LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is psychische schade ook letsel schade?

Heb je letselschade opgelopen? En ben je niet correct behandeld? Laat het ons weten.
motor-honda

Is psychische schade ook letsel schade?

Ongelezen bericht door motor-honda »

Hallo,

Ik heb de volgende vraag.

Onder letsel schade wordt meestal verstaan, schade door b.v. een ongeval op het werk of door een verkeers ongeval.

Ik vraag mij echter het volgende af. Stel je wordt jaren achter elkaar door jh werkgever "gepest" met als resultaat dat je overspannen raakt en daardoor arbeidsongeschikt geworden. Valt dat ook onder letsel schade?

Groeten

Inge1

Re: Is psychische schade ook letsel schade?

Ongelezen bericht door Inge1 »

ja, is ook letsel.
Wat wel een probleem wordt: aantonen dat dat psychische letsel een gevolg is van dat pesten. (Dus: eerst moet pesten worden aangetoond, niet zomaar wat plagen, maar onrechtmatig pestgedrag. Dat zal de werkgever wel niet toegeven. En vervolgens dat u daardoor (en niet door andere psychische problemen die u zou kunnen hebben) arbeidsongeschikt bent geworden. Dat zal niet meevallen. Maar het is ook niet onmogelijk. Veel hangt af van bijvoorbeeld collega's die willen getuigen, eventueel betrokken artsen e.d.
Hebt u een rechtshulpverzekering of bent u lid vakbond? Daar meteen om hulp vragen.

ingrid1965

Ongelezen bericht door ingrid1965 »

ik ben jaren lang geestelijk en lichaamlijk mishandelt door mijn ex man ruim 17 jaar .Met als topstuk 4-11-2001 zware mishandeling op zijn naam.Er is nooit aan mij door politie of justitie gevraagt om een schadeclaim aan te vragen terwijl me kelding kapot is gemaakt ik lichaamlijke klachten heb door vele malen overal te zijn getrapt en geschopt.Ik heb nu nog steeds de na weeen ervan en zou wel eens willen weten of ik nu nog steeds een claime in kan dienen en of er een pittbull van een letselschade advocaat mij in dit procec kan bij staan.Werken kan niet doordat ik een reastatus bezit en er geen een w erkgever mij hier mee in loondienst wilt nemen en ik dus een behoorlijk inkomen mis loop,in verlijking met me vorige werkgever waar ook mijn ex werkt.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Hans V

Ongelezen bericht door Hans V »

Je kunt gewoon op je ex-man een vordering instellen. Let wel op: dit soort zaken kunnen verjaren, dus je moet in ieder egval voor 4 november 2006 (binnen vijf jaar na mishandeling) een vordering schriftelijk instellen en dat ook kunnen bewijzen.
Haast maken dus!
Is je ex strafrechterlijk vervolgd en -beter nog- veroordeeld? Bewijs in dit soort zaken is vaak wel van belang en niet eenvoudig te leveren. Hoe kun je eventueel bewijs leveren als er geen strafrechterlijk vonnis is?
Ik denk dat er best belangenbehartigers zullen zijn die je bij willen staan. Waar woon je in de buurt?

motor-honda

Ongelezen bericht door motor-honda »

Hallo,

Waarschijnlijk zijn er vele andere voruwen met hetzelfde probleem. Ik vraag mij daarom af of het niet beter is indien er hiervoor een aparte threat wordt geopend.

Groeten

Walter van V

Ongelezen bericht door Walter van V »

Stel je wordt jaren achter elkaar door jh werkgever "gepest" met als resultaat dat je overspannen raakt
dit zal je wel aan moeten tonen... En dan is de hamvraag: waarom ben je dan blijven werken in dat bedrijf???

Maar dit zal niet als letselschade behandeld worden denk ik, je raakt simpelweg arbeidsongeschikt, en dan zal de werkgever 2 jaar lang je salaris moeten doorbetalen...dit hoort onder een ander hoofdstuk thuis. Aantonen dat dit letselschade is zal zeer lastig zijn omdat je bent blijven werken, en dan min of meer zwijgend hebt ingestemd met de werkdruk. Alleen indien er schriftelijke verslagen van gesprekken zijn waarin is aangegeven dat de werkdruk te hoog is/was of er andere zaken spelen gaat dit lukken (vanwege de langere periode waarover het speelt).

nadalier

Ongelezen bericht door nadalier »

ik weet het niet...is het aantoonbaar...?
Zelf ondervond ik ok veel problemen op het werk na mijn ongeluk.
Ik heb dystrofie ten gevolge van een ongeluk waarbij ik mijn enkel verbrijzelde....vele mensen snappen niet wat dit is, dus ik werd gezien als een aanstelster, de ene dag liep ik immers normaal en weer een andere keer met 1 kruk...nu volgt mijn ontslag...ik ben inmiddels bij het ggze aangemeld door de huisarts, puur omdat ik vastloopt. Had via mijn werkgever een hele fijne arbeidsdeskundige, die ook recht voor zijn raap was, dat mijn werkgever mij meer slecht deed dan goed...dit heeft weer invloed op je hele leven, je wordt er een ander mens door...dus in hoeverre kun jij het aantonen?

Marc01

Ongelezen bericht door Marc01 »

dit zal je wel aan moeten tonen... En dan is de hamvraag: waarom ben je dan blijven werken in dat bedrijf???
Heb je er wel eens over nagedacht dat je werken moet om de rekeningen te betalen? Dit lijkt wel een opmerking van een verzekering!

Zo van jij hebt eigenschuld hoor, en het is allemaal niet zo erg....

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

heel oud draadje :?

ton1

Ongelezen bericht door ton1 »

maar geen zijden draadje!

:wink:

Marc01

En zo is het maar net :D

bromtol

Ongelezen bericht door bromtol »

Min of meer sterk gevoel van psychisch onbehagen is geen letsel. Je moet wel een in de psychiatrie erkend zieketebeeld hebben en dat moet bewezen worden. In de praktijk betekent dat, dat je onder behandeling van een psychiater moet zijn geweest die ook een diagnose heeft gesteld.

Daarnaast moet je wel bewijzen dat het door je werk is gekomen.

Vervolgens mag de werkgever dan bewijzen dat hij al het redelijke heeft gedaan om de schade te voorkomen.

Groet en sterkte

fubar

Ongelezen bericht door fubar »

Vervolgens mag de werkgever dan bewijzen dat hij al het redelijke heeft gedaan om de schade te voorkomen.
Bromtol,

En dat is nou HET 'hete hangijzer' binnen de letselschade: indien een verkeers/whiplashslachtoffer t.t.v. een ongeval werkzaam was, al dan niet met een tijdelijk arbeidscontract, wordt (op advies arbo-arts en later UWV!) geadviseerd het contract 'van rechtswege' te beeïndigen. Zo heeft de werkgever al het onredelijke gedaan om zowel schade voor zichzelf alsmede voor WA-verzekeraar EN UWV (lees: letselconvenant / verhalen van uitkering op aansprakelijke derde partij) volledig uit te sluiten.
Dat de heren 'geneeskundigen' (lees: UWV-ers en de heren uit de 'beroepsgroep') in de periode NA einde ZW er een potje van maken (aanhoudende klachten 'moeilijk objectiveerbaar' waarvoor geen vervolgonderzoeken) is inmiddels wel duidelijk (zie nieuwste richtlijn CBO)

Marc01

is dat net zo iets als na een bedrijfsongeval op straat te worden gezet? :evil:

en dan het traject WAO ----> WW(1600 sollicitaties) -----> (eerst huis verkopen) bijstand -----> niets. :cry:

Want laten we wel wezen geen werkgever die je meer wilt hebben.... :( :cry:

Gesloten