Waarom internettelefonie per definitie minder betrouwbaar is
Geplaatst: 04 dec 2006 23:28
Hallo,
Wie een beetje verstand van netwerken heeft, doet direct de vaststelling dat internet ongeschikt voor telefonie is. Als je om je heen iedereen internettelefonie ziet introduceren, stel je daar als ingewijde vraagtekens bij, maar je neemt aan dat men weet waar men mee bezig is.
Helaas, zo kunnen we in dit forum maar al te zeer lezen, is internettelefonie ronduit gammel. Het blijkt dat de telefoonbedrijven helemaal niet weten waar men mee bezig is.
Daarom in deze e-mail het hoe en het waarom.
Traditionele telefonie is een meer dan honderd jaar oude techniek, gebaseerd op het leggen van een vaste verbinding tussen twee partijen. Tijdens het intoetsen van het nummer wordt de verbinding opgebouwd, en gedurende het gehele gesprek blijft de verbinding intakt.
Tradionele telefonie is meer dan honderd jaar oud en in die eeuw is een hoop ervaring opgedaan om de technologie te perfectioneren. Belangrijk voor de betrouwbaarheid is dat een modern telefoonnetwerk volledig bestaat uit gespecialiseerde apparatuur. Uw telefoonlijn mondt uit in een verdeelpunt in de telefooncentrale, en wordt vandaar met een aansluitdraadje op de telefooncentrale aangesloten. Deze telefooncentrale is een goed doorontwikkeld apparaat dat, zolang het maar van stroom voorzien wordt, uw telefoon aan de gang houdt.
De telefooncentrale zelf is verbonden met meerdere verkeerscentrales, via deze verkeerscentrales kan de telefooncentrale verbinding maken met andere telefooncentrales. Het uitvallen van een verkeerscentrale is geen groot probleem, er wordt dan gewoon een andere verkeerscentrale gebruikt. Met andere woorden, het traditionele telefoonnetwerk is robuust ontworpen.
Het internet is een zogenaam pakketgeschakeld netwerk. Dat betekent dat er geen verbinding tussen twee partijen wordt opgezet. In plaats daarvan vervoert het internet pakketjes tussen zender en ontvanger. Dat heeft bepaalde nadelige gevolgen, maar daar komen we later op.
Het internet is medium-onafhankelijk; men kan internet leiden over een traditionele telefoonlijn, een ethernetnetwerk, een ATM-netwerk, een draadloos netwerk, ze maken allemaal deel uit van het globale internet.
Bij u thuis is het medium waarover het internet loop meestal een lokaal ethernet. Daarna gaat het de ADSL-lijn op, waar het over een ATM-netwerk naar uw internetaanbieder vervoerd wordt. Uw internetaanbieder heeft weer verbindingen met andere aanbieders en grote internetknooppunten. Meestal wordt hier ethernet voor gebruikt, maar het kan ook ATM of SDH zijn.
Belt u over internet, dan moet uw gesprek via het internet naar een koppelpunt tussen het traditionele telefoonnetwerk en het internet toe.
Eerste vaststelling:
- De opbouw van het internet is vele malen ingewikkelder en minder regelmatig dan die van het traditionele telefoonnetwerk.
De gevolgen hiervan zijn dat veel meer apparatuur ingezet moet worden, waarbij de kans groter is dat deze uitvalt. Voordat uw internettelefoniegesprek op het traditionele telefoonnetwerk betreedt heeft het al een lange weg afgelegd.
Voor het gebruik van internet volstaat (in tegenstelling tot het telefoonnetwerk) alleen de netwerkinfrastructuur niet. Om met succes het internet te kunnen gebruiken zijn ook servers nodig, bijvoorbeeld een DNS-server en een DHCP-server. Deze servers moeten beheerd worden, hebben af en toe een serverupgrade nodig, enzovoorts. Hoewel servers zeer betrouwbaar kunnen zijn, en ze meestal redundant uitgevoerd zijn, is het falen van deze servers een risico voor de betrouwbaarheid van het internet en dus uw telefonieverbinding.
Tweede vaststelling:
- Voor internettelefonie wordt veel met computers gewerkt, waarvan de kans groter is dat zij om wat voor reden dan ook uit de lucht zijn, dan de zachtjes zoemde apparaten waaruit het traditionele telefoonnetwerk bestaat.
Internettelefonie is een nieuwe techniek. Dat betekent dat zowel aan uw zijde, als aan de zijde van het telefoonbedrijf apparatuur staat die vers van de ontwerptafel is gerold. Uw VoIP-modem bevat software, en in software kunnen bugs zitten. Hetzelfde geld voor de VoIP-gateways aan de zijde van uw telefoonbedrijf. Naarmate internettelefonie meer ingeburgerd raakt zal de software in de apparatuur verbeteren. Momenteel zijn er echter nog kinderziektes.
Derde vaststelling:
- De apparatuur voor internettelefonie is nieuw en er kan nog niet dezelfde betrouwbaarheid van verwacht worden als apparatuur voor het traditionele telefoonnetwerk.
Conclusie: De infrastructuur voor internettelefonie is per definitie een stuk gammeler dan die van het traditionele telefoonnetwerk.
Nu komen we op het tweede deel van dit bericht: De geschiktheid van het internet voor telefonie.
Zoals eerder gezegd wordt bij traditionele telefonie een verbinding gelegd tussen twee partijen die gedurende het gehele gesprek in stand blijft, terwijl het internet alleen pakketjes bytes van de ene naar de andere plek brengt.
Dit heeft een aantal gevolgen. Bijvoorbeeld:
* Het traditionele telefoonnetwerk weet vooraf of voldoende capaciteit op het telefoonnetwerk beschikbaar is voor het telefoongesprek. Indien dit niet het geval is komt het telefoongesprek niet tot stand. Het internet weet niet van te voren hoeveel capaciteit beschikbaar is. Midden in het gesprek kan een tekort ontstaan. In dat geval gooit het internet pakketjes die niet vervoerd worden weg. Het gevolg is dat uw telefoonverbinding hapert.
* Uw internetgedrag beïnvloedt uw telefoongesprek. Als, terwijl u belt, iemand anders in uw woning een download start, kan deze download zoveel capaciteit vergen dat uw telefoonverbinding eronder gaat lijden en storen. Bij sommige vormen van internettelefonie, bijvoorbeeld bij EURODocsis-kabelmodems zijn voorzieningen getroffen om dit te voorkomen.
* Het traditionele telefoonnetwerk is erop ontworpen dat er zeer weinig vertraging zit tussen wanneer u spreekt, en uw gesprekspartner u hoort. Op het internet bestaat zo'n garantie in het geheel niet. Dit hangt af van het soort verkeer dat het internet op dat moment vervoert en de hoeveelheid capaciteit die beschikbaar is in het internet. Het gevolg is dat vertragingen kunnen optreden, of zelfs dat u zichzelf terughoort.
Conclusie: Het internet is niet ontworpen voor telefonieverbindingen, en kan niet de kwaliteit leveren die u gewend bent van uw traditionele telefoon.
Is dit alles erg? Ik denk het niet. Niet iedereen vind het erg dat zijn telefoon minder betrouwbaar is, en sommige mensen nemen genoegen met wat mindere kwaliteit, als het maar goedkoper is.
Het is ook niet zo dat internettelefonie gegarendeerd een paar keer per maand hapert of zo, indien men zorgvuldig met de infrastructuur omgaat kan men de onbetrouwbaarheid omlaag brengen.
Wel is het zo, dat internettelefonie naar mijn mening onterecht als volwaardig alternatief geadverteerd wordt. Omdat internettelefonie een inherent minder produkt is dan traditionele telefonie, zou dit als dusdanig geadverteeerd moeten worden.
Hoe zit het met mijn eigen telefoon? Ik bel op dit moment via ISDN. Dat geeft mij nog altijd de meest luxe telefonieverbinding die er is, en met een carrier-select dienst hoef ik mij geen enkele zorgen over gesprekstarieven te maken. Het kost meer dan al die internettelefonieabonnementen, maar, mijn telefoon doet het altijd, die vier nummers zijn superhandig, evenals dat je lekker veel telefoons kan aansluiten. Het abonnement is in vergelijkding wat duur, maar kwaliteit heeft een prijs.
Daniël Mantione
Wie een beetje verstand van netwerken heeft, doet direct de vaststelling dat internet ongeschikt voor telefonie is. Als je om je heen iedereen internettelefonie ziet introduceren, stel je daar als ingewijde vraagtekens bij, maar je neemt aan dat men weet waar men mee bezig is.
Helaas, zo kunnen we in dit forum maar al te zeer lezen, is internettelefonie ronduit gammel. Het blijkt dat de telefoonbedrijven helemaal niet weten waar men mee bezig is.
Daarom in deze e-mail het hoe en het waarom.
Traditionele telefonie is een meer dan honderd jaar oude techniek, gebaseerd op het leggen van een vaste verbinding tussen twee partijen. Tijdens het intoetsen van het nummer wordt de verbinding opgebouwd, en gedurende het gehele gesprek blijft de verbinding intakt.
Tradionele telefonie is meer dan honderd jaar oud en in die eeuw is een hoop ervaring opgedaan om de technologie te perfectioneren. Belangrijk voor de betrouwbaarheid is dat een modern telefoonnetwerk volledig bestaat uit gespecialiseerde apparatuur. Uw telefoonlijn mondt uit in een verdeelpunt in de telefooncentrale, en wordt vandaar met een aansluitdraadje op de telefooncentrale aangesloten. Deze telefooncentrale is een goed doorontwikkeld apparaat dat, zolang het maar van stroom voorzien wordt, uw telefoon aan de gang houdt.
De telefooncentrale zelf is verbonden met meerdere verkeerscentrales, via deze verkeerscentrales kan de telefooncentrale verbinding maken met andere telefooncentrales. Het uitvallen van een verkeerscentrale is geen groot probleem, er wordt dan gewoon een andere verkeerscentrale gebruikt. Met andere woorden, het traditionele telefoonnetwerk is robuust ontworpen.
Het internet is een zogenaam pakketgeschakeld netwerk. Dat betekent dat er geen verbinding tussen twee partijen wordt opgezet. In plaats daarvan vervoert het internet pakketjes tussen zender en ontvanger. Dat heeft bepaalde nadelige gevolgen, maar daar komen we later op.
Het internet is medium-onafhankelijk; men kan internet leiden over een traditionele telefoonlijn, een ethernetnetwerk, een ATM-netwerk, een draadloos netwerk, ze maken allemaal deel uit van het globale internet.
Bij u thuis is het medium waarover het internet loop meestal een lokaal ethernet. Daarna gaat het de ADSL-lijn op, waar het over een ATM-netwerk naar uw internetaanbieder vervoerd wordt. Uw internetaanbieder heeft weer verbindingen met andere aanbieders en grote internetknooppunten. Meestal wordt hier ethernet voor gebruikt, maar het kan ook ATM of SDH zijn.
Belt u over internet, dan moet uw gesprek via het internet naar een koppelpunt tussen het traditionele telefoonnetwerk en het internet toe.
Eerste vaststelling:
- De opbouw van het internet is vele malen ingewikkelder en minder regelmatig dan die van het traditionele telefoonnetwerk.
De gevolgen hiervan zijn dat veel meer apparatuur ingezet moet worden, waarbij de kans groter is dat deze uitvalt. Voordat uw internettelefoniegesprek op het traditionele telefoonnetwerk betreedt heeft het al een lange weg afgelegd.
Voor het gebruik van internet volstaat (in tegenstelling tot het telefoonnetwerk) alleen de netwerkinfrastructuur niet. Om met succes het internet te kunnen gebruiken zijn ook servers nodig, bijvoorbeeld een DNS-server en een DHCP-server. Deze servers moeten beheerd worden, hebben af en toe een serverupgrade nodig, enzovoorts. Hoewel servers zeer betrouwbaar kunnen zijn, en ze meestal redundant uitgevoerd zijn, is het falen van deze servers een risico voor de betrouwbaarheid van het internet en dus uw telefonieverbinding.
Tweede vaststelling:
- Voor internettelefonie wordt veel met computers gewerkt, waarvan de kans groter is dat zij om wat voor reden dan ook uit de lucht zijn, dan de zachtjes zoemde apparaten waaruit het traditionele telefoonnetwerk bestaat.
Internettelefonie is een nieuwe techniek. Dat betekent dat zowel aan uw zijde, als aan de zijde van het telefoonbedrijf apparatuur staat die vers van de ontwerptafel is gerold. Uw VoIP-modem bevat software, en in software kunnen bugs zitten. Hetzelfde geld voor de VoIP-gateways aan de zijde van uw telefoonbedrijf. Naarmate internettelefonie meer ingeburgerd raakt zal de software in de apparatuur verbeteren. Momenteel zijn er echter nog kinderziektes.
Derde vaststelling:
- De apparatuur voor internettelefonie is nieuw en er kan nog niet dezelfde betrouwbaarheid van verwacht worden als apparatuur voor het traditionele telefoonnetwerk.
Conclusie: De infrastructuur voor internettelefonie is per definitie een stuk gammeler dan die van het traditionele telefoonnetwerk.
Nu komen we op het tweede deel van dit bericht: De geschiktheid van het internet voor telefonie.
Zoals eerder gezegd wordt bij traditionele telefonie een verbinding gelegd tussen twee partijen die gedurende het gehele gesprek in stand blijft, terwijl het internet alleen pakketjes bytes van de ene naar de andere plek brengt.
Dit heeft een aantal gevolgen. Bijvoorbeeld:
* Het traditionele telefoonnetwerk weet vooraf of voldoende capaciteit op het telefoonnetwerk beschikbaar is voor het telefoongesprek. Indien dit niet het geval is komt het telefoongesprek niet tot stand. Het internet weet niet van te voren hoeveel capaciteit beschikbaar is. Midden in het gesprek kan een tekort ontstaan. In dat geval gooit het internet pakketjes die niet vervoerd worden weg. Het gevolg is dat uw telefoonverbinding hapert.
* Uw internetgedrag beïnvloedt uw telefoongesprek. Als, terwijl u belt, iemand anders in uw woning een download start, kan deze download zoveel capaciteit vergen dat uw telefoonverbinding eronder gaat lijden en storen. Bij sommige vormen van internettelefonie, bijvoorbeeld bij EURODocsis-kabelmodems zijn voorzieningen getroffen om dit te voorkomen.
* Het traditionele telefoonnetwerk is erop ontworpen dat er zeer weinig vertraging zit tussen wanneer u spreekt, en uw gesprekspartner u hoort. Op het internet bestaat zo'n garantie in het geheel niet. Dit hangt af van het soort verkeer dat het internet op dat moment vervoert en de hoeveelheid capaciteit die beschikbaar is in het internet. Het gevolg is dat vertragingen kunnen optreden, of zelfs dat u zichzelf terughoort.
Conclusie: Het internet is niet ontworpen voor telefonieverbindingen, en kan niet de kwaliteit leveren die u gewend bent van uw traditionele telefoon.
Is dit alles erg? Ik denk het niet. Niet iedereen vind het erg dat zijn telefoon minder betrouwbaar is, en sommige mensen nemen genoegen met wat mindere kwaliteit, als het maar goedkoper is.
Het is ook niet zo dat internettelefonie gegarendeerd een paar keer per maand hapert of zo, indien men zorgvuldig met de infrastructuur omgaat kan men de onbetrouwbaarheid omlaag brengen.
Wel is het zo, dat internettelefonie naar mijn mening onterecht als volwaardig alternatief geadverteerd wordt. Omdat internettelefonie een inherent minder produkt is dan traditionele telefonie, zou dit als dusdanig geadverteeerd moeten worden.
Hoe zit het met mijn eigen telefoon? Ik bel op dit moment via ISDN. Dat geeft mij nog altijd de meest luxe telefonieverbinding die er is, en met een carrier-select dienst hoef ik mij geen enkele zorgen over gesprekstarieven te maken. Het kost meer dan al die internettelefonieabonnementen, maar, mijn telefoon doet het altijd, die vier nummers zijn superhandig, evenals dat je lekker veel telefoons kan aansluiten. Het abonnement is in vergelijkding wat duur, maar kwaliteit heeft een prijs.
Daniël Mantione