LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nationale bankpassen vervallen? Kosten pinpas

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Kokopelli
Berichten: 60
Lid geworden op: 14 nov 2006 18:21

Re: Nationale bankpassen vervallen? Kosten pinpas

Ongelezen bericht door Kokopelli »

Banken zijn dus nu op hetzelfde niveau beland als ordinaire drugsdealers. Ze hebben de mensen de afgelopen decennia gedwongen afhankelijk gemaakt en nu moet men gaan betalen. Extra betalen, omdat ze jaren geleden al de rente over het saldo hebben afgeschaft. Smerige schurkenstreken. Dit geldt niet alleen voor de Postbank, maar voor alle banken die geld extra voor deze passen rekenen.
Daar komt nog bij dat er vorig jaar een dikke NEE voor de Europese grondwet was en Europese banken de verplichting tot één pas op hun geweten hebben. We hebben nationaal niet eens meer wat te zeggen over je eigen centen. Het is toch niet te geloven!!! Ook al willen we het niet, Europa gaat gewoon ijzerenheinig door. Smerige ondemocratische kapitalistische bende.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Nationale bankpassen vervallen? Kosten pinpas

Ongelezen bericht door mr T. »

Daar komt nog bij dat er vorig jaar een dikke NEE voor de Europese grondwet was en Europese banken de verplichting tot één pas op hun geweten hebben.
Dat op Europees niveau van alles over bankpassen is besloten is niet relevant. Wel is relevant dat de Postbank daaraan verbindt dat voor alle passen maar betaald moet worden. Bovendien: de giropas is voor 2007 weer duurder geworden. Daarnaast is er een trend (niet alleen bij de Postbank) om betaalfaciliteiten in pakketten te stoppen. Het doel daarvan is duidelijk: de klant meer diensten laten afnemen dan nodig. Ook opmerkelijk is dat alle van oorsprong Nederlandse banken de klant laten betalen voor de pas. Een van oorsprong Belgische aanbieder als Argenta doet dat (nog?) niet.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Nationale bankpassen vervallen? Kosten pinpas

Ongelezen bericht door Xpert »

ik zou zeggen; "alle spaargelden naar een bank overzetten met een hogere rente".

Banken zat die een hogere rente geven dan de Postbank. Wat bij een bankrekening gebeurt, gebeurtnu ook bij de beleggingsfondsen van de Postbank. Vanaf heden worder er beheerskosten in rekening gebracht door de Postbank terwijl dit ook nooit eerder was.

Deenk er sterk over m mijn spaargelden en beleggingen weg te halen bij de Postbank. Overzetten naar Binckbank is mijn advies.

Wie doet mijn voorbeeld volgen???

Kokopelli
Berichten: 60
Lid geworden op: 14 nov 2006 18:21

Re: Nationale bankpassen vervallen? Kosten pinpas

Ongelezen bericht door Kokopelli »

Dat op Europees niveau van alles over bankpassen is besloten is niet relevant.


Niet relevant? Wat dacht je dat dit geintje de Europese banken oplevert? Het gaat niet om 3 miljoen Nederlandse pasjes extra, maar enkele tientallen miljoenen Europese pasjes. Of denk je dat de Fransen en Duitsers het gratis doen? Ordinaire monopolie handel mr. T., uitwassen van marktwerking. Er zit verder geen enkele ideele gedachte achter om het monetaire stelsel te verbeteren ten goede van het volk.
Het idee is op Europees niveau opgeborreld. Voor het bepalen of iets wel of niet relevant is, moet je bij het begin beginnen. Dat de Postbank een prijs rekent voor de bankpassen is secundair aan deze bepaling. Op Europees niveau wordt een nationale systeem uitgeschakeld en dat is waar ik ernstig moeite mee heb. Er zijn vele m.n. oude mensen, maar ook jongere mensen die op één of andere manier krap bij kas zitten, die nooit in de rest van Europa komen. Zij hebben dus genoeg aan dat gratis nationale bankpasje. Het afschaffen van dat nationale pasje jaagt mensen dus onnodig op kosten en draagt niets bij aan beter geldverkeer in Europa. Asociaal en ordinair beleid dus, waarbij geen rekening is gehouden met nationale belangen op volksniveau.
Voor mij is dit dus uitermate relevant en een voorbeeld waarom ik niets met Europa heb op deze manier. Samenwerken oke, maar verder opduvelen.

fredvonk
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2006 15:26

Re: Nationale bankpassen vervallen? Kosten pinpas

Ongelezen bericht door fredvonk »

De postbank koppelt de europese regelgeving aan verplichte kosten van hun pas. DIT IS DUS ONZIN.
De europese banken hebben niet gezegd dat de klanten moeten betalen voor hun pas. Het enige dat is afgesproken dat er geen nationale passen meer verstrekt mogen worden. Dat de postbank de klant hiervoor laat betalen is hun eigen keus.

In de voorgaande jaren heeft de postbank vele klanten naar zich toe getrokken met het argument dat bankieren bij hun gratis was. Ze verdienen bakken en bakken met geld aan al die klanten. Blijkbaar zit ook de postbank ook meer te springen om onze centjes. Laten we die dan ook maar bij hun weghalen, lijkt me.

Mijn advies en hoop:
Zoek direct de goedkoopste bank (er zijn er die echt gratis zijn met europese pinpas). Niet je rekening opzeggen bij de postbank!! Gebruik die gewoon voor je salaris storting. Zo gauw je geld erop staat direct weer eraf halen naar je nieuwe rekening. Zo heeft de postbank alleen nog maar kosten :twisted: .

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Nationale bankpassen vervallen? Kosten pinpas

Ongelezen bericht door particulier »

Argenta bank biedt een internetbankrekening met een gratis pinpas en een internetspaarrekening met een rente van nu 3,25 %. Rood staan gaat tegen een rente van 9 %.

Nadeel is wel: Argenta bank heeft geen kantoren, openen van een rekening gaat via een tussenpersoon. Je krijgt geen rekeningoverzichten, alles gaat via Internet.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Nationale bankpassen vervallen? Kosten pinpas

Ongelezen bericht door Xpert »

Geen filialen en geen rekeningoverzicht op papier?????

Ik zou zeggen:

1 Ik hoef niet meer in de rij te staan.
2. Alijd dichtbij
3. Overzichten kan je uitprinten en zelf opbergen in een map.
4. Kan met de gratis Pinpas bij alle banken pinnen. Zeg dat maar ens over een basispas van de Postbank. Daarmee kan je alleen bij Postbank of ING pinnen.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Nationale bankpassen vervallen? Kosten pinpas

Ongelezen bericht door mr T. »

Dat de Postbank een prijs rekent voor de bankpassen is secundair aan deze bepaling. Op Europees niveau wordt een nationale systeem uitgeschakeld en dat is waar ik ernstig moeite mee heb.
Dat is secundair aan de bepaling. Het is uiteindelijk, zoals ik al eerder heb aangegeven, een beslissing van de P-Bank om geld te vragen voor pasjes. Dat men een bepaalde passoort moet afschaffen in verband met 'Europa' (en daar kan men uiteraard van alles van van vinden) maakt niet dat er een verplichting bestaat om een pas in rekening te brengen. Bovendien: het is nog niet eens zo heel lang geleden dat de giropas die wereldwijd bruikbaar was gratis was bij de P-Bank. Waarom dat nu niet zou kunnen? Zou de P-Bank ook nog eens ee hoop extra klanten kunnen opleveren.

Mk
Berichten: 991
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Nationale bankpassen vervallen? Kosten pinpas

Ongelezen bericht door Mk »

Misschien dat PB niet zit te wachten op klanten die nog geen tientje voor een pas kunnen betalen?

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Nationale bankpassen vervallen? Kosten pinpas

Ongelezen bericht door Xpert »

MK,

Dat is niet het issue.

Aan de ene kant een lage vergoeding geven op spaarsaldi en aan de andere kant geld verdienen aan het betalingsverkeer is niet echt chique.

Het kan namelijk wél anders. Kijk maar naar Argenta.

Leuke rente op je internetspaarrekening en het betalingsverkeer is gratis. En als klap op de vuurpijl ontvangen je over je saldo op je betaalrekening een rentevergoeding van een 0,5%.

Wat in België kan, kan niet in Nederland? Ze zijn toch niet zo dom, die Belgen.

Wat ik wel een groot nadeel vind is dat er met je bankpas maximaal € 1250,-- per week kan pinnen. Argenta zou deze faciliteit moeten verhogen. Bij een vakantie in het buitenland is voor een gemiddeld gezin een opnamefaciliteit van € 1250,-- per week niet echt ruim te noemen.

Mk
Berichten: 991
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Nationale bankpassen vervallen? Kosten pinpas

Ongelezen bericht door Mk »

Ik denk dat dat voor de PB wel degelijk meespeelt; waarom zou zij het afvoerputje moeten zijn voor alle klanten die andere banken eigenlijk ook liever niet hebben?

Overigens wat Argenta betreft: wel even volledig zijn he: max 1250 per week en max 250 per dag cash opnemen (wel max 1250 per dag voor betaalautomaten). En niet klagen dat je dan niet bij een filiaal of postkantoor langs kan gaan als je een keer meer dan dat nodig hebt.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Nationale bankpassen vervallen? Kosten pinpas

Ongelezen bericht door Noble »

JA!!! ik heb/had deze ÓÓK gevonden en ga er ZEKER mee door.... ik laat mij NIET langer be#azeren door die leeuw... :D die reklames zijn zeker DUURDER uitgevallen... hehehe :twisted:

"helaas moet u gaan betalen...doordat meer mensen bij anderen pinnen.." wat een ge-pieeeeep-

dan komen er toch OOK steeds meer VREEMDE klanten bij POSTBANK pinnen of niet soms ???? of betalen wij voor hún??? huh???

IK pik het niet langer en ga ÓÓK naar Argenta... dat ik dat niet EERDER uitgezocht heb... grrr....

en als ik dan OOK nog eens die EXTRA'S zie... :shock: gaat hier straks weer een zonnetje schijnen...

Hopen dat VEEL mensen overgaan....en zich niet langer laten bestelen/beliegen. (mijn mening)


ps: @ MK: ik zie staan dat je de limiet kan optrekken tot 3.000 euro/week......... mooi toch ???

@ Xpert: begrijp ik het goed dat jij denkt dat het alleen in België te krijgen is ??
Het is gewoon te verkrijgen in NL hoor...

Mk
Berichten: 991
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Nationale bankpassen vervallen? Kosten pinpas

Ongelezen bericht door Mk »

ps: @ MK: ik zie staan dat je de limiet kan optrekken tot 3.000 euro/week......... mooi toch ???
Op aanvraag; zal wel betekenen dat er een minimum bedrag per maand moet binnenkomen.

Roeleveld
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2006 19:10

Re: Nationale bankpassen vervallen? Kosten pinpas

Ongelezen bericht door Roeleveld »

Zelf had ik ook zo'n brief ontvangen, dat wij voortaan voor de Postbankpas moeten gaan betalen. Nu staat echter op Teletekst van RTL pagina 109 dat volgens de Europarlementarier Dhr. v.d. Berg de Nationale pas niet hoeft worden afgeschaft. Volgens mij is dit dus toch een commerciele actie van de Postbank :?

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Nationale bankpassen vervallen? Kosten pinpas

Ongelezen bericht door mr T. »

Inderdaad: de Postbank hoeft de giropas basis helemaal niet af te schaffen. De Postbank/ING houdt gewoon het rechtm om eigen passen te mogen uitgeven van 'Europa'. Blijkt tenminste uit dit bericht: http://www.ad.nl/economie/article905092.ece

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Nationale bankpassen vervallen? Kosten pinpas

Ongelezen bericht door Noble »

Kijk, dát werkt lekker snel...
vanochted Argenta betaalpas/rekening aangevraagd..
12:33 reeds de inlog gegevens gekregen ... :lol:

Als alles zo soepel gaat verlopen.... :D

snowboy
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 dec 2006 20:27

Re: Nationale bankpassen vervallen? Kosten pinpas

Ongelezen bericht door snowboy »

Ik werk bij de ING groep waar de Postbank ook onder valt. Het is zo dat men zegt dat men de gratis basis pas niet meer MAG gebruiken vanwege Europese regels en dus iedereen de betaalpas verplichten.

Helaas maakt de Postbank zich schuldig aan misleiding en ontwetendheid van de klanten. Binnen Europa is namelijk helemaal niet besloten dat alle passen binnen heel Europa geldig moeten zijn. Zie artikel op de radarsite elders (tekst hieronder)

POLITICI ONEENS MET POSTBANK OVER SCHRAPPEN GRATIS PAS
Europarlementsleden bestrijden dat Europese regels de Postbank zouden dwingen de gratis Girobasispas af te schaffen. De Postbank meldde een week geleden dat de gratis pas van 1,5 miljoen klanten verdwijnt.

"De Europese betalingsmarkt in 2008 verplicht de banken helemaal niet om nationale passen te schrappen'', zegt Max van den Berg, PvdA-leider in het Europees Parlement, woensdag. ,,Banken in Nederland of Duitsland kunnen gewoon hun eigen passen houden.''

CDA-Europarlementslid Corien Wortmann heeft de indruk dat de Postbank "een beetje misbruik maakt van de invoering van Europese regels''. Ze wil voorkomen dat klanten meer moeten betalen door de komst van een efficiënter systeem.


Of overstappen meteen de oplossing is weet in niet. Niets zeggen of doen is in ieder geval wat de Postbank wil. Gewoon braaf geloven wat zij zeggen en de nieuwe pas "binnen twee weken!!!" aanvragen.

Jammer want ik was ook erg tevreden over Postbank...... Overigens gaat het bij veel (grotere) banken zo dat men eerst iets gratis aanbied als men wil dat er veel mensen gebruik van gaan maken (denk b.v. aan girotel en later mijnpostbank.nl) en als dan de bulk van klanten over is krijgen de laatste klanten de verplichting alsnog mee te gaan. Daarna is het niet gek dat je toch moet gaan betalen.....

Ik heb ideeen zat als oplossingen maar ga nu eerst een bezwaarbrief indienen.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Nationale bankpassen vervallen? Kosten pinpas

Ongelezen bericht door Noble »

De BESTE bezwaarbrief/schrift is een OPZEGGING...

Ze proberen nu nog VÉÉL mensen bang te maken / binnen te halen door te stellen dat de brief vóór 2 januari binnen dient te zijn...


jaja maanden zijn ze bezig... en wij krijgen 10 werkdagen incl kerst/oud/nieuw...

MIJN betaalpas mogen ze in hun........... stoppen...

Ik liep na aanmelden bij Argenta naar huis en THUIS was daar reeds de email met account nummer / ID en de brief met de rest is onderweg... KOST NIKS!!!

pinnen buitenland ?? KOST NIKS
Chipknip ?? KOST NIKS

etc etc... ECHT!!! ga maar kijken http://www.argenta.nl/tarieven.asp

snowboy
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 dec 2006 20:27

Re: Nationale bankpassen vervallen? Kosten pinpas

Ongelezen bericht door snowboy »

Ik wacht nog even af en kijk of en hoe de postbank gaat reageren.

Besparende tips:
zeg je (seperate!?#) chipkaart van de gezamelijke rekeningen op.
zeg evt. je gezamelijke rekening(en) op (of beide eigen rekeningen en gebruik alleen een gezamelijke rekening)

Tips voor de Postbank:
Geef een pas uit zonder einddatum. Vervang deze alleen bij storingen (en dan wel een beetje sneller) Scheelt weer wat plactic. Het hoeft echt niet elk jaar!
Gratis Euopese pas voor mensen die hem niet gebruiken in het buitenland. Toch wel gebruikt. ... dan een rekening achteraf.

Meer tips? (behalve overstappen)

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Nationale bankpassen vervallen? Kosten pinpas

Ongelezen bericht door Jan1 »

Als het je dan toch tegenstaat om te betalen voor diensten die je nooit afneemt, b.v. geld halen uit automaten van andere banken, dan kun je in overweging nemen om daar dan ook gebruik van te maken. Het gastgebruik moet ook verrekend worden met de gastbank, dan heb je in ieder geval een klein beetje het gevoel dat je terugvecht, al heb je er zelf geen voordeel van.

Gesloten