Pagina 1 van 1

Onnodig dure dekkingen en adviezen van de HMI club

Geplaatst: 09 dec 2006 17:53
door justice man 007
Hamburg-Mannheimer,

Goed DUUR product en opmerkelijke manier van “het product” aan de man te brengen,

Aangezien per 1 januari 2006 e.e.a. is veranderd in de financiële wereld en dus ook bij Hamburg-Mannheimer (beter gezegd: HMI--> verkoopclub van de levensverzekeringpolissen) is de “oude” werkwijze ook veranderd.
Voor de mensen die er klant willen worden en/ of informatie willen hebben of HMI iets voor hun is hier een aantal feitjes en weetjes:

Tot 1 januari 2006 mocht je volgens de wet zonder assurantie B diploma geen verzekeringspolissen en andere financiële producten adviseren.
Uiteraard dus ook geen T-50 of T-70 of soortgelijk andere spaar/beleggingsverzekering.

Hoe vond Hamburg- Mannheimer hier een oplossing voor?

Allereerst was Nederland anders op dit gebied waardoor het “oude” marketing systeem tot 1 januari 2006 anders was als de rest van Europa waar Hamburg-Mannheimer ook het concept HMI (netwerkmarketing/ multi level marketing) toepast.

Hamburg-Mannheimer verkoopt haar producten in Nederland tot 1-1-2006 via het concept multi- level marketing.
In het kort komt het erop neer dat je zelf mensen kunt werven (recruteren) en dat je op ieder verkocht product (met name een levensverzekeringspolis) ook hierop een vergoeding (begeleidingvergoeding) krijgt.
Bijvoorbeeld:

Piet zegt tegen Jantje bij HMI is veel geld te verdienen, jantje volgt een basisseminar (van 1,5 dag) en mag vervolgens een “servicepakket” adviseren/ verkopen.
Het feit dat jantje overdag een ander beroep heeft bijvoorbeeld timmerman of visboer maakt niet uit.
Zolang je minimaal 21 jaar bent en minimaal een mavo-d diploma bent kun je in principe starten.
Jantje gaat na de opleiding samen met zijn “coach” op pad bij zijn beste vrienden en bekenden en sluit daar na een gesprekje van ca 1,5 uur wanneer de vriend/ bekende overtuigd is een “servicepakket”.
Kosten ongeveer 140 euro (éénmalig). Van deze verdienste krijgt Jantje ca 70 euro (positie A/ junior adviseur) en Piet als begeleidjngsvergoeding (positie 2/ senior adviseur) ook 70 euro.
Daar de vrienden en bekenden over het algemeen makkelijk te overtuigen zijn en jou die opdracht gunnen maakt het ook niet zoveel uit dat Jantje nauwelijks tot niks weet over het bedrijf, het product en overige zaken. Dat ligt niet aan jantje maar meer in het feit dat iemand die gestudeerd heeft voor bouwvakker of meubelmaker niet na 1,5 dag de kennis in huis heeft om een gedegen verzekeringsadvies te geven.
Het lijkt dan in het begin ook allemaal te mooi om waar te zijn want iedereen kent wel een 50-tal bekenden, vrienden, kennissen, collega’s etc etc waardoor je een stuk of 20 van die “servicepakketten” best kwijt kunt, zeker als in het begin een ervarenere collega meegaat en zelfs het verhaal voert.

Wanneer de klant het servicepakket van ongeveer 140 euro heeft betaald is er nog geen polis afgesloten waardoor de klant in principe nog niet verzekerd is, hij heeft alleen het recht gekocht om 3 jaar lang zijn belastingpapieren ingevuld te krijgen en overige adviezen (die overigens overal al gratis zijn) te mogen krijgen.
Uit het servicepakket wordt tevens de junior adviseur en/ of de adviseur en/ of de senior adviseur betaald.
De hoofd consulent en hoger (zeg maar de top van de piramide) krijgt uitsluitend betaald uit de polis(sen).
Deze polis komt tot stand doordat een begeleidend exemplaar met naw- gegevens van de klant opgestuurd wordt naar een agentschap in de buurt.
Deze agent heeft wel een gedegen opleiding gehad en ook een assurantie B- diploma.
In 9 van de10 gevallen komt de agent gewoon bij de klant binnen en kan er een levensverzekeringspolis worden afgesloten.
De agent ontvangt 22% van de provisie en de overige 78% gaat naar de hoofd consulent of de “top” daarboven.
Het servicepakket a 140 euro wordt gefinancierd door de hoofdconsulent of hoger.

Om dit te verduidelijken hierbij een simpel voorbeeldje.

Jantje gaat de eerste avond samen met zijn “coach” Piet naar mevrouw Jansen.
Jantje doet het verhaal en zijn “coach” Piet zit ernaast om te kijken of alles goed verloopt en om zonodig bij te springen.

Na 1 tot 1,5 uur uitleg door Jantje besluit mevrouw Jansen (een goede vriendin van Jantje) over te gaan tot de polis, maar aangezien Jantje geen assurantie B- diploma heeft en dus niet zelfstandig een polis mag adviseren/ verkopen, verkoopt jantje het servicepakket met als extra dat van die 140 euro ongeveer 137 euro terugwordt gestort in de polis van mevrouw Jansen, oftewel voor slechts 3 euro is mevrouw Jansen verzekerd van de beste adviezen op allerlei financieel gebied. In principe dus “koppelverkoop”, je kunt in principe alleen de polis krijgen door eerst het sluiten van een “servicepakket”.

Na 2 weken komt de gekwalificeerde verzekeringsagent bij mevrouw Jansen op bezoek, beatwoord nog enkele opgekomen (nieuwe) vragen en gaat over tot het invullen van de polis en eventuele medische vragenlijst(en).
U ziet dat het meeste (voor)werk door Piet en Jantje is gedaan worden terwijl die de kleinste vergoeding hiervoor ontvangen (namelijk 70 euro p.p.).
Het minste werk zit er voor de Hoofd consulent en hoger aan) maar ze verdienen wel het meeste eraan.

Stel mevrouw Jansen is 25 jaar en gaat 50 euro p.m. “sparen” dan levert dat de hoofdconsulent ongeveer 600 euro (éénmalig) op en hiervan moet hij dan 22% aan de verzekeringsagent afgeven (132 euro) en 70 euro aan Jantje en 70 euro aan Pietje (140 euro)

Resteert 600 (-/- 132 -/- 140=) 328 euro.
Voor nauwelijks tot geen werk!!!

Want het voorwerk heeft Jan en Piet gedaan, het afsluitverhaal en na- service doet de agent en de hoofd consulent en/ of hoger hebben het (na-) lachen.

Hamburg-Mannheimer verwachte en hoopte dat met het nieuwe systeem per 1 januari 2006 de groei in Nederland explosief zou toenemen, maar niets is minder waar ondanks de iets hogere vergoedingen voor de onderkant van “de adviseurs”.
Tegenwoordig moet iedereen een examen afleggen (door AFM verplicht gesteld) om een polis te mogen adviseren.
De rol van verzekeringsagent is hiermee overbodig geworden waardoor 22% van de vergoedingen nu bij de structuurmedewerkers kan blijven.
Een groot nadeel is dat iedere nieuwe verkoper/ adviseur bij HMI wel 3 jaar lang verantwoordelijk is voor zijn klanten oftewel 3 jaar storno risico draagt.
Storno- risico houdt simpelweg gesteld in dat wanneer de klant binnen 3 jaar stopt met betalen/ sparen in zijn polis zij het door de polis premievrij te zetten zij het door de polis af te kopen of de betalingen op enig andere wijze te stoppen dan moet de adviseur/ verkoper zijn provisie deels of geheel terug betalen.
Dit kan grote gevolgen hebben wanneer je besluit te stoppen en er meer klanten opzeggen dan 20% van de gesloten contracten.
Om het risico voor de maatschappij end e adviseurs/ verkopers te beperken wordt 20% van de provisie op een gesloten contract gereserveerd.
Alle terugboekingen (storno) boven de 20% dien je dus ook na het beëindigen van je werkzaamheden terug te betalen.
Het is dus belangrijk hiervan op de hoogte te zijn alvorens je gaat “proberen” een levensverzekering (bijvoorbeeld Golden 60) te gaan verkopen.
Door het principe van netwerkmarketing kun je vrij snel een groepje nieuwe klanten maken maar gebeurt het ook vaak dat wanneer 1 persoon van dat groepje “negatief” raakt je duizenden euro’s ook aan provisie kunt terugbetalen.

De vergoedingen die adviseurs/ verkopers bij HMI ontvangen zijn ten opzichte van voor 1 januari 2006 wel verdubbeld of zelfs verdriedubbeld, maar je risico op terugbetaling van deze op het oog lijkende aantrekkelijke provisies is ook een stuk groter geworden.

Het principe dat de onderkant weinig van de provisie op een polis ontvangt en de bovenkant een royaal deel krijgt voor nauwelijks werk is nog altijd intact.

In het algemeen kan het principe van netwerkmarketing/ multi level markering overal op worden toegepast, je zet een “goed” product in de markt en je gaat mensen na een korte spoedcursus op pad sturen het product aan de man te brengen.

Dat het overgrote deel van de mensen niet geschikt is voor het werk als buitendienstmedewerker pensioen, laat staan algehele financiële planning schijnt niks uit te maken.
Ik blijf van mening dat deze “product”gerichte verkoopmethodes niks te maken hebben met een gedegen pensioen of financiële planning.
Je hebt 1 product eventueel met een dekkingsvariant en je moet de klant naar het product zien te buigen in plaats van te kijken wat het beste voor de klant is en wat hij al heeft en zelf wilt.
Bij deze “product” gerichte verkoopmethodes wordt niet tot nauwelijks rekening gehouden met reeds lopende polissen en de situatie van de klant.

Dat dekkingen en spaardoelen elkaar overlappen of juist niet elkaar goed aanvullen is levensgroot en schijnt ook niks uit te maken, het doel heiligt de middelen en het doel van HMI is om zoveel mogelijk levensverzekeringspolissen (tegenwoordig met name Golden 60’s) aan de man te brengen los van wat de klant al heeft, wilt of het beste is in zijn specifieke situatie.

Het zou overigens voor veel startende adviseurs/ verkopers van HMI ook teveel gevraagd zijn om een gedegen financiële planning te geven of om de pensioenruimte te berekenen of “pensioenslips” te lezen.

Steeds meer mensen beseffen dat een goed advies goud waard is en dat service en vakmanschap meer waard is dan een extra dekking in een product van HMI waarmee ze proberen lopende polissen over te sluiten.

Voor de mensen die het nog niet wisten: voor iedere dekking in de producten van HMI betaal je een verzekeringpremie. In de polis staat precies vermeld hoeveel dit is. Deze verzekeringspremie ben je kwijt!!
Heb je een jaarpremie van 600 euro en betaal je aan de dekkingen 120 euro per jaar dan wordt slechts 480 euro gebruikt (na aftrek van kosten) voor te beleggen en/ of te sparen.
Je hebt met een spaar/beleggingsverzekering van HMI dan wel een goede tot zeer goede dekking maar je rendement op einddatum is dan ook erg laag vergeleken met beleggingspolissen van overige maatschappijen.
Bij de spaarverzekering T-50 het paradepaartje in de late jaren 90 blijkt dat je pas na ca 20 jaar premiebetaling meer hebt opgebouwd aan waarde dan je inleg, waardoor de doelgroep van dit product beperkt wordt tot alleen 20-45 jarige.

Daarbij is het bij het oversluiten van een polis belangrijk om te weten dat hou ouder je wordt hoe meer je aan premie betaald voor de dekkingen.
Het oversluiten van een polis naar een Golden 60 is dan ook vaak niet interessant, je moet opnieuw kosten en provisies betalen en daarbij moet je meer premie betalen voor de (overlijdens)dekking.
Laat je de dekkingen weg dan heb je net zoals iedere andere maatschappij een traditionele bellegingsverzekering en niet een of ander “super spaarplan” zoals ze vertellen.

Wanneer is het sluiten van een dergelijke beleggingsverzeekring van HMI interessant: als je jonger bent dan 35, uitermate veel zekerheid wilt en je aan het eind van de rit tevreden bent met een gemiddeld rendement van 4-5%.
Oversluiten naar een Golden 60 is zeker op oudere leeftijd zeer oninteressant.

Daarbij moet je niet na 2 jaar ziek worden want waar je dan voor je advies moet zijn zal in vele gevallen een raadsel zijn.
Een gemiddelde HMI’er werkt er nog geen 3 maanden, verzekeringsagenten zijn in dit nieuwe concept verdwenen (althans in verreweg de meeste plaatsen) waardoor je alsnog zelf met de maatschappij je uitkeringen mag claimen.
Wel dik betaald voor dekkingen en service maar achteraf kun je alsnog zelf alles gaan uitzoeken.

Tot slot biedt de Golden 60 van Hamburg-Mannheimer nauwelijks meerwaarde in geval van ziekte of arbeidsongeschiktheid.
Premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid, geen directe doorlopende uitkering!!!
In veel gevallen beland je bij ziekte in de bijstand waardoor je polis alsnog stopgezet moet worden omdat je in de bijstand niet meer dan ca 10000 dan vermogen (gehuwden) mag hebben.
Dus deze dekking biedt maar een geringe tijd voordeel. De extra uitkering bij invaliditeit is wanneer je een ongeval krijgt, je ontvangt dan een extra bedrag ineens voor de kosten aan het huis.
Bij invaliditeit val je enorm in inkomen terug en zul je in veel gevallen aanvullende bijstand moeten aanvragen, maar aangezien de gemeente ziet dat je eigen geld hebt door de uitkering kun je alsnog de noodzakelijke voorzieningen zelf treffen.
Vervolgens dien je de polis ook af te kopen of premievrij te zetten daar de waarde niet meer mag zijn dan 10.000 euro.
Het doorspaarelement of premievrij voortzettingselement verliest zo zijn waarde.

Komt de kostwinnaar op 50 jarige leeftijd te overlijden wordt ook hier direct een bedrag uitgekeerd, veel mensen hebben een uitvaartverzekering (kosten: enkele euro’s per maand) en krijgen hiervan een bedrag of de uitvaart in natura betaald.
Het geld van HMI is dan extra, lijkt aantrekkelijk maar dat betekend in de praktijk toch eerst opeten alvorens de partner zonder inkomsten of met maar zeer beperkte inkomsten aanvullende bijstand ontvangt.
Ook hier is het idee prachtig van HMI maar blijkt het in de praktijk waardeloos te zijn.
Of de polis na het overlijden van de kostwinnaar nog voortgezet kan doorlopen is hoogstens twijfelachtig, weliswaar is de polis vanaf dit moment premie vrij voor de nabestaande partner maar moet de waarden worden vastgesteld om te kijken of het vermogen van de nabestaande niet boven de 5000 euro uitkomt.
Aangezien dit vaststellen in dit geval dan uiterst lastig is zal vaak de Gemeente eisen de polis af te kopen.
Is de waarde op dat moment boven de 5000 euro en heeft de nabestaande geen verdere schulden of vermogen dan moet ze het meerdere eerst opeten alvorens ze (aanvullende) bijstand kan krijgen.

Het premievrij doorsparen als de invaliditeitsdekking is theoretisch zeer aantrekkelijk maar praktisch gezien waardeloos/ overbodig.
Mijn advies is een polis te sluiten zonder overbodige dekkingen die mooi lijken maar wel een groot deel van de premie opslokken en waar je in het geval wanneer je er aanspraak op wilt maken ze aan de ene kant wat opleveren en aan de andere kant je geld kosten (doordat je geen aanspraak dan meer maakt op sociale regelingen (o.a. aanvullende bijstand)
Wat wellicht wel goed is om een arbeidsongeschiktheidsdekking te pakken zodat de polis tot aan het maximale bedrag wat je aan eigen vermogen mag hebben kan doorgroeien en dan premievrijgezet kan worden of afgekocht.

Theoretisch klinkt het allemaal prachtig maar de huidige praktijk wijst uit dat door de strengere keuringen en de nieuwe WIA (voorheen WAO) zeer veel mensen voor aanvullende (gemeente) bijstand zich moeten melden bij de Sociale Dienst.
Je hebt dan wel jaren betaald een luxe dekkingen die je niet of maar beperkt te gelden kunt maken daar je dan aan de andere kant gekort wordt op de aanvullende bijstand.

Het product (Golen60) wat Hamburg-Mannheimer (HMI--> verkoopclub) met name voert zit vol met allerlei dekkingen, op zich mooi maar gezien het bovenstaande overbodig in het geval je ze moet aanspreken.

Een persoonlijk advies waarbij niet alleen gekeken wordt naar het pensioen maar het totale plaatje is dan ook aan te bevelen boven de product gerichte verkoop van grotendeels onervaren mensen op het gebied van financiële planning.

Mijn conclusie is dat bij HMI op het eerste gezicht alles prachtig klinkt en aanvoelt maar zodra je verder kijkt dan je neus lang is je ziet wat voor rare en amateuristische manier van beleid ze voeren.

In theorie een zelfstandige die zijn eigen team kan uitbouwen en daardoor duizenden euro’s per maand kan verdienen. In praktijk een verkapte loondienstmedewerker die gecontroleerd en bewogen moet worden tot het verkopen van een standaardproduct met veel toeters en bellen zonder enige verzekerings opleiding te hebben gehad naast een weekendstudie.

Daarbij moet je wel als “zelfstandige” telefoonkosten, autokosten, aanschaf materialen zelf betalen. Waardoor je onder aan de streep nauwelijks een cent over houdt.

Alleen als je een grote groep mensen weet te charteren kun je er een euro verdienen en die groep mensen die het lukt om andere ook te bewegen dit spelletje mee te gaan spelen wordt kleiner en kleiner en kleiner.

HMI draait al sinds 1997 (start in Nederland) verlies, enige maanden geleden heeft er een grote reorganisatie plaatsgevonden om de kosten terug te dringen en de efficiency van werken te vergroten.
Mocht er binnen nu en 2 jaar geen aanzienlijke omzetstijging plaatsvinden dan is het eerder realistisch dat HMI verdwijnt dan dat ze een speler worden van formaat in Nederland.
Hamburg-Manhheimer is in Nederland net niks (<1% marktaandeel).

En zoals u hierboven kunt lezen is het ook begrijpelijk dat 99% van de overige mensen kiest voor een andere aanbieder.

m.v.g. justice

Re: Onnodig dure dekkingen en adviezen van de HMI club

Geplaatst: 14 dec 2006 21:49
door BernardD
Ook ik ben vanuit de vriendenkring benaderd over een pensioenpolis van HM. Ik twijfel enorm. Moet ik het wel of niet doen?

Re: Onnodig dure dekkingen en adviezen van de HMI club

Geplaatst: 16 dec 2006 11:14
door justice man 007
Natuurlijk twijfel je als je vriend je vraagt een polis te nemen, daar is ook het systeem mede op gebaseerd.
Daar ze weten dat vrienden, bekenden en familieleden niet zo snel “nee” zeggen, en dat voor een leek op het gebied van verzekeringen toch goed te verkopen is en hij/ zij daardoor ook weer moed krijgt om verder te gaan met de dubieuze HMI praktijken.

Ik raad je aan een echte onafhankelijke tussenpersoon in de arm te nemen en daar een (pensioen)product af te sluiten,

M.v.g. justice man

Re: Onnodig dure dekkingen en adviezen van de HMI club

Geplaatst: 23 feb 2007 22:47
door Chanmaster
Wat HMI betreft, sedert: 01-01-2006 zijn alle niet gecertificeerde medewerkers de laan uitgestuurd. De wetgeving voorziet er namelijk in dat minimaal assurantiebemiddelaar B vereist is, dus nu ook voor HMI.
Wat ik echter onredelijk vind zijn de enorme bedragen welke de colporteurs voor het werven van een nieuwe klant ontvangen en dat alles ten koste van de premiebetaler.
Het muli-levelsysteem kan alleen op deze basis worden gehandhaaft.
Dus voorrekening van de premiebetaler.
Schandalig!

Re: Onnodig dure dekkingen en adviezen van de HMI club

Geplaatst: 24 feb 2007 14:31
door Maarschalk
Een interessante vraag is welk deel van de betaalde premie bij HMI opgaat aan kosten. Zo ongeveer alle andere verzekeraars blijken zeer veel in te houden als kosten.

Re: Onnodig dure dekkingen en adviezen van de HMI club

Geplaatst: 17 jul 2007 13:17
door mlmangel
Afgelopen week ben ik opgebeld door een persoon die me meldde dat hij voor Ergo België werkt, en hij me wou spreken over een interessante commerciële functie. Na enig aandringen wist hij me te vertellen dat het eigenlijk HMI betroft. Verdere vragen over de inhoud van de functie mocht ik niet stellen, dat zou hij allemaal uit te doeken doen tijdens een persoonlijk gesprek. Beetje vreemd natuurlijk, je wilt weten met wie je gaat praten en over wat voor functie het gaat. Maar goed, het voorgestelde uur en plaats (gisteren, in Brussel) kwam me uit, 'k heb vakantie, dus waarom niet eens gaan luisteren, je weet maar nooit dat ze me kunnen overtuigen.

Tijdens het gesprek met deze Belgische HMI adviseur (rang 3), werden de producten en werkwijze van HMI uit te doeken gedaan. Ook werd er uitgebreid vertelt over de beloningsstructuur en het geld dat je ermee kon verdienen. Het was opvallend dat deze persoon hier wel heel veel nadruk op legde. Op zich niets mis met het uileggen van de beloningsstructuur en wat je kan verdienen, maar wel vreemd dat hij er maar bleef op doorgaan Het was onwezenlijk, zoveel tijd besteden aan het uitleggen wat de mogelijke verdiensten zouden kunnen zijn. Afin, zal wel eigen zijn aan mlm, het voorhouden van torenhoge potentiële inkomsten, en hier over blijven doorpraten.

Verbazend is ook dat personen die in dit systeem stappen - na een maand meelopen met een consultant met ervaring - alleen op pad mogen om financieel advies te geven. Wie vertrouwt nu iemand met een maandje ervaring betreffende financiële diensten en producten? Na enige tijd moeten ze dan wel een examen afleggen (verplicht in België), dus na enkele jaren zullen ze wel wat ervaring hebben, maar je zal maar een adviseur met 1 maand ervaring over de vloer krijgen die je komt uitleggen wat je met je zuurverdiende centjes moet doen. Zelf geef ik dan toch de voorkeur aan een onafhankelijke adviseur die producten van verschillende banken/verzekeraars kan aanbieden. En die al jaren in die sector actief is.

Ook opvallend dat hij vrij vroeg in het gesprek, en enkele keren erna, uitdrukkelijk melde dat dit geen pyramide spel betrof. Waarom dit dan vermelden?? Op het einde van het gesprek wees ik hem trouwens op een tegenspraak van hem, hij had wat later in het gesprek de verkoopsstructuur van HMI vergeleken met een pyramide structuur ...

Maar goed, hij bevestigde dan maar dat het geen pyramide spel was, maar netwerkmarketing, ofte mlm, zoals Amway. Wel wou hij niet gezegd hebben dat dit directe verkoop was, te vergelijken met deur-aan-deur verkoop.

Hij vertelde dat HMI de enige verzekeraar is die dit systeem toepast. Waarom de andere dan niet vroeg ik hem? Wel, het zou volgens hem kunnen liggen aan het feit dat het uitbetalen van de commissies, omwille van het mlm systeem, vrij ingewikkeld is. Kan best zijn, maar als zij zo'n software kunnen maken, zal een ander bedrijf dit ook kunnen. Trouwens, als het zo succesvol is, waarom stappen de anderen dan niet in dit mlm systeem om hun verzekeringen te verkopen? Daar ging hij dan maar vlotjes overheen.

Dat ik totaal geen ervaring had met verzekeringen was duidelijk geen probleem. Je krijgt dan toch wel opleidingen, maar toch. Hij stelde zich ook niet de vraag of het mij wel interesseerde. Toen ik hem daarop wees, stelde hij zich verbaast op, en stelde dat, sinds ik bij hem zat, ik toch interesse had? Nee, want ik kon uit het vage telefoongesprek niet afleiden dat het om de verkoop van verzekeringen ging. Heb ik hem wel gevraagd aan de telefoon, maar hij wou er niet op antwoorden. Op dit ogenblik ontkende hij vlakaf dat ik dit aan de telefoon gevraagd zou hebben.

O ja, voor hen die het interesseert, ze hebben een 7-tal rangen, een instappers niveau, en dan 6 consultants functies, waar je in een hogere rang telkens meer verdient per verkocht contract. En je verdient natuurlijk op wat de consultants die je zelf inhuurt verkopen. Soit, met een 6-tal verkochte contracten per week zou je, als rang 1 junior consultant, 3.000€ per maand verdienen. Brutto wel te verstaan.

Daarvoor zou je dan een 15-tal afspraken van elk anderhalf uur moeten hebben, per week. Dus een 22.5 uur per week. En dit als bijberoep, dus enkele avonden per week. En je moet bereidt zijn je familie en vrienden hiermee te benaderen. Kon volgens hem geen probleem zijn, iedereen raadt toch wel eens een product of dienst aan?Tja, iemand onbaatzuchtig (dus zonder financieel voordeel voor jezelf) een tip geven over een goede dienst of product is nog wat anders hen iets te verkopen en er zelf financieel beter van te worden.

Hij gaf ook volmondig toe dat het vanaf rang 2 (of was het nu drie), zeer interessant wordt, want dan kon (moest) je nieuwe verkopers aanwerven. En daar zat het grote geld, want op alles want je downline verkcoht, kreeg je een commissie.

Hij wist me te vertellen dat een gemotiveerd persoon, na de instapperiode van een maand, zo ongeveer om de zes maanden een stapje hoger kon zetten. Als je voldoende verkocht natuurlijk.

Afin, een heel uur zit hij vol te praten over HMI, de producten, de beloningsstructuur, het vele geld dat verdiend kan worden, de incentives die aangeboden worden, de mogelijkheid zelf te bepalen wanneer je werkt, en de financiële onafhankelijkheid die je kan bereiken.

Daarnaast sprak hij zichzelf tegen, de eerste keer ivm met het al dan niet zijn van een pyramidestructuur, maar daarnaast ook over de evolutie van HMI. Op een gegeven ogenblik haalde hij een prof aan die zich positief had uitgelaten over mlm. Het artikel zelf kon ik niet inkijken. Toen ik er hem op het einde van het gesprek op wees dat ik 10 jaar geleden al in contact was geweest met HMI, en hun laakbare manier van werving, stelde hij echter dat ze ondertussen al verandert zijn van werkwijze. Niet dus.

Ik ontken niet dat het voor een gemotiveerde verkoper mogelijk is om hier goed geld mee te verdienen. En wat de aangeboden producten betreft, daar laat ik me niet over uit, wegens te weinig kennis hierover. Wel keur ik hun werveingspraktijken volledig af.

Ze zijn bewust vaag aan de telefoon, doen uitschijnen dat je heel snel grof geld gaat verdienen, herhalen die verschillende keren om je te doen watertanden, vertellen uitgebreid over de prachtige incentives en doen uitschijnen dat het echt niet moeilijk is om dergelijke producten te verkopen. En hebben totaal geen interesse in de persoon die voor hen zit.

Op geen enkel ogenblik tijdens het gesprek stelde hij me een vraag over mijn werkervaring, mijn huidige functie, welke job me zou kunnen doen besluiten mijn huidige werkgever te verlaten, in wat voor functie ik eventueel geïnteresseerd zou kunnen zijn, wat mijn sterke en zwakke kanten zijn etc., de gebruikelijke vragen tijdens een sollicitatiegesprek. Vreemd, indien je als werkgever er aan denkt iemand in te huren, dan ga je toch na wat de interesse is van een potentiële kandidaat om te zien of die persoon de geschikte kandidaat is? Niet bij HMI.

Soit, het klonk allemaal een beetje vaag, warrig, en te mooi om waar te zijn, dus heb ik hem vriendelijk bedankt en nee gezegd.

Re: Onnodig dure dekkingen en adviezen van de HMI club

Geplaatst: 17 jul 2007 14:30
door So be it
Verdere vragen over de inhoud van de functie mocht ik niet stellen,

Mocht je wél stellen, maar hij wilde later in detail gaan toch?
dat zou hij allemaal uit te doeken doen tijdens een persoonlijk gesprek. Beetje vreemd natuurlijk, je wilt weten met wie je gaat praten en over wat voor functie het gaat.
Ja. De grote lijn wil je weten. Voor de details ga je aan tafel zitten.
Een zakenman, tenminste.
Maar goed, het voorgestelde uur en plaats (gisteren, in Brussel) kwam me uit, 'k heb vakantie, dus waarom niet eens gaan luisteren, je weet maar nooit dat ze me kunnen overtuigen.
Jij....? Een "open mind"...?
Tijdens het gesprek met deze Belgische HMI adviseur (rang 3), werden de producten en werkwijze van HMI uit te doeken gedaan. Ook werd er uitgebreid vertelt over de beloningsstructuur en het geld dat je ermee kon verdienen. Het was opvallend dat deze persoon hier wel heel veel nadruk op legde.

Oh, juist....
Bij een sollicitatie bij een bedrijf richt jij je op de personeelsuitjes????
Op zich niets mis met het uileggen van de beloningsstructuur en wat je kan verdienen, maar wel vreemd dat hij er maar bleef op doorgaan Het was onwezenlijk, zoveel tijd besteden aan het uitleggen wat de mogelijke verdiensten zouden kunnen zijn. Afin, zal wel eigen zijn aan mlm, het voorhouden van torenhoge potentiële inkomsten, en hier over blijven doorpraten.
Wel een half uur lang? 4 Uur? 2 Dagen lang??
Verbazend is ook dat personen die in dit systeem stappen - na een maand meelopen met een consultant met ervaring - alleen op pad mogen om financieel advies te geven. Wie vertrouwt nu iemand met een maandje ervaring betreffende financiële diensten en producten?
Als die persoon ondersteuning kan vragen en veel huiswerk heeft gedaan?
Heb ik er geen problemen mee....
Niet iedereen leert zo langzaam als jij.....
Ook opvallend dat hij vrij vroeg in het gesprek, en enkele keren erna, uitdrukkelijk melde dat dit geen pyramide spel betrof. Waarom dit dan vermelden??

Hij had al gauw door dat je weer in die richting aan het denken was??
Op het einde van het gesprek wees ik hem trouwens op een tegenspraak van hem, hij had wat later in het gesprek de verkoopsstructuur van HMI vergeleken met een pyramide structuur ...
En als ik JOU er nu eens op wijs???
Zie je dan het verschil tussen een Pi-spél en een Pi-structúúr???
Maar goed, hij bevestigde dan maar dat het geen pyramide spel was, maar netwerkmarketing, ofte mlm, zoals Amway. Wel wou hij niet gezegd hebben dat dit directe verkoop was, te vergelijken met deur-aan-deur verkoop.
Het IS ook niet te vergelijken met deur-aan-deur verkoop.
Maar dat wist je blijkbaar nog niet?
Hij vertelde dat HMI de enige verzekeraar is die dit systeem toepast. Waarom de andere dan niet vroeg ik hem? Wel, het zou volgens hem kunnen liggen aan het feit dat het uitbetalen van de commissies, omwille van het mlm systeem, vrij ingewikkeld is. Kan best zijn, maar als zij zo'n software kunnen maken, zal een ander bedrijf dit ook kunnen. Trouwens, als het zo succesvol is, waarom stappen de anderen dan niet in dit mlm systeem om hun verzekeringen te verkopen? Daar ging hij dan maar vlotjes overheen.
Oh juist.... Krijgen we dat weer....
Omdat iemand een succesvolle patatboer is moeten we allemaal patatboer worden???
Ben je niet bang voor een zekere vorm van "verzadiging" dan???
Dat ik totaal geen ervaring had met verzekeringen was duidelijk geen probleem. Je krijgt dan toch wel opleidingen, maar toch. Hij stelde zich ook niet de vraag of het mij wel interesseerde. Toen ik hem daarop wees, stelde hij zich verbaast op, en stelde dat, sinds ik bij hem zat, ik toch interesse had? Nee, want ik kon uit het vage telefoongesprek niet afleiden dat het om de verkoop van verzekeringen ging. Heb ik hem wel gevraagd aan de telefoon, maar hij wou er niet op antwoorden. Op dit ogenblik ontkende hij vlakaf dat ik dit aan de telefoon gevraagd zou hebben.
Vind je het vreemd dat ik bij voorbaat ZIJN verhaal geloofwaardiger vind, dan het jouwe??
O ja, voor hen die het interesseert, ze hebben een 7-tal rangen, een instappers niveau, en dan 6 consultants functies, waar je in een hogere rang telkens meer verdient per verkocht contract. En je verdient natuurlijk op wat de consultants die je zelf inhuurt verkopen. Soit, met een 6-tal verkochte contracten per week zou je, als rang 1 junior consultant, 3.000€ per maand verdienen. Brutto wel te verstaan.

Daarvoor zou je dan een 15-tal afspraken van elk anderhalf uur moeten hebben, per week. Dus een 22.5 uur per week. En dit als bijberoep, dus enkele avonden per week. En je moet bereidt zijn je familie en vrienden hiermee te benaderen. Kon volgens hem geen probleem zijn, iedereen raadt toch wel eens een product of dienst aan?Tja, iemand onbaatzuchtig (dus zonder financieel voordeel voor jezelf) een tip geven over een goede dienst of product is nog wat anders hen iets te verkopen en er zelf financieel beter van te worden.
Goh...., je bent blijkbaar NU al een expert???
Afin, een heel uur zit hij vol te praten over HMI, de producten, de beloningsstructuur, het vele geld dat verdiend kan worden, de incentives die aangeboden worden, de mogelijkheid zelf te bepalen wanneer je werkt, en de financiële onafhankelijkheid die je kan bereiken.
Een héél uur???
Kom je je zó lang concentreren?? Zonder je snater open te trekken???
Daarnaast sprak hij zichzelf tegen, de eerste keer ivm met het al dan niet zijn van een pyramidestructuur, maar daarnaast ook over de evolutie van HMI. Op een gegeven ogenblik haalde hij een prof aan die zich positief had uitgelaten over mlm. Het artikel zelf kon ik niet inkijken. Toen ik er hem op het einde van het gesprek op wees dat ik 10 jaar geleden al in contact was geweest met HMI, en hun laakbare manier van werving, stelde hij echter dat ze ondertussen al verandert zijn van werkwijze. Niet dus.
Juist....
Je ging zitten rellebellen???
Ik ontken niet dat het voor een gemotiveerde verkoper mogelijk is om hier goed geld mee te verdienen. En wat de aangeboden producten betreft, daar laat ik me niet over uit, wegens te weinig kennis hierover. Wel keur ik hun wervingspraktijken volledig af.
Natuurlijk....
Hij had een uur lang per telefoon alles moeten uitleggen.....
Ze zijn bewust vaag aan de telefoon, doen uitschijnen dat je heel snel grof geld gaat verdienen,

Hallo-geen verlichting?
En hebben totaal geen interesse in de persoon die voor hen zit.
Hmmmmm, ikzelf zou daat in dit geval óók wel moeite mee hebben gehad, denk ik....
Op geen enkel ogenblik tijdens het gesprek stelde hij me een vraag over mijn werkervaring, mijn huidige functie,

Vind je dat belangrijk dan????
wat mijn zwakke kanten zijn etc., de gebruikelijke vragen tijdens een sollicitatiegesprek.

Was hij misschien bang dat je 2 uur lang het woord zou hebben dan???
Vreemd, indien je als werkgever er aan denkt iemand in te huren, dan ga je toch na wat de interesse is van een potentiële kandidaat om te zien of die persoon de geschikte kandidaat is? Niet bij HMI.
Hij had je dus inderdaad hélemaal door??
Soit, het klonk allemaal een beetje vaag, warrig, en te mooi om waar te zijn, dus heb ik hem vriendelijk bedankt en nee gezegd.
Gelukkig..., het zou mlm geen goed hebben gedaan anders.....

Bedankt voor je onpartijdig verslag...

So be it