Pagina 1 van 2

Nedincaso/dierenwebshop

Geplaatst: 22 dec 2006 08:06
door Heksenmama
Maanden geleden had ik via dierenwebshop iets besteld voor de hond van een vriendin van mij...

Hondje is een chihuahua dus ik had wat van die blingblingdingetjes besteld..

Hondje werd alleen heel snel ziek/overleed en dus heb ik binnen een paar dagen de bestelling geannuleerd..

Ik kreeg een herrinnering om te betalen,maar aangezien ik geen producten had ontvangen vanwege die annuleren ben ik daar verder niet op ingegaan..

Tot een mail dat ze het ging overdragen naar Nedincasso..
Toen heb ik gevraagd waarom ze geld bi iemand ging incasseren die nooit producten heeft ontvangen..

Haar antwoord was dat ze recht op het geld had omdat dit in de algemene voorwaarden staat..

Inmiddels zijn er 2 brieven van Nedincasso gekomen en hebben wij netjes teruggeschreven en ons verhaal verteld..

Gisteravond belden ze met de mededeling dat ze er nu een rechtzaak van gaan maken..

Nu is mijn vraag dus,kan dat zomaar?

Ik heb geen producten en moet inmiddels wel een behoorlijk bedrag betalen..

Hebben jullie advies vor mij wat ik nu moet ondernemen?

Re: Nedincaso/dierenwebshop

Geplaatst: 22 dec 2006 08:52
door Cesar
Even terug naar af. :(

Jij stelt dat je zonder meer onder een bestelling uit kunt.
Ik vermoed dat je de voorwaarden niet eerst hebt gelezen.

Jij hebt een winkel en een berg voorraad. Niet alles is op voorraad dus jij doet een bestelling bij de groothandel.
Jouw klant laat enkele dagen later weten dat het niet meer hoeft.
Jouw magazijn puilt uit.
Jij bouwt een nog groter magazijn. Jij loopt het risico dat er weer meer klanten de spullen niet meer hoeven. Jij bouwt een nog groter magazijn. Jij wordt dus groothandel alleen ééntje zonder omzet want al jouw klanten bellen dat de spullen niet meer behoeven te worden geleverd.
Ben jij als zakenman geweldig bezig. Zullen jouw vrouw en kinderen naar de voedselbank moeten omdat jij zo lekker omzet draait.

HeHe.... :oops:

Nu het volgende,
Wat waren de kosten.
Welke incassokosten waren er.
Is dit de kosten waard.
Vraag me trouwens af of een bedrijf voor een paar blingbling dingetjes een rechtzaak aanspant.

Ik wil alleen in deze tijd van bezinning aangeven hoe je met elkaar omgaat en zaken doet..

Prettige Kerst. :roll:

Re: Nedincaso/dierenwebshop

Geplaatst: 22 dec 2006 09:03
door Kayleigh
Zo werkt dat niet helemaal want je hebt ook nog een week bedenktijd en zelfs een zichtrtermijn. Als er iets speciaal besteld had moeten worden en er had verplicht afgenomen moeten worden, prima, maar dat had gecommuniceerd moeten worden naar de klant toe. Om niets te laten horen en geen artikelen op te sturen en dan wel betaling te verwachten voor niet gheleverde artikelen is een beetje vreemd natuurlijk.

Ik zou bij mijn standpunt blijven - er is geannuleerd, er is niets geleverd dus er valt niets te betalen. Ze betwisten niet dat er niet geleverd is, dit specifiek toelichten in een brief naar het incassobureau toe, dus alles even uitprinten en opsturen me teen begeleidende brief. Er is geen rechter die zoiets toe zou kennen zonder levering en vermoed ook dat het meer een dreigement is.

Voor hoeveel geld was er besteld?

Re: Nedincaso/dierenwebshop

Geplaatst: 22 dec 2006 09:05
door Heksenmama
Het ging om een bedrag van ongeveer 50 euro hoofdsom en de incassokosten zijn rond de 100 euro :roll:

Natuurlijk heb je een behoorlijk magazijn nodig als iedereen van alles terug gaat sturen. Maar daarin is een online winkel niet anders dan een 'gewone' winkel. Als detaillist weet je dat je om uiteenlopende redenen artikelen terug krijgt of bestellingen geannuleerd worden. Dat maakt onderdeel uit van je bedrijfsvoering, net als (helaas) derving.

Overigens staat in de Algemene Voorwaarden (nu wel gelezen uiteraard) helemaal niets over het annuleren van bestellingen, behalve dat dit niet mag als het bedrijf niet binnen de door haarzelf gestelde redelijke leveringstijs (30 dagen) kan leveren.

Re: Nedincaso/dierenwebshop

Geplaatst: 22 dec 2006 09:20
door Kayleigh
Klopt, er staat niets in over annuleren dus mag je m.i gewoon annuleren anders hadden ze dat gedeelte in hun voorwaarden op moeten nemen. Dat maakt overigens ook niet zoveel uit, je hebt namelijk (ook volgens hun eigen voorwaarden) ook een zichtermijn van een week. Dus zelfs al zou je dingen kopen die ze speciaal moeten bestellen, dan nog heb je recht deze retour te sturen binnen een week. Maarja, als ze niets sturen kan er ook niets retour uiteraard :)

Verzending zouden ze aan moeten kunnen tonen door middel van een track en trace nummer, maar ik neem aan dat ze dat niet hard kunnen maken en je kunt iemand niet laten betalen voor niet verzonden artikelen.

Die incassokosten slaan al helemaal nergens op - de wettelijke kosten zijn namelijk iets van 44 euro over de eerste 250 euro. een bedrag van 100 euro staat niet in verhouding tot de hoofdsom, al zou de vordering terecht zijn is het nog een belachelijk bedrag. Je hebt hier dus te maken met een malafide incassobureau.

Ik zou nogmaals een kort zakelijk briefje opstellen met alle feiten. Aangeven de bestelling geannuleerd te hebben, datum van het annuleren erbij te zetten en zoveel mogelijk bewijs (uitgeprinte emails) mee sturen als je maar hebt. Verder erin zetten dat er niets geleverd is, dat dit door de verkoper ook niet betwist wordt. Tevens aangeven dat de incassokosten ook al niet volgens wettelijke richtlijnen en de wettelijke staffel is. Meteen even vragen of ze aangesloten zijn bij de NVI zodat je een klacht over ze in kunt dienen.

Ik zou zelf afsluiten met een korte verwijzing naar de rechtbank sector kanton waar ze hun belachelijke eis in kunnen dienen maar in geen geval betalen.

Re: Nedincaso/dierenwebshop

Geplaatst: 22 dec 2006 10:28
door Cesar
Er wordt hierboven duidelijk aangegeven dat er binnen 30 dagen dient te worden geleverd conform de voorwaarden. Heksenmama schrijft dat ze na een paar dagen heeft afbesteld. Hoe? Schriftelijk?
Een paar dagen zijn er 2. Hoeveel werkelijk?

Ik wil alleen maar behulpzaam zijn. Het gaat slechts om belangrijke details.

Re: Nedincaso/dierenwebshop

Geplaatst: 22 dec 2006 10:31
door Heksenmama
Ik heb via het mailformulier van hun site een mail verzonden met uitleg WAAROM ik het dus af wilde bestellen en dat is ongeveer een dag of 2/3 later geweest..

Langer was het echt niet.......... :roll:

Ik dacht netjes te zijn door te mailen :oops:

Re: Nedincaso/dierenwebshop

Geplaatst: 22 dec 2006 10:34
door Kayleigh
Soms krijg je zo'n email ook naar jezelf toegemailed, heb je een kopie gekregen?

Re: Nedincaso/dierenwebshop

Geplaatst: 22 dec 2006 10:35
door Cesar
Dan heb je juist gehandeld en zou ik nog even een mailtje sturen dat je al had opgezegd binnen de in de voorwaarden geldende periode.
Bewaar in ieder geval de mail. Deze is gewoon rechtsgeldig.

p.s.
Zet je e-mail even op ontvangst en leesbevestiging dan zie je wanneer deze wordt ontvangen en eventueel gelezen. Dit laatste kunnen ze wegklikken.

Re: Nedincaso/dierenwebshop

Geplaatst: 22 dec 2006 11:00
door seagoing racer2
Beste,

De redenering is simpel.

Er is niets geleverd, waaruit je mag concluderen dat jouw annulering is geaccepteerd en verwerkt.

Je hebt geen bericht gekregen over annuleringskosten

vordering is daarmee onterecht

Re: Nedincaso/dierenwebshop

Geplaatst: 22 dec 2006 13:10
door Gasssst
Tussen alle meer en minder goede bemerkingen staan de juiste conclusies, maar hoe doet u hier uw voordeel mee als het straks voor de kantonrechter ligt?
Dit is het moment om actie te ondernemen om uw positie voor later op te bouwen. Wat u te doen staat is een aangetekende brief, met ontvangstbevestiging te sturen naar de webwinkel waarin u helder meldt dat u de rekening betwist om reden dat de overeenkomst die ten grondslag ligt aan deze betaling is geannuleerd. Aangezien er hierop geen verzending heeft plaatsgevonden, althans dat u niets ontvangen heeft en evenmin een verzendbewijs of een pakketnummer van uw leverancier heeft gezien, op basis hiervan mag aannemen dat de annulering is gehonoreerd, en dat een betaling voor niet geleverde goederen onverschuldigd zou zijn.
Stuur een kopie van deze brief aan het incassobureau.

Nu zijn er twee mogelijkheden. De winkelier reageert met de redenen waarom u toch zou moeten betalen, of de zaak wordt doorgezet en er valt alsnog een dagvaarding in de bus. In die dagvaarding MOET zijn opgenomen welk verweer u heeft gevoerd alsmede de weerlegging daarvan. Op uw aangetekende brief moet dus te allen tijde worden gereageerd, zij het niet in het minnelijke traject, dan toch gerechtelijk.
In het specifieke geval zoals het door u wordt geschetst en er geen genegeerde aanmaningen zijn is er geen titel om van u betaling af te dwingen en hoeft u niet tegen een zaak op te zien. Als u denkt dat er toch nog wel wat dingen in uw nadeel meespelen die u niet genoemd heeft en u mocht toch besluiten de rekening te voldoen, heeft u nog wel mogelijkheden om de incassokosten te omzeilen of in ieder geval aanzienlijk te matigen maar het lijkt me een beetje prematuur om daar nu al verder op in te gaan.

Dat de winkelier de goederen had moeten bestellen zou een reden geweest kunnen zijn om niet onder de koop uit te kunnen, maar dan had hij ze ook moeten leveren. Annulering heeft betrekking op de gehele overeenkomst, dus de betaling EN de levering. Hij kan niet rechtmatig de levering WEL annuleren en de betaling NIET.

Tot slot: een incassobureau dat denkt voor €100 mee te kunnen liften op een rekening van van €50 is per definitie niet te goeder trouw bezig en weet dat van zichzelf ook en zal zich bij de eerste de beste brief zonder spelfouten met een gedegen weerwoord terug in zijn hok laten jagen.

Re: Nedincaso/dierenwebshop

Geplaatst: 22 dec 2006 15:08
door Chanmaster
Het ging om een bedrag van ongeveer 50 euro hoofdsom en de incassokosten zijn rond de 100 euro
Ik herken deze verhalen maar al te goed.
Dagelijk moet ik maar zien die bloedzuigers, want dat zijn het, boeven, zover te krijgen dat ze hun kosten temperen.
Goed, ze maken kosten maar die bedragen niet meer dan één euro.
Waar het hierbij echter om gaat is het feit dat er geleverd is en met met de betaling in gebreken is gebleven, fout dus. Er kan geen maar of excuus worden geaccepteer. U hebt goederen ontvangen en die moet u betalen.
Betaald u dan gewoon de rekening en laat het incassobureau voor wat het is!

Re: Nedincaso/dierenwebshop

Geplaatst: 22 dec 2006 15:29
door Flipipo
Betse Chanmaster, ik lees vaak reacties tegen u! Ik kan me dat nu ook weer hier voorstellen! Er is GEEN goederen ontvangen, lees dat nogeesn goed! Dus geannuleerd en geen bedrag verschulig. Ik zou inderdaad wat anderen zeggen, goede brief terugschrijven!..

Nogmaals Chanmaster ik vind dt u goed lezen moet, is toch ook uw ervaring???

Re: Nedincaso/dierenwebshop

Geplaatst: 22 dec 2006 15:41
door Cesar
Als het die toko in Woerden is dan hebben ze de voorwaarden wel erg eenzijdig opgesteld.
Ik mocht trouwens nergens ontdekken wat Heksenmama mededeelde m.b.t. 5 dagen bedenktijd.
Wel dat er binnen 5 dagen nadat het geld is ontvangen zal worden verzonden. Indien het artikel niet leverbaar is binnen 30 dagen is de Dierenwebshop vrij in het verzenden van een vervangend artikel.
Leuk, bestel ik een konijn voor de Kerst en ontvang ik een tamme rat.
Nee, geen zaken doen, ook al heeft Heksenmama zaken met een ander bedrijf gedaan. Deze zaak is ook niet alles.

Dat zie je trouwens vaak, alle voorwaarden zijn in het voordeel van de crediteur.

Re: Nedincaso/dierenwebshop

Geplaatst: 29 dec 2006 13:47
door Heksenmama
Lang niet gereageerd ivm behoorlijk griep... :? Tja,heerst he.....

Bedankt voor jullie reacties :)

Vandaag was er wederom een brief van Nedincasso gekomen. Ze hebben een voorgenomen besluit tot beslagleggen roerende en onroerende goederen / faillissementsaanvraag. Nedincasso zegt onder andere dat ze op zoek zullen gaan naar steunvorderingen voor een eventuele faillisementsaanvraag en dat na vonnis men tot beslaglegging over zal gaan. Ze geven ons nog drie dagen om te betalen, hierna zullen we worden opgeroepen ter "openbare" rechtzitting. Hun advocaat zou al opdracht hebben gekregen tot het starten van een gerechtelijke procedure.

Nog even in het kort: ja we hebben iets besteld, maar dit al vrij snel geannuleerd. Hierna zijn twee herinneringen per email binnen gekomen(waar ik wel op heb gereageerd), nooit een aanmaning per brief van de dierenzaak. Hierna een tweetal brieven van Nedincasso, waarop wij beide malen op gereageerd hebben. Nedincasso zelf is nooit inhoudelijk op de zaak ingegaan, ze houden zich vast aan dat de claim terecht is ondanks dat er nooit goederen geleverd zijn. Tevens benadrukken ze dat de winkel zich beroept op de algemene voorwaarden, maar niet welk gedeelte / artikel. De webwinkel heeft nog wel geprobeert te leveren, maar dit was nadat al duidelijk was dat zij naar een incassobureau zou stappen, of de eerste brief was zelfs al binnen van Nedincasso, dat weet ik niet meer zeker, en deze zending hebben we niet aangenomen. We hebben er dus ook niet voor getekend.

We zullen nu dus waarschijnlijk vandaag een brief naar zowel de webwinkel als het incassobureau sturen.

Re: Nedincaso/dierenwebshop

Geplaatst: 30 dec 2006 00:59
door Gasssst
Een beslag roerende- en onroerende zaken voor een vordering van 50 euro, en op zoek naar steunvorderingen voor een faillissementsaanvraag? U heeft te maken met een bureau dat intimidatie hanteert, maar wel op een erg kinderlijk groteske wijze. Begrijp ik het goed dat u over een schriftelijke reactie beschikt waarin de niet-levering ter sprake komt?

In dat geval stuurt u een kort briefje terug dat u deze laatste brief in goede orde ontvangen hebt, dat u bij uw standpunten blijft, en dat het u ook het beste lijkt dit aan de kantonrechter voor te leggen en u derhalve hun dagvaarding op korte termijn tegemoet ziet. Mocht het ooit zover komen dan stelt een stagiair bij de wetswinkel in 10 minuten een juridisch verweer voor u op.

Dit is duidelijk een alles-of-niets poging van een zo op het oog malafide bureautje dat blijkbaar volgens hun website niet is aangesloten bij de NVIO. Door heftige taal proberen ze u nog één keer tot betalen te bewegen, in de hoop dat het genoeg intimideert. Hierna kunnen ze natuurlijk niet nóg een keer met een brief komen dat het weer écht uw laatste kans is. Als u nu afwijzend reageert kunnen ze u alleen nog maar in rechte betrekken, of de hele zaak laten zitten. En zeker als u over een schriftelijke verwijzing beschikt dat er niet geleverd is en de annulering destijds dus is doorgekomen, gaat het hier om een betalingsverplichting die zou moeten voortvloeien uit een ontbonden overeenkomst. Voor de kantonrechter loopt u hiermee geen enkel risico.

Re: Nedincaso/dierenwebshop

Geplaatst: 30 dec 2006 09:51
door Heksenmama
IK heb inderdaad bevestiging van haar dat er niet geleverd is,maar zij ontkend dus dat ik geannuleerd heb :?

We gaan maar gebruik maken van onze rechtsbijstand dus aanstaande dinsdag komen alle stukken hun kant op..

Verder hebben we naar Nedincasso nog een brief gestuurd waarop we ons beroepen op de wet persoonsgegevens,EN we hebben een brief geschreven waarin we ons verweer opstellen en fouten aan de kant van hun en hun klant aanstippen..(niet gebruiken wettelijke staffel en onbekend welk gedeelte van de algemene voorwaarde de webshop zich beroept)

We hopen nu dat de rechtsbijstand actie kan ondernemen VOORDAT we een dagvaarding krijgen..

Noem me maar een doos,ik weet dat ik gelijk heb,maar toch zit dat dreigen me niet lekker,komt gewoon zo agressief over en daar hou ik niet van,maakt me een beetje angstig(misschien onterecht hoor)

Een vriendin van mij zegt dat ik gewoon moet betalen omdat het bedrag allleen maar hoger wordt en ik uiteindelijk alsnog moet betalen,maar ik vind het gewoon niet eerlijk om zulke bedragen voor dingen neer te leggen terwijl ik geen spulen heb..

IK snap heel goed dat als je iets koopt,je daar geld voor uit hoort te geven,ook bij webwinkels enzo,maar wat hier nu gebeurt vind ik gewoonweg asociaal
:shock:

Re: Nedincaso/dierenwebshop

Geplaatst: 30 dec 2006 10:04
door wiltin
Ondanks dat ik de vordering via het incassobureau belachelijk vind zijn er toch een paar puntjes die mij bevreemde in het verhaal van Hexenmama en de vordering.

1- Hexenmama het is voor een verdere procedure wel belangrijk dat je duidelijk weet: wat, wanneer en hoe? je geeft in je reacties hier steeds aan: weet ik niet meer precies, een dag of 2, ongeveer etc.. dit zul je toch moeten preciseren.

2- Dat er niets geleverd is is niet zo vreemd omdat het hier een transactie per vooruitbetaling betreft! Levering vindt plaats binnen 5 dagen na ontvangst van verschuldigd bedrag.
Wat trouwens me weer bevreemd daar er nu blijkbaar rond de start van de incasso procedure wel de bestelde artikelen te levering zijn aangeboden maar door ontvanger zijn geweigerd.

Ik heb het vermoeden dat er flink is misgecommuniseert is tussen partijen en het dus geheel nog niet duidelijk is wie er hierin gelijk heeft.

In iedergeval niet het incasso bureau met zijn belachelijke tarief en manier van incasso voeren.

Re: Nedincaso/dierenwebshop

Geplaatst: 30 dec 2006 10:11
door Heksenmama
Het pakketje is aangeboden NADAT de webshop een procedure had opgestart,we weten alleen NIET meer helemaal zeker of we toen ook al een brief van nedincasso binnen hadden....

Als ik zeg' ik weet het niet meer precies' bedoel ik dat ik het niet allemaal uit mijn hoofd weet..

Ik kom hier namelijk voor advies,uiteraard staat op de papieren die op zolder liggen wel de precieze datums die de rechtsbijstand dus ook gewoon krijgt..

Maar ik ga niet iedere keer voor een post naar boven lopen om exact alle details op de precieze datum te zoeken als ik alleen maar in grote lijnen mijn verhaal doe om advies in te winnen.....

Re: Nedincaso/dierenwebshop

Geplaatst: 30 dec 2006 10:41
door seagoing racer2
Beste,

Er is een punt van Wiltin wat van belang is bij deze zaak. ( door mij overzien bij een eerder bericht)

Diende er vooraf voor levering betaald te worden ?
In dat geval kan je het niet leveren helaas niet zien als een bevestiging van de annulering.