LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klacht over makelaar iBlue

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Klinkje

Klacht over makelaar iBlue

Ongelezen bericht door Klinkje »

Ik ben helemaal niet tevreden over makelaar iBlue. iBlue is verbonden met de postbank. De service die ik bij deze makelaar afneem werkt op dezelfde mannier als Makelaarsland. Je huis verkopen voor een vast bedrag, 775 eur.
Als ik alles achteraf geweten had zou ik nooit meer met deze makelaar in zee gaan.

Ze zeggen dat ze achter geinteresseerden aanbellen, maar dan moet je eerste zelf 10 x achter de makelaar aanbellen...
Ze hadden van mijn maisonette van maar 1 verdieping een plattegrond op funda geplaatst, terwijl ik er 2 opgestuurd had. Dat heeft bijna 3 maanden geduurd voor dat dat geregeld was. Ik kwam erachter dat de plattegrond ook in de brochure niet goed stond. Dit ook doorgegeven. Blijkbaar kunnen ze niet zelf bednken dat als er een halve plattegrond op de site staan dit misschien ook in de brochure niet goed staat...
Telefoonnummers van geintereseerden worden niet goed doorgegeven.

Eerst werd ik geholpen door een "junior" makelaar, toen dat niet bleek te werken, heb ik gevraagd om een "echte" makelaar (meer senior, met ervaring).
Ik heb al een aangetekende brief gestuurd. Daarna is er nog niet heel veel verbeterd.. De "senior"-makelaar gaf aan dat de openstaande punten nog op haar todo-lijstje stonden... Ze had zelf besloten dat ze de plattegrond op funda wel goed vond, en vond het niet nodig om mij daarover in te lichten. Toen ik (nogmaals) uitdrukkelijk aangaf dat ik wilde dat de plattegrond verwijderd moets worden van funda en de bochure, gaf ze aan dat ze op funda geen verwijder-knopje had... De laatste geinteresseerde is uiteindelijk 5 weken :x na de bezichtiging teruggebeld.
Heb daarna telefonisch contact opgenomen met de directie van iBlue: gevraagd of ze nog verder wilde met de samenwerking, zo niet dan wilde ik mijn geld terug. Maar ze wilden wel door met de samenwerking. Ik had nog 3 openstaande aktiepunten, heb aangevenen dat ik wilde weten: OF ze nog van plan waren dat te doen, en zo ja wanneer. En of ze dat schriftelijk konden bevestigen. Na 2 dagen stilte :evil: maar weer gebeld, de directie dacht dat we afgesproken hadden dat hij zou bellen als er "nieuws" was. Toen nogmaals een dringende mail gestuurd waarin ik nogmaals om de schriftelijk bevestiging gevraagd heb, en daar een dead-line bij gegeven. Dat utimatum gold alleen nog maar voor de bevesting, niet eens voor de uitvoering van de axipunten... Uiteindelijk zijn de 3 axipunten wel uitgevoerd, maar dat heeft zoveel frustratie en energie gekost. En met nieuwe geinteresseerden, komen er weer nieuwe axipunten
:(

En zo kan ik nog wel verder gaan...
Ik word hier erg moe van. Het liefst zou ik mijn geld terug willen, maar dat willen ze dus niet. Ze geven aan dat ze ook kosten gemaakt hebbben. Ik heb geen rechtsbijstandverzekering, anders had ik die al ingeschakeld. Het lastige hier is dat je vooraf moet betalen.
Maar ik ben nu wel bijna zover op toch de samenwerking op te zeggen en naar een andere makelaar te gaan.
Heeft iemand nog tips?

Mk

Re: Klacht over makelaar iBlue

Ongelezen bericht door Mk »

Als je via de Postbank bij ze terecht bent gekomen, dan kan klagen bij de Postbank nog wel helpen.

Xpert

Ongelezen bericht door Xpert »

IBlue is lid van de NVM.

Dus.........?

Klacht naar NVM als IBlue halsstarrig blijft weigeren.

Maar ja, zelf ben je ook wel wat naief. Bij een lage courtage hoort een lage service. Als je toch bijna alles zelf moet doen kan je beter je woning op Marktplaats zetten. Is een stuk goedkoper!

Klinkje

Ongelezen bericht door Klinkje »

Ondertussen is de directie bij mij thuis geweest en hebben ze me een bloemetje aangeboden. Ze wilden vooral leren van de fouten die er gemaakt zijn. Uiteindelijk heb ik mijn geld terug gehad. Na de mondelinge toezegging ook een schriftelijke bevestiging op de mail. Een aantal dagen geleden heb ik het geld ook op mijn rekening ontvangen.

Frankje

Ongelezen bericht door Frankje »

Wij hebben ons huis ook verkocht via i-Blue en hebben dezelfde ervaringen met nabellen. Bij 1 geinteresseerde wisten ze te melden dat ze geen contact hadden kunnen krijgen maar die waren niet eens wezen kijken. Knap plan dat ze deze mensen dan toch nog willen nabellen hoe ze het huis vonden :? .

Op een gegeven moment vonden ze dat wij ons huis moesten laten zakken in prijs omdat het nog niet verkocht was na 4 maanden. Wij wilden dit niet want iedere keer bleek de opleveringstermijn het probleem en niet de prijs. Een week na deze "goede" raad is het verkocht!

Wij hadden echter 1 geluk: we konden achteraf de courtage bepalen omdat we het te koop hadden gezet in een actie periode. Voor ons nooit meer i-Blue!

blossom

Ongelezen bericht door blossom »

Hallo,
Ook onze ervaring met iBlue is zeer teleurstellend verlopen. We werden nooit door onze makelaar terug gebeld, beloftes werden niet nagekomen, Te veel geld van onze rekening afgeschreven. We dachten dat omdat ze een samenwerking met de Postbank hebben het een goed makelaars kantoor betrof. Uiteindelijk bij de directie gaan klagen en toen we zelfs door hem niet klantvriendelijk te woord werden gestaan zijn we naar een andere makelaar overgestapt, jammer van het geld maar nog binnen een maand was ons huis verkocht. We willen dus iedereen adviseren misschien iets meer te betalen maar dan dan wel op een goede manier je huis verkopen.

Xpert

Beste mensen,

iBlue is aangesloten als bij de NVM. Wanneer u een klacht heeft over iBlue en zij lossen dit niet correct op staat u en weg open naar de Raad van Toezicht van de NVM. Wanneer over iBlue regelmatig bij de NVM een klacht binnenkomt dan zal iBlue op een gegeven moment te kennen worden gegeven om hun zaakje goed te regelen daar zij anders het lidmaatschap wordt ontnomen.

Dus doe in iedergeval uw beklag bij de NVM. Als mensen terecht hun beklag doen dan zal de NVM daar zeker wat aan doen. Eén ding is voor iBlue zeker belangrijk; het Lidmaatschap van de NVM niet verliezen.

Wanneer iBlue tegen een zeer concurerend tarief woning willen aan-/verkopen vindt de NVM dit prima..........Echter voor de NVM staat de dienstverlening naar de klant en de betrouwbaarheid/deskundigheid van een NVM lid op het hoogste niveau.

Immo

Ongelezen bericht door Immo »

Misschien moeten mensen die voor een "goedkope" makelaar gaan goed bedenken wat ze willen. Wil men het grootste gedeelte van het verkoopproces zelf doen of wil men full service. Iedere makelaar die full service verleent kan door een duidelijke berekening laten zien dat formules als iBlue, Witte Woning Winkel en Makelaarsland, e.d. voor dat geld nooit de service kunnen verlenen die bij een volledig door de makelaar verzorgd verkoopproces horen. Het kan voor dat bedrag echt niet uit. Dit is die organisaties absoluut niet aan te rekenen.
Het gaat er maar om of de klant goed beseft waar hij voor kiest, kiest hij voor de goekope optie, dan moet-ie naderhand niet zeuren over onvoldoende service.

Xpert

Maar als iBlue het weinige wat zij moeten doen al niet goed kunnen doen dan is elke euro verloren geld.

Wel eerst geld vangen en dan als iBlue de dienstverlening niet naar behoren uitvoert dan ligt het opeens aan de klant.

Alle waar naar z'n geld daar ben ik het wel met Immo eens maar als zij de beloofde dienstverlening niet goed uitvoeren dan moet iBlue ook zo sportief zijn de klant (gedeeltelijk) te compenseren.

fam.dewinter

Ongelezen bericht door fam.dewinter »

Wij zijn juist heel erg tevreden over iBlue.

Goede uitleg, snelle service.

En nog eens binnen 5 dagen onze woning verkocht voor de vraagprijs!

(3 plaatselijke makelaars hadden ca. 10.000,- lager geadviseerd)

Ons pakket bestond uit een Postbank Excellent, komt er op neer dat iBlue alles doet m.u.v. de bezichtiging. Uiteindelijk 3.000,- bespaard door niet naar de plaatselijke makelaar te gaan, en een prima verkoopprijs.

MVG
Peter de Winter

Nielss123

Ongelezen bericht door Nielss123 »

Ook ik heb mijn woning verkocht via iBlue Makelaars. Alhoewel ik een hekel heb (had) aan makelaars zie ik mij genoodzaakt om hier te reageren. iBlue Makelaars heeft nml mijn mening over makelaars danig veranderd.

Voordat ik begon met de verkoop heb ik 4 makelaars over de vloer gehad. Allen hebben hun zegje gedaan, zo ook iBlue Makelaars. De makelaar die bij mij kwam was doortastend, had zinnige dingen te zeggen over de huidige marrkt en over hoe te verkopen. Met name de marketng van iBlue sprak mij aan. UItgebreider en veel meer larktconform dan de anderen. Daar stond ook nog eens het superscherpe tarief van 0,5% tegenover.

Ik heb gegokt en gewonnnen. Ik durfde het aan met iBlue en iBlue durfde het aan om een wat hogere vraagprijs te stellen en gaf mij de garantie dat het binnen een jaar verkocht zou zijn, zo niet zouden zij mij geen kosten in rekening brengen. Mijn woning is binnen een maand voor de vraagprijs verkocht. Als ik naar een andere makelaar had gegaan had ik minimaal € 15.000 minder voor mijn woning gekregen en had ik ook nog eens tussen de 1,7 en 2 % moeten betalen. Kortom; iBlue is een uitzondering op de gevestigde orde van makelaars en leveren werk dat perfect is afgestemd op het tarief. En lezers pas op; het heeft er alle schijn van dat de gevestigde makelaars uit deze ene klacht op dit forum een slaatje willen slaan en iBlue zwart willen maken. Mijns inziens is dit ook het enige wat die makelaars kunnen. Qua kosten-dienstverlening-service verhouding kunnen zij nml niet aan iBlue tippen.

Niels van Ewijk
(een tevreden iBlue klant)

LindaC

Ongelezen bericht door LindaC »

Hallo ik had in augustus een iBlue Makelaar thuis. Mijn ex vriend wilde echter een andere zogenaamde 'gerenomeerde' makelaar.... (dus niet iBlue) maar ...pa. Het huis is nog steeds niet verkocht. Als ik de opdracht wil intrekken ben ik ruim € 950,- kwijt aan intrekkingskosten en verplichte advertenties :x

Bij iBlue is het no cure no pay. Dat is een stuk beter. Bovendien is bijna dezelfde woning een straat verder door iBlue binnen twee maanden verkocht!

Uiteindelijk moeten wij ruim 2-3 zoveel aan deze makelaar betalen dan aan iBlue. Maar dan moet ie hem wel eerst verkopen!

Linda

CJWB

Ongelezen bericht door CJWB »

Ik heb ook een klacht over iBlue Makelaars, maar dan als potentiële koper. Hun beleid is blijkbaar om alleen brochures per post te versturen; niet per e-mail maar evenmin in persoon bij de bezichtiging. Opvallend maar op zich prima, hoewel de dame aan de telefoon in aanvulling op mijn telefoonnummer en e-mailadres hoe dan ook al mijn persoons- en adresgegevens wilde hebben. Toen ik zei dat ik die wel zou verstrekken tijdens of na de bezichtiging, ging zij daar schorvoetend mee akkoord maar later belde zij de bezichtiging alsnog af, om een voor mij nog onbekende reden.

In elk geval, vóór het ophangen van de telefoon vroeg ze me of ik nog interesse had in financieel advies van de ING?! Is het niet vreemd dat een makelaar optreed voor een verkopende eigenaar van een woning en tegelijkerheid als tussenpersoon voor een financieel adviseur van potentiele kopers?? Een makelaar die twee meesters dient?

Ik heb de afgelopen maanden ondertussen letterlijk tientallen makelaars ontmoet bij bezichtigingen en niet één enkele makelaar vertoonde zulk vreemd gedrag als iBlue: proberen producenten te verkopen aan mensen die eventueel de woning zouden willen kopen waarvan zij als verkopend makelaar optreden.

Om nog maar niet te spreken over de "50 airmiles" die zij op Funda aanbieden aan iedereen die een brochure aanvraagt of een woning komt bezichtigen! Vreemd, erg vreemd.

CJWB

Ongelezen bericht door CJWB »

Overigens, volgens mij is Nielss123 niet een consument maar op enigerlei wijze betrokken bij iBlue zelf; het taalgebruik is overduidelijk geveinst (o.a. "Ik heb gegokt en gewonnnen. Ik durfde het aan met iBlue en iBlue durfde het aan om een wat hogere vraagprijs te stellen"). Give me a break.. Dit soort fora zouden off-limits moeten zijn voor degene die onderwerp zijn van gesprek.

Rense

Ongelezen bericht door Rense »

@CJWB

iBleu makelaars waren in dienst van de Postbank en nu dus van ING.

Wellicht verklaard dat het e.e.a.

Succes....

fjmspaan

Ongelezen bericht door fjmspaan »

Hier is het al niet anders. In maart 2007 (jawel) in zee gegaan met Iblue, na 3 maanden had de makerlaar al zoveel fouten gemaakt dat we gezged hebben: we stoppen ermee. De reeds betaalde €595.- kregen we, na aandringen, uiteindelijk netjes terug gestort. En val niet van je stoel: maar in jan. 2012!!! komt er een betalings herinnering á €595,- voor bewezen diensten..........met de mededeling: u betaalt of anders incassobureau, Tussen toen en nu hadden we nooit een aanmaning, herinnering of wat dan ook ontvangen. Van onze kant volgde een uiterst boze reactie waarop een nieuwe mail volgde waarin plotseling wettelijke rente en nog 2 openstaande rekeningen werden aangevoerd: totaal te betalen €1004.-.........En dit allemaal nadat de firma 4 jaar en 9 maanden niets heeft ondernomen. Allemaal per mail, zonder heldere specificatie, betalingstermijn of wat dan ook. Onbegrijpelijk..................

NVMCons.voorlichting

Ongelezen bericht door NVMCons.voorlichting »

Geachte heer/mevrouw Spaan,
Ik adviseer u maandag tussen 9.00 en 11.30 uur contact op te nemen met de NVM, afdeling Consumentenvoorlichting via telefoonnummer 030-6085189. Wij kunnen u dan verder helpen en adviseren wat u in deze situatie kunt doen.
vriendelijke groet,
NVM Consumentenvoorlichting

iBlue_Makelaars

Ongelezen bericht door iBlue_Makelaars »

Dit is een reactie op het voorgaande bericht van ‘Woonwinkel’. Wij vinden het ongepast om op een dergelijke manier te reageren. De genoemde personen hebben inmiddels iBlue Makelaars betaald. Misschien kan de forum beheerder dat bericht verwijderen?

De klacht ging over een dienst die iBlue Makelaars al sinds 2009 niet meer levert: de verkoopdienst excellent. In het kort: Bij het in verkoop nemen waardeert de makelaar de woning. Hierbij wordt een slimme vraagprijs vastgesteld. Deze is meestal iets hoger dan de waarde. De makelaar maakt op basis van zijn kennis een inschatting dat met die vraagprijs in combinatie met marketing er voldoende geïnteresseerden op het huis afkomen. De verkoopdienst excellent bood de verkopers de garantie, dat als het huis niet verkocht was binnen één jaar, de verkopers niets aan iBlue hoefden te betalen. In een aantal gevallen hebben onze klanten een hogere vraagprijs gehanteerd dan geadviseerd. Helaas bleek dat de verkopers die afweken van het advies van de makelaar niet tevreden zijn/waren: hun huis werd niet verkocht en de garantie gold in hun geval niet. Want iBlue Makelaars kreeg geen goede kans om het huis binnen één jaar te verkopen vanwege de te hoge vraagprijs. iBlue Makelaars had destijds juist de verkoopservice met genoemde garantie geïntroduceerd om de klanttevredenheid verder te verhogen. Ondanks de goede bedoelingen van de verkoopdienst met garantie bleek het toch tot klachten op onder andere dit forum te leiden. iBlue heeft daarom besloten om de dienst daarom in 2009 te beëindigen.

Kleine toelichting:
Een makelaar maakt voor de verkoop van een huis behoorlijk veel kosten: arbeidsloon, systemen, te koop bord, foto’s, NVM en Funda, etc. De kostprijs bedraagt al gauw ruim 900 euro nog voordat het huis bezichtigd is. Iedere makelaar maakt kosten en legt die meestal op de plek waar ze ‘thuishoren’. Alle zogenaamd ‘goedkope’ internet makelaars vragen al gauw zo’n duizend euro vooruit voor hun dienst: of je je huis verkoopt of niet, terwijl bij internet makelaars vaker een huis ‘ingetrokken’ dan verkocht wordt.

Het webcare team van iBlue Makelaars

flixie

Ongelezen bericht door flixie »

Nooit meer IBlue-makelaar! Matige dienstverlening om daarna de klant regelmatig lastig te vallen met spontane afschrijvingen. Per e-mail (!) voor het eerst berichten over een 'laatste aanmaning' van 1475 euro is op zijn zachts gezegd niet netjes. Dat lijkt ongegeneerd opzichtig je omzet proberen te verdubbelen.

fjmspaan

Ongelezen bericht door fjmspaan »

Om ons verhaal netjes af te ronden: de geschillencommissie makelaardij heeft ons in het geschil met Iblue op alle punten in het gelijk gesteld.

Gesloten