Pagina 1 van 1
Extra reparatie-garantie en nog geen zekerheid.
Geplaatst: 18 dec 2006 00:01
door theo52
Ik kocht op 18-04-2001 een PHILIPS CDR 775 cd-recorder (fl.899,=) met een GARANTIECERTIFICAAT VAN 6 JAAR (fl.70,=)bij de Harense Smid. Het apparaat stond die dag in de aanbieding van fl. 999,00 voor fl. 899,00.
Na een paar hardnekkige reparaties aan het apparaat kreeg ik, na veel heen en weer gepraat met TD van Harense Smid in Oss op 18-10-2002 i.v.m. de slechte werking van het apparaat een NIEUW apparaat.
Nou, ik dacht : eind goed, al goed en was er dan ook tevreden mee.
Ik had de cd-recorder maar matig tot weinig gebruikt, want ik had het apparaat alleen gekocht om mijn lp's over te zetten naar cd en niet om er winstgevende handel mee te drijven.
Het tweede apparaat speelde goed tot ik op 15-10-2006 een fout ontdekte aan het apparaat :
Het recorder-gedeelte hield er bij het terug finaliseren halverwege mee op. Terug-finaliseren is nodig als je op een afgewerkte CD-Rewritable tracks wilt toevoegen.
Ik bood op vrijdag 20-10-2006 de PHILIPS CDR775 cd-recorder aan bij het filiaal van de Harense Smid in Veghel.
Daarna werd ik op dinsdag 24-10-2006 laat in de middag gebeld door de TD van de Harense Smid uit Oss met de mededeling, dat de cd-recorder NIET meer te repareren was i.v.m. NIET MEER LEVERBARE ONDERDELEN. Het garantie-certificaat is nog geldig tot 16-04-2007 !
Daarom werd mij door de TD Harense Smid aangeboden voor de volgende alternatieven :
*Optie 1 - Ik kon het bedrag van € 35,= terugkrijgen en dan werd het apparaat vernietigd.
* Optie 2 - Ik kon bij het kopen van een DVD-recorder met HDD-160Gb van € 249,= een korting krijgen van € 75,=.
Ik voel me door de Harense Smid toch wel om de tuin geleid en dat terwijl ik bij de Harense Smid vaste klant was.
Wat heb ik als consument aan een verlengde garantie die langer door loopt dan het apparaat zelf ?
Ik ben nu teneinde raad, want de TD van Harense Smid verkondigde ook, dat de Consumentenbond de gebruiks- duur van de betreffende cd-recorder tegenwoordig wordt berekend op een levensduur van 5 jaar. Ik heb over dit geval ook contact gezocht met de PHILIPS Consumenten lijn waar men zich in het geheel niet voor mijn probleem interesseerde
en zich helemaal niet duidelijk uitspraken of er nog onderdelen van de PHILIPS CDR775 CD-recorder te krijgen waren.
Wat zijn in dit geval mijn rechten ?
Ik dacht zelf nog steeds recht te hebben op een goed werkend apparaat.
Met de vriendelijke groeten van Theo52
Re: Extra reparatie-garantie en nog geen zekerheid.
Geplaatst: 18 dec 2006 00:56
door alfatrion
Wettelijk is gereld dat de consument de keuze kan maken op vervanging of herstel, tenzij dit onredelijk is. Ik acht dat het geval, in welk geval de wet een geldelijke vergoeding als alternatief bied. Hoe hoog deze zou moeten zijn is een beetje lastig in te schatten omdat dit af hangt van de levensverwachting van het orginele product. Gezien de garantie ga ik uit van 72 maanden. U heeft het product zo'n 66 maanden gebruikt en er waren dus nog 6 resterende maanden. De aankoop som is 900 euro. Ik ben van mening dat u recht heeft op 900 x (1-66/75) = 75 euro, zonder er iets voor te hoeven kopen.
Wellicht zou een vriendelijke onderhandeling de beste uitweg zijn. Geef het bovenstaande aan en kijk of hij misschien bereid is om wat meer te geven. Komt hij wederom met een levensduur van 5 jaar geef dan aan het niet gaat om wat nu gebleken is maar wat men destijds hanteerde vlak voor dat u de koop sloot. Daarnaast zou ik opmerken dat hij u dan een te dure garantie heeft verkocht. Op zich zou een levensverwachting van 5 jaar heel redelijk achten, waren het niet dat u in dit geval een garantie van 6 jaar heeft.
Het is misschien ook slim om van te voren te onderzoeken van een DVD-recorder met HDD-160G elders kost, bijvoorbeeld in de beurt of op tweakers.net.
Re: Extra reparatie-garantie en nog geen zekerheid.
Geplaatst: 19 dec 2006 01:32
door ikbenik
Wettelijk is gereld dat de consument de keuze kan maken op vervanging of herstel, tenzij dit onredelijk is. Ik acht dat het geval, in welk geval de wet een geldelijke vergoeding als alternatief bied. Hoe hoog deze zou moeten zijn is een beetje lastig in te schatten omdat dit af hangt van de levensverwachting van het orginele product.
In de praktijk wordt dit door de winkelier bepaald en niet door de consument.
Soms is dat ook maar beter ook.
Want als bij een computer de harde schijf defect is dan is het echt bezopen om de gehele computer te vervangen.
In dat geval wordt alleen de harde schijf vervangen.
Als een klant er op staat dat de gehele computer vervangen wordt (wat eigenlijk nooit voorkomt) dan krijgt hij toch niet zijn zin.
Zie hierboven de uitleg.
Re: Extra reparatie-garantie en nog geen zekerheid.
Geplaatst: 19 dec 2006 17:02
door alfatrion
De bijzin is geen onbelangrijke! Het is een wezelijk andere situatie wanneer een pas gekocht product stuk gaat of een product dat er al zes maanden op heeft zitten. Het is ook een wezelijk andere situatie wanneer een product total los is of niet meer te vertrouwen of dat er een deelproduct van stuk is.
Re: Extra reparatie-garantie en nog geen zekerheid.
Geplaatst: 24 dec 2006 20:08
door ikbenik
Wat heb ik als consument aan een verlengde garantie die langer door loopt dan het apparaat zelf ?
Niets!
Het is zowiezo onverstandig om een garantie te verstrekken die langer is dan de economische levensduur.
Als consument moet je daar ook dan niet instinken!
Je krijgt nooit langer garantie dan de economische levensduur.
Wat ook heel logisch is.
Re: Extra reparatie-garantie en nog geen zekerheid.
Geplaatst: 30 jan 2007 20:34
door theo52
Ik vind het sowieso belachelijk dat bedrijven als PHILIPS en HARENSCHE SMID zo de consument aan de kant kunnen zetten.
Ik heb in nog geen 6 jaar geleden bij hun een apparaat gekocht waarvan ik mocht verwachten dat CD-recorder zonder mankementen mistens 5 jaar zou werken voor die 900 GULDEN die ik toen betaald heb, waarvan nu niets over is dan een slecht werkend apparaat, waar geen onderdelen meer van zij te krijgen.
Dit terwijl de bijgekochte garantie nog tot april 2007 doorloopt.
En omdat 900 gulden niet niks is, als je in de WAO zit en dan toch de toenmalige gulden (en nu dan de dure EURO) 3 keer moet omdraaien voordat je hem uitgeeft, vindt ik dit een bittere pil die onverteerbaar is.
Daarom heb ik dan ook de oplossing zelf maar gevonden voor de HARENSCHE SMID en PHILIPS :
IK KOOP NÓÓIT NIETS MEER VAN HET MERK PHILIPS EN KOOP NÓÓIT NIETS MEER BIJ DE HARENSCHE SMID !!!!
Met de vriendelijke groeten van theo52
Re: Extra reparatie-garantie en nog geen zekerheid.
Geplaatst: 30 jan 2007 20:58
door ikbenik
waarvan ik mocht verwachten dat CD-recorder zonder mankementen mistens 5 jaar zou werken voor die 900 GULDEN die ik toen betaald heb
Dit kun je niet eisen!
Je krijgt nooit de keiharde garantie dat de CD-recorder minstens 5 jaar zonder mankementen meegaat!
Dit eisen wel steeds meer consumenten, maar krijgen altijd van de winkeliers en de fabrikanten géén gelijk.
De winkeliers en de fabrikanten gaan niet op de eisen van de consument in en dat is maar goed ook.
Niet omdat ik de consument dwars wil liggen, maar domweg omdat wij dat niet kunnen.
Ik hoor steeds meer dat consumenten zeggen:
ik mag toch verwachten dat een product zonder mankementen mistens x jaar meegaat.
Tuurlijk moet je er niet vanuitgaan dat in die periode zeker problemen komen, maar je mag en je kunt het niet uitsluiten.
En dat is mijn boodschap.
Ik kan als winkelier nooit de keiharde garantie geven dat een cd-recorder in de 5 jaar zeker géén problemen zal krijgen.
Ik word daar wel een beetje moe van.
Re: Extra reparatie-garantie en nog geen zekerheid.
Geplaatst: 30 jan 2007 21:55
door Toolboy
De tijd zal het leren.
Om ondernemers en consumenten te beschermen zal de fabrikant binnen niet al te lange termijn een levensduur moeten garanderen .
Daar zal wel een wetswijziging voor nodig zijn.
Gaat dit niet gebeuren dan zullen er steeds minder kleine ondernemers overblijven.En meer ontevreden consumenten
Dat is wat ik verwacht
Re: Extra reparatie-garantie en nog geen zekerheid.
Geplaatst: 30 jan 2007 22:07
door ikbenik
Om ondernemers en consumenten te beschermen zal de fabrikant binnen niet al te lange termijn een levensduur moeten garanderen.
Dat een gemiddelde levensduur aangegeven zou worden is geen probleem.
Alleen geeft dit wel problemen op.
Als ik tegen de klanten zeg dat bijvoorbeeld een fototoestel 5 jaar meegaat dan horen de mensen iets anders dan de werkelijkheid.
De mensen horen dan dat ik de keiharde garantie geef dat in de levensduur van 5 jaar dat er géén problemen zijn en dit ook totaal niet te verwachten.
Sorry, maar zulke zaken ga ik niet keihard garanderen.
Zelfs niet als daar een wet voor komt.
De reden dat ik dat weiger, omdat je niet kunt zeggen tegen een klant dat de klant de zekerheid heeft dat in de 5 jaar het toestel niet uit zal vallen.
Veel consumenten vinden het vreemd dat de fabrikanten geen keiharde uitspraken doen over de levensduur van de producten.
De fabrikanten kijken wel uit!
Dat er duidelijkheid moet komen over hoe lang een product mee zal gaan is duidelijk en wenselijk.
Maar aangezien de consument helemaal begint te flippen als het product toch in de verwachte levensduur, zal dit niet zo gauw gebeuren.
Want als het product toch binnen de verwachte levensduur defect zou gaan, dan rekent de consument ongenadigd af met de winkelier en fabrikant.
Dan zijn ze behoorlijk onredelijk.
Ik zie nu al hoe sommige consumenten reageren.
En dan zeg ik tegen de regels die jij voorsteld:
Om ondernemers en consumenten te beschermen zal de fabrikant binnen niet al te lange termijn een levensduur moeten garanderen .
Daar zal wel een wetswijziging voor nodig zijn.
Thanks! But no Thanks!
Re: Extra reparatie-garantie en nog geen zekerheid.
Geplaatst: 30 jan 2007 22:21
door Toolboy
Hey hieperdepieper lees eens goed.
Om ondernemers en consumenten te beschermen.!
Dus leg ik in mijn voorstel alle verantwoordelijkheid neer bij de fabrikant en de wetgevers/makers.
Wat is daar mis mee. dit lijkt mij toch acceptabel
Re: Extra reparatie-garantie en nog geen zekerheid.
Geplaatst: 30 jan 2007 22:28
door ikbenik
Ik weet wat jij bedoeld en ik sta daar ook positief achter!
Alleen ben ik bang dat het negatief uit zal pakken.
Want ik als winkelier zijnde mag dan weer de klappen opvangen.
Kijk, dat de fabrikanten meer duidelijkheid geven over de verwachte levensduur van de producten is alleen maar een positieve ontwikkeling.
Maar als sommige fabrikanten dan zeggen dat hun producten bijvoorbeeld 4 jaar meegaan, moeten ze niet zo zeikerig zijn zoals sommige nu doen door maar 1 jaar garantie te geven en daarna de volledige kosten in rekening brengen.
Als de consumenten beseffen dat de verwachte levensduur een gemiddelde is en dat er in die periode de producten kapot kunnen gaan dan is er niets aan de hand en hoor je mij ook niet klagen.
Waar ik bezorgd om ben is dat dan veel consumenten en vooral ook de consumentenorganisaties deze periodes aanhouden waarbij het product niet kapot MAG gaan.
En als het dan wel gebeurd dat ze dan gelijk het schuim op de mond hebben staan en dan helemaal door het lint gaan.
Ik zie dat wel eens gebeuren en als het al zeker is dat de consument bij problemen zich zo gaat gedragen, dan hoeven van mij zulke periodes niet afgesproken te worden.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Re: Extra reparatie-garantie en nog geen zekerheid.
Geplaatst: 30 jan 2007 22:37
door Toolboy
Nou met een aanpassing van de wet komen we een heel eind.
Een combinatie van levensduur gekoppelt aan het aantal gebruikers uren lijkt mij niet onredelijk.
En dan komen we zeker boven de garantie termijnen van 1/2 en 1 jaar uit.
Tevens lijkt het mij verstandig om het b.t.w. tarief op reparaties van dagelijkse gebruiksartikelen te verlagen van 19% naar ^6%
Re: Extra reparatie-garantie en nog geen zekerheid.
Geplaatst: 19 feb 2007 01:04
door cossie300
Uit ervaring weet ik dat het voor een handelaar/reparateur bijna ondoenlijk is, een technisch complex apparaat als bijvoorbeeld een DVD-recorder te repareren. Een diagnose stellen gaat al zeer moeizaam. Zij zijn dan bijna altijd afhankelijk van de fabrikant of inporteur. Wanneer dan blijkt dat onderdelen na een paar jaar niet meer te leveren zijn, sta je als handelaar en als consument mooi te kijken. Moet er niet aan denken dat van mijn gloednieuwe auto over drie jaar geen waterpomp meer te leveren is, zodat hij naar de sloop moet!