LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Leges bij gemeente

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
MADpalace

Leges bij gemeente

Ongelezen bericht door MADpalace »

Vorig jaar heb ik toestemming gevraagt bij de Gemeente Cranendonck voor het plaatsen van een geocache. Na overleg met de vriendelijke dame zet ik e.e.a. op papier en stuur dat op. Een maand later krijg ik netjes een officieele brief van de Gemeente met toestemming. Niks aan de hand.

Dit jaar doe ik precies hetzelfde. Dit keer krijg ik na een kleine 2 weken al een mooie brief van de Gemeente met toestemming om wederom een geocache te plaatsen in een ander gebied. Weer niks aan de hand... totdat ik nu (een maand later) een aanslag krijg vanwege Leges.

Ik heb natuurlijk meteen met de gemeente gebelt en de vriendelijke dame vertelt mij dat het gewoon standaard is dat bij een (ongedefinieerde) handeling het standaard Leges tarief in rekening wordt gebracht. In dit geval 8 euro! Ik heb dus geluk dat ik vorig jaar geen aanslag heb gehad! Op mijn vraag of ik nu voor het telefoongesprek ook een aanslag van 8 euro zou krijgen werd gelachen ... natuurlijk niet want ik vraag nu niet om een bepaalde handeling/toestemming/papier of iets dergelijks.

Ik kan nog 5 dagen bezwaar maken. Is er iemand met verstand van zaken die weet of ik enige kans maak en zo ja hoe ik dat dan het best aanpak? Er is mij immers nooit verteld dat er kosten aan die toestemmings-brief verbonden waren.

Alvast bedankt,
Jan

P.S. Meer informatie over geocaches op www.geocaching.nl maar dat is voor het probleem wellicht niet noodzakelijk.

Dilbert29

Re: Leges bij gemeente

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Dus omdat het je nooit verteld is, denk jij dat je niet hoeft te betalen? Denk je dat Gemeenteambtenaren gratis werken?

bot321

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 24 Nov 2006 09:03 door Dilbert29

Dus omdat het je nooit verteld is, denk jij dat je niet hoeft te betalen? Denk je dat Gemeenteambtenaren gratis werken
?

Gemeenteambtenaren worden al betaald uit de belastingpot
die we met zijn allen betalen.
Dat je voor bepaalde goederen moet betalen is logisch maar
voor de afhandeling betalen we met zijn allen.

Dilbert29

En de belastingpot wordt o.a. gevuld uit de leges. Precies zoals ik al zei dus.

MADpalace

Ik vraag netjes aan de gemeente wat ik moet doen om toestemming te krijgen. Dan wordt mij verteld dat het allemaal wel in orde is als ik melding maak. Vervolgens meld ik het en vraag ik om een bevestiging. Ik krijg dan netjes een brief gestuurd.

Had ik bij de bevestiging moeten zeggen dat het niet officieel mocht zijn omdat ik anders achteraf een rekening ga krijgen?

Is het gewoon "algemeene kennis" of "de wet die we met zijn allem behoren te kennen" die zegt dat elke handeling bij de gemeente geld kost?
Laatst gewijzigd door MADpalace op 24 nov 2006 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Dilbert29

Dat had je kunnen zeggen, maar dat had geen enkel verschil gemaakt. Voor elke gemeentelijke handeling waarbij een officieel document geleverd wordt (rijbewijs, paspoort, maar ook een toestemming) moet gewoon betaald worden. Dat dat de vorige keer niet gebeurd is is jou geluk geweest.

MADpalace

Een andere invalshoek:
"De gemeente heeft een dienst verleend zonder daarbij vooraf de kosten te vermelden. Je bent in dit geval geen klant, maar gewoon iemand die een vraag heeft gesteld. Er is pas sprake van een (te betalen) dienst wanneer de klant en de dienstverlener overeenstemming hebben bereikt over de prijs (of het uitblijven daarvan).
Deze overeenstemming kan voortvloeien uit het verschijnen van de klant aan een loket waarbij de prijs van de te verlenen diensten of producten staan vermeld, uit het verschijnen aan een kassa met een product dat zichtbaar een prijs draagt of uit een prijsonderhandeling. Er is geen overeenstemming bereikt. Er is een vraag gesteld. En daarop antwoord gegeven. Een rekening daarvoor is onrechtmatig. Wat de gemeente had moeten doen is zeggen dat ze wel antwoord of toestemming wilden geven als jij 8 euro zou betalen, vervolgens had jij moeten zeggen dat je dat ok vond (of niet).
Het feit dat een prijs ergens op een website staat kan ook niet gelden als prijsafspraak. Prijzen moeten voor klanten zichtbaar zijn voordat ze een product of dienst afnemen. Het beschikken over een internetverbinding mag geen voorwaarde daarvoor zijn."

Dilbert29

Ha ha ha je weet het mooi te brengen, maar het vermelden van een prijs "ergens op een website" is wel degelijk voldoende.

Zodra jij de vraag stelt accepteer je ook de kosten die er mee samen hangen. Een simpele vraag als "Wanneer wordt het vuilnis opgehaald? " kan telefonisch beantwoord worden en zal geen kosten kennen. Maar het aanvragen van een vergunning die jij op papier toegezonden krijgt kent wel degelijk kosten en die zal je gewoon moeten betalen.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Jeetje man! Acht hele euro's! Toe maar! En daar wil je bezwaar tegen maken! Wel met aangetekende brief (kost al vijf euro), maar het gaat om het PRINCIPE!

Wat dacht je van deze: ik heb 840 euro leges aan de IND betaald voor een machtiging tot voorlopig verblijf van mijn partner, plus 600 euro juridische kosten. De verblijfsvergunning zelf kost daarbij nog eens 180 euro aan leges voor de gemeente.

Een paspoort verlengen kostte me in Groningen ca. 50 euro, een rijbewijs is 58.

En jij loopt te mopperen over acht euro voor je vergunning! Man, heb je niks beters te doen?

Fiore

Ongelezen bericht door Fiore »

lol bor, wij hetzelfde (ja, we lachen er maar om..) 840 euro.. in de brief die we hadden ontvangen stond 330 euro, maar toen we daar kwamen bleek het een foutje..ook geen excuses daarvoor. och, is maar ruim 500 euro verschil. Gelukkig hadden we er rekening mee gehouden, omdat de bedragen op de site te vinden zijn, maar wat een geld he? Doe mij dan die 8 euro maar...

Bor Komorovski

wij hetzelfde (ja, we lachen er maar om..) 840 euro.. in de brief die we hadden ontvangen stond 330 euro, maar toen we daar kwamen bleek het een foutje..ook geen excuses daarvoor. och, is maar ruim 500 euro verschil.
Hadden jullie ook die fout? Bij mij precies hetzelfde, 380 euro schreven ze. Ik heb er toen achteraan gebeld en ze bevestigden inderdaad dat het 840 was. En hadden we niet gebeld dan hadden ze het ook niet gezegd en zou je aanvraag dus gewoon niet in behandeling zijngenomen...

Dilbert29

840 euro zijn inderdaad bedragen om over te praten. Mensen die moeilijk moeten doen over 8 euro verdienen die vergunning helemaal niet.

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

Tja Bor, wat je ver haalt is niet alleen lekker maar meestal ook duur. :wink:

priewjet

Ongelezen bericht door priewjet »

Er is aan de gemeente toestemming gevraagd om een geocache (wat dat ook moge wezen) te plaatsen. Daar geeft de gemeente een vergunning voor af. Door die aanvraag gaan medewerkers van de gemeente dus speciaal voor jou en op jouw verzoek aan het werk. Dat veroorzaakt kosten en die waren niet ontstaan als jij geen vergunning had gevraagd. Het lijkt me dan ook niet meer dan logisch dat jij voor die kosten opdraait. De stelling dat de ambtenaren al uit de collectieve pot betaald worden en de vergunning gratis zou moeten zijn, vind ik niet zo sterk. Wanneer je en rijbewijs of paspoort haalt, dan vind je het toch ook niet gek dat je daar voor moet betalen? In dat bedrag zit ook het arbeidsloon van de ambtenaren die je helpen hoor.

De kosten die de gemeente in rekening brengt, heten leges (officieel: rechten). Dat is een gemeentelijke belasting. Wanneer de betreffende verordening op de juiste wijze tot stand is gekomen (besluit openbare vergadering gemeenteraad en bekendgemaakt), dan is dat voldoende. De gemeente is zeker niet verplicht om je er bij het indienen van de aanvraag expliciet op te wijzen.

De verordening vind je als het goed is ook nog op de website van je gemeente. Groet, M@rtin

Fac ut vivas !!!

Ongelezen bericht door Fac ut vivas !!! »

De vraag is: is er in deze gemeente een vergunning nodig om een geocache te plaatsen en zo ja waar en in welke verordening staat dit.

Ik zou zelf andere bosbeheerders die veel met geocaching doen eens bellen. (SBB en Natuurmonumenten).

Juridisch staat de gemeente helaas sterk. Op grond van de gemeentewet mag zij belasting heffen (Art 229 lid 1 sub a GmW) in het geval dat er gebruik wordt gemaakt van een publiek domein van de gemeente.

Nu zijn er twee zaken die je moet onderscheiden ten eerste is recreatie in de vrije natuur dus gratis? mag je er dan ook iets inzetten? En waarom mag een geocache dan wel? Anderzijds moet je je afvragen of als de gemeente geen regulering biedt er dan geen wildgroei aan geocaches bestaat?

Ik zou denken dat je met een een soort van stichting heel goed kan proberen om tot regulering te komen, geen leges wel een verplichte aanvraag zodat de gemeente weet wat er gebeurd.

priewjet

Ongelezen bericht door priewjet »

Voor het hebben van een voorwerp (geocache) op voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond, kan precario worden geheven op grond van artikel 228 Gemeentewet. Artikel 229, eerste lid, letter , Gemeentewet is hier zeker niet aan de orde. Zaken als rioolrecht, sluis- en bruggelden etc. worden op grond van dat artikel geheven

De heffing van leges kan geschieden op grond van artikel 229, eerste lid, letter b, Gemeentewet. Het hebben van een voorwerp en het aanvragen van en vergunning zijn totaal verschillende zaken. In beginsel zijn beide heffingen zelfs mogelijk, namelijk voor het in behandeling nemen van de vergunningaanvraag èn voor het hebben van het voorwerp waarvoor de vergunning is aangevraagd.

Bor Komorovski

En als het je niet bevalt moet je een andere hobby kiezen. Ik kan me overigens wel duurdere hobby's indenken dan geocachen.

Ik zie sowieso de lol niet in van het achterlaten van voorwerpen in doosjes. En wat als iemand anders de cache nu eens vindt en er wat mee doen?

Fiore

nou, het lijkt me niet echt iets noodzakelijks, als je het te duur vindt doe je het toch gewon niet? Het is niet alsof je die keuze niet hebt..

Jeetje Bor, dus jullie hadden hetzelfde?! Maar waarom zou een aanvraag dan niet in behandeling worden genomen? Wij hoorden het meteen bij het gesprek, het foutieve bedrag stond in de uitnodiging voor dat gesprek.

Bor Komorovski

Mijn partner kreeg een brief van de ambassade waarin het verkeerd stond aangegeven. Ik heb zelf navraag gedaan bij de IND, omdat ik het niet vertrouwde, en die bevestigden me dat het 840 was en niet 380. Dezelfde ambassade waar mijn partner haar aanvraag deed wilde haar eerst nota bene naar Nederland sturen terwijl ze daar volgens de vreemdelingenwetgeving niet eens mocht komen.

Op de stijl van de IND is weliswaar wat aan te merken, maar het ministerie van buitenlandse zaken (dat in mijn geval de beslissingen neemt en contactpunt is, en op advies van de IND handelt) is nog waardelozer: slecht geinformeerd en onbeleefd. Ze maken dit soort fouten en bieden niet eens hun excuses aan. Ik heb de ambassadeur wel eens ontmoet, aardige kerel, maar als ik hem weer zie zal ik hem aanraden beter personeel in dienst te nemen!!

Fiore

lol breek me de bek niet open! Wij precies hetzelfde hoor. Ook binnen de IND zelf, ze weten echt niet eens wat hun eigen regels zijn. Mijn partner werd van hot naar her gestuurd, met allerlei foutieve informatie.. zo werd hem op een gegeven ogenblik zelfs verteld dat hij het garantiebedrag (bewijs dat hij zichzelf kan onderhouden enkele maanden) CASH mee moest nemen naar een kantoor.. ik zag hem al lopen, met een plunjezak bankbiljetten :D
en dan hebben onze partners nog iemand hier die nederlands spreekt, en hier bekend is.. anders is het helemaal geen doen
't Is om wanhopig van te worden, heus.
en dat voor een luttele 830 euro

Gesloten