LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] is deze incasso terecht of onterecht?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Moranne

is deze incasso terecht of onterecht?

Ongelezen bericht door Moranne »

Vandaag kreeg ik een rekening van een Incasso buro voor een vlieg ticket die ik niet betaald heb.
Feiten zijn:
- op 1 maart 2006 heb ik een vlucht geboekt voor 2 personen bij reisburo "i"
- op 1 maart 2006 heeft reisburo "i" een factuur gestuurd met de bevestiging voor 2 personen, maar met een heel laag bedrag (voor 1 persoon)
- op 7 maart 2006 heb ik dit bedrag betaald
- wij zijn met z'n tweeen op vakantie gegaan...
- op 7 juli 2006 (4 maanden later) kreeg ik een email van reisburo "i" met een nieuwe factuur nummer in bijlage en factuur datum 7 juli 2006, met als enige tekst: "was charged for 1 only by mistake"
- reisburo heeft ook gebeld met allerlei smoesjes, zoals bijv. dat ze wel 2 facturen hebben gestuurd op 1 maart 2006, wat niet waar is. Ik heb in ieder geval gezegd dat ik 4 maanden later deze factuur niet meer ga betalen. De communicatie met het reisburo heb ik nog.
- Vandaag, 2 december 2006 heb ik een incasso brief gekregen met het bedrag van de tweede ticket, rente, incassoiosten en registratiekosten!!!

Mijn vraag is nu: hoewel ik wist dat reisburo "i" mij maar 1 ticket gefactureerd heeft op 1 maart 2006, horen ze niet hun administratie in orde hebben? Als consument, heb ik het gefactureerd bedrag gewoon op tijd betaald. Is het niet overdreven en onterecht dat het reisburo 4 maanden later mij een nieuwe factuur stuurt?
Wat moet ik doen?
graag uw advies.

Moranne

anita1971

Re: is deze incasso terecht of onterecht?

Ongelezen bericht door anita1971 »

U had gelijk, toen u de eerste factuur kreeg moeten bellen naar reisburo I .

Helaas pindakaas voor u maar u zult toch echt moeten betalen!!!!!!

Jonjo

Ongelezen bericht door Jonjo »

Proberen te profiteren van een fout bij het reisbureau, lekker met z'n tweeën op vakantie en voor een betalen. Het had U gesierd als U het reisbureau direct in kennis had gesteld van de door hun gemaakte fout.
Wat mij betreft kunnen de incasso kosten niet hoog genoeg zijn. Wat een mentaliteit zeg.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

heb in ieder geval gezegd dat ik 4 maanden later deze factuur niet meer ga betalen.

Na 5 jaar lijkt mij dat een bedrijf (op grond van het Burgerlijk Wetboek) geen factuur meer mag sturen.

Gezien het feit dat je erkend hebt in juli een terechte factuur te hebben ontvangen, maar niet betaald hebt ben jij fout bezig en hang je dus.
Wat moet ik doen?
graag uw advies.
Zo spoedig mogelijk het bedrag van de tweede ticket, rente, incassoiosten en registratiekosten betalen.

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Stond de prijs per ticket bij het boeken al vast?

Dan had je kunnen weten dat het een foute factuur was.

Wel heel vreemd dat je hebt mogen vliegen, ondanks het feit dat maar 1 van de 2 tickets betaald was.

??

Ongelezen bericht door ?? »

De incasso is terecht aangezien een bedrijf na 4 maanden rustig nog een factuur kan sturen. Kan ook nog na 6 maanden. Daarnaast zijn ze nog zo soepel geweest om de facto een termijn van vijf maanden te hanteren alvorens een incassobureau in te schakelen...

Verder sluit ik mij aan bij Jonjo.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Moranne,

Waarom wil je perse profiteren als iemand een fout maakt. ?
Je hebt toch gewoon genoten van je vakantie. :lol:

Waaaaaaaaaaaaaaaaaoooooooooooooooooooh wat een asociaaltje :x

denk niet dat er ook maar 1 kantonrechter is die de vordering zal afwijzen
Laatst gewijzigd door seagoing racer2 op 03 dec 2006 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

gerland

Ongelezen bericht door gerland »

Wat een mentaliteit zeg.
Inderdaad, met als toppunt de schaamteloze posting in dit forum.

Gelukkig wordt er nog gecorrigeerd.

Bailey

Ongelezen bericht door Bailey »

Je gek voor woorden dit!! Je weet dat de rekening fout is, je weet dat je maar voor 1 persoon hebt betaald en toch ga je op vakantie en nu wil je nog weigeren om de rekening te betalen. Werkelijk niet normaal meer.

Je had gewoon contact op moeten nemen met het reisbureau dat de rekening niet goed was. Fouten kunnen nu eenmaal gemaakt worden. Je moet dus gewoon betalen, je hebt totaal geen recht op kwijtschelding o.i.d.

Ze zouden jou op een zwarte lijst moeten zetten, zodat je nergens meer een vakantie kan boeken.

roro25

Ongelezen bericht door roro25 »

heerlijk van die mensen die proberen over de rug van een ander te genieten voor een lagere prijs. Ts is altijd fout, want had moeten weten dat er voor twee personen is geboekt dus ook voor 2 betaald moet worden. Als neit betald wordt (ook niet aan het incaossobureau) dan kan door de rechter een ernstig verwijt gemaakt worden aan TS en zal waarschijnlijk voor alle kosten op moeten draaien. Ik hoop in ieder geval van wel.
@ TS wat doe je als je werkgever (ga er vanuit dat je werkt) maar de helft van je salaris uitbetaalt. Dan ga je toch ook lopen koeren want je krijgt toch betaald naar verrichte arbeid. Dit is precies hetzelfde. Toch niet zo moeilijk om in te zien.

Oh ja deze vordering heeft een verjaringstermijn van 5 jaar. Dus als ze pas na 4 jaar en 11 maanden en 29 dagen hadden aangeklopt dan had je alsnog moeten betalen.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Tja... professioneel en administratief verdient het inderdaad geen schoonheidsprijs, maar het reisbureau heeft wel gelijk. Bovendien verdient jouw handelswijze al helemaal geen schoonheidsprijs.

Ik neem aan dat je trouwens wel financieel rekening hebt gehouden met de oorspronkelijke prijs voor 2 personen. Je zal het dus ook best kunnen betalen. Los van alle juridische argumenten (waar ik niet meer op in ga omdat dat al gebeurd is): wij betalen ook allemaal het volle pond dus ik zie niet in waarom we jou uberhaupt advies moeten geven hoe daar onderuit te komen...

Magneto

Ongelezen bericht door Magneto »

Ik zou niet betalen. Wie heeft nu een reisbureau en wie wil er betaal worden. Je mag verwachten dat een "professioneel" bedrijf, weet wat het doet en vakkundig te werk gaat en dus haar klanten juist factureerd of informeerd. Net zo goed kan van het bedrijf verwacht worden, dat het de juiste tickets levert en een juist reisadvies geeft voor een land of regio.

Bij het nalaten, moet men niet proberen de fout bij de klant neer te dumpen. Dat noem is juist asociaal. Wie neemt dat slaperige personeel aan. Als ik een fout maak, moet ik ook op de blaren zitten en ik zie niet in waarom dat nu opeens anders zou moeten zijn. Tot zo ver, wat ik vind en mijn utopia!

Ik neem aan dat er een koopovereenkomst is afgesloten, waar een prijs is overeengekomen voor de te leveren product of dienst. Hierdoor had U een plicht de fout te melden. Dit doe je tenslotte ook als je 3 ipv 2 tickets gefactureerd zou krijgen of niet? Dus ook bij een ticket te weinig.

Jammer, maar je zult moeten betalen. In dezen ben je niet asociaal bezig, maar hoogstens een beetje naief geweest te denken er vanaf te zijn. De lokale moraal ridders hadden in hun situatie ook gehoopt dat het reisbureau er nooit achter was gekomen en hadden ook lekker gebruik gemaakt van deze uitgelezen kans van 2 halen, 1 betalen! Helaas is het bureau professioneel genoeg, hier later op terug te komen!

Moranne

Ik ben geschokt door de moraalridders onder jullie.
Als jullie naar de Albert Hein gaan en later ontdekken dat er te weinig berekend is, of te veel terug betaald is, rennen jullie ook niet terug naar de caissière om het recht te zetten. Dat het hier om een groter bedrag gaat, heeft niks met het principe te maken.
Ik heb het werkelijke verhaal gepost zonder feiten te verdoezelen, niet om uitgescholden te worden, maar juist om een weldoordachte en rationele reactie te krijgen.
Deze heb ik van Magneto gekregen.

Toch wil ik iedereen bedanken voor de tijd die jullie genomen hebben om het verhaal te lezen en te reageren.

Moranne

Excuses,
anita1971, SJZ en bodejosm43, jullie reacties waren ook waardevol.

roro25

ik ga wel terug naar de winkelier als blijkt dat ik te weinig heb betaald of teveel heb teruggekregen. Is mij toevallig een uur geleden gebeurt. twee briefjes van 10 aan alkaar geplakt. Ik zag het pas thuis en ben net teruggegaan.
Werd door de medewerker hartelijk bedankt. En dat doet mij meer dan dat ik 10 euro extra heb en een medewerker met een kasverschil. De gemiddelde winkelier verdient wel zo zjn brood.

En ja we maken allemaal wel eens fouten (of zoals mensen ook wel zeggen de computer). Waarom moeten we dan gelijk financieel voordeel halen ipv het op te lossen.

En nee ik ben geen moraalridder ga alleen uit van de eerlijkhied van de mens. Oh wat is het makkelijk om mensen een stempel op te drukken.
Gewoon betalen naar wat je hebt afgesproken.

Ik zit niet op dit forum om bij een foute actie jou een goed gevoel te geven. Ik geef alleen aan wat rechtens is doordrenkt met persoonlijke mening.

Cesar

Ongelezen bericht door Cesar »

ik ga wel terug naar de winkelier als blijkt dat ik te weinig heb betaald of teveel heb teruggekregen.
Nou, ik dus niet en ik ben ook niet zo hypocriet.

Geloven jullie nou echt dat er iemand terug gaat om 10 euro af te geven.

Ik zou trouwens ook na 4 maanden geen facturen meer betalen. Het getuigt van zeer slecht boekhouderschap.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Geloven jullie nou echt dat er iemand terug gaat om 10 euro af te geven.
Ja, sommige mensen doen dat inderdaad.
Het getuigt van zeer slecht boekhouderschap.
Met je eens. Maar je houdt van te voren wel rekening met het bedrag voor 2. En het zou nogal stom zijn als een bedrijf zijn centen niet kreeg (en let wel: daar werken ook mensen als jij en ik die ook betaald willen worden) omdat een of een paar oekels dit vergeten. Bovendien betalen wij ook allemaal het volle pond dus zie ik niet in waarom dat met 1 of 2 anders zou moeten. Gemeente Delft is laatst nog bij mij komen aanzetten met een belastingaanslag uit 2004, moest ik ook gewoon betalen.
Ik ben geschokt door de moraalridders onder jullie. (...) Ik heb het werkelijke verhaal gepost zonder feiten te verdoezelen, niet om uitgescholden te worden, maar juist om een weldoordachte en rationele reactie te krijgen.
Moraalridder vind ik anders ook niet bepaald een positieve kwalificatie. Ik kan me voorstellen dat mensen geirriteerd raken als jij zegt: "ik weet dat ik fout zit, hoe kan ik eronderuit komen?" Als het recht je die mogelijkheid geeft: gefeliciteerd. Maar ik ga dat niet goedkeuren.

roro25

Nou, ik dus niet en ik ben ook niet zo hypocriet.
Sorry hoor maar ik noem mezelf absoluut niet hypocriet.
Gaat mij puur om mijn eigen gevoel wat ik er bij heb als ik het niet terug zou geven.

Ik vind het ook raar dat er pas na vier maanden een factuur wordt verstuurd, maar ik vind dat je as koper ook verantwoordelijk bent. Je weet wat je wil kopen/dienst afnemen en je weet ook wat je er voor moet betalen.
Dat noem ik pas hypocriet als mensen niet betalen. Omdat je weet dat je meer moet betalen, maar toch het voordeel mee willen nemen.

Gelukkig kennen we in NL een algemene verjaringstermijn van vijf jaar welke in sommige gevallen 20 jaar kan belopen.

Boris35

Ongelezen bericht door Boris35 »

Vreemd is het toch dat zovelen weigeren een verhaal echt te lezen en het als aanleiding gebruiken om mensen te betitelen, te veroordelen en ook nog eens verwensingen aan hun adres maken.

@Bor: Vraagt TS hoe hij of zij hier onderuit kan komen? Antwoord: Nee, de vraag is wat te doen. Als het zo is dat die persoon volgens jou dient te betalen, dan zeg je dat, met of zonder een motivatie. Overigens houdt moraalridder in dat iemand ten strijde trekt voor het moraal; dat is dus helemaal niet negatief, maar wordt vaak wel zo bestempeld.

@Roro25: Mooi dat je zo bent; maar je zal toe moeten geven dat je zwaar in de minderheid bent in dit land en misschien zelfs wel in je eigen vriendenkring. Ik zou precies hetzelfde als jij doen als ik bij mijn kleine, lokale slager teveel terug zou krijgen, maar dat is anders bij een grote supermarkt waarbij iedereen anoniem is. Je zou je daarbij ook af kunnen vragen of de ondernemer ook zo netjes is als jij. Het zegt niets over TS dat hij of zij dit gedaan heeft, want jij kent deze persoon niet. Wie weet is het een persoon die heel mooi vrijwilligerswerk doet, het financieel niet heel erg breed heeft en voor wie dit een leuke meevaller was. Wie ben jij om iemand op basis van een stukje tekst te be- of, erger nog, veroordelen?

Dat is sowieso wel het probleem in dit topic; waarom kan er niet gewoon antwoord gegeven worden op de vraag (een enkele reactie daargelaten)?

TS vermeldt niet of er een opdrachtbevestiging/koopovereenkomst is verstuurt. Het zou zo kunnen zijn dat de factuur tevens opdrachtbevestiging/koopovereenkomst is en daardoor kan het reisbureau na 4 maanden geen nieuwe factuur sturen. Daarnaast kan ik begrijpen dat TS de hakken in het zand zet als het reisbureau gaat liegen over de facturen. Ik zou dat ook niet kunnen waarderen en mij dan niet geroepen voelen om een leugenaar meer te gaan betalen.

Ook vermeldt TS helemaal niets over een prijsafspraak. Ik kan hiervandaan niet beoordelen of die eerste factuur klopt of niet. Was er misschien sprake van een actie waarbij de 2e ticket gratis was?

Ik vind het knap dat de meeste lieden in dit forum alle antwoorden al wisten en zodoende hun oordeel konden klaar hebben.

@TS: Je zal toch meer informatie moeten verschaffen willen we je kunnen helpen.

Ook is het zo dat we geen medelijden hoeven te hebben met de bedrijven die iets vergeten te factureren. We weten dat een bedrijf op zijn kostprijs niet alleen pure winst calculeert, maar ook voorzieningen voor dit soort situaties. We hoeven ons dus niet druk te maken over het welzijn van de ondernemer, want die heeft er al rekening meegehouden dat dit kan gebeuren. Dit vermeld ik niet als argument om niet te reageren op foutieve facturen, maar wel om er bij na te denken dat wij allemaal sowieso hiervoor betalen hoe netjes we ook zijn. Waarschijnlijk is de ondernemer zelf geen haar beter!

Velen hier zouden zich eens bedenkingen moeten gaan maken of zij misschien wat genuanceerder hadden moeten reageren en dat in de toekomst moeten gaan doen. Je kan het niet eens zijn met de actie of denkwijze van de persoon maar daarvoor hoeft er niet op dermate negatieve wijze gereageerd te worden.

Ik voel me nu net Balkenende in een normen-en-waarden-debat! :roll:

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Moranne, ik heb je dus inderdaad ook niet aangevallen. Vaak ben ik van mening dat een consument gelijk heeft, maar in dat geval is de leverancier er in mijn visie alleen op uit geweest om de klant een poot uit te draaien. Daarvan was in jouw geval geen sprake.

En nee, ik ben evenmin een moraalridder, wanneer ik thuis kom met mijn boodschappen, en ik merk dat ik 50 cent teveel of te weinig betaald heb, dan zal ik er niets mee doen, wel als het om een groter bedrag gaat.

Het overkwam me eens dat een cassiere hier in de buurt (het was nog in het guldentijdperk) mij wisselgeld gaf van 100 gulden, terwijl ik zeker wist dat ik haar 10 gulden gegeven had. De bedrijfsleider zag het, en wilde haar op staande voet ontslaan, ik heb dat weten te voorkomen door te zeggen, dat ik daar ernstig bezwaar tegen zou maken. Ze kwam eraf met een waarschuwing, en is na al die jaren nog steeds werkzaam bij die supermarkt. Haar toenmalige werkgever is ismiddels al een paar keer opgevolgd door een nieuwe eigenaar.

Wat ik ermee zeggen wil: wanneer het bedrag de moeite waard is (in mijn voor- of nadeel) zal ik er zeker iets van zeggen, als het slechts om een paar dubbeltjes gaat, zal ik die moeite niet doen.

Gesloten