder was dan diesel rijden...

binnen 2 jaar heb je je gasinbouw al terugverdient..

En als men toch gaat voor een spiksplinternieuwe auto kijk dan meteen naar de mogelijkheid voor gasinbouw af fabriek.. De kosten die hiervoor extraberekend worden zijn -afhankelijk van automerk - niet meer dan Euro 1.200,- En de volgende merken hebben deze opties:

Volvo, Saab, Crysler, BMW, Renault, Opel en nog een paar.. Keuze zat...

Dus ga voor G3 en lach de staat uit!! Daarbij spaarj e ook nog het millieu omdat gas een schonere brandstof is dan diesel en benzine..!

Re: LPG(G3) of toch maar benzine?

Geplaatst: 18 okt 2006 12:00
door gjvisser
BMW heeft geen affabriek gas installaties, maar dat terzijde...

Je vergeet wel te zeggen dat je met gas ongeveer 1 op 10 rijdt. Rij je op diesel, dan is 1 op 20 geen uitzondering (ik rij met mijn BMW 320 diesel 1 op 17 en dan heb ik een behoorlijk zware voet). Diesel kost iets onder de 1 euro op dit moment, qua gas/diesel kosten ben je in verhouding dus ongeveer net zo duur uit als op gas. 1 ding waar je dan wel mee zit is de duurdere wegenbelasting...

Re: LPG(G3) of toch maar benzine?

Geplaatst: 18 okt 2006 17:35
door E-nergetix
LPG of Diesel?
Automobilisten die relatief veel kilometers afleggen, zullen zich bij de aanschaf van een andere auto afvragen of ze voor LPG of diesel zullen kiezen. Hierbij spelen zaken als de (kilometer)prijs en de prestaties een belangrijke rol. Maar ook de vervuiling van ons milieu is een belangrijke overweging bij de keuze tussen verschillende brandstoffen.
Kosten
Het omslagpunt van autogas ten opzichte van benzine ligt in de meeste gevallen aanzienlijk lager dan bij diesel ten opzichte van benzine. Bovendien lopen de besparingen van LPG in de meeste gevallen hoger op. De aanschafprijs van een auto met een autogasinstallatie ligt ook lager dan de prijs van de vergelijkbare dieseluitvoering. Onder vergelijkbaar verstaan we hier: een autogas- en een dieselmotor die vergelijkbare prestaties leveren.

'Zuiniger' is niet altijd 'goedkoper'
Het is een feit dat een dieselmotor minder brandstof verbruikt dan een motor die op autogas loopt. Dit komt doordat een liter dieselolie van alle soorten brandstof de meeste energie bevat. Het hogere verbruik van autogas wordt echter meer dan goedgemaakt door de aanzienlijk lagere brandstofprijs van autogas!

Prestaties en milieu
De tijd dat diesels echt langzaam waren, ligt achter ons. Moderne dieselmotoren leveren meer vermogen dan we gewend waren, ze zijn ook stiller en vervuilen minder dan in het verleden. Ook de modernste diesels leveren echter nog steeds minder vermogen per liter cilinderinhoud dan motoren op autogas. Dit betekent in de praktijk dat u, voor dezelfde prestaties als een LPG-motor, een dieselmotor moet hebben die een veel grotere cilinderinhoud heeft. Een dieselmotor met dezelfde cilinderinhoud als een LPG-motor, levert mindere prestaties. Wat betreft uitlaatgassen: LPG is nog altijd de minst vervuilende brandstof!

Overige belangrijke verschillen
In een dieselauto hoeft geen aparte tank te worden ingebouwd. Dankzij de moderne inbouwtechnieken van autogasinstallaties, zoals de ringtank in de uitsparing voor het reservewiel en onderbouw, is echter het minpunt dat rijden op autogas veel bagageruimte kost verleden tijd! Voor ieder model personenwagen dat op de markt komt, bestaat een keuze uit meerdere benzinemotoren. Het aanbod voor wat betreft dieselmotoren is een stuk kleiner. Sommige auto's worden zelfs helemaal niet met een dieselmotor geleverd. Ook speciale uitvoeringen, zoals bijvoorbeeld coupé's, cabrio's, of modellen met een automatische versnellingsbak, zijn vaak niet met dieselmotor verkrijgbaar. Wie kiest voor autogas, heeft dus een grotere keuze uit het modellenaanbod.

Waarom LPG als alternatief voor Diesel of Benzine?
1. LPG is beter voor het milieu
2. LPG is goedkoper
3. LPG is veilig

LPG is milieuvriendelijker
Autogas is een brandstof die het milieu respecteert :

geen uitlaatgassen, geen roetdeeltjes;

brandstof zonder lood en zonder zwavel;
vermindering van de HC-uitstoot met 30 tot 80%;
vermindering van de CO-uitstoot met 40 tot 90%;
vermindering van de NOx-uitstoot met 70 tot 95%;
geluidloze werking.
LPG is goedkoper
Dankzij een voordelige aankoopprijs (1/3 van de benzineprijs, 1/2 van de dieselprijs) blijft de variabele kostprijs per kilometer bijzonder laag.

Een autogas-uitrusting is snel afgeschreven.

Zelfs als we rekening houden met de bijkomende verkeersbelasting ten opzichte van benzinewagens (3600 tot 8400 *** per jaar), wordt de keuze voor autogas interessant vanaf 10.000 km/jaar.


LPG is veilig
Dankzij de recente technische ontwikkelingen, zoals de toepassing :

van vervormbare LPG-tanks van dik staal;
van veiligheidskleppen;
van de automatische vulstop bij 80%;
een elektroventiel dat de toevoer afsluit als de motor stilvalt.
is een optimale veiligheid verzekerd.

Zijn er naast voordelen ook nadelen?

Het rijden op LPG heeft vele voordelen, waarvan de mogelijkheid om fors op uw autokosten te besparen de belangrijkste is. Op het eerste gezicht heeft LPG ook nadelen, zoals de noodzaak om een LPG-installatie aan te schaffen. Wie deze nadelen laat doorrekenen, zal merken dat rijden op LPG in veel gevallen toch goedkoper is. De vaste kosten voor het rijden op LPG zijn hoger dan voor het rijden op benzine. Dit komt door de aanschaf- en inbouwkosten van de LPG. Dit is de reden dat LPG niet voor iedereen aantrekkelijk is; wie erg weinig kilometers rijdt, verdient de extra kosten niet terug met de lagere brandstofprijs van LPG.

Even veel ruimte, stukken goedkoper!

De tijd dat een LPG-tank veel bagageruimte kostte, ligt ver achter ons. Voor veel auto's zijn nu moderne ruimtebesparende ringtanks verkrijgbaar. Deze ringtank wordt gemonteerd in de kuip van het reservewiel. Het reservewiel zelf kan (bijvoorbeeld in een stationcar) staand tegen de zijwand van de bagageruimte worden gemonteerd. Als de auto is uitgerust met een klein reservewiel (thuiskomertje) dan kan dit vaak op de ringtank worden gemonteerd, of bijvoorbeeld tegen de achterwand op de achterbank. U kunt echter ook het reservewiel weglaten. In dat geval wapent u zich tegen een lekke band met een speciale spuitbus (zie verder), waarmee een lekke band tijdelijk wordt gedicht. U kunt daarmee doorrijden met lagere snelheid, tot u de gelegenheid hebt om de band te laten vervangen. Andere ruimtebesparende mogelijkheden van inbouw zijn onderbouwtanks.

Een reserviel in de wagen is wettelijk niet verplicht.

Ringtank
De ringtank is een ronde tank die op de plek van het reservewiel wordt gemonteerd, in de auto in de kuip van het reservewiel of onder de auto. Hierdoor is hij niet zichtbaar en, heel belangrijk, neemt hij geen bagageruimte in beslag. Als u op vakantie gaat, kunt u dus gewoon al uw koffers meenemen. Voor uw reserveband zijn twee oplossingen mogelijk:

1. De band vervangen door een speciale spuitbus waarmee de lekke band tijdelijk gedicht wordt. Net als bij een thuisbrengertje kunt u dan met een lagere snelheid doorrijden tot u de gelegenheid hebt om de band te (laten) vervangen.
2. In een aantal gevallen kan een ‘thuiskomertje’ op de ringtank bevestigd worden of via een beugel onder de auto worden gehangen. U rijdt dan dus op LPG én heeft altijd een reservewiel bij u!



Tanken in het buitenland: denk om de verloopnippels!
LPG in het buitenland is sterk in opkomst. In de meeste landen van Europa is LPG voldoende beschikbaar. Denkt u er wel om dat u bij een tocht naar het buitenland vulverloopnippels meeneemt! Mocht u in het buitenland niet tijdig een LPG-tankstation kunnen bereiken, dan is er niets aan de hand. Een auto op LPG kan immers ook zonder problemen op benzine rijden!