Pagina 1 van 6
Garantie Philips LCD televisie???
Geplaatst: 23 dec 2006 12:35
door Ton P
Ik heb 29 november 2005 een Philips LCD televisie aangeschaft bij BCC. Na 12 maanden en 18 dagen krijg ik problemen met de televisie en bied deze bij BCC aan voor garantie. Fabrieks garantie van Philips is een jaar en dus net 18 dagen verlopen. Ik heb DRIE vragen:
1. Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen over hoelang ik garantie heb van BCC (de winkelier) "consumentengarantie" wettelijk gezien?
2. Waar kan ik deze informatie vinden?
3. En kan iemand mij vertellen waar ik ergens informatie kan vinden over de redelijke te verwachten levensduur van een LCD televisie?
Ik hoop dat iemand antwoord kan geven op mijn vragen.
M.v. gr. Ton P
Re: Garantie Philips LCD televisie???
Geplaatst: 23 dec 2006 19:18
door alfatrion
1 & 3 De wettelijke garantie is zes maanden. Hiernaast is de winkelier ook gebonden aan de fabrieksgarantie. Hiernaast geld dat de verkoper aansprakelijk is gedurende de gehele levensverwachting, die minimaal twee jaar is. Dat houd in dat als u kunt aan tonen dat het gaat om een constructie fout of iets dergelijk de verkoper, die u het product heeft verkocht, een aanzienelijk deel moet vergoeden. De levensverwachting wordt door de fabrikant berekent. Bij gebrek aan informatie hier over geld het gemiddelde wat bij deze klassen hoort.
2 In het
burgelijk wetboek 7 en de
Richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen. Lees vooral de artikel 6 17 18 21 24 uit BW 7
Re: Garantie Philips LCD televisie???
Geplaatst: 24 dec 2006 00:12
door ikbenik
1. Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen over hoelang ik garantie heb van BCC (de winkelier) "consumentengarantie" wettelijk gezien?
Een half jaar is het minimale. De rest wordt door de winkelier bepaald.
Hij mag nooit korter als de fabrieksgarantie gaan, wel langer.
Na het verlopen van de garantie heb je geen recht meer op garantie.
Dus ook niet op gratis reparatie of vervanging.
3. En kan iemand mij vertellen waar ik ergens informatie kan vinden over de redelijke te verwachten levensduur van een LCD televisie?
Wat ik heb kunnen vinden bedraagt de economische levensduur van LCD/Plasmaschermen 5 jaar.
Dus na het verstrijken gaat de "coulanceregeling" in werking.
Dat betekent dus dat je 2/5 van de prijs zelf dient te betalen.
De technische levensduur kan 15 jaar bedragen, maar dat doet er niet toe.
Bij de wettelijke regelingen wordt altijd van de economische levensduur uitgegaan en nooit van de technische levensduur uitgegaan
Een complete misvatting is dat je na het verstrijken van de garantieperiode recht op gratis reparatie of vervanging hebt. Dat is pertinent niet waar.
Re: Garantie Philips LCD televisie???
Geplaatst: 24 dec 2006 12:29
door seagoing racer2
Beste,
Een product behoort zonder mankementen te functioneren voor een periode die redelijkerwijs daaraan te stellen is.
Het hangt er nu vanaf wat er kapot is aan uw LCD televisie. Als het iets kleins is, is het redelijk dat U dit zelf betaald.
Is het iets groots of kan de TV niet meer worden gerepareerd, dan heeft U recht op een tegemoetkoming. Dit is dus geen coulance maar een wettelijk recht.
In uw geval zal dit dan omgeveer 80% van het aanschaf of eparatie bedrag moeten bedragen daar er 20% van de verwachte levensduur is opgebruikt.
Re: Garantie Philips LCD televisie???
Geplaatst: 24 dec 2006 13:21
door ikbenik
Dat zeg ik.
Re: Garantie Philips LCD televisie???
Geplaatst: 24 dec 2006 13:21
door ikbenik
Recht op garantie heb je niet meer, maar wel op de regelingen die gelden na de garantie en in de economische levensduur.
Voor alle duidelijkheid:
Dat is géén garantie!
Re: Garantie Philips LCD televisie???
Geplaatst: 24 dec 2006 21:13
door bodejosm43
Gaan we weer. Het is geen garantie, maar wel een wettelijk recht.
Ik ga even uit van een fictief bedrag, omdat dat makkelijker rekent, en een gemiddelde levensduur van een tv van 5 jaar.
Jij krijgt op een tv die 1000 euro heeft gekost 1 jaar garantie. De tv gaat kapot na 1 jaar en 18 dagen. De garantie is verlopen, dus daar kun je geen beroep op doen.
ECHTER: een televisie van een gerenommeerd merk als Philips, daar mag je echt wel meer van verwachten dan dat ie stuk gaat en niet meer te repareren, na 1 jaar en 18 dagen. Je mag van dat gemiddelde uitgaan.
Voor het rekengemak gaat je tv na precies een jaar kapot.
Jij hebt 1 jaar plezier gehad van de televisie, maar had er nog 4 jaar plezier van kunnen hebben. Nu komt het: jij betaalt 20 procent van de prijs van een nieuwe televisie, en de winkelier dient 80 procent voor zijn rekening te nemen.
Immers: jij had erop mogen rekenen dat je televisie (uiteraard bij normaal gebruik), nog 4 jaar probleemvrij mee zou gaan.
Zo is de regeling, iedere regeling waarbij je minder of niets van de winkelier krijgt, daar doet de winkelier je tekort mee. Als klant kun jij er niets aan doen dat de tv het maar 1 jaar heeft uitgehouden, in plaats van 5 jaar.
Uiteraard, en laat ik dat voorop stellen: normaal gebruik is een vereiste.
Re: Garantie Philips LCD televisie???
Geplaatst: 24 dec 2006 21:55
door ikbenik
En ga vooral het scherm niet schoonmaken met Glassex, want dan verpruts je het toestel mee!
Re: Garantie Philips LCD televisie???
Geplaatst: 24 dec 2006 22:15
door MAXIEM
Dag bodejosm43,
Je schrijft:
ECHTER: een televisie van een gerenommeerd merk als Philips, daar mag je echt wel meer van verwachten dan dat ie stuk gaat en niet meer te repareren is na 1 jaar en 18 dagen.
Ik vraag mij af waar jij de laatste tien jaar geweest bent. Ergens is Verweggistan zeker. Algemeen is nu bekend dat Philips lang, heel lang geleden een gerenommeerd merk was. Momenteel is het naar mijn mening een derde rangs merk (anders gezegd bagger) waarvan het embleem uitsluitend op wegwerpartikelen staat.
Vriendelijke groet, Maxiem.
Re: Garantie Philips LCD televisie???
Geplaatst: 24 dec 2006 22:22
door bodejosm43
Ik heb mijn Philips-televisie inmiddels 5 jaar, en er is nog niets aan kapot gegaan.
Philips wordt gerekend tot de A-merken.
Maar het gaat in mijn voorbeeld helemaal niet om de naam Philips, het gaat erom dat een televisie van een gerenommeerd merk aanmerkelijk langer dan dat ene jaar en 18 dagen mee moet gaan. Dat was de kern van mijn betoog.
Ik woon al mijn hele leven in Nederland. Als jij slechte ervaringen hebt met Philips, dan hoeft dat nog niet de norm te zijn.
Wanneer je nu uitgaat van wat de kern is van mijn betoog, kun je dan ook inhoudelijk reageren op mijn bericht? Zou wel leuk zijn. Lees voor de merknaam Philips de naam die jij daar liever ziet staan, en oordeel nog eens over mijn bericht,
Re: Garantie Philips LCD televisie???
Geplaatst: 25 dec 2006 02:00
door ikbenik
Maar het gaat in mijn voorbeeld helemaal niet om de naam Philips, het gaat erom dat een televisie van een gerenommeerd merk aanmerkelijk langer dan dat ene jaar en 18 dagen mee moet gaan. Dat was de kern van mijn betoog.
Nu komt het:
Je mag nooit uitsluiten dat er iets mis kan gaan.
De consumentenorganisaties beweren dat juist wel.
Dus zeggen veel mensen dat je er nooit vanuit mag gaan dat je problemen binnen de economische levensduur kunt verwachten.
En dat is de grootste onzin!
Ik vraag mij af waar jij de laatste tien jaar geweest bent. Ergens is Verweggistan zeker. Algemeen is nu bekend dat Philips lang, heel lang geleden een gerenommeerd merk was. Momenteel is het naar mijn mening een derde rangs merk (anders gezegd bagger) waarvan het embleem uitsluitend op wegwerpartikelen staat.
Welk embleem bedoel je?
De eigen Philips embleem gebruiken ze al een tijdje niet meer.
Vroeger zat er op een product het embleem en de naam van Philips.
Tegenwoordig zetten ze er alleen PHILIPS op en dat was het.
Het embleem kun je niet meer vinden.
En onder het embleem versta ik het schild met het rondje erin met daarin de golven en de sterren.
Re: Garantie Philips LCD televisie???
Geplaatst: 25 dec 2006 10:16
door seagoing racer2
beste,
Je mag nooit uitsluiten dat er iets mis kan gaan.
De consumentenorganisaties beweren dat juist wel.
Dus zeggen veel mensen dat je er nooit vanuit mag gaan dat je problemen binnen de economische levensduur kunt verwachten.
En dat is de grootste onzin!
Dat klopt, maar het gaat er natuurlijk om hoe de zaken worden afgehandeld als er onverhoopt wel iets kapot gaat.
En 2/5 is niet hetzelfde als 20% betalen. En coulance is ook iets anders dan een wettelijk recht.
Ikbenik legt het maar weer eens in zijn voordeel uit :lol
Re: Garantie Philips LCD televisie???
Geplaatst: 25 dec 2006 11:35
door bodejosm43
@Ikbenik, wanneer je door de regels heen leest, ben ik het op zekere hoogte met je eens.
Niemand kan in alle gevallen uitsluiten dat iets kapot gaat. Maar bij normaal gebruik zou je mogen verwachten dat een televisie, en dan sluit ik de 4e rangs-merkloze troep echt uit, aanmerkelijk langer dan 1 jaar meegaat.
Je koopt iets van een merk dat door de jaren heen een bepaalde reputatie heeft opgebouwd. Of dat nou Philips, Sony, JVC, heet, dat doet er niet toe. Die merken hebben hun waarde bewezen. Als er dan een exemplaar tussen zit dat het laat afweten, moet de leverancier niet te beroerd zijn om zijn verantwoordelijkheid te nemen.
Immers, de televisies van dat bepaalde merk en type zullen heus niet allemaal voortijdig kapot gaan. En dat er mensen zijn, die toevallig eens pech hebben gehad met een merktelevisie, dat zegt niets over het merk zelf.
Ik trek de lijn door. Als er een bedieningspaneel kapot gaat, waarbij de reparatiekosten bijvoorbeeld 200 euro zijn, dan dient de klant na afloop van de garantie, daarvan een evenredig deel op zich te nemen, en de leverancier de rest.
Als klant eis ik dan helemaal geen nieuwe televisie, maar draag mijn steentje bij aan het betalen van de reparatie. Ofwel: bij dezelfde ouderdom van de televisie: 1/5 van de reparatie komt voor rekening van de klant, en 4/5 voor rekening van de leverancier.
Ik zou dat alleszins redelijk vinden. Voor 40 euro heb je immers geen nieuwe televisie.
Re: Garantie Philips LCD televisie???
Geplaatst: 26 dec 2006 00:03
door ikbenik
Niemand kan in alle gevallen uitsluiten dat iets kapot gaat.
Ik heb vaker gehoord dat sommige consumenten en ook sommige consumentenorganisaties het tegendeel beweren.
Ik heb wel eens mensen gehoord dat je als consument nooit problemen mag en kan verwachten in de economische periode.
Er zijn mensen die dan gelijk een grote bek opzetten tegenover de winkelier en met schuim op de mond door het lint gaan.
Voor de degene die dat doen: dan ben je echt geschift!
Niemand kan in alle gevallen uitsluiten dat iets kapot gaat. Maar bij normaal gebruik zou je mogen verwachten dat een televisie, en dan sluit ik de 4e rangs-merkloze troep echt uit, aanmerkelijk langer dan 1 jaar meegaat.
Dat is logisch!
Een product hoort zonder veel problemen een bepaalde periode mee te gaan. Echter mag je nooit vanuit gaan dat je in die periode geen problemen kunt verwachten.
Ik ga lang genoeg in de reparatiesector mee om te weten dat er altijd wel iets mis kan gaan.
Dus:
Je hoeft in een bepaalde periode geen problemen te verwachten, maar je mag ze ook nooit uitsluiten!
Re: Garantie Philips LCD televisie???
Geplaatst: 26 dec 2006 00:21
door ikbenik
Dat klopt, maar het gaat er natuurlijk om hoe de zaken worden afgehandeld als er onverhoopt wel iets kapot gaat.
En 2/5 is niet hetzelfde als 20% betalen. En coulance is ook iets anders dan een wettelijk recht.
Ikbenik legt het maar weer eens in zijn voordeel uit :lol
Om met het laatste te beginnen:
Dat doe ik dus niet!
Ik zal het nog een keer uitleggen:
- In de garantieperiode heb je recht op gratis reparatie of vervanging als het probleem wordt veroorzaakt door een fout in het product.
Dus als de oorzaak van het probleem ligt aan de gebruiker zelf, dan valt dat niet onder garantie.
De garantieperiode wordt bepaald door de winkelier, rekening houdend met de garantieperiode van de fabrikant. Dus de winkelier mag nooit een kortere garantieperiode geven dan de gegeven fabrieksgarantie. Daarbij is de minimale garantieperiode voor nieuwe producten een half jaar. Voor de rest is de winkelier vrij om zelf de garantieperiode te bepalen.
- Na het verstrijken van de garantieperiode van de winkelier heb je geen recht meer op garantie. Dus is de garantie een dag verlopen, dan heb je pech gehad.
In de periode die ligt tussen het einde van de garantie en in de periode van de economische levensduur gelden wettelijke regelingen.
(deze noemde ik de coulanceregeling, maar de woorden waren verkeerd gekozen.)
Dit houdt dus in dat je zelf moet meebetalen aan de reparatie of vervanging.
De hoogte hangt af van de periode dat je van het product genoten hebt.
Dus:
De economische levensduur gedeeld door de genoten tijd maal het totale bedrag.
Dus de economische levensduur= 5 jaar gedeeld door de genoten tijd = bijv. 2 jaar.
Dan hoef je dus maar 2/5 van het bedrag zelf te betalen.
En 2/5 is niet hetzelfde als 20% betalen.
Klopt!
2/5 is hetzelfde als 40% zelf betalen!
In het geval van TS betekent dit 1/5 en dat is wel 20% zelf betalen!
Re: Garantie Philips LCD televisie???
Geplaatst: 26 dec 2006 08:17
door Jan9
Philips geeft normaal gesproken 1 jaar garantie op zijn producten.
Als je tv stuk gaat na 1 jaar en 18 dagen mag je toch enige coulance van Philips verwachten. Aangezien het een dure aanschaf is en Philips een A merk is mag je meer verwachten van de service dan van een Xorio of een of ander vaag merk van een drogist.
Bij tft`s (platte schermen) voor de pc krijg je van Philips 3 jaar garantie.
Je kan de Philips consumentenlijn bellen als je er met de winkelier niet uitkomt.
Anders kan je nog de ombudsman van een krant inschakelen.
Re: Garantie Philips LCD televisie???
Geplaatst: 26 dec 2006 09:27
door alfatrion
ikbenik schreef:Je mag nooit uitsluiten dat er iets mis kan gaan. De consumentenorganisaties beweren dat juist wel. Dus zeggen veel mensen dat je er nooit vanuit mag gaan dat je problemen binnen de economische levensduur kunt verwachten.
seagoing racer2 schreef:Een product behoort zonder mankementen te functioneren voor een periode die redelijkerwijs daaraan te stellen is.
ikbenik schreef:Dat zeg ik.
Ik heb altijd begrepen dat u met economische levensduur juist niet de periode bedoelde dat product zonder problemen hoort te functioneren. U heeft immers het plan geopperd om de economische levensduur voor computer op twee jaar te stellen. Blijkbaar doet het, wat u betreft, er niet toe wat je in alle redelijk mag verwachten van een product, maar moet de consument gedwongen worden om een nieuwe aan te schaffen als zij dit niet uit zich zelf doet.
Re: Garantie Philips LCD televisie???
Geplaatst: 26 dec 2006 10:21
door ikbenik
Ik heb altijd begrepen dat u met economische levensduur juist niet de periode bedoelde dat product zonder problemen hoort te functioneren. U heeft immers het plan geopperd om de economische levensduur voor computer op twee jaar te stellen. Blijkbaar doet het, wat u betreft, er niet toe wat je in alle redelijk mag verwachten van een product, maar moet de consument gedwongen worden om een nieuwe aan te schaffen als zij dit niet uit zich zelf doet.
Weer helemaal mis.
Over computers:
De garantieperiode wordt door mij gekozen.
In dit geval is dat 2 jaar.
De economische levensduur bedraagt 3 jaar.
De technische levensduur bedraagt 6 tot 10 jaar.
Re: Garantie Philips LCD televisie???
Geplaatst: 26 dec 2006 10:27
door ikbenik
Ik heb altijd begrepen dat u met economische levensduur juist niet de periode bedoelde dat product zonder problemen hoort te functioneren.
Ik wil je uit de droom helpen!
Jij beweert dat er een periode is waarin je nooit problemen mag en kan verwachten.
Die periode bestaat niet!
Onmogelijk!
Als een klant aan mij vraagt of de computer zonder problemen 2 jaar mee gaat of 3 jaar mee gaat, zal ik dit nooit bevestigen!
Je kunt van electronica NOOIT zeggen dat het een x aantal tijd zonder problemen mee gaat! Nooit!
Als je een harde schijf koopt kun je nooit van te voren zeggen dat die zonder problemen 3 jaar meegaat. Dus dat je er geen rekening mee hoeft te houden dat die in die 3 jaar kan crashen!
Zulke beweringen hoor je als winkelier niet te doen, omdat je dat nu eenmaal niet kan garanderen!
Zelfs de harde schijf van het beste merk en van het duurste type kan na 3 maanden crashen!
Re: Garantie Philips LCD televisie???
Geplaatst: 26 dec 2006 11:29
door alfatrion
U citeert mijn bericht wel, maar gaat er niet inhoudelijk op in. In plaats daar van valt u over woord keuzen. Daarnaast zou ik een definitie voor economische en technische levensduur van u erg op prijs stellen. Ik de indruk dat deze heel anders zijn dan de mijne.