Belbundel Telfort
Geplaatst: 29 dec 2006 13:21
Ik ben al 3 jaar tevreden klant bij Telfort. Ik heb al die tijd een belbundel gehad van 200 minuten per maand. Deze kost mij € 25,-- per maand. Hier heb ik nooit problemen mee gehad. Ik besloot mijn abonnement in augustus te verlengen. De verlenging zou dan ingaan per november. In november verschilde mijn rekening dus van de andere maanden, omdat de bundels verrekend moesten worden, omdat mijn abonnement was afgelopen.
Een maand later (december) kreeg ik mijn volgende rekening. € 76,-! Hier schrok ik natuurlijk erg van, want mijn nieuwe abonnement was al verrekend dus daar kon het niet aan liggen. Ik had volgens telfort 145 minuten buiten mijn bundel gebeld. Dit vond ik raar en ik ging dit nakijken op internet, waar mijn gespecificeerde rekeing te vinden is. Hier bleek dat Telfort ieder gesprek onder de 1 minuut, gewoon rekende als 1 minuut van mijn bundel. Ik kon me niet herinneren dat dit altijd zo was geweest en controleerde de specificatie van de vorige maand. Hier kon ik zien dat in november gesprekken van bijv. 40 sec ook zo berekend werden en niet als 1 minuut wat deze maand het geval was.
Natuurlijk ging er een telefoontje van mij naar de Telfort klantenservice. Meneer van de klantenservice vertelde mij dat ik de voorwaarden zelf had getekend en daardoor hiermee akkoord was gegaan. We hebben een lange discussie gevoerd, maar meneer bleef erbij dat ik de voorwaarden getekend had en dat ik er zelf beter op had moeten letten. Ik moest van meneer ook zelf maar regematig in de gaten houden via internet of er veranderingen in de voorwaarden plaatsvonden. Ik heb hem hierbij ook nog geattendeerd op het feit dat ik in het verleden altijd een bericht kreeg van telfort wanneer mijn bundel duurder werd of wanneer er andere veranderingen in mijn bundel plaatsvonden. Volgens meneer van de klantenservice was dit dan een service die telfort mij in het verleden verleend had.
Na afloop van het telefoongesprek ben ik op de site van telfort gaan kijken in de voorwaarden om te ontdekken of daar inderdaad iets veranderd was wat Telfort het recht gaf om minuten te gaan tellen. Het enigste wat ik kon vinden was het volgende:
3. Telfort mag de Sitevoorwaarden of de aanvullende/afwijkende voorwaarden wijzigen zonder voorafgaande aankondiging
en
3. Telfort kan te allen tijde de voor de Producten of Diensten geldende prijzen wijzigen. Indien de wijziging een verhoging betreft, zal Telfort Gebruiker hiervan ten minste 14 (veertien) dagen van tevoren op de hoogte stellen. De Gebruiker heeft alsdan het recht de betreffende Overeenkomst kosteloos op te zeggen tegen de datum waarop de verhoging van kracht wordt.
Dit zijn de enigste twee defenities uit de voorwaarden op de telfort site die ik zou kunnen betrekken op mijn probleem. Toch staat in de voorwaarden niks over het wijzigen van de telling van de minuten in mijn bundel. Dus al had ik in de voorwaarden gekeken, dan was ik er nog niet achter gekomen dat mijn belminuten op een andere manier berekend zouden gaan worden.
Met betrekking tot het tweede punt: de telling van de minuten zal volgens telfort wel geen tariefverhoging zijn. Zo zullen zij zich wel indekken. Toch staat het volgende op de site van telfort onder het kopje tarieven:
Je betaalt per seconde en geen starttarief. Gesprekken korter van een minuut worden gefactureerd als één minuut.
Telfort beweert dus geen starttarief te berekenen. Toch kost me een gesprek korter dan 1 minuut, wel 1 minuut van mijn bundel. Is dit niet hetzelfde als een starttarief? Bovendien gaan mijn kosten omhoog, omdat mijn bundel sneller op is, omdat ieder gesprek altijd minimaal 1 minuut van mijn bundel opneemt. Had Telfort miij hier niet op moeten attenderen?
Is er iets tegen te doen? Of heeft Telfort zich zo slim veiliggesteld dat zij uiteindelijk toch gelijk krijgen? Wie helpt?
Een maand later (december) kreeg ik mijn volgende rekening. € 76,-! Hier schrok ik natuurlijk erg van, want mijn nieuwe abonnement was al verrekend dus daar kon het niet aan liggen. Ik had volgens telfort 145 minuten buiten mijn bundel gebeld. Dit vond ik raar en ik ging dit nakijken op internet, waar mijn gespecificeerde rekeing te vinden is. Hier bleek dat Telfort ieder gesprek onder de 1 minuut, gewoon rekende als 1 minuut van mijn bundel. Ik kon me niet herinneren dat dit altijd zo was geweest en controleerde de specificatie van de vorige maand. Hier kon ik zien dat in november gesprekken van bijv. 40 sec ook zo berekend werden en niet als 1 minuut wat deze maand het geval was.
Natuurlijk ging er een telefoontje van mij naar de Telfort klantenservice. Meneer van de klantenservice vertelde mij dat ik de voorwaarden zelf had getekend en daardoor hiermee akkoord was gegaan. We hebben een lange discussie gevoerd, maar meneer bleef erbij dat ik de voorwaarden getekend had en dat ik er zelf beter op had moeten letten. Ik moest van meneer ook zelf maar regematig in de gaten houden via internet of er veranderingen in de voorwaarden plaatsvonden. Ik heb hem hierbij ook nog geattendeerd op het feit dat ik in het verleden altijd een bericht kreeg van telfort wanneer mijn bundel duurder werd of wanneer er andere veranderingen in mijn bundel plaatsvonden. Volgens meneer van de klantenservice was dit dan een service die telfort mij in het verleden verleend had.
Na afloop van het telefoongesprek ben ik op de site van telfort gaan kijken in de voorwaarden om te ontdekken of daar inderdaad iets veranderd was wat Telfort het recht gaf om minuten te gaan tellen. Het enigste wat ik kon vinden was het volgende:
3. Telfort mag de Sitevoorwaarden of de aanvullende/afwijkende voorwaarden wijzigen zonder voorafgaande aankondiging
en
3. Telfort kan te allen tijde de voor de Producten of Diensten geldende prijzen wijzigen. Indien de wijziging een verhoging betreft, zal Telfort Gebruiker hiervan ten minste 14 (veertien) dagen van tevoren op de hoogte stellen. De Gebruiker heeft alsdan het recht de betreffende Overeenkomst kosteloos op te zeggen tegen de datum waarop de verhoging van kracht wordt.
Dit zijn de enigste twee defenities uit de voorwaarden op de telfort site die ik zou kunnen betrekken op mijn probleem. Toch staat in de voorwaarden niks over het wijzigen van de telling van de minuten in mijn bundel. Dus al had ik in de voorwaarden gekeken, dan was ik er nog niet achter gekomen dat mijn belminuten op een andere manier berekend zouden gaan worden.
Met betrekking tot het tweede punt: de telling van de minuten zal volgens telfort wel geen tariefverhoging zijn. Zo zullen zij zich wel indekken. Toch staat het volgende op de site van telfort onder het kopje tarieven:
Je betaalt per seconde en geen starttarief. Gesprekken korter van een minuut worden gefactureerd als één minuut.
Telfort beweert dus geen starttarief te berekenen. Toch kost me een gesprek korter dan 1 minuut, wel 1 minuut van mijn bundel. Is dit niet hetzelfde als een starttarief? Bovendien gaan mijn kosten omhoog, omdat mijn bundel sneller op is, omdat ieder gesprek altijd minimaal 1 minuut van mijn bundel opneemt. Had Telfort miij hier niet op moeten attenderen?
Is er iets tegen te doen? Of heeft Telfort zich zo slim veiliggesteld dat zij uiteindelijk toch gelijk krijgen? Wie helpt?