LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vegetarisch, maar niet heus

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Blits
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2006 15:04

vegetarisch, maar niet heus

Ongelezen bericht door Blits »

Met verbazing heb ik naar dit onderwerp gekeken; met name waar het ging om de bereiding van kaas met gebruik van stremsel afkomstig uit kalveren. De presentatrice gaat voorbij aan het feit dat melk en daarvan afgeleide produkten zoals o.a. kaas in het geheel niet vegetarisch zijn.
Om melk te geven dient een koe een kalf te krijgen;aangezien wij in Nederland maar beperkt plaats en voedsel hebben voor runderen zal daarna of de koe of het kalf worden geslacht.
Iemand die melk en/of de daarvan afgeleide produkten gebruikt is dus mede verantwoordelijk voor het doden van runderen.
Het gebruik van plantaardig stremsel verandert daaraan niets!

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: vegetarisch, maar niet heus

Ongelezen bericht door mr T. »

Hier zijn een uitgebreid overzichten te vinden van mogelijke e-nummers van dierlijke oorsprong. Uitgebreider dan overzicht op Trosradar site.
http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fi45.htm
http://www.veganisme.org/?e_nummers
http://www.vegetarisme.nl/index.php?mod ... 88&meid=83

jiping

Re: vegetarisch, maar niet heus

Ongelezen bericht door jiping »

Ik vind dat iedereen zelf zijn grenzen mag bepalen van wat hij/zij in zijn lichaam stopt zonder daarbij gebonden te zijn aan geldende hokjes.

Met als voorbeeld het eeuwige "vegatariër, waarom heb je leren schoenen?" verhaal.. :roll:

Over het algemeen zijn de gevolgen van je acties zoals welk voedsel je tot je neemt heel moeilijk tot niet te overzien en is het ene niet noodzakelijk beter dan het andere.

Je zou bijvoorbeeld soja"melk"kunnen drinken maar soja is tegenwoordig weer een ernstige bedrijging door de gigantische ontbossing die er voor gedaan wordt.

Ik eet graag zuivel en allerlij soorten kaas en yoghurt, maar soms heb je het voor je en kan ik het niet helpen om opeens te denken wat het nu precies is en er opeens geenzin meer in te hebben.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: vegetarisch, maar niet heus

Ongelezen bericht door mr T. »

Je zou bijvoorbeeld soja"melk"kunnen drinken maar soja is tegenwoordig weer een ernstige bedrijging door de gigantische ontbossing die er voor gedaan wordt.
Verreweg de meeste soja die voor melkvervangende producten wordt gebruikt komt uit Europa (meestal Frankrijk) en daarvoor is geen stuk oerwoud gekapt. Dat laatste geldt niet voor het soja dat voor veevoer wordt gebruikt (komt onder meer uit Zuid-Amerika). Daarnaast is voor een liter melk (uit de koe) omgerekend 6 tot 10x meer soja nodig dan gebruikt in rechtstreekse consumptie. Kortom: dit verhaal gaat niet op.

jiping

Re: vegetarisch, maar niet heus

Ongelezen bericht door jiping »

okee dan.....wist ik niet, goed nieuws......

maar het onderstreept wél mijn stelling dat de gevolgen van je acties moeilijk te overzien zijn en meestal net iets anders zijn dan je denkt of verwacht.

Niet dat je iets om die reden moet laten, maar mijn mening is dat het mij eerder om de intentie gaat in plaats van zomaar een effect aan te nemen.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: vegetarisch, maar niet heus

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik vond het eerlijk gezegd nogal hysterisch overkomen. Ik ben geen vegetarier, maar als ik dit filmpje zie en me dan realiseer waar ik allemaal op zou moeten letten dan wordt ik het ook niet snel.

Volgens mij kun je geen enkel product 100 % vertrouwen, aangezien overal wel iets dierlijks in zal zitten.

jiping

Re: vegetarisch, maar niet heus

Ongelezen bericht door jiping »

Ik dacht ook altijd dat iemand die helemaal geen dierlijke producten consumeert een veganist is en geen vegetariër........

Gesloten