Betalen 'huurdervingskosten' bij niet tekenen contract
Geplaatst: 20 okt 2006 02:10
Hallo,
Ik krijg het aanbod op 20 september een woning te bekijken waarvoor ik me als huurder heb ingeschreven. De woning staat me aan, maar is in slechte staat van onderhoud. De volgende dag krijg ik telefonisch te horen dat ze me de woning kunnen aanbieden en wordt uitgenodigd voor een 'acceptatiegesprek' op 25 september. Omdat bij de bezichtiging is verteld dat er gerenoveerd gaat worden vraag ik iemand aan de lijn die mij hierover kan informeren. Ik krijg een opzichter aan de lijn die aangeeft hier niet zoveel over te kunnen vertellen. Hij vraagt mijn telefoonnummer en geeft aan dat de betreffende 'projectopzichter' mij terug zal bellen. Dit gebeurt echter niet.
Op de 25ste - de dag van het 'acceptatiegesprek' krijg ik een schrijven onder ogen waarin staat dat ik de woning de 26ste moet accepteren. Ik weiger dit en geef aan de woning - vanwege het slechte onderhoud - nogmaals door te willen lopen. Dit kan ter plekke, maar zonder een opzichter. Ik stel een lijst met vragen/problemen op, die ik dezelfde avond doormail. De volgende dag krijg ik een opzichter aan de telefoon die het merendeel van mijn klachten van tafel veegt (behalve 'eventueel' de muren) over de uit te voeren renovatie kan hij wederhom weinig vertellen). Ik krijg een verhuurmedewerkster aan de telefoon en spreek met haar af, de woning met een opzichter door te lopen. Ik kan dezelfde dag nog, evt. de woensdagmorgen daarop, en dan pas vrijdags weer omdat ik een paar dagen wegben. 's Woensdagmiddags wordt ik mobiel gebeld met de mededeling dat ik de volgende ochtend met de opzichter de woning door kan ....... en herhaal dat ik heb aangegeven dat ik pas vrijdags weer kan. Ik hoor vervolgens een aantal dagen niets. Vrijdags de 29ste krijg ik te horen dat ik het 'acceptatieformulier' moet tekenen als ik nog voor de woning in aanmerking wil komen; op mijn klachten over de onderhouds- en renovatiewerkzaamheden wordt niet ingegaan en ik geef aan het acceptatieformulier slechts 'onder voorbehoud' te kunnen tekenen. Dit is akkoord. Woensdag 4 oktober krijg ik een telefoontje dat men het formulier (dat ik zondags met bijlagen het opgestuurd in een hiervoor bestemde antwoordenveloppe) nog niet binnen heeft. Er wordt aangegeven dat ik dan akkuut lang moet komen om het 'alsnog' te doen. Met kopieën van het lijstje met 'klachten' ga ik daarheen en teken, opnieuw onder voorbehoud. De medewerkster die daarbij aanwezig is zelfs bereid en zet zelf ook haar naam en handtekening.
Ik wordt telefonisch uitgenodigd om op 13 oktober het contract te tekenen, maar ik geef aan dat ik dat alleen kan doen als er een oplossing of voldoende garantie is wat betreft de werkzaamheden en een schriftelijk overzicht van de uit te voeren renovatiewerkzaamheden.
Dit blijkt op die dag niet aanwezig, behoudens een schrijven van een opzichter die in essentie maar één punt noemt: het 'indien nodig' behangklaar opleveren van de wanden. Ik geef aan het huurcontract zo niet te kunnen tekenen en van de huur verder af te zien. Mij wordt aangegeven dat ik 'de kans' heb e.e.a. alsnog te overleggen met een opzichter de maandag daarop en indien ik daarvan geen gebruik maak ervan wordt uitgegaan dat ik de woning niet huur. Een week later ligt er een brief in de bus: ik kan nog - dus weer opnieuw - de 23ste tekenen en zo niet, dan worden kosten wegens huurderving in rekening gebracht.
Mijn vraag: heeft een woningbouwvereniging hiertoe het recht. Mij was hier niets van bekend. Ook niet bij het tekenen van het accaptatieformulier onder voorbehoud.
Tweede vraag: is het gebruikelijk en acceptabel dat eerst een huurcontract wordt getekend en dat daarna pas door de woning wordt gegaan met een opzichter ter oplevering?
Ik krijg het aanbod op 20 september een woning te bekijken waarvoor ik me als huurder heb ingeschreven. De woning staat me aan, maar is in slechte staat van onderhoud. De volgende dag krijg ik telefonisch te horen dat ze me de woning kunnen aanbieden en wordt uitgenodigd voor een 'acceptatiegesprek' op 25 september. Omdat bij de bezichtiging is verteld dat er gerenoveerd gaat worden vraag ik iemand aan de lijn die mij hierover kan informeren. Ik krijg een opzichter aan de lijn die aangeeft hier niet zoveel over te kunnen vertellen. Hij vraagt mijn telefoonnummer en geeft aan dat de betreffende 'projectopzichter' mij terug zal bellen. Dit gebeurt echter niet.
Op de 25ste - de dag van het 'acceptatiegesprek' krijg ik een schrijven onder ogen waarin staat dat ik de woning de 26ste moet accepteren. Ik weiger dit en geef aan de woning - vanwege het slechte onderhoud - nogmaals door te willen lopen. Dit kan ter plekke, maar zonder een opzichter. Ik stel een lijst met vragen/problemen op, die ik dezelfde avond doormail. De volgende dag krijg ik een opzichter aan de telefoon die het merendeel van mijn klachten van tafel veegt (behalve 'eventueel' de muren) over de uit te voeren renovatie kan hij wederhom weinig vertellen). Ik krijg een verhuurmedewerkster aan de telefoon en spreek met haar af, de woning met een opzichter door te lopen. Ik kan dezelfde dag nog, evt. de woensdagmorgen daarop, en dan pas vrijdags weer omdat ik een paar dagen wegben. 's Woensdagmiddags wordt ik mobiel gebeld met de mededeling dat ik de volgende ochtend met de opzichter de woning door kan ....... en herhaal dat ik heb aangegeven dat ik pas vrijdags weer kan. Ik hoor vervolgens een aantal dagen niets. Vrijdags de 29ste krijg ik te horen dat ik het 'acceptatieformulier' moet tekenen als ik nog voor de woning in aanmerking wil komen; op mijn klachten over de onderhouds- en renovatiewerkzaamheden wordt niet ingegaan en ik geef aan het acceptatieformulier slechts 'onder voorbehoud' te kunnen tekenen. Dit is akkoord. Woensdag 4 oktober krijg ik een telefoontje dat men het formulier (dat ik zondags met bijlagen het opgestuurd in een hiervoor bestemde antwoordenveloppe) nog niet binnen heeft. Er wordt aangegeven dat ik dan akkuut lang moet komen om het 'alsnog' te doen. Met kopieën van het lijstje met 'klachten' ga ik daarheen en teken, opnieuw onder voorbehoud. De medewerkster die daarbij aanwezig is zelfs bereid en zet zelf ook haar naam en handtekening.
Ik wordt telefonisch uitgenodigd om op 13 oktober het contract te tekenen, maar ik geef aan dat ik dat alleen kan doen als er een oplossing of voldoende garantie is wat betreft de werkzaamheden en een schriftelijk overzicht van de uit te voeren renovatiewerkzaamheden.
Dit blijkt op die dag niet aanwezig, behoudens een schrijven van een opzichter die in essentie maar één punt noemt: het 'indien nodig' behangklaar opleveren van de wanden. Ik geef aan het huurcontract zo niet te kunnen tekenen en van de huur verder af te zien. Mij wordt aangegeven dat ik 'de kans' heb e.e.a. alsnog te overleggen met een opzichter de maandag daarop en indien ik daarvan geen gebruik maak ervan wordt uitgegaan dat ik de woning niet huur. Een week later ligt er een brief in de bus: ik kan nog - dus weer opnieuw - de 23ste tekenen en zo niet, dan worden kosten wegens huurderving in rekening gebracht.
Mijn vraag: heeft een woningbouwvereniging hiertoe het recht. Mij was hier niets van bekend. Ook niet bij het tekenen van het accaptatieformulier onder voorbehoud.
Tweede vraag: is het gebruikelijk en acceptabel dat eerst een huurcontract wordt getekend en dat daarna pas door de woning wordt gegaan met een opzichter ter oplevering?