AMSTERDAM - De fusie die Bank Labouchere en Kempen & Co vorig jaar aangingen onder de naam Dexia Bank Nederland, wordt nu alweer ontbonden. De activiteiten van het voormalige Kempen worden in een aparte juridische entiteit geplaatst en krijgen de naam Kempen terug. Wel blijft het Frans-Belgische Dexia aandeelhouder. Dit heeft Dexia woensdag nabeurs bekend gemaakt. Daarnaast worden begin 2003 110 tot 170 banen in Nederland geschrapt. Waar de ontslagen zullen vallen is vooralsnog onbekend.
Naast de afsplitsing van Kepmen, zullen de effectenbewaaractiviteiten (‘custody’) worden overgeplaatst naar de Belgische Dexia BIL. De overgebleven activiteiten, gericht op de consumentenmarkt, worden voortgezet onder de naam Dexia Bank Nederland. De Belgische Dexia-bestuurder Dirk Bruneel wordt de bestuursvoorzitter van dit bedrijf. Op geruchten over de publicatie steeg de koers van het aandeel woensdag al met 2,4% op de Belgische beurs.
Dexia noemt ‘de aanhoudend teleurstellende marktontwikkelingen’ en de negatieve publiciteit rondom de Legio-aandelenleaseproducten als redenen voor de reorganisatie. De beide nieuwe onderdelen zouden samen aanmerkelijk kleiner zijn dan de huidige organisatie.
Dexia behoudt de verantwoordelijkheid over de Legio Lease-contracten, maar de verkoop van aandelenleaseproducten worden wel sterk aan banden gelegd, aldus Dexia. Dexia zegt zelf dat het alle gedupeerde klanten op individuele basis een contractherschikking wil voorleggen.
De reorganisatie zal een negatief effect hebben op de resultaten van Dexia, die de last in het derde kwartaal wil nemen. De bedoeling is dat het bedrijf op 5 december de kwartaalresultaten gaat presenteren. Dan wordt ook bekendgemaakt hoe groot de impact van de reorganisatie is op het resultaat. Zeker is dat de nettowinst van dit kwartaal aanzienlijk lager zal liggen dan het tweede voorafgaande kwartaal.
Wat bedoelen ze nou in godsnaam met een contractherschikking?
Geldt dit alleen voor lopende contracten of ook voor contracten die al verlopen zijn zoals die van mij?
Ik hoop dat ze binnekort met een bericht komen in gewoon Nederlands of kan iemand mij op dit forum uitleggen wat ze precies bedoelen hiermee.
Marcel
Copyright (c) 2002 Het Financieele Dagblad
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nieuw bericht Dexia Financieel Dagblad
Re: Nieuw bericht Dexia Financieel Dagblad
Marcel,
Was mij ook al opgevallen alvorens ik toe gekomen was aan het lezen van jou bericht. Heb al gereageerd hierover na het lezen van bericht heer Blok.
Ze hebben het woord herschikking vervangen door herziening.
Het blijft hoe dan ook nog even speculeren...
jeroen
Was mij ook al opgevallen alvorens ik toe gekomen was aan het lezen van jou bericht. Heb al gereageerd hierover na het lezen van bericht heer Blok.
Ze hebben het woord herschikking vervangen door herziening.
Het blijft hoe dan ook nog even speculeren...
jeroen