Afgelopen augustus ben ik via Medical Travel Service (MTS) naar Istanbul gereist voor een laseroperatie. Op dringend advies van MTS had ik een prescan laten doen bij een door hen geselecteerde optometrist. Zij noemen dat op hun site: Zekerheid door samenwerking met Nederlandse optometristen (deze zin staat er trouwens nu niet meer op) die zij zelf selecteren. Uit de prescan bleek alles OK om te laseren.
Op Schiphol moest ik contant het geld betalen voor de operatie, dat vond ik wel een beetje duister.
Het ziekenhuis in Istanbul (Kudret kliniek) was echt geweldig. Uitgebreid vooronderzoek en erg vriendelijk. Goede hostess van MTS aanwezig die goed Turks en Nederlands sprak.
Tot mijn verbijstering zei de arts dat ik niet gelasert kon worden omdat ik staar bleek te hebben (60% zicht). Wat ik minder vond is dat hij heel luchtig voorstelde om diezelfde middag aan beide ogen een staaroperatie te doen. Ik zou dan 24 uur met afgedekte ogen zijn maar daarna beloofde hij, zou mijn bril weg kunnen. Dat vond ik wel erg kort door de bocht. Ik heb mijn zorgverzekeraar gebeld om advies en die raadde mij sterk aan om een second opion in Nederland te laten doen. In het ziekenhuis kreeg ik weer contant een groot bedrag terug van de hostess (zonder factuur of ergens tekenen) omdat ik niet geopereerd was.
In oktober is in het oogziekenhuis Rotterdam inderdaad staar geconsteerd en mij geadviseerd staaroperaties te laten doen.
Ik was erg verbaasd dat dit tijdens de prescan niet gezien was. Uit frustratie heb ik de betrokken opometrist en MTS aansprakelijk gesteld voor de onnodige reis- en verblijfkosten die ik had gemaakt. De optometrist heeft daar heel goed op gereageert en mij gevraagd of ik nog eens lang wilde komen voor een tweede onderzoek. Dat heb ik gedaan. En ook nu weer constateerde hij geen staar en 80% zicht. Hij raadde mij aan me niet te laten operen aan staar. Daarna ben ik direct naar een andere optometrist gegaan waar ik al 25 jaar kom. Zij keek in mijn ogen en zei dat staar overduidelijk was en dat ik me zeker moest laten opereren.
Ondertussen ben ik twee weken geleden aan één oog geopereerd en over 2 weken aan het andere oog. Hier in het oogziekenhuis doen ze nooit twee ogen tegelijk. Het geopereerde oog ziet nu al voor 100% veraf. Voor dichtbij moet ik straks wel een bril blijven dragen.
Het blijft natuurlijk vreemd dat de eerste optometrist geen staar heeft geconstateerd. Ik heb daarom de geschillencommissie optiek gevraagd dit te onderzoeken omdat ik denk dat deze mensen oprecht en vakkundig zijn, maar er toch iets niet blijkt te kloppen.
De communicatie met het MTS na mijn brief is werkelijk schandalig. Zij voelen zich absoluut niet verantwoordelijk voor de diensten van derden (de optometrist) waar zij NB zelf nadrukkelijk naar verwijzen en volgens hun zeggen nauwe samenwerking mee hebben. Zij vinden dat ik dat zelf maar uit moet vechten met de optometrist, hen er buiten moet laten en dreigen als ik hier een zaak van zou maken dat zij alle kosten op mij zullen verhalen.
Het ergste gebeurde gisternavond toen ik op
www.ooglaservergelijking.nl dit verhaal vertelde. Ik ben direct verbannen van dat forum omdat de beheerder vindt dat ik dat met het bemiddelingsbureau moet uitvechten en niet op hun site. Dat betekent dat op hun site alleen maar juichverhalen staan over MTS en geen kritiek. Die wissen zij dus gewoon. Ik voel me daardoor erg misleid omdat ik deze site serieus heb geraadpleegd voordat ik besloot naar Istanbul te gaan en op basis van hun (gemanipuleerde) informatie met MTS in zee ben gegaan.
Mijn tips:
laat een prescan doen door een oogarts
Let erg goed op of de informatie op sites wel echt onafhankelijk is
Vertrouw jubelverhalen van de eigen sites niet. Mijn verhaal zul je daar niet kunnen lezen.
Hoop dat anderen iets hebben aan mijn ervaring. Voor mij is een wereld opengegaan van commerciele belangen en manipulatie van informatie op internet. Ik heb dat echt nooit geweten.
groetjes Els