LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kinderspaar rekening nemen of niet ?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
tvds

Kinderspaar rekening nemen of niet ?

Ongelezen bericht door tvds »

Wij hopen rond eind januari papa en mama te worden van ons eerste kindje.

Natuurlijk willen we graag een klein bedrag per maand voor de baby gaan sparen zodat hij/zij op de 18 verjaardag (of 20e ofzo) een leuk bedrag in handen krijgt.

Maar is het nu wel zo slim om een kinderspaar rekening te nemen?

Als ik op de verschillende banken sites uitreken wat ik met 100 euro per maand sparen na 20 jaar heb, lijkt het er vaak op dat de normale spaar rekeningen veel meer (ik heb het hier over 3000 / 4000 euro) krijg aan het einde van de rit.

Iemand ervaring hiermee ?

mr T.

Re: Kinderspaar rekening nemen of niet ?

Ongelezen bericht door mr T. »

Als ik op de verschillende banken sites uitreken wat ik met 100 euro per maand sparen na 20 jaar heb, lijkt het er vaak op dat de normale spaar rekeningen veel meer (ik heb het hier over 3000 / 4000 euro) krijg aan het einde van de rit.
Gewoon gaan voor de hoogste rentevergoeding. Fiscaal gezien maakt het niet uit. Een andere optie is om een bedrag in te leggen in een beleggingsfonds.

tvds

Nee bedankt Mr T. Beleggen heb ik al genoeg gedaan.... en dat heeft me veel geld gekost :cry:

Dus we gaan lekker sparen voor die kleine.

santygo

Ongelezen bericht door santygo »

Let even op de tenaamstelling enz. van de te openen rekening. Zorg er voor dat het geld opeisbaar blijft voor jezelf ingeval de (aanstaande) puber mocht gaan spuiten, blowen enzovoort. Let ook op de fiscale aspecten bij het vrijkomen van het spaargeld. (Wie heeft ingelegd en wie is begunstigde).

Niet te hopen maar dek je wel in, een eerste gesprekje met een notaris is gratis en kan veel ellende in de toekomst voorkomen.

Dit is eigenlijk geen onderwerp om nu al aan te voeren, maar vergelijkbaar is trouwen op huwelijkse voorwaarden, dat doe je ook niet omdat je elkaar nu zo lief vindt, maar om problemen in de toekomst te voorkomen.
Laatst gewijzigd door santygo op 21 okt 2006 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.

tvds

Bedankt voor de tip.

Eneco klant

Ongelezen bericht door Eneco klant »

Bij SNS Bank (Maxisparen) en ASN Bank (Ideaalsparen) kun je ook voor kinderen een volwassen spaarrekening openen met een rente van 4%. Vrij opneembaar, maar je moet wel verplicht elke maand vanaf 50 euro tot max. 250 euro inleggen. Bij ASN spaar je bovendien ook voor een goed mileu en zo. Ook op die manier dus leuk voor de toekomst van je kind.

roro25

Ongelezen bericht door roro25 »

ga geen reclame maken maar kijk eens goed bij de gewone banken. Bij een bank krijg je 2,5% rente op jaarbasis en nog eens bij de leeftijd van 5,10,15 en 18 een bonusrente van 5% over het tot dan toe gespaarde saldo.
Me een inleg van 50 euro per maand levert dit na 18 jaar een bedrag van ongeveer 15.000 op. Vergelijk je dit met beleggen dan kom je ongeveer op hetzelfde uit (minder) en is je rendement ook nog eens niet gegarandeerd.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Vergelijk je dit met beleggen dan kom je ongeveer op hetzelfde uit (minder)
Dat weet je niet. Beleggen levert op de lange termijn meestal een procent of 7 à 8 op. En dan heb je dus MEER. Maar er wordt niks gegarandeerd.

roro25

TS geeft aan dat hij/zij geen prettig gevel heeft bij beleggen. Vandaar uitleg spaarrekening in vergelijking met beleggen. Kijk als ik die glazen bol thuis heb staan dan wist ik ook wel wat ik deed.

Henri42

Ongelezen bericht door Henri42 »

De meeste banken doen niet veel aan kinderspaarrekeningen, het is geen doelgroep voor hun.

Voor kleinkinderen al helemaal niet,zeker als je de rekening onder beheer van de betreffende oma-opa wilt houden, problemen met ten naam stelling en huisadres.

roro25

dan moet je niet raar staan te kijken dat kinderen juist wel een doelgroep voor banken zijn
Hoe eerder een bank een klant in de boeken heeft hoe beter. Middels marktonderzoek is aangetoond dat ongeveer 40 procent van de klanten van een bank middels hun ouders een rekening hebben bij de desbetreffende bank en deze ook blijven aanhouden. Dan kan je er maar beter vroeg mee beginnen.

w.b. de rekening voor grootouders die is ook te vinden bij dezelfde bank.

Henri42

welke bank ??? RABO in elk geval niet, evenmin als tante Postbank

Eneco klant

Volgens mij gewoon ABN AMRO, de Pardoes spaarrekening. Ook een prima rekening hoor. Maar als je nou moet kiezen tussen 2,5% rente-op-rente plus 1 x per 5 jaar 5% bonus over alleen de saldotoename, of gewoon jaarlijks 4% rente-op-rente met volledige opnamevrijheid, dan ben je toch ook snel uitgerekend...?

Henri42

Sparen bij Eneco kan dat ook ?? :)

Eneco klant

Ja, met ecostroom spaar je het milieu (een beetje). En door kritisch te kijken naar de rekeningen die Eneco door je brievenbus perst, kun je ook flink besparen, zo is me gebleken...

Henri42

Eneco, ben jij een G L fan ??, Ecostroom bespaart nauwelijks wat :)

Eneco klant

Ik schreef toch 'een beetje'. Maar we dwalen af. Dit forum is er om elkaar op weg te helpen nietwaar? De vraag ging over een geschikte spaarrekening voor kinderen. Laten we het daar maar bij houden.

Henri42

een geschikte spaarrekening is er dus niet, zeker niet met een extra bijlage van de overheid.

RobbieP

Ongelezen bericht door RobbieP »

Eneco? Enron zou ik zeggen

mr T.

Ongelezen bericht door mr T. »

Een andere optie is wellicht een verzekeringsproduct (koopsom/leven) met gegarandeerd eindkapitaal. Inleg kan eenmalig en de uitkering na een overeengekomen looptijd.

Gesloten