LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inningsdatum maandtermijn

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
EDS66

Inningsdatum maandtermijn

Ongelezen bericht door EDS66 »

Beste mensen,

Op welke dag van de maand int uw energiebedrijf uw maandbedrag via de automatische incasso ?
Cogas doet dit reeds de 22ste, terwijl de meeste mensen hun salaris rond de 28-30ste ontvangen.
Wat vindt u van deze vroege inningsdatum ?

Ali Bensalah

Re: Inningsdatum maandtermijn

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Bij Nuon kan je bij auto incasso zelf een datum opgeven via MijnNuon.nl.
acceptgiro's sturen ze de 15e met 15 dagen betaaltermijn dus ook nog op tijd voor de late salarisontvangers (zullen wel met name postbank klanten zijn)

jsp

Ongelezen bericht door jsp »

Ook bij Eneco kun je zelf de incassodatum aangeven (na aanmelden en inloggen op de website).

Ron 2

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Pas hier mee op, een paar weken geleden heb ik dit gedaan.
Nuon incasseert altijd rond de 20e, dit heb ik online naar de 27e verplaatst.
Met als gevolg dat ik in 1 maand twee maandtermijnen kreeg, eentje op de 20 en die van de volgende maand een week later op de 27e.
Nuon is dus niet zo slim om de volgende factuur automatisch daadwerkelijk naar de volgende maand te doen.
Ik zag dit al van te voren op "mijn Nuon" en ben gaan bellen dat ik hierdoor 13 maandtermijnen zou betalen, in overleg is er 1 termijn vervallen.

Als je je facturen en betalingen niet op internet volgt is er dus twee keer vlak achter elkaar geïncasseerd voor je het in de gaten hebt!

Dwaas

Ongelezen bericht door Dwaas »

Ik zag dit al van te voren op "mijn Nuon" en ben gaan bellen dat ik hierdoor 13 maandtermijnen zou betalen, in overleg is er 1 termijn vervallen.
Echt waar? Ik dacht dat er in een jaar maximaal twaalf termijnbedragen gefactureerd kunnen worden. Wanneer je er door zoiets als waar jij over spreekt per ongeluk twee in een maand betaalt, zou dat dan inhouden dat je aan het eind een termijnbedrag minder betaalt. Zo is het mij ooit eens uitgelegd.

Hebben ze dat ook echt zo erkend bij Nuon?

De Dwaas

Ali Bensalah

Wanneer je er door zoiets als waar jij over spreekt per ongeluk twee in een maand betaalt, zou dat dan inhouden dat je aan het eind een termijnbedrag minder betaalt.
Schiet nog niet op want dan ben je de bewuste maand 2 keer je vaste lasten kwijt wat je misschien niet kan missen en wat vervolgens weer tot betalingsachterstanden zou kunnen leiden.
Zou logischer zijn dat Nuon de wijziging pas in de volgende factuurmaand in laat gaan zodat hun onvolprezen automatiseringssystemen gewoon automatisch hun werk kunnen blijven doen :twisted:

Dilbert29

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Bij mij innen ze rondom de 26ste, ik heb de exacte datum nooit in de gaten gehouden.

Dwaas

Schiet nog niet op want dan ben je de bewuste maand 2 keer je vaste lasten kwijt wat je misschien niet kan missen en wat vervolgens weer tot betalingsachterstanden zou kunnen leiden.
Mee eens. Het klopt ook niet en het zou ook niet moeten. Als ik in 1 maand opeens al mijn vaste lasten tweemaal moet betalen, heb ik ook een probleem. Echter, vanauit Nuon-standpunt (en nu speel ik even advocaat van de duivel) zou het normaliter geen invloed moeten hebben op de juistheid van de jaarafrekening. Zo lang alle door jou betaalde termijnbedragen op de jaarafrekening staan, betaal je uiteindelijk toch niet te veel.

Maar ik ben het ermee eens dat twee termijnbedragen in een maand niet de bedoeling is en in principe ook voorkomen moeten worden. In alle normale omstandigheden is dat ook zo, maar wanneer je net je voorkeursdatum voor automatische incasso hebt aangepast, kan ik mij voorstellen dat dit soort dingen eenmalig plaatsvindt. Nog steeds niet prettig, maar ook niet onvoorstelbaar.

De Dwaas

Ron 2

Hebben ze dat ook echt zo erkend bij Nuon?
Nee, de dame aan de telefoon mocht (na overleg met leidinggevende) de tweede factuur van die maand laten vervallen.
Ze bleef me waarschuwen dat ik dan rekening moest houden met een bijbetaling op de jaarafrekening omdat er een maand te weinig betaald zou worden, dat ik gewoon weer van 13 naar 12 terug ging kreeg ik er bij haar niet door.
Niet dat ik dat echt geprobeerd heb, voor mij was het duidelijk :wink:

Dwaas

Ik denk dan dat jij inderdaad in het lopende jaar maar elf termijnbedragen gaat betalen. Die twee bedragen in een maand zijn dan het gevolg van een verschuiving van alle bedragen die nog gaan komen naar een maandje eerder. Het is schappelijk dat ze ervoor hebben gezorgd dat je niet twee termijnbedragen in een maand hoeft te betalen, maar je betaalt dan uiteindelijk met elf termijnbedragen wel minder dan waar de hoogte van dat termijnbedrag voor bedoeld is.

Voor nu is het mooi opgelost, maar ik zou wel goed mijn bankafschriften naast de te verschijnen jaarafrekening leggen als ik jou was.

De Dwaas

Ron 2

maar je betaalt dan uiteindelijk met elf termijnbedragen wel minder dan waar de hoogte van dat termijnbedrag voor bedoeld is.
Nee, ik betaal nog steeds elke maand een termijn, alleen vanaf nu een week later, ze wilden er een dertiende tussen plakken (de volgende maand drie en een halve week naar voren halen)
Het ligt er maar aan op welke dag van de maand ze een jaarafrekening gaan maken, of de maandtermijn van die bewuste maand op dat moment al gefactureerd is, dat verschil kun je elk jaar meemaken, dan krijg je b.v. iets terug maar de lopende maand wordt er gelijk mee verrekend.
Op zich betaal ik al te veel, na onze verhuizing in maart wilde Nuon me meer dan het dubbele aan voorschotten laten betalen terwijl we nu in een vergelijkbaar huis wonen met dezelfde apparatuur. Dit is omlaag gebracht naar een redelijk (nog iets te hoog) bedrag.
Een wekelijks notitie van de standen maakt inmiddels al duidelijk dat ik wat terug ga krijgen :)

Bailey

Ongelezen bericht door Bailey »

Op welke dag van de maand int uw energiebedrijf uw maandbedrag via de automatische incasso ?
Cogas doet dit reeds de 22ste, terwijl de meeste mensen hun salaris rond de 28-30ste ontvangen.
Wat vindt u van deze vroege inningsdatum ?
Wat maakt het nu uit op welke datum het afgeschreven wordt? Je moet het toch betalen en of dat nu van het salaris van de ene maand is of van de volgende maand, maakt m.i. niet uit.

Ik krijg mijn salaris op de 20e en mijn vriend op de 25e van de maand, dus niet aan het eind van de maand. Eneco int rond de 23e, Cogas op rond de 29e. Maar het verschilt per maand soms wel een paar dagen. Het is dat ik nu er even speciaal naar kijk, maar anders zou ik niet weten wanneer het precies wordt afgeschreven. Ik moet het toch betalen.

Ron 2

Wat maakt het nu uit op welke datum het afgeschreven wordt? Je moet het toch betalen en of dat nu van het salaris van de ene maand is of van de volgende maand, maakt m.i. niet uit.
Het maakt niet zo veel uit als je heel sterk in je schoenen staat.
Persoonlijk vind ik het prettiger als alle vaste lasten betaalt worden als het salaris binnen is, de rest van de maand hoef je daar geen rekening meer mee te houden.

Martin1976

Ongelezen bericht door Martin1976 »

Mee eens Ron2! Als je vaste lasten als eerste na storting van je salaris/uitkering worden afgeschreven, houd je een goed overzicht over wat je de rest van de maand te besteden hebt. De afschrijving van mijn vaste lasten heb ik zo veel mogelijk aan het eind van de maand gepland, dat kan er maar vast af zijn!

Ali Bensalah

Ook helemaal mee eens!
Daarnaast levert geld wat de hele maand loos op een betaalrekening staat geen barst op en om elke keer als er een vaste last voorbij komt geld terug te schrijven van je spaarrekening wordt ook een hele administratie :idea:

(we lijken onderhand het NIBUD wel :lol: )

Bailey

Ik weet nagenoeg precies wat ik te besteden heb. Ik weet wat er iedere maand afgaat en ik hou rekening met wat extra dingen. Standaard zet ik direct na storting van het salaris wat op mijn spaarrekening. Een paar keer per week kijk ik via internet wat er afgehaald is en wat er eventueel gestort is en een week voordat mijn salaris weer komt kijk ik wat er nog opstaat en of het nodig is wat van mijn spaarrekening te halen. Kost me hooguit een paar minuutjes per keer. Ik weet wat ik te besteden heb, ik weet wat er betaald moet worden en ik weet dan wat ik nog overhoud.

En sterk in mijn schoenen? Ik kan heel makkelijk geld uitgeven, maar alleen als ik het heb. En waarom zouden bedrijven rekening moeten houden met mensen die niet sterk in hun schoenen staan? Dat lijkt me altijd nog een taak van jezelf, niet van anderen.

Ron 2

En waarom zouden bedrijven rekening moeten houden met mensen die niet sterk in hun schoenen staan?
Heel simpel, het is ook in hun eigen belang.
Als door een iets andere inningsdatum een groot aantal mensen de rekening wél op tijd betaalt scheelt dit het bedrijf een hoop werk.

Hetzelfde effect heb ik jaren geleden gezien, veel heffingen zoals OZB, waterschap, verontreiniging etc. werden kriskras door het jaar gefactureerd.
Op een gegeven moment zag je al deze datums per jaar een stukje verschuiven totdat ze allemaal rondom de maand lagen waarin iedereen zijn vakantiegeld krijgt.
Kon je gelijk niet meer op vakantie, maar je had wel je rekeningen betaald :lol:

Tegenwoordig gaan ze nog een stapje verder en bieden de mogelijkheid in termijnen te betalen, dat doen ze echt niet omdat ze zo aardig en vriendelijk zijn, maar wel om zo veel mogelijk kans te lopen hun geld (op tijd) te krijgen.

Kennelijk zijn er toch heel veel mensen die het niet zo doen als jij en ik.

Bailey

Ik heb nog nooit iemand horen klagen over een inningsdatum, tot nu. Maar als je het nu gaat veranderen, dan gaan er misschien andere mensen klagen.

Kijk eens naar de mensen die per week betaald krijgen, o.a. uitzendkrachten. Die betalen misschien de eerste 2 weken andere dingen en zijn misschien wel blij dat pas in de laatste week van de maand bijvoorbeeld de voorschotbedragen voor gas en energie eraf worden gehaald. Als je het nu opeens gaat veranderen, komen die misschien in de problemen.

Zoals ik al schreef ben ik blij dat het aan het eind van de maand is, omdat ik mijn salaris op de 20e gestort krijg. Veranderen naar bijvoorbeeld de 10 ofzo, daar zou ik nou weer niet blij mee zijn.

Conclusie: je kan het nooit voor iedereen goed doen!

Ali Bensalah

Conclusie: je kan het nooit voor iedereen goed doen
Voor wat betreft de incassodatum kan dat dus wel zoals al eerder in het begin van deze draad aangegeven (misschien iets verder teruglezen :!: :?: :twisted: )

Probleem is dat er dat er dan zoals wel eens vaker bij energiebedrijven toch weer wat hobbels in de weg zitten :roll:

Bailey

acceptgiro's sturen ze de 15e met 15 dagen betaaltermijn dus ook nog op tijd voor de late salarisontvangers (zullen wel met name postbank klanten zijn)
En dit noem jij dus een goede oplossing? Acceptgiro's raken kwijt of mensen vergeten het uiteindelijk nog te betalen.

Zelf een incassodatum opgeven zou misschien dan wel een oplossing kunnen zijn, maar dat betekent weer een hoop administratie voor het bedrijf en dus ook kosten. En wie gaat dan dan weer betalen?

Gesloten