Pagina 1 van 1
Directie Toezicht Energie (DTe)
Geplaatst: 08 dec 2006 14:30
door Nicole1971
Vandaag ontving ik een brief van de DTe met het verzoek om mee te werken aan een onderzoek omtrent Oxxio
Citaat:
Uit de administratie van Oxxio is gebleken dat u in de afgelopen maanden (augustus-oktober 2006) schriftelijk contact (brief, fax of e-mail) heeft opgenomen met uw energieleverancier in verband met een klacht.
Wij zijn benieuwd naar uw mening over de wijzen waarop uw energieleverancier met uw klacht is omgegaan.
De DTe wil u daarom vragen om mee te werken aan dit onderzoek. Samen met een groot aantal klachten van andere klanten is uw klacht willekeurig geselecteerd uit de bestanden die de energieleveranciers aan DTe ter beschikking hebben gesteld.
Einde citaat.
De resultaten zullen na einde van het onderzoek gepubliceerd worden op
www.dte.nl
Zouden ze dan eindelijk die woekerbedrijven gaan aanpakken of is dit nou valse hoop van mij?
Re: Directie Toezicht Energie (DTe)
Geplaatst: 08 dec 2006 14:53
door snorkel
zo he he Gaat de Dte nu eindelijk eens een boete opleggen. Dat wordt tijd
Nicole, het lot van oxxio ligt in jouw handen! wees kritisch!
groet van een tevreden klant van greenchoice
.
Re: Directie Toezicht Energie (DTe)
Geplaatst: 08 dec 2006 16:01
door jsp
Sinds enige tijd doet de Dte onderzoek naar de kwaliteit van klachtafhandeling bij energieleveranciers. Die is namelijk om te huilen. De laatste resultaten vind je trouwens
hier, maar deze dateren al van een tijdje geleden. (Raad eens wie het aller-aller-aller-slechtste scoorde..?) Blijkbaar vindt de Dte het nu weer eens tijd worden voor een nieuw onderzoek.
Op hun site heeft de Dte ook cijfers staan over de tijdigheid van verzonden afrekeningen. Helaas zegt dat niets over de
juistheid van die verzonden afrekeningen, maar ook die informatie zouden we blijkbaar binnenkort kunnen verwachten, volgens de Dte. Ik ben benieuwd wie daar het beste en slechtste scoort....
Re: Directie Toezicht Energie (DTe)
Geplaatst: 12 dec 2006 19:49
door Richard Schor
Ik kwam vandaag bij een client en die heeft blijkbaar twee weken geleden ja gezegt aan de telefoon tegen oxxio. Heeft ja gezegt tegen een 5 jarig contract. Oxxio neemt hierbij dan ook wel gelijk alles op zich. Netwerk en levering van gas en elektriciteit. De client dacht dat hij het 3 maanden kon proberen. Hij kreeg het contract pas gisteren omdat er nog een postblokkade en bewindvoerder tussen zit. De client wil dit helemaal niet maar hij heeft zich over laten halen. Hier wordt ik dus echt heel kwaad over. Hoe is het mogelijk dat een bedrijf mensen telefonisch mag benaderen en binnen 10 minuten een 5 jarig contract mogen afsluiten terwijl deze mensen eigenlijk niet begrijpen waar ze ja op zeggen. Geven met tegenzin hun rekeningnummer en Oxxio boekt gewoon 10,50 euro af omdat ze op band hebben opgenomen dat client akkoord gaat het automatisch afboeken. Maffia praktijken zijn het. En wat doet de regering eraan??? De klant krijgt 7 dagen de tijd om op te zeggen. Ze mogen je dus wel 5 jaar aan je binden maar je hebt maar 7 dagen de tijd om op te zeggen. Dit staat in geen enkele verhouding. Dus ik Oxxio gebeld. Zegt dat mens dat je pech hebt omdat je te laat bent om op te zeggen. Volgens haar ging de 7 dagen ergens eind november in, dus op een door Oxxio verzonnen datum. Ik wijs haar op de leveringsvoorwaarden dat de klant 7 dagen de tijd heeft om op te zeggen nadat hij het contract heeft ontvangen en dat was dus gisteren. Vette pech dus want ze houden zich dus niet aan hun eigen voorwaarden. Ik dus nog kwaaier. Zegt de mw van Oxxio dat mijn client zijn 10,50 moet terug laten boeken. Dan wordt hij automatisch niet overgeschakeld op Oxxio maar zeggen ze zijn account op. En dat moet ik dan vertrouwen???!Wanneeer wordt de consument nou eens een keer beschermd??????
Re: Directie Toezicht Energie (DTe)
Geplaatst: 13 dec 2006 01:44
door Ali Bensalah
Geldt voor elke willekeurige colporteur die jouw client opbelt toch?
Niet exclusief iets voor de cowboys op de energiemarkt
Zou denken dat je dan meer aan een beschermingsmechanisme aan de zijde van je client moet gaan denken of zit ik nu op een heel verkeerd spoor
Re: Directie Toezicht Energie (DTe)
Geplaatst: 13 dec 2006 09:58
door tjoektjoek
Niet om het één of ander, maar kan het bedrijf hierop worden aangekeken?
Hoe is het mogelijk dat een bedrijf mensen telefonisch mag benaderen en binnen 10 minuten een 5 jarig contract mogen afsluiten terwijl deze mensen eigenlijk niet begrijpen waar ze ja op zeggen.
Waarom zegt iemand die niet weet waar het over gaat dan ja? Ik ben het zeker niet eens de manier waarop er verkocht wordt, maar de consument zegt ook wel redelijk makkelijk ja, geeft zijn rekeningnummer en als hij dan gebeten wordt is hij hevig verontwaardigd.
Ik had laatst ook een aanbieding aan de lijn. Een ander bedrijf en andere artikelen.
bedrijf - goedendag u spreekt met Tono
ik - goedendag, ik heb geen interesse in uw aanbieding
bedrijf - maar meneer, ik zo een mooi aanbod voor u
ik - mevrouw, ik heb al aangegeven geen interesse te hebben. Een prettige dag nog.
-einde gesprek, want ik hing op-
Als je niet wilt of niet zeker weet of je wel wilt neem dan ook niks. De persoon aan de andere kant is niet zielig als ie niks verkoopt. Neem daarna de tijd om de website van het bedrijf eens door te nemen of op dit soort fora te kijken.
Wat betreft de bevestiging. De dagtekening van de brief is belangrijk. Binnen 8 dagen na die dagtekening moet de annulering naar Oxxio zijn gestuurd.
En anders inderdaad die 10,50 terugstorten. Niet geschoten is altijd mis.
Succes in ieder geval!
Re: Directie Toezicht Energie (DTe)
Geplaatst: 13 dec 2006 21:06
door Chanmaster
Dit zou wel eens het einde van Oxio kunnen betekenen, ze waren gewaarschuwd.
Re: Directie Toezicht Energie (DTe)
Geplaatst: 15 dec 2006 08:26
door Nicole1971
Dit zou wel eens het einde van Oxio kunnen betekenen, ze waren gewaarschuwd.
Dan hebben ze het toch echt zelf gedaan..ik zal er niet om rouwen
Re: Directie Toezicht Energie (DTe)
Geplaatst: 15 dec 2006 21:47
door Chanmaster
Helemaal juist
Re: Directie Toezicht Energie (DTe)
Geplaatst: 15 dec 2006 23:43
door wicher
@ Richard Schor:
De datum van ontvangst is bepalend voor het ingaan van de bedenkperiode, en dus niet de datum die het bedrijf op het contract heeft gezet. Ik neem aan dat client bewijs heeft van de datum ontvangst (bewindvoerder?)
Onmiddelijk opzeggen op de manier die Oxxio aangeeft (indien per telefoon dan via een vaste lijn met gespreksregistratie) + ten overvloede nog even bevestigen per aangetekend schrijven.
Afgeboekt bedrag laten storneren, evenals evt. toekomstige afboekingen.
Als er daarna actie komt van Interim Justitia (dan ze meestal) dan heb ik wel een voorbeeldbrief die je kunt gebruiken.
Re: Directie Toezicht Energie (DTe)
Geplaatst: 27 dec 2006 01:12
door Ontevredenklant
@ Wicher
Het komt ook vaak voor dat Oxxio al dan niet met opzet de overeenkomsten te laat verstuurd. De 'bedenkperiode' is dan al voorbij en er kan niet meer opgezegd worden!! Let op met die nieuwe verkoopmethodes per telefoon. Dit geldt niet alleen voor Oxxio maar ook voor enkele andere snelle bedrijven!!