LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wetboek van Strafrecht: artikel 326: oplichting

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Richard

Wetboek van Strafrecht: artikel 326: oplichting

Ongelezen bericht door Richard »

Artikel 326 van het Wetboek van Strafrecht luidt:

-----------------------------------------------
Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig van oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie.
------------------------------------------------------

In dit forum wordt veelvuldig gesproken over het gevoel van opgelicht te zijn door financieel adviseurs (zoals die van spaarselect), legio lease en bank labouchere.
Deze instanties hebben mensen willens en wetens vals voorgelicht, vermoedelijk opzettelijk belangrijke informatie achter gehouden om hen ertoe bewogen in hun product(en) te stappen. Zij (de genoemde instanties) worden er zelf inderdaad financieel bevoordeeld hiermee.

Ik vraag mij dus derhalve af of in het geval van Legio ook sprake kan zijn van strafrechtelijke oplichting en tot op welke hoogte.
Mijns inziens wordt inderdaad aan bepaalde bestandelen van het artikel 326 WvSr voldaan door de genoemde instanties.
Zou justitie hier niets mee kunnen doen en zou aangifte bij de politie in deze niet zinvol zijn?

Gaarne Uw mening hierover.

Jean

Re: Wetboek van Strafrecht: artikel 326: oplichting

Ongelezen bericht door Jean »

Helaas, is in het verleden al eens geprobeerd door bepaalde klanten, weinig succes met aangiftes. Vergeet niet dat genoemde firmaas onder toezicht stonden van de voormalige STE. Alles wat zij deden was (goed)gekeurd door deze instantie. Mijn inziens moet je dan ook deze jongens aan gaan klagen. Maar dit wordt toch allemaal geregeld door de stichting leaseverlies?

Wobbe

Ongelezen bericht door Wobbe »

ik zou het niet 1-2-3 weten. Maar wat je aanhaalt is naar mijn bescheiden mening deels toch zeker waar. Heb a.s. donderdag les in recht op de hoge school zal dit geval dan wel eens voorleggen. Alvast bedankt voor je tip!

groetjes Wobbe

Richard

Ongelezen bericht door Richard »

Wobbe,

Als je deze stelling heb voorgelegd aan de klas/docent, wil je dan de meningen van deze klas/docent hier op het forum plaatsen?
Ben erg benieuwd naar deze (objectieve) meningen.

MvG Richard

Gesloten