LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HELP! Huur aangetekend opgezegd, verhuurder niet akkoord!???

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Noes

HELP! Huur aangetekend opgezegd, verhuurder niet akkoord!???

Ongelezen bericht door Noes »

Hoi,

wie kan me helpen? Mijn particuliere verhuurder accepteert mijn opzegging niet op de door mij gestelde datum....! Zegt nu dat ik hem toch huur schuldig ben na mijn opzegging.

Zaak:
Ik heb mijn huur per 01 december aangetekend opgezegd, 2 maanden voor ik wilde verhuizen (betaalde huur per maand), op 29 september.
In brief ook emailadres vermeld waar verhuurder (particulier) mijn kon bereiken.Hij had tot 01 december natuurlijk ook mijn woon- en postadres (ik huurde immers zijn appartement) en hij was al in bezit van mijn telefoonnummer.

Verhuurder reageerde echter niet op opzegging. TNT gebeld en brief is 22 oktober opgehaald. Verhuurder mailde mij echter pas op 23-11. Naar verkeerd adres... 29 november stuurt hij pas brief over oplevering. Deze heb ik op 1 december ontvangen.
Ondertussen had ik sleutels al aangetekend opgestuurd, zodat ik kan bewijzen dat hij sleutels ook daadwerkelijk heeft ontvangen.

Zelf ook nog maar gemaild naar hem dat de sleutels eraan komen.
Nu mailt hij terug dat hij toch nog huur over december van me krijgt omdat ik geen contact heb opgenomen over oplevering. Hij had toch contact met mij kunnen/moeten opnemen over oplevering? En die huur december kan hij toch niet van me eisen?

Dit klopt toch niet???

Opzeggen is toch opzeggen? (goddank aangetekend). Wie kan mij hier verder over adviseren?

Achtergrond: heb paar jaar geleden bezwaar gemaakt tegen huurverhoging, succes mbv woonbond, verhuurder heeeeel boos, dreigende brieven ontvangen. Ben daardoor beetje bang van de man.

Heeel veeeel dank alvast voor de hulp! Noes

Bor Komorovski

Re: HELP! Huur aangetekend opgezegd, verhuurder niet akkoord!???

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

brief is 22 oktober opgehaald.
Opzegging heeft de verhuurder bereikt. Er is dus geldig opgezegd. Je bent vanaf 1 december geen huur meer verschuldigd. Eventuele borg moet verhuurder gewoon terugbetalen.

Wubo

Ongelezen bericht door Wubo »

Lees ook in de papieren even na of je geen maand of 4 wkn. opzegtermijn hebt, want dan zit je met de gebakken peren als die brief op 22 okt. is opgehaald.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Lees ook in de papieren even na of je geen maand of 4 wkn. opzegtermijn hebt, want dan zit je met de gebakken peren als die brief op 22 okt. is opgehaald.
Als de huur per maand betaald wordt is de maximale opzegtermijn ook een maand. En dat betekent dat als je per 1 december wil opzeggen, dat dan per 1 november dat medegedeeld moet zijn. Hier mag niet van worden afgeweken, gebeurt dat wel, dan is die bepaling nietig.

supernov

Ongelezen bericht door supernov »

Inderdaad Bor,

Ook al staat er een andere termijn in het contract, je betaald per maand en dit is dus wettelijk ook de minimum opzegtermijn in het geval van een contract voor onbepaalde tijd.

Je hebt de huur opgezegd, brief is ruim op tijd in handen van de verhuurder... klaar dus. Laat je vooral niet intimideren, dit is helaas een gang van zaken van veel verhuurders en wanneer huurders niet stevig in de schoenen staan (meeste mensen denk ik) dan werkt dit. Je nieuwe adres zou ik niet doorgeven, dan had hij maar niet moeten dreigen, hij maakt verder toch geen schijn van kans...niet betalen!

Mocht hij de eventuele borg niet betalen, dan adviseer ik om middels een advocaat (via je rechtsbijstand-verzekering) een simpel briefje te sturen met wat uitleg over de wet...doet vaak wonderen.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

De termijn voor het opzeggen van de huurovereenkomst staan in uw contract maar is tevens bij de wet geregeld als uw contract daarover niets vermeld. De huur kan worden aangegaan voor een bepaalde tijd.
Deze is nimmer langer dan één jaar. U kunt het eerste jaar de huur niet ongestraft opzeggen indien de verhuurder de woning gemeubileerd aan u verhuurd en zulks in de huurovereenkomst wordt vermeld.
In alle andere gevallen geld er een opzegtermijn van een maand.

supernov

Jammer dat we soms de uitkomst van ons commentaar niet vernemen. :)

lucrecia

Ongelezen bericht door lucrecia »

Kijk maar even in het burgerlijk wetboek: Art. 7:271 lid 5 sub a BW

Daar staat dat bij opzegging door huurder:
een termijn gelijk aan de tijd die tussen twee opvolgende voor betaling van huurprijs overeengekomen dagenverstrijkt, doch niet korter dan een maand en niet langer dan drie maanden.

Dus je heb het wel goed afgehandeld, je heb het niet korter dan 1 maand opgezegd, tenzij iets anders in het contract staat of in afgesproken.

@Bor Komorovski: de maximale opzeggingstermijn voor de huurder is 3 maanden

supernov

Minimaal 1 maand, maximaal 3 volgens mij. Dus per maand kan worden opgezegd.

Gesloten